معرفی هایپرکار جدید فراری F80 با بحث و جدلهای زیادی همراه شده و برخی افراد صدای پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی آن را بسیار کلافه کننده میدانند.
جدیدترین پرچمدار فراری برخلاف سه محصول پیشین خود فاقد نیروگاه ۱۲ سیلندر است و بجای آن از پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی برگرفته از خودروی مسابقهای پیروز در لمان استفاده میکند. در این مجموعه سه موتور برقی هم وجود دارد و اگرچه همه آنها با یکدیگر قدرت و پرفورمنس قابلتوجهی تولید میکنند اما از نظر صدای تولیدی جذابیت چندانی وجود ندارد.
فراری F80 طی چند روز گذشته راهی پیست ایمولا در ایتالیا شده تا عملکرد خود را به نمایش بگذارد. کانال یوتیوب NM2255 توانسته لحظاتی از دریفت هایپرکار هیبریدی فراری در پیست را ثبت کند و ما بتوانیم صدای تولیدی آن را با وضوح بالا بشنویم و باید صادقانه بگوییم که صدای تولیدی F80 جای تعریف ندارد. از نظر ما صدای تولیدی قوای محرکه این هیولای هیبریدی بیشتر شبیه نسخهای تعدیل شده از ۲۹۶ GTB است و حتی در برخی لحظات اصلاً جذابیت شنیداری خاصی ندارد.
با اینکه صدای تولیدی مهمترین ویژگی خودروهایی از این دست نخواهد بود اما هنوز هم فاکتوری با اهمیت به شمار میرود. شنیدن صدایی از این دست برای هایپرکار پرچمدار فراری کمی ناامید کننده جلوه میکند مخصوصاً اینکه قبلاً صدای بسیار جذاب پیشرانههای ۱۲ سیلندر مارنللو را شنیدهایم. البته نمیتوان فراری را به خاطر چنین چیزی سرزنش کرد زیرا هم خودروهای فرمول یک و هم محصولات حاضر در رقابتهای لمان از پیشرانههای ۶ سیلندر هیبریدی استفاده میکنند و منطقی است که این برند در بهترین خودروی خیابانی خود از فرمت مشابهی استفاده کند.
البته عقیده و نظر ما درباره صدای فراری F80 اهمیت چندانی ندارد چراکه همه ۷۹۹ دستگاه تولیدی از این هایپرکار ۴ میلیون دلاری قبلاً به فروش رسیدهاند و طرفداران پر شوق و شوقی همچون ما شاید حتی در عمر خود نتوانیم از نزدیک این خودرو را مشاهده کنیم. اسب رقصان دنیای خودرو همچنان خودروهای ۱۲ سیلندر از جمله دیتونا SP3 و ۱۲ چیلیندری را به فروش میرساند، خودروهایی که به نظر ما جذابیتهای شنیداری بیشتری دارند.
amirboss
۲ آبان ۱۴۰۳خودرو شش میلیون دلاری
Taha Ayoobi
۲ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/ferrari-f80-7.jpg
این فنر ها که دو طرف موتور هست چیه؟
! i M α η δ υ α R
۲ آبان ۱۴۰۳طاها جان تا دوستان فنی جواب درست تر رو بدن ، منه ناقص العلم ، بگم که بهش میگن suspension arms …
بازوهای تعلیق …
به همراه دو بخش دیگه ( سه تایی سامانه تعلیق مستقل ) فراری رو تشکیل میدن ( independent suspension ) …
1) این سامانه از سه قسمت : طرح بازوهای جناغی دوبل ( double wishbone layout ) …
2) دمپرهای داخلی فعال ( active inboard dampers ) …
3) بازوهای تعلیق ( suspension arms ) …
برای جذب شوک های وارد شده به موتور این کمک فنر ها رو استفاده کردن …
بوست کذایی و فضایی بالای 53 / 54 psi ، با هر بار پاشش سوخت ، ضربه هایی به انجین میزنه که باعث بالا / پایین رفتن چند میلیمتری انجین در سه محور میشه که باعث تغییر مرکز ثقل و تغییر در شتاب جانبی و از طرفی استهلاک انجین میشه …
کار این کمک فنرها جذب این شوک ها و به حداقل رساندن این ضربات و متعادل تر کردن حرکت های جانبی پیشرانه ( در محور های X و Y و Z ) هست تا از استهلاک بیشتر و اضافی قطعات پیشرانه در دورهای بالا و تحت فشار جلوگیری بشه …
و همچنین پایین و ثابت نگه داشتن مرکز ثقل ماشین در دورهای بالا …
Ferrari has unveiled its latest supercar, the F80, featuring additively manufactured structural components for the first time on a Ferrari road car.
