چشم اندازفراری

معرفی هایپرکار جدید فراری F80، جانشین لافراری با 1200 اسب بخار

هایپرکار جدید فراری با قیمت ۴ میلیون دلار، به پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی مجهز است و در ۷۹۹ دستگاه ساخته می‌شود.

فراری سرانجام از جانشین لافراری با نام F80 پرده‌برداری کرده است. این ماشین که قوی‌ترین ساختهٔ تاریخ مارانلو محسوب می‌شود، تنها در ۷۹۹ دستگاه ساخته خواهد شد. هرچند هایپرکار جدید ایتالیایی‌ها در نام‌گذاری به سنت پرچم‌داران گذشتهٔ مارانلو یعنی F40 و F50 بازگشته است ولی در بخش قوای محرکه داستان کاملاً متفاوتی جریان دارد زیرا فراری پیشرانهٔ V12 نمادین خودرو را در F80 با یک موتور V6 هیبریدی جایگزین کرده است.

این پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربو، همان نمونهٔ ۱۲۰ درجه‌ای است که در سوپرکار ۲۹۶ و خودروی مسابقه‌ای لمان 499P استفاده می‌شود ولی در اینجا، به لطف اصلاح زمان جرقه‌زنی و تزریق سوخت و افزایش ۲۰ درصدی فشار محفظهٔ احتراق، خروجی پیشرانه به ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتون متر گشتاور رسیده است. این پیشرانه که روی ۹,۲۰۰ rpm محدود شده است، با اینکه ۲۳۷ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به ۲۹۶ دارد اما وزن آن افزایش پیدا نکرده است.

علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کنند که توسط خود فراری توسعه پیدا کرده‌اند. روی محور جلو دو موتور الکتریکی نصب شده که هرکدام ۱۴۲ اسب بخار قدرت دارند و امکان کنترل گشتاور بُرداری و سامانهٔ چهارچرخ محرک الکتریکی را فراهم می‌کنند. موتور سوم هم که در عقب نصب شده و ۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، سه وظیفهٔ اساسی بر عهده دارد که شامل استارت پیشرانهٔ بنزینی، بازیابی انرژی و افزودن گشتاور اضافی می‌شود. انرژی موردنیاز این موتورها توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۸۰۰ ولتی ۲.۳ کیلووات ساعتی با وزن ۳۹ کیلوگرم تأمین می‌شود و مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رسانند.

علاوه بر این، یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی کوچک هم روی شافت توربوشارژرها بین کمپرسور و توربین نصب شده است که تأخیر توربو را کاملاً از بین می‌برد. این تکنولوژی برگرفته از سیستم MGU-H در خودروهای فرمول یک است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد که برای تحمل این قدرت بالا تنظیم شده است. به لطف این قوای محرکهٔ پیشرفته، F80 ظرف تنها ۲.۱۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای دستیابی به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۵.۷۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

فراری برای کاهش وزن F80 نیز تلاش زیادی کرده و بدین منظور، شاسی مونوکوک را از فیبر کربن و مواد کامپوزیتی ساخته است. سقف نیز کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و ساب‌فریم‌های جلو و عقب آلومینیومی هستند. به لطف این اقدامات، وزن خشک خودرو به ۱۵۲۵ کیلوگرم رسیده است. در همین حال، به لطف آیرودینامیک برگرفته از فرمول یک و ویژگی‌هایی مثل S-Duct جلو و دیفیوزر عظیم عقب، F80 در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت مجموعاً ۱۰۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. در همین حال، برای این خودرو درهای پروانه‌ای هم در نظر گرفته شده است که ورود و خروج را آسان‌تر می‌کند.

F80 از کابینی متمرکز بر راننده بهره می‌برد که فراری آن را ۱+۱ توصیف می‌کند. این یعنی پانل کنترل به سمت راننده زاویه دارد و برخلاف صندلی سرنشین که روی شاسی به شکل ثابت نصب شده، صندلی راننده قابل تنظیم و به رنگ قرمز است. فراری همچنین برای هایپرکار جدید خود غربیلک فرمان متفاوتی با بخش بالایی و پایینی صاف را در نظر گرفته است. نمای بیرونی F80 با طراحی «فلاویو مانزونی» هم با طرح ویزور مانند جلو که از دیتونا الهام گرفته و گلگیرهای عقبی که با الهام از F40 طراحی شده، حال و هوایی رترو دارد.

فراری F80 از سه حالت رانندگی مختلف به نام‌های پرفورمنس، هیبرید و کوالیفای بهره می‌برد اما خبری از حالت تمام الکتریکی نیست. خودرو به‌صورت پیش‌فرض در حالت هیبرید قرار دارد که بازیابی انرژی و شارژ باطری را در اولویت قرار می‌دهد درحالی‌که حالت کوالیفای حداکثر قدرت را آزاد می‌کند. برای مهار کردن این هیولا هم فراری مستقیماً با برمبو همکاری کرده و تکنولوژی ترمز جدیدی بنام CCM-R Plus را توسعه داده است. با این تکنولوژی، ترمزهای فیبر کربنی از الیاف بلندتری ساخته می‌شوند که استحکام را نسبت به ترمزهای فیبر کربنی سنتی تا صد درصد افزایش می‌دهد.

F80 از سیستم تعلیق فعال با کمک‌فنرهای سوپاپ‌دار ساخت مالتی‌متیک بهره می‌برد. هرکدام از این کمک‌فنرها به یک موتور مجهز هستند که می‌تواند حرکت پیستون را کنترل کند و از این طریق نه‌تنها بین کیفیت سواری و هندلینگ تعادل ایجاد می‌کند بلکه نیاز به آنتی‌رول بار را هم از بین می‌برد. برای لاستیک‌ها نیز خریداران دو انتخاب شامل میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2s یا پایلوت اسپرت کاپ 2rs با اندازهٔ ۲۸۵ در جلو و ۳۴۵ در عقب خواهند داشت. تولید هایپرکار جدید فراری که ۳.۶ میلیون یورو قیمت دارد، در پایان سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود و تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹۹ دیدگاه‌ها

  1. BlackWing

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1320 ديدگاه)

    ۴ میلیون دلار واسه طراحی ترکیبی 296 و 12 چیلیندری خیلیه !!
    نوآوری های لافراری تو زمان خودش خیلی بیشتر هم بود

    این مبلغ یعنی ۲ برابر W1 یا هم قیمت توربیون !!
    تقریباً ۷ تا روئلتو میشه باهاش خرید !!

    موافقم 73
    مخالفم 21
    1. Ferrari

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1959 ديدگاه)

      نواوری های لافراری چی بود؟ ممنون میشم توضیح بدی

      موافقم 9
      مخالفم 25
      1. BlackWing

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1320 ديدگاه)

        همون تکنولوژی KERS که تو سیستم هیبریدش کار کرده بودن یا active aero های لافراری واقعا‌ً بین هایپرکارهای دیگه بی نظیر بود

        موتور تنفس طبیعیش که به کنار 💎

        موافقم 39
        مخالفم 1
    2. Ali

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      توی این دنیا یک چیز به اسم عرضه ی کنترل شده و محدود با قیمت بالا وجود داره که لاکچری بازیه خودمونو معنی میکنه
      مثالش خودکار جیکوبکنو که قیمتش ۱۲۰۰۰ دلاره که نهایت کاره همون بیکو میکنه.
      اگر بازار هدفت ثروتمند ها باشه در نهایت خیلی راحتتر میتونی پول در بیاری و این چیزیه که فراری توش حتی از خودروسازیش هم بهتر عمل کرده

      موافقم 37
      مخالفم 0
    3. Reza Waffen SS

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      همه چی خوبه بجز طراحی

      موافقم 14
      مخالفم 7
      1. A.R.A.S.H

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (421 ديدگاه)

        طراحیش خوبه کجاش بده
        خیلی هم مدرن و جذابه

        موافقم 3
        مخالفم 2
    4. جرمی کلارکسون

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1035 ديدگاه)

      واقعا گل گفتی
      من دوست ندارم ۴ میلیون دلار واسه یه ماشین بدم که فرمون بیضی شکل داره
      عقلانیه روئلتو رو انتخاب کنیم😈👑

      موافقم 13
      مخالفم 17
      1. A.R.A.S.H

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (421 ديدگاه)

        روئلتو جای خودش،ولی اینم خوبه

      2. Ali

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (160 ديدگاه)

        شما علاقه ای به این مبلغ نداری ولی درمورد خودروهای تولید محدود داستان متفاوته مثالش لافراری که موقع عرضه ۱.۴ میلیون دلار قیمت داشت و الان در یسری مدل ها تا ۱۰ میلیون دلار رشد داشته.
        این سری خودروها شاید به اسم پرفورمنس و کاراییه برتر عرضه بشن ولی خریدارها و دلال ها بخاطر ارزش افزوده ی بالا میرن سمت اینا و اگر قرار بود مثل یک خودروی عادی بعد از چند سال بخوره توی سر قیمتشون حتی یدونشم فروش نمیرفت.
        درکل واسه کسی که دسترسی و پولشو داره این ماشین ایزی مانیه، افزایش چند برابری سرمایه بدون دردسر
        البته که بزرگترین دردسرش همون خریدشه.

    5. الکساندر

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1241 ديدگاه)

      اون بنده خدایی که میگفت امیدوارم شبیه چیلندری نباشه😂

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. B

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (919 ديدگاه)

        چیلندری ۵ هیچ اینو میزنه تو طراحی واقعا نمیتونم بقبولم این طراحی رو از هایپرکار فراری

        موافقم 3
        مخالفم 4
    6. SFXSuperFast

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      فراری با تن دادن به سیستم esg به جای اینکه تمرکزش رو بذاره روی عرضه محصول مناسب بازار و مطابق شخصیت برند داره تلاش میکنه امتیازش رو ببره بالاتر(پول ریختن به پای لویس همیلتون زمانی که کارلوس ساینز رو دارن یکی دیگه از تصمیماتیه که برای بالا بردن رتبه esg انجام دادن)
      از نظر طراحی هم هرچه از دل براید بر دل نشیند
      تا هزار سال هم ازشون تعریف تمجید بشه و یک سری از طرفدارا(افرادی مثل کاربر Ferrari) نظرات منتقدین رو کوچک بشمارن از زشت بودن این مدلای جدید فراری کم نمیکنه
      اف۱۲ برلینتا، ۴۵۸ ایتالیا، لافراری قابل مقایسه با ۸۱۲ و ۱۲چیلندری ،اف۸ و ۲۵۶ ، اس‌اف۹۰ و اف۸۰ نیستن
      از نظر تناسبات طراحی و زیبایی بدنه چند سر و گردن بالاترن
      یه زمانی اس‌اف۹۰ رو زشت قلمداد کردن جرم بود تو سایت
      الان نه خیلیا واقفن که طراحیای جدید زشتن
      تصمیمات کاملا بی‌شخصیت گرفته میشن و پرستیژ فراری در اونها لحاظ نمیشه
      فراری برندی نبود که ماشین برای مسابقه درگ و شوآف اینستاگرامی تولید کنه
      اس‌اف۹۰ مخصوص مسابقات درگه همین
      با باتری‌های بزرگ و سنگین و سیستم چهار‌چرخ محرک
      بدون جذابیت رانندگی با باله‌ها، بالچه‌ها و دریچه‌هایی که هیچ عملکردی به ماشین اضافه نمیکنن و فقط برای جلب توجه‌ن(اینو من نمیگم گوردون موری میگه)
      فراری یه زمانی ۴۵۸ رو تولید می‌کرد با طراحی کاملا ساده و تمام‌نشدنی.چی شد؟
      اگر اینطور نبود ده‌ها اس‌اف۹۰ صفرکیلومتر رو دست نمایندگی‌ها نمیموند و این‌ تعداد زیاد از اون‌ها برای فروش تو نمایشگاه‌ها لیست نمیشدن
      این اف۸۰ هم تکرار موفقیت لافراری رو درخواب فقط ببینه
      هایپرکار فراری با موتور v6 :)
      آخه این ماشین مگه چقدر در سال روشن میشه
      چه تعداد ازشون ساخته میشه
      چقدر رونده میشن که v6 یا v12 بودنش روی گرمایش زمین تاثیر داشته باشه 🤦🏻‍♂️
      .
      برید سرگذشت یوبیسافت رو یه مطالعه‌یی بکنید
      تا زمانی که داشت میفروخت زخم‌هاش پیدا نبود
      با اینکه طرفداران قدیمیش ناراضی بودن ولی خب اهمیتی ندادن
      و بعد زمین خورد(زمینش زدن) و الان داره به یه شرکت چینی فروخته میشه(از بالا به یوبیسافت‌ برای پذیرش سیاست‌هایی مضر فشار وارد کردن، کیفیت اومد پایین و سهمش از بازار از دست رفت درواقع زمینش زدن تا با قیمت پایین بخرنش)
      یه غول بی‌شاخ و دم توی بازار خودش که هیچکس فکرش رو نمیکرد از عرش به فرش رسید
      فراری هم مسیرش رو تغییر نده ۵-۱۰آینده از یه شرکت سهامی عام به سهامی خاص تبدیل میشه!
      لعلهم یتعقلون

      موافقم 7
      مخالفم 6
  2. MOHAMMA 88

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بنظر من همه هایپرکار های جدید دارن فقط برای عملکرد و پرفورمنس طراحی می شن و دیگه اصلا زیبایی ندارن
    من خودم ب شخصه هم منتظر جانشین فراری و هم مکلارن بودم
    ولی فقط مشخصات دارن با چیزی که خوندم این شبیه ی فرمول یک هست تا ی فراری ظریف و چشم نواز
    W1 هم جلوش زشت شده بود ولی از فراری انتظار نداشتم.
    از موتور ۶ سیلندر هم خوشم نیومد.

    موافقم 26
    مخالفم 8
  3. یوسف

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    وقتی امثال اینو میبینم……
    تازه متوجه میشم که کوروت یک جواهره از همه نظر…… واقعا جنرال موتور کوروت 1000 اسبی رو مفت مفت داره میده…..

    موافقم 65
    مخالفم 53
    1. Nismo

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1565 ديدگاه)

      با یه نگاه به کابین و طراحی این ماشین من به حرف شما رسیدم
      زورا دقیقا با همین قدرت و طراحی خیلی و موتور بهتر قیمت پایش میگن یه چی حدود 200 هزار دلاره

      موافقم 39
      مخالفم 11
      1. Ferrari

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1959 ديدگاه)

        مقایسه کوروت با این ماشین مثل مقایسه ابدوغ‌خیار با خاویاره دوست عزیز.
        هر ماشینی در هر کلاسی ارزش خودش رو داره و باید با ماشینهای همون کلاس مقایسه بشه

        موافقم 50
        مخالفم 27
        1. یوسف

          ۲۶ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1062 ديدگاه)

          در واقع شما داری اب دوغ خیار رو با اسانس خاویار میخوری…. اما پول خاویار رو ازت میگیرن…..
          مگه اختلاف 20 برابری قیمت رو میشه با اختلاف جزئی عملکرد توجیه کرد.
          الان میگه فراری لا فراری
          من میگه کوروت نعم کوروت

          موافقم 35
          مخالفم 23
        2. Ali

          ۲۶ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (160 ديدگاه)

          حرفتو اصلاح میکنم
          مقایسه این با کروت مثل مقایسه یک استیک معمولی با استیک ریسورتس ورلرد لاس وگاسه.
          جفتشون از یک جنسن ولی یکی ۵۰ پونده یکی ۱۶۵۰۰ پوند
          البته توی این مورد استیک فراری ۹۰۰ گرمه و با ۳۰۰ گرم سبزی سرو میشه ولی استیک کروت ۱۰۵۰ گرم گوشته بدون دور چین.
          عزیز جان مگه خوراکیه که داری به غذا ربطش میدی؟! ماشینه،ماشین!

          موافقم 10
          مخالفم 10
      2. B

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (919 ديدگاه)

        البته zr1 فکر کنم منظورتونه جنرال موتورز واقعا مفت داره میده و خیلی کم سود میکنه سر کوروت فکر نکنم 10،15 درصد خودرو سود باشه اما فراری و لامبو حداقل ۵۰ درصد چه بسا حتی بیشتر سود میکنن
        جی ام یا میخواد سودشو با فروش بالا بگیره یا برای بزرگتر کردن نام کوروت حاضر شده تقریبا قید سودو بزنه

        موافقم 10
        مخالفم 6
        1. R@min

          ۲۶ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          بحث برندینگ و مارکتینگ هست، جی ام مارکتینگ بسیار ضعیفی داره.

          شما پول به یه شورلت میدی !!

          موافقم 20
          مخالفم 2
        2. B

          ۲۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (919 ديدگاه)

          این حرفو من خودم همیشه میزنم رامین جان فقط داشتم میگفتم این اختلاف قیمت فراری و لامبو همش کیفیت نیست بیشترش پول برنده اینکه مثلا لامبو ۳۰۰ هزارتا گرونتره به اندازه ۲۰۰ هزارتا هم کیفیتش بالاتر نیست
          تو همین ماشینای قدیمی فراری gto 250 اون قیمت نجومیش بخاطر شرکتش در مسابقات و اینجور چیزا بود وگرنه تو همون سالها فراری ماشین بهتری هم زد اما قیمتش نصف gto هم نبود اسم اون ماشینو یادم نمیاد
          یا مثلا f40 و f50 همینطور …
          حالا دیگه برند عوض بشه شما فرض کن چه تفاوتایی خواهد داشت

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. Mercedes

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (961 ديدگاه)

      همه میدونن اصلا امریکن فن نیستم
      و از اکثر برند های امریکایی بجز دوج ، کادیلاک و لوسید و gm خوشم نمیاد
      ولی کاملا باهات موافقم
      کوروت مفت مفته! اگر میخواستم سوپر اسپرت بخرم و محدودیت قیمت داشتم (یا حتی نداشتم) قطعا کوروت جزو انتخابام بود
      یکم نمای جلوش فقط بروز نشده و چراغاش فرم قدیمی داره ، که فدای سرش
      قیمت مفتش کاملا توجیه میکنه

      موافقم 13
      مخالفم 7
    3. Ace

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مقایسه این با کوروت کاملا بی ربطه
      به جز داشتن ۴ چرخ هیچ مشابهتی ندارند
      اهداف ساخت جدا ، تیراژ تولید متفاوت ، خریداران متفاوت ،‌ تکنولوژی های متفاوت ، و … انقد تقاوتش زیاده تعجب میکنم چطور تونستی اسم این دو تا رو کنار هم بیاری
      اون عدد هزار و خرده ای اسب بخار برای ربط دادن این دو بهم به هیچ وجه کافی نیست

      موافقم 32
      مخالفم 8
    4. nikan

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (178 ديدگاه)

      همه چیز قدرت نیست این از نظر تکنولوژی و… خیلی بالاتره ولی قبول دارم ۴ ملیون دلار براش خیلی زیاده

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. B

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (919 ديدگاه)

        من خودم فراری رو خیلی قبول دارم ولی مطئنم یه ملیون دلار خرج بر نمیداره ساخت هرکدومش برای فراری

        1. Alireza

          ۲۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (20 ديدگاه)

          خرج کردن ی چیزه هزینه تحقیقات و اختراع و نواوری ی چیز دیگه،مثلا ن نقاش با پونصد هزارتومن رنگ دیوارو رنگ میکنه دو میلیون میگیره ی نقاش با همین هزینه ی تابلو نقاشی حتی کوچیکتر میکشه اما صدبرابر پول میگیره،وقتی ک صرف کوروت میشه با فراری فرق میکنه،هزینه ثبت اختراعات و تحقیقات و مهندسی‌هاشم فرق میکنه هرچند ک تفاوت حاصل کار ناچیز باشه و شتاب و سرعت کمی فرق داشته باشه،نمیشه فقط هزینه ساخت ی محصول رو لحاظ کرد دوست گرامی

          موافقم 2
          مخالفم 1
    5. علی Shelby

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (577 ديدگاه)

      من باشم همون لافراری رو میگیرم
      می‌تونست زیباتر باشه

      موافقم 17
      مخالفم 3
  4. Taha Ayoobi

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4695 ديدگاه)

    به طراحیش دقت کنید انگار خواسته شبیه هایپر کار های لمانز بشه.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  5. Scuderia Ferrari

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    هر کامنتی میزارم حداقل ۲ ساعت بعد تایید میشه
    مگه حرف بدی میزنم که میره واسه تایید جناب اشتری ؟؟

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      من از ساعت 12 ظهر پای سایت هستم و زود دارم تایید می کنم
      شاید اصلا ارسال نشده بوده کامنت شما پیش میاد که باگ سیستمی کلا کامنت دخیره نکنه

      موافقم 26
      مخالفم 1
      1. Scuderia Ferrari

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4065 ديدگاه)

        خیلی ممنون از پاسخ شما

        موافقم 5
        مخالفم 1
      2. مهرداد

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (99 ديدگاه)

        کامنت من اولین کامنت بود و تایید نکردید فدای سرتان .مهم این دوستان از فناوری و خودرو ها لذت ببرن

        موافقم 4
        مخالفم 1
      3. محمدهادی

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2480 ديدگاه)

        آقا اشتری یگانه هستی😄😄🤟🤟♥️♥️

        موافقم 4
        مخالفم 4
  6. مازیار

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    تقریبا غافلگیر شدم
    یه چیزی در حد W1
    قوای محرکه فوق‌العاده به نظر میرسه
    همینطور فاکتورهای دیگه‌اش
    احتمالا تو درگ دست بالا رو داشته باشه
    اما پیست … جایی هست که رقابت با W1 بسیار داغ و دیدنی خواهد بود
    ظاهرش هم اگرچه سورپرایز کننده نیست اما کاربردی (به جهت عملکرد) نشون میده

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. Nismo

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1565 ديدگاه)

      چیز خاصی برای غافلگیری نداشت بنظرم
      طراحی زشت
      کابین زشت
      موتور ضعیف که وابسته است به موتورهای الکتریکیه

      موافقم 24
      مخالفم 25
      1. مازیار

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        V6 سه لیتری ۹۰۰ اسبی ضعیف بحساب میاد؟؟

        موافقم 17
        مخالفم 2
      2. Ace

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        موتور ضعیف ؟!
        نسخه ضعیف تر این انجین روی ۲۹۶ ، شرف برا خیلیا نذاشت
        در لمان دوتا قهرمانی پی در پی در ۲ سال اخیر آورده . اون وقت ضعیف ؟!
        اون جمله اخرت هم که اگه دقت میکردی میدیدی همه خودروسازا هیبرید شدن یا به زودی میشن . از اقتصادیا بگیر تا اسپرت و هایپر

        موافقم 24
        مخالفم 3
      3. امیر

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (44 ديدگاه)

        خر چه داند ارزش نقل و نبات 😏

        موافقم 9
        مخالفم 8
      4. M

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        کابین ماشین تو نسخه ای که به دست مشتری میرسه فرق داره و سراسر چرم و نمایشگر هست بعلاوه تغییرات دیگه. هنوز حتی تولید نشده بنابراین تفاوتهایی رو خواهد داشت

        موافقم 1
        مخالفم 1
  7. Taha Ayoobi

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4695 ديدگاه)

    کابینش تازه شد مثل کوروت،

    به اینکه خوشگله یا زشته کاری ندارم،
    منظورم مایل شدن پانل کنترل و صاف شدن دو طرف فرمونه که فراری خیلی بد اینکارو انجام داده.

    موافقم 6
    مخالفم 18
  8. nikan

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    پرچم دار فراری V6 حیف کاش حداقل V8 بود V12 که خیلی رویاییه. از نظر ظاهری نسبت به لافراری واقعا زشت شده مخصوصا اون نوار مشکی جلو خیلی مزخرفه
    مکلارن w1 مثل این افت طراحی داشته خیلی زیاد
    پورشه میشن xم که احتمالا قراره برقی باشه
    من با w1 بیشتر حال کردم

    در نهایت
    McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder>>>

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. Ali

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      اون موقع هر سه خودروساز کمتر دچاره محدودیت بودن و حقیقتا سنگ تموم گذاشتن.
      و از طرفی خودروسازی تحت تاثیر خیلی از چیزا وارد یک فاز جدید شده مطمعنن طی سال های آینده دوباره طراحی ها پخته و معرکه میشه واسه خیلی از برندا.

  9. مهدی

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    واقعیت اینه که جو رسانه ای و نشریات ذائقه مردم رو تغییر میدن و کم کم نوع نیاز و انتظار قشر پولدار هم تغییر می‌کنه و آروم آروم باعث میشه ایدئولوژی شرکت ها هم منحرف بشه! یه زمانی فراری خودروی تنفس طبیعی تعداد سیلندر بالا می‌ساخت که محرک عقب هم بودن و تمرکز روی کاهش وزن بود و هدف لذت خالص رانندگی چیزی که فکر میکنم تو مدل ۴۵۸ به نهایت خودش رسید. خب از بیست سال پیش تب و تاب درگ و کلیپهای gtboard و یوتوبرها باعث شد توی توده طرفداران برندهایی مثل فراری این سوال پیش بیاد چرا فراری ها باید همیشه تو درگ شکست بخورن! از نظر رسانه ای به هر حال این موارد آروم آروم روی اعتبار برندها تاثیر می‌ذاره! خب gtr و پورشه تو بیشتر مدل ها از مزیت گشتاور توربو و سیستم چهارچرخ بهره میبرد، لامبو هم همیشه چهارچرخ بود و مک‌لارن هم با MP4 توربو اومده بود و …می‌خوام بگم از نظر من یه بخش از این جنگ تکنولوژی بیشتر از اینکه دلیلش قوانین آلایندگی باشه ارضای روحیه مخاطب و عموم هست

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. Hamed

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (219 ديدگاه)

      دقیقا موافقم
      داده های کمی مثل عدد صفر تا صد یا تایم درگ و رکورد نوربرگ رینگ و اینا خیلی خیلی بیش از اندازه تو دنیای رسانه‌های خودرویی بهشون پرداخته‌ و بها داده شد و عوضش مسائل کیفی و غیر آماری در زمینه پرفورمنس و اصل کاری که فقط با صرف زمان کافی و به شکل تجربی قابل درکه مثل کیفیت سواری و لذت واقعی روندن یه ماشین سوپر اسپرت و تکنولوژی هایی که خودروساز تو این زمینه روش کار میکنه کم‌کم به حاشیه رفت
      مثلا فلان سوپر اسپرت از نظر کیفیتی حرف نداره ولی حالا چون تو درگ دو دهم از فلان ماشین کندتره باید بندازیش دور!
      و یکی از دلایل این تغییر نگرش هم خیلی از کم سن و سالهای گوشی به دست شبکه های اجتماعی و رسانه های جوساز بودن، کسایی که عموما مالک این ماشینا نمیشن.
      و کار به جایی رسیده کمپانی ها برای حفظ ارزش و وجهه عمومی مجبورن از روح و اصالت خودشون فاصله بگیرن و محصولی بسازن که تو اعداد و ارقام و آمارها دهان منتقدین رو ببنده ولی می‌بینیم یسری از مسائل رو مجبورن توش فدا کنن

  10. imanenzo

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    دنیای هایپر کارها از نو تعریف شد با این هیولا،فراری همیشه برگ برنده رو رو می‌کنه و عشاق خودش رو نام امید نمیکنه

    موافقم 10
    مخالفم 10
  11. Tiempo

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (839 ديدگاه)

    میشه سن و سال کم یه عده و همچنین دانش کم از دنیای خودرو رو به صورت کامل و آشکار در کامنت یه عده دید . مخصوصا اونایی که کوروت رو با f80 مقایسه میکنند !

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. امیر

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      دقیقا
      طرف کلا یه عکس از ماشین مورد علاقش گذاشته بکگراند بعد اومده از فراری انتقاد میکنه 🤣

      موافقم 8
      مخالفم 3
  12. مردیم از خوشی

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1460 ديدگاه)

    برم تخمه بیارم کامنت بخونم

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. amirboss

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    ظاهراً چیزی که الآن مد نظر هایپرکارهاست عملکرده نه زیبایی بصری.
    چیزی که این فراری منوجذب خودش کرده یه خودروی همه چی تموم برای پیست و مسابقه ست نه یه وسیله برای فخر فروشی.
    مثل چیزی که تو مک لارن W1 داریم میبینیم.
    تو دنیای هایپر کارها که رقابت سال به سال با پیشرفت تکنولوژی داره سخت تر میشه، پافشاری کردن روی سنت های گذشته یه چیز احمقانه ست.
    خوشحالم که مک لارن،کوروت،فراری و خیلی از سوپراسپرت ها و هایپرکارها همه توانشون رو روی به روز کردن تولیداتشون دارن میزارن تا یه محصول بهتر به دنیا معرفی کنن.

  14. Hamed

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    تقریبا در تک تک المان های طراحیش پرفورمنس اولویت داشته به زیبایی
    حقیقتا هم ساخت جانشین بی نقص برای لافراری کار سختی بود تقریبا کل دنیا قبول دارن لافراری خیلی زیباتره و طراحیش بعد ۱۱ سال هنوزم به شدت چشم نواز، گیرا و جذابه
    F80 طراحی خطی و یکنواختی داره و ظرافت های طراحی فراری رو خیلی توش نمی بینیم
    و این فقدان V12 هم به هرحال خیلی به مذاق طرفداران خوش نمیاد
    البته که قطعا تو بحث پرفورمنس چیز به شدت خفنی خواهد بود موتور V6 این ماشین موتور 499P قهرمان دو دوره متوالی مسابقات لمان هست

    و البته نکته منفی دیگه اینکه فراری رسما دیگه داره تعریف ماشینای تولید محدود اختصاصیش رو عوض میکنه
    ۷۹۹ دستگاه تولید؟
    یه زمان سقف تولیدشون رو ۳۰۰ ،۴۰۰ دستگاه بودن این ماشینا
    با توجه به قیمت بالاش اون انحصاری بودن مد نظر رو شاید نداشته باشه

  15. R

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    اس اف ۹۰ رو ترجیح میدم به این واسه کاهش وزن از زیبایی و امکاناتش زدن یه مانیتور وسط صفحه نداره نصف حجم موتورو برداشتن صندلی سرنشین ثابته کنسول وسطو کشیدن بالا خو اینهمه کار انجام دادی وزن کم شد قیمت چی میگه؟ با این قیمت بوگاتی میشه گرفت که از همه جات بالاتر از اینه قدرت سرعت دقت ظرافت مانیتور مخفی و بالا اومدنش و بقیه موارد. تکنولوژی هاشم قیمتشو توجیه نمیکنه موتورای برقیو ریوولتو هم داره اتفاقا ارزشش بالاتره به خاطر موتور بنزینیش ولی یک هفتم این قیمت داره ولی چون تعداد بیشتری ازش تولید میشه کمتر شده برچسب تولید محدود میزنن با قیمت گزاف

    موافقم 7
    مخالفم 11
    1. SamX

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      الان اینو یا روئلتو مقایسه کردی ؟! تازه گفتی لامبو بالاتر هم هست ؟! 😂
      موتور ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری لامبو ، علیرغم تعداد سیلندر و حجم دوبرابر ، ازین ۶ سیلندر ۳ لیتری قدرت کمتری میده ! . لامبو برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ ‌، حدود ۷ ثانیه تایم میخاد اما این همش ۵.۸ ثانیه . از وزن روئلتو خبر داری اصلا ؟ میدونی این ۲ تا اگه برن پیست چقد اختلاف بینشون هست ؟ باز بوگاتی یچیزی
      . در خط مسقتیم حداکثر سرعت و شتابش بهتره اما اون لامبو حتی تو خط مستقیم هم جا میمونه . هر دو شونم برسن به پیچ ، چراغ عقب فراری رو هم نمیبینن چه بسا اگه چند دور متوالی پیست رو طی کنن Lap هم بشن

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. R

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1215 ديدگاه)

        قدرت بیشترش به خاطر توربوهاشه وزن کمترشم به خاطر حجم پایین موتور
        گفتم ارزشش به خاطر حجم پایین موتورش پایین تره چیزی که خلاف دی ان ای یه سوپر اسپرته. پرفورمنس رو مقایسه نکردم وگرنه لامبو بخواد مثل این ماشین بسازه مطمئن باش از این سرتر خواهد بود کافیه سیاست حفظ موتور طبیعی رو تغییر بده و توربو استفاده کنه وقتی متوجه نمیشی مجبور نیستی ریپلی بزنی

        موافقم 6
        مخالفم 8
        1. SamX

          ۲۶ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          حداقل ۲۵۰ کیلو اختلاف وزن بخاطر حجم کمتر موتوره ؟!
          ارزشش کمه چون حجم موتورش کمه ؟!
          😯😂

          موافقم 7
          مخالفم 4
        2. Ferrari

          ۲۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1959 ديدگاه)

          این داداشمون کلا تو یه دنیای دیگه سیر میکنه. تا دیروز موتور تنفس طبیعی براش خیلی ارزشمند بود چون فراری سوپر اسپرت های تویین توربو معرفی میکرد و لامبوها تنفس طبیعی بودن. حالا که تمراریو با موتور توربو اومده، موتور توربو با حجم و سیلندر بالا شده دلیل محکم و موجه برای بهترین بودن، و موتور با حجم و سیلندر کمتر، بی ارزش شده.

          موافقم 3
          مخالفم 1
  16. سهیل گل آزاد

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    طراحیش صد درصد نسبت به لافراری و انزو نسبت به زمان خودش خفن نیست چون فلسفه طراحی این هایپرکار در اولویت اول حفظ قوانین پیچیده ریاضی و فیزیک بوده بعد هنر f80 بیشتر طراحی آیرودینامیکی داره تا یه طراحی هنری و در این زمینه هم موفق شده میتونه تو سرعت بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی دانفورس تولید کنه که واقعا معرکه است و قطعا با همین قضیه میتونه عملکرد بی نظیری در پیست ها داشته باشه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  17. Ali

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ۷۹۹ فرد پولدار میخرن و لذتش رو میبرن و کلی ادم از نزدیک میبیننش هر روز و حتی خیلی از پولدارا هم نمیتونن بخرنش چون محدوده و توی ایران هم که طرف با اپتیما ده سال پیش حال میکنه و تیگو ماشین بروزشه میاد فراری رو هیت میکنه لامبو هم براش سنگینه و بدرد نمیخوره و بیمر هم زشته براش بنزم از اصالتش دور شده !

    موافقم 6
    مخالفم 4
  18. sinasvj

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    خیلی خوشگله واقعا امیدوار کنندست ایتالیاییا و انگلیسیا هنوز دارن پرچم بنزینیو بالا نگه میدارن

    موافقم 7
    مخالفم 8
  19. jalopy

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    حقیقتا انتظار طراحی خاص تری داشتم به عنوان جانشین لافراری
    ۹۰۰ اسب از یه موتور V6 🤯
    محض اطلاع ماکسیمای شیش سیلندر 300 اسب میده

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. SamX

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      عجیب نیست که . توربو با بوست بالا خب همچین خروجی میده دیگه . مورد داریم نیسان GTR تیون شده با همون انجین ۶ سیلندر ،‌ ۲ هزار اسب داده
      ضمنا اگه منظورت همون ماکسیما داخل ایرانه ، حدود ۲۳۰ اسبه نه ۳۰۰

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. jalopy

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (178 ديدگاه)

        باورم نمیشد ۹۰۰ اسب یروزی انقدر عادی باشه💀درضمن آخرین نسل ماکسیما منظورم بود

  20. رامتین

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    از طراحی روبرو خیلی خوب کار شده ولی در کل حس میکنم خیلی پیشرفت نداشته.

  21. امیر

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    متاسفانه سایت پر شده از ترول های ۱۵ ساله که خفن ترین ماشینی که سوار شدن ۲۰۶ لوازمی مدل ۹۰ بوده بعد اومدن در مورد فراری نظر میدن

    آقای اشتری یه فکری به حال این اشخاص بکنید لطفا
    لول سایت داره میاد پایین

    موافقم 10
    مخالفم 8
  22. hosen

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    امید خیلی زیادی به این فراری دارم
    ببینم چی کار میکنه… همونطور که موتور v6 تویین توربو فراری امتحان خودشو پس داده این ماشین حرف های زیادی برای گفتن داره.

  23. رضا مهربان

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    درود بر همه.بنظره من شما باید پول تکنولوژی و قدمت و تیراژ پایبن و خاص بودن رو بدی.عزیزم فراری تیم فرمول یک داره اونم با هزینه های سرسام آور و از تجربه ای که از فرمول یک بدست میاره ماشین می‌سازه.من دوبی زیاد میرم و اینا رو تو جمیرا از نزدیک میبینم.بخدا نفستون بند میاد وقتی از نزدیک میبینین.

  24. گاس فرینگ

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (395 ديدگاه)

    طراحیش برای من بیشتر شبیه به یه نسخه مدرن از فراری انزو میمونه اون چراغهای جلوش عمودی بود و این افقی هر دو تا زیبا و شکیل ولی هیچکدوم رو نمیشه شاهکار طراحی دونست

  25. Lamberto

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    نخبه های گرامی شما ته ته جایی که میتونید نظرات مهندسی شدتونو بزارید همین سایته زور الکی نزنید وقتی مغز نخواد درک کنه نمیکنه دیگه تقصیر شماها نیس.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  26. Scuderia Ferrari

    ۲۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    کامل ترین توضیحات درباره F80 رو netcarshow و TopGear دادن و به شخصه لذت بردم از کارهایی که فراری برای تولید این ماشین انجام داده

    F80 به عنوان پرچمدار فراری ، نتیجه ۴ سال تلاش مهندسین این برند به عنوان یک محصول تاپ و شاخصه

    حالا امثال من که نخونده میاییم از پنل سیاه جلوی ماشین ایراد می گیریم بهتره یه مطالعه کوچکی درباره عملکردش داشته باشیم

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. SamX

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خندم میگیره این همه مهندس و تیم قدرتمند پشت این خودرو هستند و قراره در آینده از شگفتی ها و نکات ناب مهندسی این ماشین بهره مند بشیم اما چون یه بچه سال میاد پدال میگه ظاهرش فلان جوره پس باید بگیم بیخیال ماشین خوبی نیست . یا چون ۶ سیلندره پس ارزش نداره 😂

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. علی منصوری

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (445 ديدگاه)

        آره خدایی

      2. Scuderia Ferrari

        ۲۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4065 ديدگاه)

        متاسفانه به این حرفا عادت کردیم
        مقایسه هایی در حال انجام شدنه که دوتا هدف دارن
        ۱. کلاس کار فراری رو پایین بیارن
        ۲. سطح خودشون رو به فراری برسونن
        خواهش میکنم به راحتی هر مقایسه ای رو انجام ندین

        موافقم 7
        مخالفم 1
  27. Amir

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پورشه میشن x کی میاد ؟

  28. مهردادکمال

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    به عنوان یه هایپرکار- از فراری کبیر-خیلی سخته بپذیریش هایپرکار فراری بایست 12سیلندر باشه. خیلی انتظارم بیشتر از این بود. مشکل جدی دیگه اش قیمتشه. واقعا قیمتش بالاست، لافراری و انزو بنظرم یه شدت دی ان ای هایپر کار رو داشتن و برای همینه قیمتشون تو این چند سال بالاتر هم اومده…

    موافقم 1
    مخالفم 3
  29. مهدی

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    چیزی که مشخصه فوکوس آنچنان روی موتور و گیربکس نبوده و تمرکز فراری بیشتر روی سیستم تعلیق و آیرودینامیک هست . معجونی از روش های مختلف واسه حداکثر دانفورس که تو سرعت ۲۵۰ کیلومتر ۱۰۵۰ کیلو مجموعا نیروی رو به پایین تولید می‌کنه در مقایسه این عدد برای W1 توی سرعت ۲۸۰ کیلومتر ۱۰۰۰ کیلو هست. Sf90xx خودش هیولای پیست هست حالا با وجود مشخصات فنی و وزن نزدیک این چیه که توی پیست کوتاه فیورانو ۲ ثانیه سریعتر از sf90xx هست!

  30. سهیل گل آزاد

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    اونقدرا هم واقعا نازیبا نیست من الان یه ویدیو ۲۰ دقیقه ای از معرفیش تو کانال یوتوب shmee150 دیدم ویدیو رو هم به صورت افقی دیدم تا بتونم تا حدودی بیشتر محو طراحیش بشم قطعا هایپرکارای سابق فراری تو زمان خودشون ۲۰۱۳ لافراری و ۲۰۰۲ انزو نسبت به ۲۰۲۴ f80 طراحی زیباتری داشتن ولی این یکی هم نازیبا نیست ولی بیشتر صاحب یه طراحی آیرودینامیکی خفنه بعد طراحی هنری اینو تو اون ویدیو از نزدیکش بیشتر متوجه شدم مخصوصا زمانی که وارد کابینش شد احساس کردم انگار با زبون بی زبونی داره میگه من یه هایپرکار پیست محور خیلی گولاخم نظر من رو واقعا خیلی تغییر داد اون ویدیو نمیشه اهداف هر محصولی رو با هم دیگه قاطی کرد هی ایراد بگیریم قبلیه قشنگ تره این موتورش ۶ سیلندر و فلان اهداف هر هایپرکاری رو با هم دیگه قاطی نکنیم هر کدومشون واسه مسیر ها و هدف های متفاوت از هم معرفی شدن هایپرکار ۴ میلیونی فراری هم هدف بزرگش تو پیست هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا