پرچمداران تولید محدود فراری که با ۲۸۸ GTO آغاز و به F80 ختم شده است، همواره سطح تازهای از قدرت و سرعت را در مارانلو به نمایش گذاشتند.
فراری F80 که بهتازگی معرفی شده است، با پیشرانهٔ هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری خود، دنیای هایپرکارها را تکان داده و با تولید ۷۹۹ دستگاه هرکدام با قیمت حدود ۴ میلیون دلار، هشتادمین سالگرد تأسیس فراری را جشن میگیرد. این ارقام حتی در دوران هایپرکارهای فوقسریع و چند میلیون دلاری هم قابلتوجه هستند ولی برای فراری چیز جدیدی بهحساب نمیآیند زیرا این برند برای چهار دهه، سوپرکارهای منحصربهفرد، قدرتمند و تولید محدودی را برای خریداران وفادار خود ارائه کرده است. این سنت در سال ۱۹۸۴ با ۲۸۸ GTO آغاز شد. ازاینرو، قصد داریم در ادامه مروری بر داستان تمام هایپرکارهای پرچمدار فراری داشته باشیم که منجر به خلق F80 شدند.
فراری ۲۸۸ GTO سال ۱۹۸۴
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۹ ثانیه |
تعداد ساخت | ۲۷۹ دستگاه |
ارزش امروز | ۴ میلیون یورو |
جد بزرگ سلسله ابرخودروهای تولید محدود و گرانقیمت فراری به ۲۸۸ GTO سال ۱۹۸۴ بازمیگردد. این اولین خودروی فراری بود که به پیشرانهٔ V8 توئین توربو مجهز شد. این یک موتور ۲.۹ لیتری با زاویهٔ ۹۰ درجه بود که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. ۲۸۸ GTO با وجود شباهت به فراری ۳۰۸ همدورهٔ خود که توسط پینینفارینا طراحی شده بود، از ویژگیهای منحصربهفردی بهره میبرد که در دیگر فراریهای آن زمان دیده نمیشد. ازجملهٔ این ویژگیها میتوان به بدنهای از جنس کامپوزیت و کولار، نصب پیشرانه به شکل طولی و وزن تنها ۱۱۶۰ کیلوگرم اشاره کرد. از ۲۸۸ GTO مجموعاً ۲۷۹ دستگاه ساخته شد که هرکدام ۱۹۴ میلیون لیره معادل ۳۱۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند ولی این خودرو امروز در حراجیها با قیمتی بیش از ۴ میلیون یورو خریدوفروش میشود.
فراری F40 سال ۱۹۸۷
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۷۸ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۱ ثانیه |
تعداد ساخت | ۱,۳۳۱ دستگاه |
ارزش امروز | ۳.۵ میلیون یورو |
شاید از روی ظاهر مشخص نباشد ولی F40 یک تکامل افراطی از ۲۸۸ GTO بود. در این خودرو همچنان همان پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو با زاویهٔ ۹۰ درجه و بدنهٔ کامپوزیتی حفظ شده بود ولی حالا از کولار و فایبرگلاس بیشتر استفاده شده و جای شیشهها را پلکسیگلاس گرفته بود. کابین خودرو هم با تسمههای لاستیکی بجای دستگیرهٔ در، شبیه خودروهای مسابقهای به نظر میرسید. قدرت پیشرانه حالا به ۴۷۸ اسب بخار افزایش یافت که در کنار وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیهای را فراهم میکرد. از F40 تعداد ۱,۳۳۱ دستگاه ساخته شد که در سال ۱۹۸۷ هرکدام ۳۷۳ میلیون لیره یا حدود ۵۰۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند. امروز اما ارزش F40 به ۳.۵ میلیون یورو رسیده است.
فراری F50 سال ۱۹۹۵
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V12 |
قدرت | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
تعداد ساخت | ۳۴۹ دستگاه |
ارزش امروز | ۵ میلیون یورو |
با F50، ترکیب فنی ابرخودروهای پرچمدار فراری با تکامل دنیای مسابقات تغییر کرد و پرچمدار مارانلو به یک خودروی فرمول یک جادهای تبدیل شد. بدنهٔ اسپایدر مانند F50 که روی یک شاسی فیبر کربنی لولهای قرار گرفته بود، یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با زاویهٔ باریک ۶۵ درجه و پنج سوپاپ در هر سیلندر را پنهان کرده بود. نتیجه، یک سوپرکار روباز با موتور فرمول یک بود که ۵۲۰ اسب بخار قدرت داشت و ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. F50 در زمان تولید حدود ۸۵۲ میلیون لیره معادل ۷۷۰ هزار یوروی امروز قیمت داشت. مجموعاً ۳۴۹ دستگاه از این ماشین ساخته شد که اکنون ارزش آنها در حراجیها به ۵ میلیون یورو رسیده است.
فراری انزو سال ۲۰۰۲
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 |
قدرت | ۶۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته سکوئنشال |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه |
تعداد ساخت | ۴۰۰ دستگاه |
ارزش امروز | ۵.۵ میلیون یورو |
این سوپرکار جدید که برای ادای احترام به انزو فراری، انزو نام گرفت، با استفاده از پیشرفتهترین تکنولوژیهای پیشرانهٔ سال ۲۰۰۲ و طراحی پینینفارینا مثل گذشته، توسعه پیدا کرد. این خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که شتاب صفرتاصد ۳.۶۵ ثانیهای را فراهم میکرد. از انزو ۴۰۰ دستگاه ساخته شد که هرکدام ۶۶۵ هزار یورو معادل ۹۵۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند. ارزش امروز انزو در بین کلکسیونرها اما به رقم چشمگیر ۵.۵ میلیون یورو رسیده است.
فراری لافراری سال ۲۰۱۳
پیشرانه | ۶.۳ لیتری V12 هیبرید |
قدرت | ۹۶۳ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه |
تعداد ساخت | ۵۰۰ + ۲۱۰ دستگاه |
ارزش امروز | ۳.۵ میلیون یورو |
لافراری که ترکیبی از سوپرکار و هایپرکار محسوب میشد، در سال ۲۰۱۳ بهترینهای مارانلو را به رخ جهانیان کشید. بدنهٔ زیبای لافراری که توسط تیمی به رهبری «فلاویو مانزونی» شکل گرفته بود، از فیبر کربن و کولار ساخته شد و یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی را پنهان کرده بود. یک موتور الکتریکی و سیستم هیبریدی KERS هم این پیشرانه را همراهی میکردند و مجموع قدرت را به ۹۶۳ اسب بخار میرساندند. علاوه بر ۵۰۰ دستگاهی که از لافراری ساخته شد، فراری نسخهٔ تارگا را هم با نام آپرتا در ۲۱۰ دستگاه تولید کرد که در زمان تولید به ترتیب ۱.۲ و ۱.۶ میلیون یورو قیمت داشتند. امروز اما لافراری آپرتا حداقل ۳.۵ میلیون یورو قیمت دارد.
فراری F80 سال ۲۰۲۴
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۱۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | – |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۲.۲ ثانیه |
تعداد ساخت | ۷۹۹ دستگاه |
ارزش امروز | ۳.۶ میلیون یورو |
F80 با قوای محرکهٔ هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری که نقطهٔ اوج ابرخودروهای امروزی را نشان میدهد، وارث شایستهٔ دودمان ابرخودروهای پرچمدار مارانلو محسوب میشود. این بار، فراری برای ساخت هایپرکار جدید خود هم از فرمول یک و هم از خودروهای مسابقهای استقامتی الهام گرفته است. منظور، خودروی مسابقهای 499P است که در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برنده مسابقه ۲۴ ساعته لمان شد. قوای محرکهٔ F80 از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۹۰۰ اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده و برای اولین بار، پرچمدار تولید محدود مارانلو را به خودرویی چهارچرخ محرک تبدیل کرده است. قیمت F80 که از سال ۲۰۲۵ به خریداران تحویل داده خواهد شد، از ۳.۶ میلیون یورو آغاز میشود که این هم رکورد دیگری برای فراری بهحساب میآید.
ممد ژانگولر
۲۸ مهر ۱۴۰۳تو اینا هر چی قدیمی تر بهتر و زیباتر .فقط کلاتونو قاضی کنید نسبت به زیبایی خیره کننده فراری F40 و GTO 288.بقیشون نمیگم بدن ولی به گرد پای قدیمیاش نمیرسه .
ضمنا فراری F80 که خیلیها میگن زشته قبول ندارم . فقط طراحی داشبوردش و موقعیت مانیتورشو نمیپسندم.
amirkhanzadeh
۲۸ مهر ۱۴۰۳بینشون f40 انزو و لافراری مثل الماس می درخشند
چه موتوری داشت انزو هنوزم فیلم های انزو رو می بینم حسابی عشق می کنم
علی Shelby
۲۹ مهر ۱۴۰۳چرا تستاروسا نیست پس
boost10
۲۸ مهر ۱۴۰۳قبلا طراحی ها با آدم حرف می زدن ولی الان همه چیز شده پول
JaMsHiD_R1988
۲۸ مهر ۱۴۰۳صد هزار یورو از نسل قبلش گرون تره . البته مدل صفرش . طی سی سال آینده چند میلیون دیگه به قیمتش اضافه بشه خدا داند
MOPAR
۲۸ مهر ۱۴۰۳همشون عالی ولی فقط لافراری مخصوصا fxxk که میوه ممنوعه فراری حساب میشه عاشقشم
Siyavash
۲۸ مهر ۱۴۰۳انزو و لافراری….
محمدهادی
۳ آبان ۱۴۰۳انزو معروف ترین فراری تمام دوران ها
Enzo
F50
موسوی
۲۸ مهر ۱۴۰۳همه جذاب هستند
اگر دقت کرده باشید در f80 از طراحی f40 الگو گرفته شده و بسیار خودرو زیبایی شده
این انتقادات هم که به طراحی f80میشه بعد از چند ماه از بین میره چون همه انتظار طراحی ظریف نزدیک به لافراری رو داشتن ولی ما شاهد طراحی متفاوت بودیم
وی
۲۸ مهر ۱۴۰۳دوستانی که فکر میکنن لامبورگینی بهتر از فراریه برن تحقیق کنن ببینن قیمت میورا و کانتاش یک سوم هرکدوم از اینها هم نیست در واقع هیچ لامبورگینی اینجوری ارزش عتیقه نگرفته
Taha Ayoobi
۲۸ مهر ۱۴۰۳ارزش گرفتن خودرو های کلاسیک صد در صد دلیل بهتر بودن اون ماشین نیست،
خیلی دلیل وجود داره که یه ماشین ارزش پیدا میکنه، یکیش اینکه مثلا یه راننده معروف پشتش نشسته باشه یا تو فیلم بوده و…
آرین
۲۸ مهر ۱۴۰۳عاشقه فراری F40 ام خیلی ماهه
Mr wrong
۲۸ مهر ۱۴۰۳صنعت خودرو جوری شده ک هرچی به سمت گذشته میری بیشتر لبخند میزنی و دندونات بیفته بیرون
موسوی
۲۸ مهر ۱۴۰۳بله حرف شما درسته
ولی بنظرم صرفا در باب خودرو نیست و در دیگر موضوعات زندگی هم به همین شکله
Mr wrong
۲۸ مهر ۱۴۰۳در اکثر زمینه ها همینطور شده
BlackWing
۲۸ مهر ۱۴۰۳دوستان من یه عکس از بدنه پوسیده و لخت فراری F50 تو ایران دیدم. اگر اطلاعی از درستی یا نادرستی این خبر دارین بگین
شنیدم اتاق و شاسی این ماشین وارد شده تا بتونه بعد از ( احتمالاً ) بازسازی پلاک بگیره
BlackWing
۲۸ مهر ۱۴۰۳یک فکت رو من اضافه کنم : فراری انزو قرار بود ۳۹۹ دستگاه ساخته بشه اما به در خواست پاپ بندیکت شانزدهم چهارصدمین دستگاه این ماشین برای حراج و صرف مبلغ فروش در امور خیریه ایتالیا ساخته شد
Taha Ayoobi
۲۸ مهر ۱۴۰۳خوشگلتریناشون F40 و لافراری
amirboss
۲۸ مهر ۱۴۰۳امیدوارم یه سریا جوابشون رو در مورد طراحی F80 گرفته باشن.
سهیل گل آزاد
۲۸ مهر ۱۴۰۳یه ضرب المثلی هست که قدیمیا میگن پول پول میاره این جاست که این ضرب المثل به کار میاد سال ۲۰۰۲ فراری حدود ۶۵۰ هزار دلار انزو رو قیمت گذاری میکنه حالا با احتساب تورم ۱۰۰ درصدی دلارم نسبت به ۲۲ سال اخیر حساب کنیم ۱۰۰ درصد تورم دلار تو ۲۲ سال گذشته رو بالا در نظر گرفتم قطعا از این درصد تورم کمتری بوده حالا همون ۱۰۰ درصدم حساب کنیم بهای دلاری ماشین نسبت به امروز ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاره ولی خود ماشین نزدیک ۶ میلیون دلار سرمایه گذاری از این خفن تر البته من که باشم هیچ وقت دلم نمیاد این عتیقه ها رو بفروشم به هر قیمتی هم که میخواد باشه تا ۴ ۵ سال دیگه همین f80 زیر ۱۰ میلیون دلار نخواهد بود اینا جواهرای یونیک خودروسازی ان
Scuderia Ferrari
۲۸ مهر ۱۴۰۳پادشاه اسپرت سازها به BIG6 خودش مینازه 👑👑
عکس اول باید قاب بشه بیاد رو دیوار اتاقم
Scuderia Ferrari
۲۸ مهر ۱۴۰۳عزیزانی که با پنل مشکی جلوی ماشین مشکل دارن تو شخصی سازی میتونن هم رنگ بدنه رو انتخاب کنن ولی یادتون باشه مدل های سفارشی فراری هزینه بالایی میزاره رو دستتون و مبلغ تمام شده میره بالای ۴ میلیون دلار 😊😊
Taha Ayoobi
۲۸ مهر ۱۴۰۳لامصب اون پانل رو غیر همرنگ گذاشته که شخصی سازی کنی بیشتر پول بدی😂
B
۲۹ مهر ۱۴۰۳This is elon musk
hosen
۲۸ مهر ۱۴۰۳هیچی برای من F40 نمیشه عین الماس تراش خوردست.
مجید
۲۸ مهر ۱۴۰۳زیبایی ماشینهای ریترو > زیبایی ماشینهای کلاسیک + ماشینهای مدرن.
مهدی
۲۸ مهر ۱۴۰۳لقب گلادیاتور برازنده f80 هست واقعا ترسناکه و بی شباهت به f40 افسانه ای هم نیست
مجید
۲۸ مهر ۱۴۰۳اف ۴۰ ولی نمادینترینه که پرفروشتر بودنش هم بیانگر همین موضوعه
انزو هم هویتیترینه و یجورایی فراریترین فراریه
لافراری هم بهترین طراحیه البته اگه زیبایی خاص ریترو رو نادیده بگیریم.
علی منصوری
۲۸ مهر ۱۴۰۳آلبوم خانوادگیمو میدیدم اینقد ذوق نمیکردم.
شجره ی اصیل یعنی این ،جدوآباد شاخ.
ولی وای از انزو هوار از انزو…..دیدین از ی جد خوشگل ی نسل خوشگل درمیاد، البته یکی دو موردم لایی رد میشه
انزو هیچ وقت قدیمی نمیشه، البته با احترام کامل ب همشون
sinasvj
۲۸ مهر ۱۴۰۳معتقدم فراری به زیبایی لافراری نساخته بوده نمیسازه و نخواهد ساخت بقول کلارکسون سر تست ال اف ای این ماشین اونقدر خوبه که دیگه حتی خودشونم نمیتونن دوباره مثلشو بسازن دقیقا مثل خانواده اونتادور برای لامبورگینی
پ . ن : واقعا فاز فراریو نمیفهمم که چرا برای شاسی بلند تولید انبوهش موتور وی دوازده اتمسفر و برای پرچمدار تولید محدودش وی شیش توئین توربو گذاشته واقعا …. تو منطق تون
Galant.VR4(JDM)
۲۸ مهر ۱۴۰۳فقط 288 و F80
طراحی این دوتا رو خیلی دوست دارم و واقعا انتقاد ها از f80 کمی بیانصافیه
AMIR
۲۸ مهر ۱۴۰۳خدایی من خودم f40 رو خیلی دوست دارم ولی لافراری هم بنظرم یه چیز دیگرس ❤️
ا.م
۲۹ مهر ۱۴۰۳میگم یه سوال.از اونجایی که انزو و لافراری اسماشون بدون عدد مثل f80 بود. امکان داره این هنوز جانشین لافراری نباشه؟ البته بعید میدونم
LH44
۲۹ مهر ۱۴۰۳طراحی F50 شاهکاره….
فکر کنم فقط منم که میگم بهترین طراحی رو F50 داره :))