The F80’s independent suspension includes a double wishbone layout, active inboard dampers and suspension arms created by Additive Manufacturing.
Seen as one of the showpieces of Ferrari’s advanced technological solutions for managing vehicle dynamics in all road or track conditions, the F80’s active suspension system has been completely redesigned.
The innovative solution offers several advantages, including an optimised layout, more precise wheel control, reduced unsprung mass, elimination of the anti-roll bar, and the introduction of a dedicated camber angle correction function.
The F80 independent suspension is actuated by four electric motors, a double wishbone layout, active inboard dampers and suspension arms created by Additive Manufacturing (Courtesy Ferrari )
The active suspension system addresses two apparently irreconcilable requirements – the need for a very flat ride on the track, where variations in ride height must be minimised, and the need to effectively soak up bumps in road surfaces during normal driving.
At low speeds, the system prioritises mechanical balance and centre of gravity control.
As speed increases, the ride height control system works in tune with the active aero system to optimise aerodynamic balance.
When under hard braking, such as when entering a bend, ride height control minimises variations to prevent instability caused by the weight transfer towards the front. While cornering the system contributes to increasing downforce to maintain the optimal balance.
As the car exits the bend, the system contrasts the tendency for the balance to shift towards the rear, maintaining the best possible conditions for traction for all four wheels and stability.
دو تا عکس هم داره ….
https://www.metal-am.com/wp-content/uploads/sites/4/2024/10/f80-suspension-2.png
https://www.metal-am.com/wp-content/uploads/sites/4/2024/10/f80-suspension-3.png
Taha Ayoobi
۳ آبان ۱۴۰۳مهدیار جان خیلی خوشحال شدم شما جوابمو دادی، واقعا توضیحات کامل و عالی ای دادید خیلی ممنون🙏🌹
! i M α η δ υ α R
۳ آبان ۱۴۰۳خواهش ، عزیزم …
❤️🌹❤️
M.N.M
۲ آبان ۱۴۰۳سیستم تعلیق پوشراد مشابه خودرو های فرمول یک .
Taha Ayoobi
۳ آبان ۱۴۰۳تشکر👌
علیرضا
۲ آبان ۱۴۰۳دسته موتور ها توی هایپرکارها کمک فنری هستن
Taha Ayoobi
۳ آبان ۱۴۰۳ممنون👏
dna
۲ آبان ۱۴۰۳احساس میکنم تو سال 2013 جا موندم
hosen
۲ آبان ۱۴۰۳حقیقتا صدای خیلی جذاب و گوش نوازی نداشت
هرچند که به عنوان یه 6 سیلندر انتظار بیشتر از اینم نمیشه ازش داشت.
اما امیدوارم تو بحث پرفورمنس اونقدری بی نقص باشه که این عیوبش رو بشوره ببره.
C4
۲ آبان ۱۴۰۳ماشینی که قراره سالها یه گوشه پارک بشه و حرکتی نکنه ، صدا برا چیشه
انصافا خوب فکری کردند و خودشون رو با موتور ۱۲ سیلندر و غیره زحمت ندادند
heshmat021
۲ آبان ۱۴۰۳ماشینه که قرار پارک بشه
پرفورمنس برا چیشه؟
ایرودینامیک برا چیشه؟
این همه هزینه توسعه برا چیشه؟
amirkhanzadeh
۳ آبان ۱۴۰۳بنظر من دارید اشتباه می کنید این ماشین هنوز تو شرایط توسعه هست به شما قول میدم زمانی که ارتقا ها و نقض های خودرو برطرف شد و عرضه شد صدای این ماشین مثل amg 1 مغز ها رو نوازش می کنه
دکتر استاپ
۲ آبان ۱۴۰۳موقعی که V12 رو با V6 عوض میکنی نتیجش میشه این
جرمی کلارکسون
۲ آبان ۱۴۰۳دکتر استاپ به پدال پیوست🤣🤣🤣🤣
Siyavash
۲ آبان ۱۴۰۳هوا بارانی و کیفیت صدا بد بود کاملا مشخص نبود صداش..
Mr.porshe
۲ آبان ۱۴۰۳عجیب باندش قوی بود
HR3
۲ آبان ۱۴۰۳طراحیش شبیه ماشین های لوگو شده
از نظر منِ فراری فن این بار مک لارن W1 و بوگاتی Tourbillon و مرسدس پروجکت وان طراحیشون به مراتب بهتر و جذاب تره از فراریه
طراحی سپر جلو ( ورودی هوا ) و محل اتصالش به گلگیر جلو فاجعه است و چراغ های جلو هم می تونستن به مراتب جذاب تر باشن نمای قسمت جانبی و عقبش هیچ مشکلی نداره و خیلیم زیباست اما با قسمت کلاسیک جلو همخوانی نداره
طراحی رترو بیشتر متناسب کلاس شاسی بلند و سدان های فوق لوکسه
Ali
۲ آبان ۱۴۰۳صبح این ویدیو رو توی یوتیوب دیدم.
خندم گرفته بود اصلا به قیافش نمیاد این صدا.
ممد ژانگولر
۲ آبان ۱۴۰۳به نظرم ی قانونی باید اجرا بشه که صدای خودروها نباید از ۶۰ دسیبل بیشتر بشه.
اون بچه و زن باردار چه گناهی کردن که باید بترسن .
سوشیانت
۲ آبان ۱۴۰۳الان در خودرو ها میشه صدای اگزوز رو تنظیم کرد تو جاهای شلوغ صداش رو کم میکنی
ممد ژانگولر
۲ آبان ۱۴۰۳آره داداش خودروهای الکتریکی شاید
سوشیانت
۲ آبان ۱۴۰۳ماشین برقی که اصن صدا نداره استاد!😁
Galant.VR4(JDM)
۳ آبان ۱۴۰۳مشکل از بعضی آدماس
به نظرم باید یه قانونی باشه که ماشین های اسپرت و همینطور اگزوز های حرفهای به هرکی که با ننش قهر میکنه نفروشن بیان ساعتای سه شب توی محلهها و بیمارستان ها ویراژ بده.
مخصوصا اون دسته بدبخت ها که یه 206 یا 405 ارتفاع میزنن با اگزوز خاور میان فاز برمیدارن اسمشون خودشون هم میزارن ماشینباز
.
۲ آبان ۱۴۰۳فراری و لامبورگینی ها به صدای تیز و بلند موتورهای سیلندر بالاشون معروفن ولی این چیه اصلا صدا نداره
شلبی
۲ آبان ۱۴۰۳زیر نور طبیعی قیافش خیلی بهتر
Taha Ayoobi
۲ آبان ۱۴۰۳این اصلا صدا نداره چرا،
من هیچی نشنیدم.
بیشتر صدای برق میومد اگه دقت کنین.
sinasvj
۲ آبان ۱۴۰۳بعد بیا از پرفومنس حرف بزن اینجور ماشینا باید ترکیبی از زیبایی صدا و بدنه با پرفومنس باشند نه فقط پرفورمنس اینجاست که به حرف من پی میبرید که باید وی دوازده اتمسفر میبود نه وی سیکس فکستنی
راستگو
۲ آبان ۱۴۰۳زنده یاد لافراری
حسن
۲ آبان ۱۴۰۳خدا لعنت کنه طراحش و مدیری که این طراحی را قبول کرده از روبرو میاد انگار ناقص الخلقه است
Mosafer
۲ آبان ۱۴۰۳حقیقتش با ظاهرش هم من ارتباطی نگرفتم به نظرم فراری های بیست سال پیش طراحی گیراتری داشتند.
سبحان
۲ آبان ۱۴۰۳گندی که تو این ماشین زدن جوریه که الان اگه بگن نوربررینگ توی 3 دقیقه میزنه کسی اهمیتی نمیده
برای مثال دارم میگم فورد gt شش سیلندره ولی اون خدای جذابیت هستش
این ماشین با این موتور و این قیافه از نظر جذابیت از هر چی شش سیلندر عقب تره
مهدی
۲ آبان ۱۴۰۳زیبا نه ولی جذاب و رعب آور . صدا هم خیلی مشخص نبود ولی من رو یاد انزو میندازه (انزو هم صدای زیبایی نداشت)
محسن
۲ آبان ۱۴۰۳آقا مهدی ماشین پروفایل رو هنوز دارید؟
اسم و مدلش بگید بی زحمت
مهدی
۲ آبان ۱۴۰۳بله . الدزمبیل ۹۸ سال ۱۹۶۵
MOPAR
۲ آبان ۱۴۰۳4 میلیون دلارو واقعا نشون نمیده اصلا بهش نمیخوره این قیمت نهایتا بهش میخوره 1/5 میلیون باشه
موسوی
۳ آبان ۱۴۰۳نمیدونم چطور انتقاد میکنید این هنوز عرضه نشده بزارید بیاد عملکردشو ببینید بعد از قیمت ایراد بگیرید
MOPAR
۲ آبان ۱۴۰۳والا بیشتر صدای فس فس و این چیزا میومد این اصلا صدا نداره که بگیم صدای نچندان جذاب😂
Scuderia Ferrari
۲ آبان ۱۴۰۳طرح اولیه F80 تک سرنشینه بود که یه ماشین Race واقعی باشه تا هم وزن رو بیارن پایین و هم پرفورمنس بهتری داشته باشن ولی مورد تایید قرار نگرفت
به عنوان یک فراری صدای خوبی نداره متاسفانه !!
فقط صدای نسخه های XX و F1 های تنفس طبیعی که حال آدمو خوب میکنه
JDM سابق
۲ آبان ۱۴۰۳خداوکیلی این کجا لافراری کجا
انزو فراری زنده بود تمام این مهندسین و مدیریت رو تو موزه museum of horrors فراری زندانی میکرد تا بپوسن
Scuderia Ferrari
۲ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز
LaFerrari تکرار نشدنیه با اون طراحی چشم نواز و خیره کننده ولی در بحث پرفورمنس قابل قیاس نیستن
LaFerrari با وجود دانفورس پایین ۳۶۰ کیلوگرمی ۰ تا ۳۰۰ حدود ۱۵ ثانیه ای داشت ولی F80 با داشتن ۱۰۰۰kg دانفورس که نفس ماشین رو در سرعت های بالای ۲۵۰km می گیره ۰ تا ۳۰۰ حدود ۱۲ ثانیه داره
اگه این شاهکار نیست پس چیه ؟؟
شما در پست قبلی توضیحات خوبی دادی درباره آیرودینامیک ، شاسی و موتورهای الکتریکی ولی از سیستم ترمز پیشرفته این ماشین حرفی نزدی
ماشینی که روی لبه تکنولوژی تولید میشه نباید ارزون باشه
JDM سابق
۳ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز من
فاصله لافراری تا این ماشین ۱۰ ساله
انتظار نداشته باشید از لحاظ فنی پایین تر یا در حده لافراری باشه
این جریان موتور V6 رو فراری خودش برای خودش درست کرد، فراری همیشه دوست داره تکنولوژی های افراطی داشته باشه موتور V6 نسبت به V8 کمی تکنولوژیک تر بود فراری رو پرچمدارش V8 F154 میذاشت در واقع خود تحقیری بود چون موتوره جدیدتر و بروز تر داشتن
و همین جاهطلبی های فراری تو بحث تکنولوژی بلای جونش شد که بخاطر وزن کمتر به V6 رو بیاره نمیدونم اینو شنیدید یا نه ولی F80 در ابتدا قرار بود بدون صندلی شاگرد عرضه بشه!! خداروشکر این اتفاق نیوفتاد
این قیمت هم واقعاً بالاست
فراری خیلی از این تکنولوژی هارو صرفاً از یه شرکت واسطه میگیره که قضیه میزان فزونی تحقیق و توسعه رو تا حده زیادی حل میکنه
درباره مبحث ترمز CCMR Plus برمبو، همبن سایت توضیح داده. سیستم ترمز مثل نسخه challenger 296 رو اینم همون سیستم و سوار کردن
ali_x76
۲ آبان ۱۴۰۳تاثیر داونفورس و هدایت جریان باد به بالا رو میشه از حرکت آب پشت ماشین متوجه شد.
مازیار
۲ آبان ۱۴۰۳اهمیت پرفورمنس برای F80 بیشتر از فراری های دیگه شده
محی
۲ آبان ۱۴۰۳واسه صدای خروجی خوب هم حجم مهم هست هم دور موتور،خب با انجین ۳ لیتری کاری نمیشه کرد
سهیل گل آزاد
۲ آبان ۱۴۰۳ولی انصافا از حق نگذریم هایپرکار نازیبایی هم نیستا اینم زیبایی های خودش داره اصلا مگه میشه فراری خالق زیبایی نباشه از لحاظ صدا هم بخوایم مورد بررسی قرارش بدیم یه قوای محرکه ۶ سیلندری توربوشارژر هیبریدی داره و ازش نباید توقع سمفونی خفن یه قوای محرکه ۱۲ سیلندری تنفس طبیعی داشته باشیم اصلا واقعا ما چیکاره ایم نظر اساسی بدیم درباره هایپرکاری که به ۷۹۹ تا مشتریاش تحویل داده بشه بالای ۶ میلیون دلار قیمت میخوره توسط همونا ما این اعجوبه رو حتی نمیتونیم از نزدیکم ببینیمش ما تو ایران پامون رو تو خیابونای حتی گرون قیمت تهرانم میذاریم تا چشممون کار میکنه فونیکس fx و تیگو ۸ و اکستریم و لوکانو و این چیزا میبینیم حالا تماشای همچین ماشینی که برای ما رویاست
علی منصوری
۲ آبان ۱۴۰۳هاپرکار یعنی صدای موتور،یعنی رانندگی خشک، یعنی اوج فناوری نو لوکسی، هایپرکار یعنی ۱۲ سیلندر …..این دیدگاه شاید قدیمی شده باشه ولی…….
🥇M🏆Bavaria///👑
۲ آبان ۱۴۰۳صداش واقعا فاجعه هست…
نصف سیلندر تو ساختش استفاده کردین، لااقل یه صدای جذابتر روش میذاشتین!!
نمیگیم صدای ماندگار، ولی یه صدایی که لااقل بتونه جورِ اون 6 سیلندر بدون عظمت رو بکشه.
راحت کنم همه رو، این هایپر کار نه زیبایی و ابهت ظاهری، و نه حیثیت و عظمت موتورهای قبلی پرچمداران فراری از جمله لافراری رو داره…
شاهین
۲ آبان ۱۴۰۳لامصبا اقلن یه کیت اگزوز مینداختین روش صدای مصنوعی تولید میکرد مثل نیسان جی تی آر
یا کلا برقیش میکردین و اسمی از موتور درون سوز نمیاوردین
🏆Lamborghini🏆
۲ آبان ۱۴۰۳صداش مثل پشست!!
علی جردن
۳ آبان ۱۴۰۳وقتی می گم موتور ۱۲ سیلندر حرف نداره یعنی صداسیما