فراری

صدای نه‌چندان جذاب پیشرانه 6 سیلندر فراری F80 جدید را بشنوید

معرفی هایپرکار جدید فراری F80 با بحث و جدل‌های زیادی همراه شده و برخی افراد صدای پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی آن را بسیار کلافه کننده می‌دانند.


جدیدترین پرچم‌دار فراری برخلاف سه محصول پیشین خود فاقد نیروگاه ۱۲ سیلندر است و بجای آن از پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی برگرفته از خودروی مسابقه‌ای پیروز در لمان استفاده می‌کند. در این مجموعه سه موتور برقی هم وجود دارد و اگرچه همه آن‌ها با یکدیگر قدرت و پرفورمنس قابل‌توجهی تولید می‌کنند اما از نظر صدای تولیدی جذابیت چندانی وجود ندارد.

فراری F80 طی چند روز گذشته راهی پیست ایمولا در ایتالیا شده تا عملکرد خود را به نمایش بگذارد. کانال یوتیوب NM2255 توانسته لحظاتی از دریفت هایپرکار هیبریدی فراری در پیست را ثبت کند و ما بتوانیم صدای تولیدی آن را با وضوح بالا بشنویم و باید صادقانه بگوییم که صدای تولیدی F80 جای تعریف ندارد. از نظر ما صدای تولیدی قوای محرکه این هیولای هیبریدی بیشتر شبیه نسخه‌ای تعدیل شده از ۲۹۶ GTB است و حتی در برخی لحظات اصلاً جذابیت شنیداری خاصی ندارد.

با اینکه صدای تولیدی مهم‌ترین ویژگی خودروهایی از این دست نخواهد بود اما هنوز هم فاکتوری با اهمیت به شمار می‌رود. شنیدن صدایی از این دست برای هایپرکار پرچم‌دار فراری کمی ناامید کننده جلوه می‌کند مخصوصاً اینکه قبلاً صدای بسیار جذاب پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر مارنللو را شنیده‌ایم. البته نمی‌توان فراری را به خاطر چنین چیزی سرزنش کرد زیرا هم خودروهای فرمول یک و هم محصولات حاضر در رقابت‌های لمان از پیشرانه‌های ۶ سیلندر هیبریدی استفاده می‌کنند و منطقی است که این برند در بهترین خودروی خیابانی خود از فرمت مشابهی استفاده کند.

البته عقیده و نظر ما درباره صدای فراری F80 اهمیت چندانی ندارد چراکه همه ۷۹۹ دستگاه تولیدی از این هایپرکار ۴ میلیون دلاری قبلاً به فروش رسیده‌اند و طرفداران پر شوق و شوقی همچون ما شاید حتی در عمر خود نتوانیم از نزدیک این خودرو را مشاهده کنیم. اسب رقصان دنیای خودرو همچنان خودروهای ۱۲ سیلندر از جمله دیتونا SP3 و ۱۲ چیلیندری را به فروش می‌رساند، خودروهایی که به نظر ما جذابیت‌های شنیداری بیشتری دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (639 ديدگاه)

    خودرو شش میلیون دلاری

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4034 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/ferrari-f80-7.jpg
      این فنر ها که دو طرف موتور هست چیه؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2240 ديدگاه)

        طاها جان تا دوستان فنی جواب درست تر رو بدن ، منه ناقص العلم ، بگم که بهش میگن suspension arms …

        بازوهای تعلیق …

        به همراه دو بخش دیگه ( سه تایی سامانه تعلیق مستقل ) فراری رو تشکیل میدن ( independent suspension ) …

        1) این سامانه از سه قسمت : طرح بازوهای جناغی دوبل ( double wishbone layout ) …

        2) دمپرهای داخلی فعال ( active inboard dampers ) …

        3) بازوهای تعلیق ( suspension arms ) …

        برای جذب شوک های وارد شده به موتور این کمک فنر ها رو استفاده کردن …

        بوست کذایی و فضایی بالای 53 / 54 psi ، با هر بار پاشش سوخت ، ضربه هایی به انجین میزنه که باعث بالا / پایین رفتن چند میلیمتری انجین در سه محور میشه که باعث تغییر مرکز ثقل و تغییر در شتاب جانبی و از طرفی استهلاک انجین میشه …

        کار این کمک فنرها جذب این شوک ها و به حداقل رساندن این ضربات و متعادل تر کردن حرکت های جانبی پیشرانه ( در محور های X و Y و Z ) هست تا از استهلاک بیشتر و اضافی قطعات پیشرانه در دورهای بالا و تحت فشار جلوگیری بشه …

        و همچنین پایین و ثابت نگه داشتن مرکز ثقل ماشین در دورهای بالا …

        Ferrari has unveiled its latest supercar, the F80, featuring additively manufactured structural components for the first time on a Ferrari road car.
        The F80’s independent suspension includes a double wishbone layout, active inboard dampers and suspension arms created by Additive Manufacturing.

        Seen as one of the showpieces of Ferrari’s advanced technological solutions for managing vehicle dynamics in all road or track conditions, the F80’s active suspension system has been completely redesigned.

        The innovative solution offers several advantages, including an optimised layout, more precise wheel control, reduced unsprung mass, elimination of the anti-roll bar, and the introduction of a dedicated camber angle correction function.

        The F80 independent suspension is actuated by four electric motors, a double wishbone layout, active inboard dampers and suspension arms created by Additive Manufacturing (Courtesy Ferrari )
        The active suspension system addresses two apparently irreconcilable requirements – the need for a very flat ride on the track, where variations in ride height must be minimised, and the need to effectively soak up bumps in road surfaces during normal driving.

        At low speeds, the system prioritises mechanical balance and centre of gravity control.
        As speed increases, the ride height control system works in tune with the active aero system to optimise aerodynamic balance.
        When under hard braking, such as when entering a bend, ride height control minimises variations to prevent instability caused by the weight transfer towards the front. While cornering the system contributes to increasing downforce to maintain the optimal balance.
        As the car exits the bend, the system contrasts the tendency for the balance to shift towards the rear, maintaining the best possible conditions for traction for all four wheels and stability.

        دو تا عکس هم داره ….

        https://www.metal-am.com/wp-content/uploads/sites/4/2024/10/f80-suspension-2.png

        https://www.metal-am.com/wp-content/uploads/sites/4/2024/10/f80-suspension-3.png

        موافقم 10
        مخالفم 1
      2. M.N.M

        ۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (21 ديدگاه)

        سیستم تعلیق پوشراد مشابه خودرو های فرمول یک .

      3. علیرضا

        ۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (214 ديدگاه)

        دسته موتور ها توی هایپرکارها کمک فنری هستن

  2. dna

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    احساس میکنم تو سال 2013 جا موندم

    موافقم 8
    مخالفم 4
  3. hosen

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (472 ديدگاه)

    حقیقتا صدای خیلی جذاب و گوش نوازی نداشت
    هرچند که به عنوان یه 6 سیلندر انتظار بیشتر از اینم نمیشه ازش داشت.
    اما امیدوارم تو بحث پرفورمنس اونقدری بی نقص باشه که این عیوبش رو بشوره ببره.

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. C4

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      ماشینی که قراره سالها یه گوشه پارک بشه و حرکتی نکنه ، صدا برا چیشه
      انصافا خوب فکری کردند و خودشون رو با موتور ۱۲ سیلندر و غیره زحمت ندادند

      موافقم 3
      مخالفم 12
  4. دکتر استاپ

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    موقعی که V12 رو با V6 عوض می‌کنی نتیجش میشه این

    موافقم 17
    مخالفم 6
    1. جرمی کلارکسون

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (850 ديدگاه)

      دکتر استاپ به پدال پیوست🤣🤣🤣🤣

      موافقم 12
      مخالفم 3
  5. Siyavash

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    هوا بارانی و کیفیت صدا بد بود کاملا مشخص نبود صداش..

    موافقم 6
    مخالفم 3
  6. Mr.porshe

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    عجیب باندش قوی بود

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. HR3

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    طراحیش شبیه ماشین های لوگو شده
    از نظر منِ فراری فن این بار مک لارن W1 و بوگاتی Tourbillon و مرسدس پروجکت وان طراحیشون به مراتب بهتر و جذاب تره از فراریه
    طراحی سپر جلو ( ورودی هوا ) و محل اتصالش به گلگیر جلو فاجعه است و چراغ های جلو هم می تونستن به مراتب جذاب تر باشن نمای قسمت جانبی و عقبش هیچ مشکلی نداره و خیلیم زیباست اما با قسمت کلاسیک جلو همخوانی نداره
    طراحی رترو بیشتر متناسب کلاس شاسی بلند و سدان های فوق لوکسه

    موافقم 18
    مخالفم 7
  8. Ali

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    صبح این ویدیو رو توی یوتیوب دیدم.
    خندم گرفته بود اصلا به قیافش نمیاد این صدا.

    موافقم 8
    مخالفم 5
  9. ممد ژانگولر

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4097 ديدگاه)

    به نظرم ی قانونی باید اجرا بشه که صدای خودروها نباید از ۶۰ دسیبل بیشتر بشه.
    اون بچه و زن باردار چه گناهی کردن که باید بترسن .

    موافقم 6
    مخالفم 33
    1. سوشیانت

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3418 ديدگاه)

      الان در خودرو ها میشه صدای اگزوز رو تنظیم کرد تو جاهای شلوغ صداش رو کم میکنی

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. ممد ژانگولر

        ۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4097 ديدگاه)

        آره داداش خودروهای الکتریکی شاید

        1. سوشیانت

          ۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3418 ديدگاه)

          ماشین برقی که اصن صدا نداره استاد!😁

          موافقم 3
          مخالفم 1
  10. .

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    فراری و لامبورگینی ها به صدای تیز و بلند موتورهای سیلندر بالاشون معروفن ولی این چیه اصلا صدا نداره

    موافقم 12
    مخالفم 6
  11. شلبی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    زیر نور طبیعی قیافش خیلی بهتر

    موافقم 3
    مخالفم 5
  12. Taha Ayoobi

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4034 ديدگاه)

    این اصلا صدا نداره چرا،
    من هیچی نشنیدم.
    بیشتر صدای برق میومد اگه دقت کنین.

    موافقم 11
    مخالفم 4
  13. sinasvj

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (416 ديدگاه)

    بعد بیا از پرفومنس حرف بزن اینجور ماشینا باید ترکیبی از زیبایی صدا و بدنه با پرفومنس باشند نه فقط پرفورمنس اینجاست که به حرف من پی میبرید که باید وی دوازده اتمسفر میبود نه وی سیکس فکستنی

    موافقم 10
    مخالفم 5
  14. راستگو

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    زنده یاد لافراری

    موافقم 13
    مخالفم 1
  15. حسن

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2016 ديدگاه)

    خدا لعنت کنه طراحش و مدیری که این طراحی را قبول کرده از روبرو میاد انگار ناقص الخلقه است

    موافقم 12
    مخالفم 5
  16. Mosafer

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    حقیقتش با ظاهرش هم من ارتباطی نگرفتم به نظرم فراری های بیست سال پیش طراحی گیراتری داشتند.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  17. سبحان

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    گندی که تو این ماشین زدن جوریه که الان اگه بگن نوربررینگ توی 3 دقیقه میزنه کسی اهمیتی نمیده
    برای مثال دارم میگم فورد gt شش سیلندره ولی اون خدای جذابیت هستش
    این ماشین با این موتور و این قیافه از نظر جذابیت از هر چی شش سیلندر عقب تره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  18. مهدی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1727 ديدگاه)

    زیبا نه ولی جذاب و رعب آور . صدا هم خیلی مشخص نبود ولی من رو یاد انزو میندازه (انزو هم صدای زیبایی نداشت)

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. محسن

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (61 ديدگاه)

      آقا مهدی ماشین پروفایل رو هنوز دارید؟
      اسم و مدلش بگید بی زحمت

      1. مهدی

        ۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1727 ديدگاه)

        بله . الدزمبیل ۹۸ سال ۱۹۶۵

  19. MOPAR

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    4 میلیون دلارو واقعا نشون نمیده اصلا بهش نمیخوره این قیمت نهایتا بهش میخوره 1/5 میلیون باشه

  20. MOPAR

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    والا بیشتر صدای فس فس و این چیزا میومد این اصلا صدا نداره که بگیم صدای نچندان جذاب😂

    موافقم 5
    مخالفم 1
  21. Scuderia Ferrari

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4053 ديدگاه)

    طرح اولیه F80 تک سرنشینه بود که یه ماشین Race واقعی باشه تا هم وزن رو بیارن پایین و هم پرفورمنس بهتری داشته باشن ولی مورد تایید قرار نگرفت

    به عنوان یک فراری صدای خوبی نداره متاسفانه !!
    فقط صدای نسخه های XX و F1 های تنفس طبیعی که حال آدمو خوب میکنه

    موافقم 11
  22. JDM سابق

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (677 ديدگاه)

    خداوکیلی این کجا لافراری کجا
    انزو فراری زنده بود تمام این مهندسین و مدیریت رو تو موزه museum of horrors فراری زندانی می‌کرد تا بپوسن

    موافقم 11
    1. Scuderia Ferrari

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4053 ديدگاه)

      دوست عزیز
      LaFerrari تکرار نشدنیه با اون طراحی چشم نواز و خیره کننده ولی در بحث پرفورمنس قابل قیاس نیستن

      LaFerrari با وجود دانفورس پایین ۳۶۰ کیلوگرمی ۰ تا ۳۰۰ حدود ۱۵ ثانیه ای داشت ولی F80 با داشتن ۱۰۰۰kg دانفورس که نفس ماشین رو در سرعت های بالای ۲۵۰km می گیره ۰ تا ۳۰۰ حدود ۱۲ ثانیه داره
      اگه این شاهکار نیست پس چیه ؟؟

      شما در پست قبلی توضیحات خوبی دادی درباره آیرودینامیک ، شاسی و موتورهای الکتریکی ولی از سیستم ترمز پیشرفته این ماشین حرفی نزدی
      ماشینی که روی لبه تکنولوژی تولید میشه نباید ارزون باشه

      موافقم 2
      مخالفم 6
  23. ali_x76

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    تاثیر داون‌فورس و هدایت جریان باد به بالا رو میشه از حرکت آب پشت ماشین متوجه شد.

  24. مازیار

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3249 ديدگاه)

    اهمیت پرفورمنس برای F80 بیشتر از فراری های دیگه شده

  25. محی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    واسه صدای خروجی خوب هم حجم مهم هست هم دور موتور،خب با انجین ۳ لیتری کاری نمیشه کرد

  26. سهیل گل آزاد

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ولی انصافا از حق نگذریم هایپرکار نازیبایی هم نیستا اینم زیبایی های خودش داره اصلا مگه میشه فراری خالق زیبایی نباشه از لحاظ صدا هم بخوایم مورد بررسی قرارش بدیم یه قوای محرکه ۶ سیلندری توربوشارژر هیبریدی داره و ازش نباید توقع سمفونی خفن یه قوای محرکه ۱۲ سیلندری تنفس طبیعی داشته باشیم اصلا واقعا ما چیکاره ایم نظر اساسی بدیم درباره هایپرکاری که به ۷۹۹ تا مشتریاش تحویل داده بشه بالای ۶ میلیون دلار قیمت میخوره توسط همونا ما این اعجوبه رو حتی نمیتونیم از نزدیکم ببینیمش ما تو ایران پامون رو تو خیابونای حتی گرون قیمت تهرانم میذاریم تا چشممون کار میکنه فونیکس fx و تیگو ۸ و اکستریم و لوکانو و این چیزا میبینیم حالا تماشای همچین ماشینی که برای ما رویاست

    موافقم 2
    مخالفم 2
  27. علی منصوری

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    هاپرکار یعنی صدای موتور،یعنی رانندگی خشک، یعنی اوج فناوری نو لوکسی، هایپرکار یعنی ۱۲ سیلندر …..این دیدگاه شاید قدیمی شده باشه ولی…….

    موافقم 4
    مخالفم 1
  28. 🥇M🏆Bavaria///👑

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (598 ديدگاه)

    صداش واقعا فاجعه هست…
    نصف سیلندر تو ساختش استفاده کردین، لااقل یه صدای جذاب‌تر روش میذاشتین!!
    نمیگیم صدای ماندگار، ولی یه صدایی که لااقل بتونه جورِ اون 6 سیلندر بدون عظمت رو بکشه.
    راحت کنم همه رو، این هایپر کار نه زیبایی و ابهت ظاهری، و نه حیثیت و عظمت موتورهای قبلی پرچمداران فراری از جمله لافراری رو داره…

  29. شاهین

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1176 ديدگاه)

    لامصبا اقلن یه کیت اگزوز مینداختین روش صدای مصنوعی تولید میکرد مثل نیسان جی تی آر
    یا کلا برقیش میکردین و اسمی از موتور درون سوز نمیاوردین

    موافقم 4
    مخالفم 1
  30. 🏆Lamborghini🏆

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (186 ديدگاه)

    صداش مثل پشست!!

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا