فراری

دستپخت کهنه منصوری با رنگ‌آمیزی اغراق‌آمیز: فراری F8XX 2024

کیت بدنه این خودرو با الهام از سوپراسپرت تولید محدود فراری FXX K تولید شده است.

سال پیش، منصوری یک دستگاه F8 اسپایدر را زیر تیغ جراحی زیبایی برد تا چهره این خودرو را مطابق میل شیوخ حاشیه خلیج فارس، پر زرق‌وبرق کند. این نمونه تازه از المان‌های آیرودینامیکی به‌شکلی افراطی بهره می‌برد و در جای‌جای آن از فیبرکربن استفاده شده بود. رنگ‌آمیزی دوگانه این خودرو آن را از حالت مجلسی خارج کرده بود و یک خودروی مسابقه‌ای شهری را یادآوری می‌کرد. کابین آبی‌رنگ آن هم با رنگ بدنه هماهنگ شده بود. حال با گذشت یک سال دیگر، همان بدنه با ترکیب رنگ آبی و سیاه معرفی شده است.

برخلاف F8 سال پیش منصوری که با نام مخصوص «F8XX تمپستا تورچیز» شناخته می‌شد، F8 امسال نام خاصی ندارد اما از تمام قطعات همان خودروی پیشین استفاده می‌کند. اگر بخواهیم کمی واقع‌گرایانه به مسئله نگاه کنیم، باید بپذیریم که F8 تریبیوتو و اسپایدر استاندارد چهره شکیل‌تر و زیباتری دارند. حتی تصور اینکه کسی تصاویر F8XX تمپستا را ببیند و بگوید: «من هم از همین می‌خواهم»، برایمان دشوار است! درهرصورت این اتفاق رخ داده است.

هر چند قطعات فیبرکربنی جلوی خودرو دچار ذره‌ای تغییر شده‌اند تا ماهیت متمایز خودرو حفظ شود اما منطق کار تغییری نکرده است و منصوری به شلوغ‌ترین و افراطی‌ترین شکل ممکن بدنه F8 را ارتقا داده است. ورودی هوای سپر که قبلا میزبان ورودی S شکل زیبای فراری بود، حال با دو تیغه آیرودینامیکی دیگر پر شده است که هوا را به همان جایی می‌فرستند که باید برود: داخل خودرو! اسپیلتر بزرگ زیر سپر هم شامل دو تیغه در کناره‌های خود شده است که هوای روان‌شده بر سر چرخ‌ها را مدیریت می‌کند.

گلگیر جانبی فراری با نمونه دوگانه موازی فیبرکربنی منصوری جابه‌جا شده است. تقریبا تمام هواکش‌ها از جنس فیبرکربن تهیه شده‌اند تا خودرو، لوکس جلوه کند. رینگ‌ها به‌ سبک رینگ سایر محصولات منصوری طراحی شده است و شاید تنها نکته مثبت این کیت به شمار برود. نمای عقب هم میزبان استفاده افراطی از فیبرکربنی شده که تمام قاب چراغ‌ها، زیرسپر، خروجی هوای سپر و دیفیوزر خودرو و قطعات آیرودینامیکی آن ناحیه را در بر گرفته است. از دیگر بخش‌های تازه نمای عقب، اسپویلرهای دوگانه جدا از هم است که به‌سبک خودروهای XX فراری طراحی شده است.

مشخصا پیش از آنکه بینده فرصت کند هر کدام از این تغییرات را درک کند، رنگ بدنه خودرو برایش جلب توجه می‌کند. منصوری در خلق این F8 از دو رنگ آبی کم‌رنگ پاستلی و سیاه مات استفاده کرده است که خودرو را به چهار نیمه تقسیم کرده‌اند. کابین خودرو رنگی مشابه رنگ آبی بدنه خارجی دارد و سرنشینان را تماما در آبی غرق می‌کند.

گویا منصوری برای ساخت این خودرو به تغییرات ظاهری بسنده نکرده و قدرت پیشرانه ۳.۹ لیتری تویین توربوشارژ V8 فراری را با مهندسی خود به ۸۶۸ اسب بخار رسانده است. نظر شما درباره این اثر جدید از منصوری چیست؟ آیا مشتریان منصوری از خرید این محصولات خسته نمی‌شوند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. DonJavad

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خوشگل و افراطی!

    موافقم 12
    مخالفم 9
  2. زیزیگولو

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    رنگ آمیزی جالبو متفاوتی داره

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. froG-driVer

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      رنگ آمیزی ها و کیت های منصوری با وجود اینکه افراطی و شبیه جعبه مداد رنگی ان ولی به دل میشینن

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۱۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        همیشه اینطور نیستش ….. گاهی به دل میشینن و گاهی افتضاح هستن

  3. هراکلیوس

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    منصوری با شهردار تهران یک وجه تشابه دارن هر دو این رنگ ابی کم خیلی زشتو خیلی دوست دارن

    موافقم 5
    مخالفم 5
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1544 ديدگاه)

    این نوع تیوناش بیشتر به لامبورگینی میاد تا فراری. خوشم نیومد

    موافقم 2
    مخالفم 8
  5. ADAK

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    همین ترکیب فقط بجای آبی ، قرمز بود شاید جالب میشد

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. B

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (868 ديدگاه)

    دیگه ازین آبی داده بدم میاد

  7. Taha Ayoobi

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4342 ديدگاه)

    ای رنگ آبی رنگ مورد علاقه منه ولی احساس میکنم 1 ماه بشینم تو این ماشین حالم بد شه.

  8. رها

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    حاجی من پام برسه به گاراژ منصوری هر چی قوطی رنگ سبز داره بریزم سطل آشغال. خخ خ خ (میدونم سلیقه مشتری هست و طراح و… جهت شوخی)

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. علی Shelby

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (527 ديدگاه)

      شوخیت خیلی مسخره بود

  9. EHSAN2007

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فراری خودش ماشینت رو برات شخصی سازی کنه ارزشش از این بیشتره

  10. مهربد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    چرا مقاله هیچ اشاره ای به درگیری شرکت فراری با کمپانی منصوری در تغییر و نامگذاری این مدل نکرده؟ شکایت فراری، خیلی سر و صدا کرده بود..!!

  11. علی منصوری

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (389 ديدگاه)

    اغراق داره ولی خب وقتی بحث این تیونکاره، تمام فکرشو طراحی میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا