هایپرکار جدید فراری با قیمت ۴ میلیون دلار، به پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی مجهز است و در ۷۹۹ دستگاه ساخته میشود.
فراری سرانجام از جانشین لافراری با نام F80 پردهبرداری کرده است. این ماشین که قویترین ساختهٔ تاریخ مارانلو محسوب میشود، تنها در ۷۹۹ دستگاه ساخته خواهد شد. هرچند هایپرکار جدید ایتالیاییها در نامگذاری به سنت پرچمداران گذشتهٔ مارانلو یعنی F40 و F50 بازگشته است ولی در بخش قوای محرکه داستان کاملاً متفاوتی جریان دارد زیرا فراری پیشرانهٔ V12 نمادین خودرو را در F80 با یک موتور V6 هیبریدی جایگزین کرده است.
این پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربو، همان نمونهٔ ۱۲۰ درجهای است که در سوپرکار ۲۹۶ و خودروی مسابقهای لمان 499P استفاده میشود ولی در اینجا، به لطف اصلاح زمان جرقهزنی و تزریق سوخت و افزایش ۲۰ درصدی فشار محفظهٔ احتراق، خروجی پیشرانه به ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتون متر گشتاور رسیده است. این پیشرانه که روی ۹,۲۰۰ rpm محدود شده است، با اینکه ۲۳۷ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به ۲۹۶ دارد اما وزن آن افزایش پیدا نکرده است.
علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکنند که توسط خود فراری توسعه پیدا کردهاند. روی محور جلو دو موتور الکتریکی نصب شده که هرکدام ۱۴۲ اسب بخار قدرت دارند و امکان کنترل گشتاور بُرداری و سامانهٔ چهارچرخ محرک الکتریکی را فراهم میکنند. موتور سوم هم که در عقب نصب شده و ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، سه وظیفهٔ اساسی بر عهده دارد که شامل استارت پیشرانهٔ بنزینی، بازیابی انرژی و افزودن گشتاور اضافی میشود. انرژی موردنیاز این موتورها توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۸۰۰ ولتی ۲.۳ کیلووات ساعتی با وزن ۳۹ کیلوگرم تأمین میشود و مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار میرسانند.
علاوه بر این، یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی کوچک هم روی شافت توربوشارژرها بین کمپرسور و توربین نصب شده است که تأخیر توربو را کاملاً از بین میبرد. این تکنولوژی برگرفته از سیستم MGU-H در خودروهای فرمول یک است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد که برای تحمل این قدرت بالا تنظیم شده است. به لطف این قوای محرکهٔ پیشرفته، F80 ظرف تنها ۲.۱۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و برای دستیابی به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۵.۷۵ ثانیه زمان نیاز دارد.
فراری برای کاهش وزن F80 نیز تلاش زیادی کرده و بدین منظور، شاسی مونوکوک را از فیبر کربن و مواد کامپوزیتی ساخته است. سقف نیز کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و سابفریمهای جلو و عقب آلومینیومی هستند. به لطف این اقدامات، وزن خشک خودرو به ۱۵۲۵ کیلوگرم رسیده است. در همین حال، به لطف آیرودینامیک برگرفته از فرمول یک و ویژگیهایی مثل S-Duct جلو و دیفیوزر عظیم عقب، F80 در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت مجموعاً ۱۰۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. در همین حال، برای این خودرو درهای پروانهای هم در نظر گرفته شده است که ورود و خروج را آسانتر میکند.
F80 از کابینی متمرکز بر راننده بهره میبرد که فراری آن را ۱+۱ توصیف میکند. این یعنی پانل کنترل به سمت راننده زاویه دارد و برخلاف صندلی سرنشین که روی شاسی به شکل ثابت نصب شده، صندلی راننده قابل تنظیم و به رنگ قرمز است. فراری همچنین برای هایپرکار جدید خود غربیلک فرمان متفاوتی با بخش بالایی و پایینی صاف را در نظر گرفته است. نمای بیرونی F80 با طراحی «فلاویو مانزونی» هم با طرح ویزور مانند جلو که از دیتونا الهام گرفته و گلگیرهای عقبی که با الهام از F40 طراحی شده، حال و هوایی رترو دارد.
فراری F80 از سه حالت رانندگی مختلف به نامهای پرفورمنس، هیبرید و کوالیفای بهره میبرد اما خبری از حالت تمام الکتریکی نیست. خودرو بهصورت پیشفرض در حالت هیبرید قرار دارد که بازیابی انرژی و شارژ باطری را در اولویت قرار میدهد درحالیکه حالت کوالیفای حداکثر قدرت را آزاد میکند. برای مهار کردن این هیولا هم فراری مستقیماً با برمبو همکاری کرده و تکنولوژی ترمز جدیدی بنام CCM-R Plus را توسعه داده است. با این تکنولوژی، ترمزهای فیبر کربنی از الیاف بلندتری ساخته میشوند که استحکام را نسبت به ترمزهای فیبر کربنی سنتی تا صد درصد افزایش میدهد.
F80 از سیستم تعلیق فعال با کمکفنرهای سوپاپدار ساخت مالتیمتیک بهره میبرد. هرکدام از این کمکفنرها به یک موتور مجهز هستند که میتواند حرکت پیستون را کنترل کند و از این طریق نهتنها بین کیفیت سواری و هندلینگ تعادل ایجاد میکند بلکه نیاز به آنتیرول بار را هم از بین میبرد. برای لاستیکها نیز خریداران دو انتخاب شامل میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2s یا پایلوت اسپرت کاپ 2rs با اندازهٔ ۲۸۵ در جلو و ۳۴۵ در عقب خواهند داشت. تولید هایپرکار جدید فراری که ۳.۶ میلیون یورو قیمت دارد، در پایان سال ۲۰۲۵ آغاز میشود و تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.
Armin
۲۷ مهر ۱۴۰۳کم کم باید خودمونو به این موضوع عادت بدیم چون اولا شرایط الان برندها از نظر تکنولوژی و نوآوری و رقابت قابل مقایسه نیست با حدود یک دهه قبلتر دوما قاعدتا برای بدست آوردن هر چیزی بهایی پرداخت کنی که این بها به معنی گذشتن از یک چیز برای دستیابی به یک چیز دیگه و الان برای مهندسی بهتر مجبور هستن از خیلی ظرافت های بصری چشم پوشی کنن سوما از نظر طراحی مدل های زیبا زیاد تو محصولاتشون دارن و قرار نیست همه محصولاتشون با این کیفیت طراحی بشن و در آخر یک هایپرکار عملکردش مهمتر از طراحیش هست
Aref
۲۷ مهر ۱۴۰۳فراری ۴۵۸ طراحی خیلی خوشگلی داشت.
البته اینم بد نیست من همیشه میگم باید ماشین ها رو از نزدیک دید و اصلا نمیشه از عکس مقایسه کرد.
mmd@
۲۷ مهر ۱۴۰۳سلطانان قدرت برگشتند همهی ماشینا اومدند❤️🔥❤️🔥❤️🔥🏆🏆🥇🥇😈😈☠️☠️☠️🇫🇷🇫🇷🇫🇷🎖️🎖️بجز پورشه😭😭😭😭😢😢😢🤕🤕🤕
Alireza
۲۷ مهر ۱۴۰۳سلاطین
A.R.A.S.H
۲۷ مهر ۱۴۰۳پورشه هم میاد
عجله نکن
شاید طراحیش بد تر از w1وF80 باشه
mmd@
۲۷ مهر ۱۴۰۳اشکال ندارد زشت باشه ولی قوی باشه بهتر هیچی 🤣😢😢😢 ولی به مکلارن و فراری میگی زشت اینا خود زیبایین ☠️☠️😈😈😈🎖️🎖️🎖️🏆🏆🏆❤️❤️❤️❤️🔥❤️🔥
جرمی کلارکسون
۲۷ مهر ۱۴۰۳لامبورگینی روئلتو زیباترین و خشن ترین😈👑💪
A.R.A.S.H
۳۰ مهر ۱۴۰۳محمد
من به اینا نمیگم زشت
ولی طراحیش مورد پسندم نیست
Taha Ayoobi
۲۷ مهر ۱۴۰۳ولی خیلی نامردید،
طراحی به این خوشگلی رو میگید زشته.
چون جانشین لافراریه حتما نباید همونو بیارن رو کار بعد چندتا تغییر ریز بدن بگن اینم جانشین، اصالتش هم حفظ شد.
تنها ایرادی که میشه به این گرفت همون نوار سیاه جلوعه، بقیه اش بی نقصه.
amirboss
۲۷ مهر ۱۴۰۳این یه طراحی فنی هست و اولویت کارایی حداکثری هستش.
تعریف کلی و ساده طراحی فنی فرایندی است که در آن جزئیات فنی مربوط به سازه، از جمله نقشهها، مشخصات فنی، جزئیات سازهای، مواد و سایر جزئیات مرتبط با سازه به صورت دقیق و جزئی تهیه و ارائه میشه.
نمیشه از تنها ظاهر این خودرو درموردش قضاوت کرد چون قطعه به قطعه بدنه فراری در تونل باد و استفاده از نرم افزارهای مخصوص این کار طراحی و ساخته میشه.
مثلا ایراد گرفتن از طراحی این ابر خودرو کار من که هیچی از جزئیات و اصول کامل طراحی نمیدونم نیست.
A.R.A.S.H
۲۷ مهر ۱۴۰۳دقیقا
از نظرم همون نوار های مشکی مشکل داره و تمام
jdm.lover.3
۲۷ مهر ۱۴۰۳شبیه ماشینهای لگو شده
Hadi
۲۷ مهر ۱۴۰۳موتور V6 با ۹۰۰ اسب بخار این از V12 لافراری هم قدرتمند تره هرچند به خوش صدایی اون نیست ولی محشره در نوع خودش بی نظیره این هیولا 🔥👌🏼
ALI.S
۲۷ مهر ۱۴۰۳برای خودرویی که طراحی آیرودینامیک و مسابقه رو اولویت قرار داده، ماشین خوشگلیه!
A.R.A.S.H
۲۷ مهر ۱۴۰۳طراحیش خوبه ولی اون نوار های سیاه جلوش قشنگ نیست
موتورشم اگه v12 بود بهتر میشد
ولی واقعا قدرتش عالیه
۱۲۰۰ اسب بخار واقعا زیاده👏
داخلشم قشنگه
و….
الف.ی
۲۷ مهر ۱۴۰۳با این طراحی من حس میکنم میتونه از استون مارتین والکری در پیست سریعتر باشه
فقط خطوط ایرودینامیکی رو نگاه کنید🔥
مازیار
۲۷ مهر ۱۴۰۳خواهش میکنم😊
جرمی کلارکسون
۷ آبان ۱۴۰۳د آخه دوست عزیز
Scuderia Ferrari
۲۷ مهر ۱۴۰۳باید منتظر تست و بررسی F80 باشیم تا ببینیم میتونه رقبای سرسختی مثل AMG One ، والکری و W1 رو به چالش بکشه ؟؟
در پیست فیورانو رکورد خوبی زده با اینکه ۳ کیلومتر بیشتر نیست ۲ ثانیه از SF90XX و ۴ ثانیه از LaFerrari افسانه ای سریع تره
مازیار
۲۷ مهر ۱۴۰۳به نظرم با AMG ONE و W1 رقابت نزدیک خواهد بود
اما والکری حکایتی دگر است
Scuderia Ferrari
۲۷ مهر ۱۴۰۳والکری برای تکمیل لیست و بالا بردن هیجان اسم بردم 😂😂
یه ماشین بی رحم که هم درگستره هم پیست محور و فعلاً در حال یکه تازیه
پوریا چالش svj
۲۷ مهر ۱۴۰۳این بار هم مثل هر سال از نظر طراحی طراحی ن فنی فراری ب لامبورگینی باخت مثل همیشه واقعا در عجبم با چهار میلیون دلار میشه کونتاش جدید لافراری اپرتا فراری f50 لامبو سیان این ماشین عمرا بتونه جانشین همچون پدرش لافراری محبوب بشه چیه طراحی جدید فراری داغون شده با اختلاف بهترین ماشین امسال لامبورگینی تمراریو هست
حسن
۲۷ مهر ۱۴۰۳به نظر من هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده و هیچ جذابیتی برای خودروهای شهری به ارمغان نیاورده متاسفانه کلا این خودرو فقط مجوز رانندگی در شهر راداره وگرنه طراحیش اصلا جزو خودروهای شهری نیست
امروزه دیگه بحث هیجان و فن اوری در خودروها از بین رفته الان بحث طراحی تخت وارد خودروسازی شده شما نگا طراحی کن یه مستطیل مسطح طراحی کردن یه کابین نصف پهنای شاسی گذاشتن روش که کناره های کابین و قوس دربها هم مسطحه دقیقا همسطح کاپوت این هیچگونه لغزشی نداره هر جور برونی میچسبه به تخته
این یک خودروی مسابقه ایه که هزار تا مثش هر روز تو مسابقات دیده میشه طراحیه دمده و مضحک تخت با یه کابین در وسط مختص پیست بدون سرعت بالا
مازیار
۲۷ مهر ۱۴۰۳حسن همونطور که تو مطلب کوروت گفتی، به نظرت C7ZR1 بهترین موتورجلو دفعقب تاریخ هست؟
نظر واقعیت اینه یا از رو کل کل گفتی؟
بهترین موتورجلو دفعقب تاریخ؟
Scuderia Ferrari
۲۷ مهر ۱۴۰۳خودِ فراری هم تاکید داره بر پیست محور بودن F80
یعنی اولویت اولش پیسته و برای همین هست که طراحی و تکنولوژی های این ماشین از F1 و لمانز منتقل شدن
اگه نسخه های رام تر دوست دارید سبد محصولات فراری گسترش زیادی دارن
پورسانگوئه اسپرت خانوادگی
روما GT پایه با راحتی زیاد
۱۲ چیلیندری GT سریع
296GTB سوپر اسپرت پایه
SF90 استراداله سوپر اسپرت میان رده (درگستر)
F80 هایپرکار پیست محور و پرچمدار محصولات فراری
و در آینده نسخه وحشی XX که میاد تیر خلاص رو بزنه
حسن
۲۷ مهر ۱۴۰۳بزرگوار وقتی میگه هایپر کار جاده ای باید رو سرعت تمرکز کنه یعنی چه هایپر کار جاده ای با تمرکز بر پیست میشه یه توضیح در موردش بدی
حسن
۲۷ مهر ۱۴۰۳فدا کردن تیپ و قیافه برای داون فورس کاری که مکلارن و فراری انجام دادن
من انتظار داشتم فراری حداقل رو داون فورس 700 و سرعت 390 تمرکز کنه اخه 250 تا
این انقد تخته که حتی هیجان هم بوجود نمیاره که حداقل فرمون تو دست راننده یه تکونی بخوره دلش بلرزه چه مرگشونه واقعا
حسن
۲۷ مهر ۱۴۰۳350 تا
Yasin
۲۷ مهر ۱۴۰۳چه رقابتی بشه با مکلارن W1🔥 منتظر هایپرکار جانشین پورشه ۹۱۸ هستیم؛ تشکیل دوباره تثلیث مقدس هایپرکارها ❤️🔥🤍
اکسل
۲۹ مهر ۱۴۰۳لافراری»»»»»»»»»»»»F80
Mr hoseini
۲۵ آذر ۱۴۰۳موافقم
Mr hoseini
۲۵ آذر ۱۴۰۳سلام ، نظر شخصی من اینه که پنل جلوی خودرو و قسمت مشکی بالای درب خودرو که امتداد یافته کار رو خراب کرده ، و درباره انجین خودرو هم باید بگم که
مدیر عامل کمپانی گفته بود دلیلش برای انتخاب نکردن انجین دوازده سیلندر این بوده که :ما باید بین میراث و پرفورمنس یکی را انتخاب می کردیم و انتخاب ما پرفورمنس بود . نظر من اینه که مخالفم ، موتور یک خودرو عضو خیلی مهمی از اونه ،در کل ماشین رخ خوبی داره
فقط امید وارم چندین نفر نسخه تمام مشکی اش رو سفارش بدن که بتونم کم کارکرد ترینشون رو بخرم …