فراری

مروری بر اجداد فراری F80، از 288 GTO تا لافراری

پرچم‌داران تولید محدود فراری که با ۲۸۸ GTO آغاز و به F80 ختم شده است، همواره سطح تازه‌ای از قدرت و سرعت را در مارانلو به نمایش گذاشتند.

فراری F80 که به‌تازگی معرفی شده است، با پیشرانهٔ هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری خود، دنیای هایپرکارها را تکان داده و با تولید ۷۹۹ دستگاه هرکدام با قیمت حدود ۴ میلیون دلار، هشتادمین سالگرد تأسیس فراری را جشن می‌گیرد. این ارقام حتی در دوران هایپرکارهای فوق‌سریع و چند میلیون دلاری هم قابل‌توجه هستند ولی برای فراری چیز جدیدی به‌حساب نمی‌آیند زیرا این برند برای چهار دهه، سوپرکارهای منحصربه‌فرد، قدرتمند و تولید محدودی را برای خریداران وفادار خود ارائه کرده است. این سنت در سال ۱۹۸۴ با ۲۸۸ GTO آغاز شد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه مروری بر داستان تمام هایپرکارهای پرچم‌دار فراری داشته باشیم که منجر به خلق F80 شدند.

فراری ۲۸۸ GTO سال ۱۹۸۴

پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۲۹۶ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۹ ثانیه
تعداد ساخت ۲۷۹ دستگاه
ارزش امروز ۴ میلیون یورو

جد بزرگ سلسله ابرخودروهای تولید محدود و گران‌قیمت فراری به ۲۸۸ GTO سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد. این اولین خودروی فراری بود که به پیشرانهٔ V8 توئین توربو مجهز شد. این یک موتور ۲.۹ لیتری با زاویهٔ ۹۰ درجه بود که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ۲۸۸ GTO با وجود شباهت به فراری ۳۰۸ هم‌دورهٔ خود که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد که در دیگر فراری‌های آن زمان دیده نمی‌شد. ازجملهٔ این ویژگی‌ها می‌توان به بدنه‌ای از جنس کامپوزیت و کولار، نصب پیشرانه به شکل طولی و وزن تنها ۱۱۶۰ کیلوگرم اشاره کرد. از ۲۸۸ GTO مجموعاً ۲۷۹ دستگاه ساخته شد که هرکدام ۱۹۴ میلیون لیره معادل ۳۱۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند ولی این خودرو امروز در حراجی‌ها با قیمتی بیش از ۴ میلیون یورو خریدوفروش می‌شود.

فراری F40 سال ۱۹۸۷

پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۷۸ اسب بخار
گشتاور ۵۷۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه
تعداد ساخت ۱,۳۳۱ دستگاه
ارزش امروز ۳.۵ میلیون یورو

شاید از روی ظاهر مشخص نباشد ولی F40 یک تکامل افراطی از ۲۸۸ GTO بود. در این خودرو همچنان همان پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو با زاویهٔ ۹۰ درجه و بدنهٔ کامپوزیتی حفظ شده بود ولی حالا از کولار و فایبرگلاس بیشتر استفاده شده و جای شیشه‌ها را پلکسی‌گلاس گرفته بود. کابین خودرو هم با تسمه‌های لاستیکی بجای دستگیرهٔ در، شبیه خودروهای مسابقه‌ای به نظر می‌رسید. قدرت پیشرانه حالا به ۴۷۸ اسب بخار افزایش یافت که در کنار وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از F40 تعداد ۱,۳۳۱ دستگاه ساخته شد که در سال ۱۹۸۷ هرکدام ۳۷۳ میلیون لیره یا حدود ۵۰۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند. امروز اما ارزش F40 به ۳.۵ میلیون یورو رسیده است.

فراری F50 سال ۱۹۹۵

پیشرانه ۴.۷ لیتری V12
قدرت ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
تعداد ساخت ۳۴۹ دستگاه
ارزش امروز ۵ میلیون یورو

با F50، ترکیب فنی ابرخودروهای پرچم‌دار فراری با تکامل دنیای مسابقات تغییر کرد و پرچم‌دار مارانلو به یک خودروی فرمول یک جاده‌ای تبدیل شد. بدنهٔ اسپایدر مانند F50 که روی یک شاسی فیبر کربنی لوله‌ای قرار گرفته بود، یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با زاویهٔ باریک ۶۵ درجه و پنج سوپاپ در هر سیلندر را پنهان کرده بود. نتیجه، یک سوپرکار روباز با موتور فرمول یک بود که ۵۲۰ اسب بخار قدرت داشت و ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. F50 در زمان تولید حدود ۸۵۲ میلیون لیره معادل ۷۷۰ هزار یوروی امروز قیمت داشت. مجموعاً ۳۴۹ دستگاه از این ماشین ساخته شد که اکنون ارزش آن‌ها در حراجی‌ها به ۵ میلیون یورو رسیده است.

فراری انزو سال ۲۰۰۲

پیشرانه ۶.۰ لیتری V12
قدرت ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
تعداد ساخت ۴۰۰ دستگاه
ارزش امروز ۵.۵ میلیون یورو

این سوپرکار جدید که برای ادای احترام به انزو فراری، انزو نام گرفت، با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های پیشرانهٔ سال ۲۰۰۲ و طراحی پینین‌فارینا مثل گذشته، توسعه پیدا کرد. این خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که شتاب صفرتاصد ۳.۶۵ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از انزو ۴۰۰ دستگاه ساخته شد که هرکدام ۶۶۵ هزار یورو معادل ۹۵۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند. ارزش امروز انزو در بین کلکسیونرها اما به رقم چشمگیر ۵.۵ میلیون یورو رسیده است.

فراری لافراری سال ۲۰۱۳

پیشرانه ۶.۳ لیتری V12 هیبرید
قدرت ۹۶۳ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه
تعداد ساخت ۵۰۰ + ۲۱۰ دستگاه
ارزش امروز ۳.۵ میلیون یورو

لافراری که ترکیبی از سوپرکار و هایپرکار محسوب می‌شد، در سال ۲۰۱۳ بهترین‌های مارانلو را به رخ جهانیان کشید. بدنهٔ زیبای لافراری که توسط تیمی به رهبری «فلاویو مانزونی» شکل گرفته بود، از فیبر کربن و کولار ساخته شد و یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی را پنهان کرده بود. یک موتور الکتریکی و سیستم هیبریدی KERS هم این پیشرانه را همراهی می‌کردند و مجموع قدرت را به ۹۶۳ اسب بخار می‌رساندند. علاوه بر ۵۰۰ دستگاهی که از لافراری ساخته شد، فراری نسخهٔ تارگا را هم با نام آپرتا در ۲۱۰ دستگاه تولید کرد که در زمان تولید به ترتیب ۱.۲ و ۱.۶ میلیون یورو قیمت داشتند. امروز اما لافراری آپرتا حداقل ۳.۵ میلیون یورو قیمت دارد.

فراری F80 سال ۲۰۲۴

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید
قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار
گشتاور
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۲ ثانیه
تعداد ساخت ۷۹۹ دستگاه
ارزش امروز ۳.۶ میلیون یورو

F80 با قوای محرکهٔ هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری که نقطهٔ اوج ابرخودروهای امروزی را نشان می‌دهد، وارث شایستهٔ دودمان ابرخودروهای پرچم‌دار مارانلو محسوب می‌شود. این بار، فراری برای ساخت هایپرکار جدید خود هم از فرمول یک و هم از خودروهای مسابقه‌ای استقامتی الهام گرفته است. منظور، خودروی مسابقه‌ای ۴۹۹P است که در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برنده مسابقه ۲۴ ساعته لمان شد. قوای محرکهٔ F80 از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۹۰۰ اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده و برای اولین بار، پرچم‌دار تولید محدود مارانلو را به خودرویی چهارچرخ محرک تبدیل کرده است. قیمت F80 که از سال ۲۰۲۵ به خریداران تحویل داده خواهد شد، از ۳.۶ میلیون یورو آغاز می‌شود که این هم رکورد دیگری برای فراری به‌حساب می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4087 ديدگاه)

    تو اینا هر چی قدیمی تر بهتر و زیباتر .فقط کلاتونو قاضی کنید نسبت به زیبایی خیره کننده فراری F40 و GTO 288.بقیشون نمیگم بدن ولی به گرد پای قدیمیاش نمیرسه .
    ضمنا فراری F80 که خیلیها میگن زشته قبول ندارم . فقط طراحی داشبوردش و موقعیت مانیتورشو نمیپسندم.

    موافقم 57
    مخالفم 10
    1. amirkhanzadeh

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (869 ديدگاه)

      بینشون f40 انزو و لافراری مثل الماس می درخشند
      چه موتوری داشت انزو هنوزم فیلم های انزو رو می بینم حسابی عشق می کنم

      موافقم 41
      مخالفم 4
    2. علی Shelby

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (458 ديدگاه)

      چرا تستاروسا نیست پس

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. boost10

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    قبلا طراحی ها با آدم حرف می زدن ولی الان همه چیز شده پول

    موافقم 30
    مخالفم 3
  3. JaMsHiD_R1988

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2610 ديدگاه)

    صد هزار یورو از نسل قبلش گرون تره . البته مدل صفرش . طی سی سال آینده چند میلیون دیگه به قیمتش اضافه بشه خدا داند

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. MOPAR

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    همشون عالی ولی فقط لافراری مخصوصا fxxk که میوه ممنوعه فراری حساب میشه عاشقشم

    موافقم 33
    مخالفم 2
  5. Siyavash

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (751 ديدگاه)

    انزو و لافراری….

    موافقم 24
    مخالفم 2
  6. موسوی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    همه جذاب هستند
    اگر دقت کرده باشید در f80 از طراحی f40 الگو گرفته شده و بسیار خودرو زیبایی شده
    این انتقادات هم که به طراحی f80میشه بعد از چند ماه از بین میره چون همه انتظار طراحی ظریف نزدیک به لافراری رو داشتن ولی ما شاهد طراحی متفاوت بودیم

    موافقم 19
    مخالفم 10
  7. وی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (371 ديدگاه)

    دوستانی که فکر میکنن لامبورگینی بهتر از فراریه برن تحقیق کنن ببینن قیمت میورا و کانتاش یک سوم هرکدوم از اینها هم نیست در واقع هیچ لامبورگینی اینجوری ارزش عتیقه نگرفته

    موافقم 23
    مخالفم 14
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4005 ديدگاه)

      ارزش گرفتن خودرو های کلاسیک صد در صد دلیل بهتر بودن اون ماشین نیست،
      خیلی دلیل وجود داره که یه ماشین ارزش پیدا میکنه، یکیش اینکه مثلا یه راننده معروف پشتش نشسته باشه یا تو فیلم بوده و…

      موافقم 18
      مخالفم 4
  8. آرین

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (293 ديدگاه)

    عاشقه فراری F40 ام خیلی ماهه

    موافقم 20
    مخالفم 2
  9. Mr wrong

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    صنعت خودرو جوری شده ک هرچی به سمت گذشته میری بیشتر لبخند میزنی و دندونات بیفته بیرون

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. موسوی

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      بله حرف شما درسته
      ولی بنظرم صرفا در باب خودرو نیست و در دیگر موضوعات زندگی هم به همین شکله

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. Mr wrong

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (309 ديدگاه)

        در اکثر زمینه ها همینطور شده

        موافقم 9
        مخالفم 1
  10. BlackWing

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1294 ديدگاه)

    دوستان من یه عکس از بدنه پوسیده و لخت فراری F50 تو ایران دیدم. اگر اطلاعی از درستی یا نادرستی این خبر دارین بگین

    شنیدم اتاق و شاسی این ماشین وارد شده تا بتونه بعد از ( احتمالاً ) بازسازی پلاک بگیره

    موافقم 1
    مخالفم 8
  11. BlackWing

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1294 ديدگاه)

    یک فکت رو من اضافه کنم : فراری انزو قرار بود ۳۹۹ دستگاه ساخته بشه اما به در خواست پاپ بندیکت شانزدهم چهارصدمین دستگاه این ماشین برای حراج و صرف مبلغ فروش در امور خیریه ایتالیا ساخته شد

    موافقم 9
    مخالفم 3
  12. Taha Ayoobi

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4005 ديدگاه)

    خوشگلتریناشون F40 و لافراری

  13. amirboss

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (629 ديدگاه)

    امیدوارم یه سریا جوابشون رو در مورد طراحی F80 گرفته باشن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. سهیل گل آزاد

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    یه ضرب المثلی هست که قدیمیا میگن پول پول میاره این جاست که این ضرب المثل به کار میاد سال ۲۰۰۲ فراری حدود ۶۵۰ هزار دلار انزو رو قیمت گذاری میکنه حالا با احتساب تورم ۱۰۰ درصدی دلارم نسبت به ۲۲ سال اخیر حساب کنیم ۱۰۰ درصد تورم دلار تو ۲۲ سال گذشته رو بالا در نظر گرفتم قطعا از این درصد تورم کمتری بوده حالا همون ۱۰۰ درصدم حساب کنیم بهای دلاری ماشین نسبت به امروز ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاره ولی خود ماشین نزدیک ۶ میلیون دلار سرمایه گذاری از این خفن تر البته من که باشم هیچ وقت دلم نمیاد این عتیقه ها رو بفروشم به هر قیمتی هم که میخواد باشه تا ۴ ۵ سال دیگه همین f80 زیر ۱۰ میلیون دلار نخواهد بود اینا جواهرای یونیک خودروسازی ان

    موافقم 6
    مخالفم 2
  15. Scuderia Ferrari

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4050 ديدگاه)

    پادشاه اسپرت سازها به BIG6 خودش مینازه 👑👑
    عکس اول باید قاب بشه بیاد رو دیوار اتاقم

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Scuderia Ferrari

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4050 ديدگاه)

      عزیزانی که با پنل مشکی جلوی ماشین مشکل دارن تو شخصی سازی میتونن هم رنگ بدنه رو انتخاب کنن ولی یادتون باشه مدل های سفارشی فراری هزینه بالایی میزاره رو دستتون و مبلغ تمام شده میره بالای ۴ میلیون دلار 😊😊

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4005 ديدگاه)

        لامصب اون پانل رو غیر همرنگ گذاشته که شخصی سازی کنی بیشتر پول بدی😂

        موافقم 10
        1. B

          ۲۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (837 ديدگاه)

          This is elon musk

  16. hosen

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (461 ديدگاه)

    هیچی برای من F40 نمیشه عین الماس تراش خوردست.

  17. مجید

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    زیبایی ماشین‌های ریترو > زیبایی ماشین‌های کلاسیک + ماشین‌های مدرن.

  18. مهدی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    لقب گلادیاتور برازنده f80 هست واقعا ترسناکه و بی شباهت به f40 افسانه ای هم نیست

    موافقم 10
    مخالفم 7
  19. مجید

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    اف ۴۰ ولی نمادین‌ترینه که پرفروش‌تر بودنش هم بیانگر همین موضوعه

    انزو هم هویتی‌ترینه و یجورایی فراری‌ترین فراریه

    لافراری هم بهترین طراحیه البته اگه زیبایی خاص ریترو رو نادیده بگیریم.

    موافقم 12
  20. علی منصوری

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    آلبوم خانوادگیمو می‌دیدم اینقد ذوق نمی‌کردم.
    شجره ی اصیل یعنی این ،جدوآباد شاخ.
    ولی وای از انزو هوار از انزو…..دیدین از ی جد خوشگل ی نسل خوشگل درمیاد، البته یکی دو موردم لایی رد میشه
    انزو هیچ وقت قدیمی نمیشه، البته با احترام کامل ب همشون

    موافقم 9
    مخالفم 1
  21. sinasvj

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (414 ديدگاه)

    معتقدم فراری به زیبایی لافراری نساخته بوده نمیسازه و نخواهد ساخت بقول کلارکسون سر تست ال اف ای این ماشین اونقدر خوبه که دیگه حتی خودشونم نمیتونن دوباره مثلشو بسازن دقیقا مثل خانواده اونتادور برای لامبورگینی
    پ . ن : واقعا فاز فراریو نمیفهمم که چرا برای شاسی بلند تولید انبوهش موتور وی دوازده اتمسفر و برای پرچمدار تولید محدودش وی شیش توئین توربو گذاشته واقعا …. تو منطق تون

  22. Galant.VR4(JDM)

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1012 ديدگاه)

    فقط 288 و F80
    طراحی این دوتا رو خیلی دوست دارم و واقعا انتقاد ها از f80 کمی بی‌انصافیه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  23. AMIR

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خدایی من خودم f40 رو خیلی دوست دارم ولی لافراری هم بنظرم یه چیز دیگرس ❤️

  24. ا.م

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میگم یه سوال.از اونجایی که انزو و لافراری اسماشون بدون عدد مثل f80 بود. امکان داره این هنوز جانشین لافراری نباشه؟ البته بعید میدونم

  25. LH44

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    طراحی F50 شاهکاره….
    فکر کنم فقط منم که میگم بهترین طراحی رو F50 داره :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا