پس از حدود یک دهه، نسل جدید هایپرکارهای فراری و مکلارن معرفی شدهاند و حالا فرصت مناسبی است که در دنیای اعداد و ارقام آنها را مقایسه کنیم.
یک دهه پس از شکلگیری تثلیث مقدس مکلارن P1، پورشه ۹۱۸ و فراری لافراری، جانشین دو نمونه از این هایپرکارها با فاصلهٔ کمتر از یک هفته از یکدیگر رونمایی شدند. فراری F80 و مکلارن W1 هردو از لحاظ پرفورمنس و مشخصات بسیار به هم نزدیک هستند و هرچند ماهها طول خواهد کشید تا بتوانیم مقایسهٔ رودرروی آنها را در دنیای واقعی ببینیم ولی در ادامه قصد داریم نگاهی به اعداد و ارقام دو خودرو داشته باشیم تا ببینیم حداقل روی کاغذ کدامیک برتر است.
قوای محرکه
هردوی این هایپرکارها از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکنند اما هیچکدام پلاگینهیبریدی نیستند و هردو از موتورهای الکتریکی خود فقط برای تقویت پیشرانههای بنزینی بهره میبرند. W1 به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید مجهز است درحالیکه فراری از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند با ۲۹۶ GTB و خودروی لمان 499P مشترک است. از لحاظ احساسی، در این قسمت باید برتری را با مکلارن بدانیم ولی با قضاوت از روی ۲۹۶ GTB میدانیم که فراری پیشرانهٔ V6 فوقالعادهای ساخته است.
پیشرانهٔ بنزینی فراری بهتنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه این رقم برای مکلارن ۹۲۸ اسب بخار است و بنابراین، دو خودرو از این لحاظ بسیار به هم نزدیک هستند ولی موتور فراری این قدرت را با یک لیتر حجم و دو سیلندر کمتر تولید میکند. در بخش سیستم هیبریدی، W1 فقط از یک موتور الکتریکی استفاده میکند که روی گیربکس نصب شده و ۳۴۷ اسب بخار قدرت دارد. از سوی دیگر، F80 به سه موتور الکتریکی مجهز است که دوتا روی محور جلو نصب شده و سومی در عقب در کنار پیشرانهٔ بنزینی قرار گرفته است. این موتورها مجموعاً ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. درنتیجه، از لحاظ قدرت کلی، مکلارن با ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت نسبت به فراری با ۱۲۰۰ اسب بخار برتری دارد.
برنده: مکلارن
پرفورمنس
حداکثر سرعت هردو خودرو روی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی در بخش شتاب صفرتاصد، برتری سامانهٔ چهارچرخ محرک فراری خود را نشان میدهد. اهالی مارانلو شتاب صفرتاصد هایپرکار جدید خود را ۲.۱۵ ثانیه اعلام کردهاند و برای اینکه عدد رندی داشته باشیم، آن را ۲.۲ ثانیه در نظر میگیریم که هنوز هم نیم ثانیه از W1 با شتاب صفرتاصد ۲.۷ ثانیه سریعتر است. بااینحال، مکلارن در شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، خود را به رقیب ایتالیایی میرساند. فراری برای F80 این شتاب را ۵.۷۵ ثانیه اعلام کرده که اگر آن را ۵.۸ ثانیه در نظر بگیریم، دقیقاً با شتاب صفر تا ۲۰۰ مکلارن برابر خواهد بود.
برنده: فراری
وزن
F80 و W1 هردو بر پایهٔ مونوکوکهای فیبر کربنی ساخته شدهاند که به کاهش وزن و جبران سنگینی پکیجهای باطری و موتورهای الکتریکی کمک میکند. مکلارن اما در کاهش وزن هایپرکار خود وسواس بیشتری به خرج داده تا جایی که از آفتابگیرهای فیبر کربنی با ضخامت تنها ۳ میلیمتر استفاده کرده است. به لطف این اقدامات، وزن خشک W1 به ۱۳۹۹ کیلوگرم رسیده درحالیکه این رقم برای فراری ۱۵۲۵ کیلوگرم است.
برنده: مکلارن
داونفورس
در هایپرکارهای مدرن، آیرودنامیک اهمیت زیادی دارد و F80 و W1 در این بخش هردو فوقالعاده عمل کردهاند. هردو خودرو در عقب به بال فعال مجهز هستند که در مکلارن بهعنوان عنصر کمکی دیفیوزر عمل میکند و در فراری میتواند بهعنوان ترمز هوایی برای کاهش سرعت عمل کند. نتیجهٔ همهٔ این اقدامات، حداکثر داونفورس است که در F80 در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰۵۵ کیلوگرم اعلام شده است. در همین حال، مکلارن هم ادعا کرده است که W1 حداکثر ۱۰۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. بااینحال، سازندهٔ بریتانیایی سرعت دقیق تولید این داونفورس را مشخص نکرده و صرفاً به عبارت «سرعتهای بالا» اکتفا کرده است.
برنده: فراری
طراحی
این بخش موضوعی کاملاً سلیقهای است ولی به نظر ما، ظاهر تهاجمی فراری با ویژگیهای رترو مثل طراحی ویزور مانند جلو با الهام از دیتونا و طراحی کاور موتور که F40 را به یاد میآورد، جذابیت بیشتری نسبت به مکلارن دارد. بااینحال، شما میتوانید با این نظر مخالف باشید و W1 را خودروی جذابتری بدانید.
برنده: فراری
قیمت و تعداد تولید
برای خریداران هایپرکارها، هیچکدام از موارد بالا اهمیتی ندارد زیرا هردوی این خودروها قرار است نصیب ثروتمندانی شود که قصد تکمیل کلکسیون خود را دارند؛ بنابراین، چیزی که برای این افراد اهمیت دارد، میزان کمیابی و قیمت خودروها است که در هردو برتری با W1 است زیرا از این خودرو فقط ۳۹۹ دستگاه تولید میشود که نصف تعداد تولید ۷۹۹ دستگاه F80 است. علاوه بر این، قیمت پایهٔ هایپرکار مکلارن از حدود ۲ میلیون دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای فراری حدود دو برابر یعنی ۴ میلیون دلار است. البته این موضوع از قدرت برند بیشتر فراری نسبت به مکلارن ناشی میشود که خودرویی با تولید بیشتر را با قیمت گرانتری به فروش میرساند.
برنده: مکلارن
نتیجهگیری
در شش بخشی که این دو هایپرکار را باهم مقایسه کردیم، سه برد نصیب فراری و سه برد سهم مکلارن شد. بااینحال، صادقانه بگوییم، در چنین خودروهای خاصی، هیچکدام از اینها اهمیت چندانی ندارد زیرا تمام نمونههای W1 از قبل فروخته شدهاند و قطعاً برای همهٔ ۷۹۹ دستگاه F80 هم خریدار وجود خواهد داشت. بااینحال، بحث انتخاب هایپرکار برتر از بین این دو مدل در بین طرفداران تا مدتها ادامه خواهد داشت و شاید هیچوقت هم به نتیجه نرسد.
مقایسه مشخصات فنی
فراری F80 | مکلارن W1 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
موتور الکتریکی | ۲ جلو + ۱ عقب | ۱ عقب |
قدرت پیشرانه بنزینی (اسب بخار) | ۹۰۰ | ۹۲۸ |
مجموع قدرت | ۱۲۰۰ | ۱۲۷۵ |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن ( کیلوگرم) | ۱۵۲۵ | ۱۳۹۹ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت(ثانیه) | ۲.۲ | ۲.۷ |
صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت(ثانیه) | ۵.۸ | ۵.۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) | ۳۵۰ | ۳۵۰ |
باطری | ۲.۳ کیلووات ساعت | ۱.۴ کیلووات ساعت |
پیمایش تمام الکتریکی | ندارد | ۲ کیلومتر |
قیمت (دلار) | ۴ میلیون | ۲ میلیون |
Amirsh
۲۷ مهر ۱۴۰۳این فراریه طراحیش یه حس نوستالژی باحال داره و قسمت میانی و پشتش مخصوصا شبیه ماشین کنترلی های اغراق شده دوره کودکیمونه
من از طراحی فراری خوشم اومده ، به جز اون نوار مشکی که بین چراغاعه ، اگه نبود عالی میشد
GMA
۲۷ مهر ۱۴۰۳مشخصاتشون هم تراز با والکری هست
اما بنظرم در عملکرد شاید به والهالا نزدیک تر باشند، شایدم کلا اشتباه بگم
در هر صورت هایپرکار های استون مارتین از هر دو اینها خیلی جذاب تر و زیباترن
متأسفانه طراحی ظاهری شون چنگی به دل نمیزنه
P1 و لافراری کجا، این دو تا کجا، به عنوان «پرچمدار» هزار سال از این دو تا جلوتر اند
همایون
۲۸ مهر ۱۴۰۳باهات موافقم والکری واقعا خودروی خاصیه که بعد از اینهمه مدت که از ساختش گذشته و پیشرفت علم و فناوری ولی هنوزم از پرچم دارای این دو برند سرتره فقط ردبول میتونه بهتر از والکری باشه والکری تا به حال حد نهایی هایپرکار درون سوز خیابانی بوده
موسوی
۲۸ مهر ۱۴۰۳من کاملا با شما مخالفم بنظرم درسته مشخصات نزدیک به هم دارند اما پرفورمنس فراری خیلی خیلی بهتر خواهد بود
موسوی
۲۸ مهر ۱۴۰۳این کامنت رو درباره نظر دوم ایشون می خواستم بنویسم یعنی مقایسه amg 1 و f80 منتها اشتباه شد اگر امکانش هست نظر رو پاک کنید
بهزاد
۲۹ مهر ۱۴۰۳طراحی خودروی والکری توسط ادرین نیووی بزرگ انجام شده. کسی که خودروی جدید ردبول RB17 رو طراحی کرده.وضعیت طراحی ایرودینامیکی والکری تو یه سطح دیگست و کانالهای ونتوری یا ونچوری در زیر خودرو تعبیه شده برای کاهش یا افزایش توربولنس هوا و کاهش یا افزایش درگ خودرو.این انقلاب های طراحی ها قطعا از کسی مثل ایشون برمیاد. وضعیت قرارگیری فرمان و تلفیق شاسی و اتاق از تفاوت های خودروی rb و والکری با بقیه هایپرکارهاست.
علی Shelby
۲۸ مهر ۱۴۰۳بنظر من مکلارن زیباتره
عارف رضائیان
۲۷ مهر ۱۴۰۳این وسط یه چیزی با عقل جور درنمیاد اون هم اینکه مکارن در قدرت و گشتاور و وزن برتری داره اما شتاب کمتر و تا دویست کیلومتر شتاب برابری دارد 😐🤔چرا واقعا ؟!
حسن
۲۸ مهر ۱۴۰۳اتفاقا عقلانی و طبق اصول علمیه
شتابش برا این کمتره چون تک محوره و تمام قدرت به چرخهای عقب میره
فراری دو تا موتور در محور جلو داره و 4 چرخه قدرتها برابره اما انتقال قدرت با گشتاور ناگهانی موتور برقی به محور جلو باعث میشه در حرکت از صفر بهتر عمل کنه
بعد از حرکت از صفر وزن تعیین کننده میشه که مکلارن طبق قانون باید بهتر عمل کنه و در دویست متر جبران میکنه و به نظرم در 400 برنده میشه
همایون
۲۸ مهر ۱۴۰۳یکی نیست به مکلارن بگه اینهمه زحمت میکشی بعد از چهارچرخ استفاده نمیکنی؟خب لعنتی چهارچرخ بکن تا شتاب بهتر پرفورمنس بهتر تو پیست واست بیاره.
راستی یه چیز یادتون رفت مرسدس وان خیلی شبیه فراریه موتور مسابقهای شش سیلندر به علاوه موتور برقی با قدرت نزدیک به فراری هرچند به نظرم بنز برتر از فراریه
Nismo
۲۸ مهر ۱۴۰۳شتابش هنوز رسما منتشر نشده ولی برخی منابع معتبرتر میگن حدود 2.5 ثانیه است
موسوی
۲۸ مهر ۱۴۰۳بنظرم هر دو عملکرد بهتری نسبت به اعداد اعلامی دارند چون سوپر اسپورت های پرچمدار سابق این دو برند یعتی sf90 و765lt همچین عملکردی داشتند
حسن
۲۷ مهر ۱۴۰۳داون فورس در خودروهای تخت کابین وسط ربطی به بال عقب نداره کاملا مرتبط با طراحی خودرو است
بازم مک لارن مردتر بوده زوایای درها را با فیبر کربن پر نکرده 4 تا زاویه تو ماشین دیده میشه
فراری انگار یه اجر برداشته یه کابین گذاشته وسطش 4 تا چرخ هم زیرشه
این بهترین راه برای بدست اوردن داون فورس بدون هزینه است
فراری 3.5 رو هر خودرو سود میکنه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Ferrari-VS-McLaren-4.jpg
عکس نمای بالای فراری شرم اوره
روایتگر حقیقت
۲۸ مهر ۱۴۰۳فهمیدیم که طرفدار مک هستی ولی دلیل نمیشه موقع قضاوت رودرو با بهترین سوپرکار هایپر کار بنیان گذار طرف مقابل کم حرف نیست تو طرفدار مک لارن باشی و بیای یگ چیز چرت پرت بنویسی حالا تو خیلی بارته نفهمیدن تورو میبردن شرکت فراری بجا طراح بدنه ابر ماشیناشون میزاشتن قربون چشات اینجا اومدن مقایسه بکنن بعدم مقایسه بین دو شرکت نیست این اعداد ارقامم درست نیست تا حدودی . بیشتر جنبه اینو داره بگه مثلاً اومده که بفهمونه اعداد ارقام پیشرفت نیامده بگه که چند تا مثل تو که طرفدار مثلاً مک لازم هستی بگی طرح فراری خوب نیست . یا جنس مواد بکار رفته داخلش مرغوب نیست تو از کجا حالا فهمیدی زرنگ ؟
Cert
۲۸ مهر ۱۴۰۳فراری یک خودرو ی خیابانی است
مکلارن در پیست بهتر است
امیر
۲۸ مهر ۱۴۰۳فراری برای همیشه 😍
M power
۲۸ مهر ۱۴۰۳انتخابم مک لارن بود ولی قلبم دنباله فراریه
MP
۲۸ مهر ۱۴۰۳اساتید طراحی و مهندسین موتور و گیربکس بحث هاتونو بزارید برای جلسات مهم کاری؟!
بزارید ما از دیدن اینا لذت ببریم!!!
FcmZ
۲۸ مهر ۱۴۰۳نمیدونم چرا نسبت به طراحی فراری این همه نظر منفی وجود داره
به نظرم واقعا f80 زیبا و با ابهته
این پهن و کوتاه بودنش و رگه های f40 داخل طراحیش واقعا زیباست
ولی مکلارن w1 اصلا نشون نمیده که هایپرکاره. حتی p1 هم همین جوره.
روایتگر حقیقت
۲۸ مهر ۱۴۰۳داداش اینایکه نظر منفی میدن اصلا فرق هایپر کار با مدل سوپر اسپرت یا اصلا فکر نکنم با مسابقه ای بدونن داخل چیه بعد میان به کوتاهی رگه ها فراری گیر میدن . بابا مهندس طراح شماها میخواین بهشون یاد بدید؟. اونم به ایتو شرکت پیشتاز که خودش بنیان گذار فرمول 1هست و تو طراحی بین اسپرت+ هایپر کار+ مسابقه ای + فرمول 1+ بعد الان کراس سدان و طراح بیشترین موتورو بدنه همون غول های معروف که اسم رسم دارن چه داخل پیست چه داخل جاده شهر برند هستن. فراری که با این حد سیلندر ایتو حجم و کیفیت از موتورها تنفس طبیعی و تازگیا حجم سیلندر بخاطر قانون اروپا توربو مجبور شده بزاره و طراح موتور الکتریکی جعبه دنده و موتور از همه مهمتر خودش ارتقا میده بعد همتون فرق چیزا رو نمیدونید میایم نظر چرت منفی میدید بنده خدا کمی متن بخون اون سبک مک لارن با فراری تازه طراحی شده فرق داره هایپر مثل بوگاتی طرح بنده فرق داره تو میای فقط نگاه میکنی بنده مک لارن کشیده صاف هست با فراری فرق داره رو عکس هیچی بارتون نیست ببخشید قسط توهین ندارم ولی خیلی نظرات منفی تون رفته بالا هنوز چرخ فراری تو جاده نیامده مال سال 2027هست لیست پیش خرید پر شده و سرگردن بر طرحی و سبکش میشکنند به آدما معروف تلیونرها بعضی ها نمیرسه کسی که مشتری قدیمی شون هست میدن تو بعد میایی میگی 3/5 زیاده خوبه دایی برو دعا کن بتونیم سر والفشو بتونیم بخریم نمیخواد به مهندساشون عیب ایراد بگیرم مشما با طرز فکر شماها هست که اینه حال روز خیابونا مون
Sarmm
۲۸ مهر ۱۴۰۳من که از طراحی فراری حس لامبورگینی میگیرم نه فراری باز مکلارن درسته خیلی طراحیش چنگی به دل نزنه ولی مکلارن بودنشو حفظ کرده
Morteza
۲۸ مهر ۱۴۰۳کسی هست بجای توربیون ، F80 رو انتخاب کنه؟
قیمت فراری اصلا توجیهی نداره
amirboss
۲۸ مهر ۱۴۰۳مشخصا افرادی که در مورد تنها ظاهر این خودرو ها نظر میدن،یه دیدگاه کاملا شخصی هست و دلیل بر برتری F80 یاW1 نیست.
حتی در مورد مشخصه های فنی هم تا موقعی که دو خودرو آسفالت رو لمس نکردن و تایم های خودشون رو تو پارامترهای مختلف و تو شرایط یکسان ثبت نکردن نمیشه نظر قطعی داد.
مهدی
۲۸ مهر ۱۴۰۳طراحی f80 بیشتر بهش میخوره جانشین مدرن انزو باشه
احسان
۲۹ مهر ۱۴۰۳فراری در عملکرد بهتره و ظاهر زیبا تری هم داری ( البته بجز نوار بین چراغ ها) ولی طراحی داخلی مکلارن خیلی بهتر از فراریه و برای خریدار چیز خیلی مهمیه که وقتی میشینه تو ماشین چه حسی داشته باشه
خلاصه بخوام بگم اگه قیمت و بزاریم کنار انتخابم فراری بود ولی خب با پول فراری ۲ تا w1 میشه خرید و نمیشه از این گذشت ولی خب هردو عشقند از لحاظ برند مک رو برتر میدونم ولی تو این ماشینا فراری رو
کیانوش
۵ آبان ۱۴۰۳مهم تر از همه حس سواری هست که مک لارن لدت بیشتری داره چون انجین وی هشت و ساده تری داره محو عقب هم هست فراری اومده نه تا انجین برقی گداشته رو این خودرو کلی پیچیده اش کرده رو کمک ها هم موتور برقی گداشته رو خود توربوشارژ ها موتور برقی گداشته رو هر چرخ جلو ی موتور برقی گداشته چه خبره بابا و صدای و هشت هم که خیلی از وی شیش سر تره درسته که از هر لیتر سیصد اسب بخار گرفتن فراری خیلی کار شاخیه اما هایپر کار کی به این چیزا اهیمت میده ی موتور شیش لیتری مداد با صد اسب بخار قدرت کم تر هم قطعا خواهان بیشتری میداشت و بیشتر خوششون می اومد این چیزا واسه سوپر کار هایی که تیم های موتور اسپورت تو مسابقات استفاده میکنن ازشون بیشتر کاربرد داره نه واسه هایپر کار ها
Roham Mahdlou
۲۹ مهر ۱۴۰۳نمیدونم چرا مکلارن انقدر طراحی جلوش رو زشت کرده ولی در عوض طراحی فراری عالیه با اون خروجی های هوای پشتش👏👏
کیانوش
۵ آبان ۱۴۰۳مک لارن رو بیشتر دوست دارم به خاطر ساده تر بودنش ی وی هشت با ی یک انجین برقی روی گیربکس حالا قیاس کنید با فراری که نه تا موتور برقی گداشته رو این خودرو حتی رو کمک هاشم انجین برقی گداشته و هایپر کار به نظرم باید محور عقب باشه دو محوره آخه مگه افزوده دو محوره میخوام چیکار خدایی آره گیرم نیم ثانیه شتاب بیشتری داشته باشه و ی ثانیه هم پیست رو سریع تر دور بزنه ولی لذت اسپورت محور عقب خیلی بیشتره و کلاسیک تره صدای مکل لارن هم قطعا بهتره