پیشرانه دوازده سیلندر تخت، موتور منحصربهفردی است که به مدت ۳۳ سال توسط فراری در خودروهای مسابقهای و جادهای مختلف مورداستفاده قرار گرفت.
فراری در طول تاریخ خود، بهترین پیشرانههای جهان را تولید کرده که با صدا و پرفورمنس عالی، جادههای دنیا را زینت بخشیدند. بااینحال، یکی از پیشرانههای این شرکت که سالها است کنار گذاشته شده و شاید خیلیها فراموش کرده باشند، موتور دوازده سیلندر تخت است. ازآنجاییکه کمتر به این موتور عجیب پرداخته شده و کمتر کسی با آن آشنایی دارد، در اینجا قصد داریم به مرور حقایقی در مورد پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر تخت فراری و خودروهایی که از آن استفاده کردند بپردازیم.
پیشرانهٔ نوآورانهٔ ۱۲ سیلندر تخت فراری
وقتی صحبت از پیشرانههای تخت میشود، معمولاً به یاد موتورهای شش سیلندر پورشه یا چهار سیلندر سوبارو میافتیم و مطمئناً پیشرانهٔ دوازده سیلندر فراری به ذهن متبادر نمیشود زیرا خیلیها حتی از وجود چنین موتوری هم اطلاع ندارند. بااینحال، این موتور به دلیل طراحی منحصربهفرد و تاریخچهٔ جالب، شایستهٔ یادآوری خواهد بود. داستان موتور Flat-12 در سال ۱۹۶۴ آغاز میشود یعنی زمانی که فراری در حال طراحی یک پیشرانهٔ جدید برای خودروی فرمول یک ۱۵۱۲ خود بود. این پروژه توسط مردی بنام «مائورو فورگیری» رهبری میشد که در طراحی اولین موتور ۱۲ سیلندر تخت جهان موفق عمل کرد. این پیشرانه که تیپو ۲۰۷ نام گرفت، با ۱.۵ لیتر حجم، ۲۲۷ اسب بخار قدرت تولید میکرد و ردلاین ۱۲ هزار rpm داشت. جالب اینکه فراری در فصلهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۴، از دو موتور مختلف در فرمول یک استفاده میکرد. در پیستهایی که به خودرویی چابکتر نیاز بود، از خودروی ۱۵۸ با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری V8 استفاده میشد و خودروی ۱۵۱۲ با موتور Flat-12 در پیستهایی که قدرت اهمیت زیادی داشت مثل اسپا و مونزا مورداستفاده قرار میگرفت.
پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر تخت فراری که به مدت ۳۳ سال تا ۱۹۹۶ تولید شد، هم در خودروهای مسابقهای و هم جادهای مورداستفاده قرار گرفت. مجموعاً، یازده نسخهٔ مختلف از این پیشرانه ساخته شد که چهار نمونهٔ آن در مسابقات استفاده شد. اولین استفادهٔ جادهای از موتور Flat-12 در سال ۱۹۷۳ در مدل ۳۶۵ GT4 BB صورت گرفت. بعداً نسخههای جدیدتر و بهبودیافتهٔ موتور دوازده سیلندر تخت فراری در مدلهایی مثل تستاروسا و ۵۱۲ BB ارائه شدند. این پیشرانه به دلیل طراحی سبکوزن و دور گیری سریع شهرت پیدا کرد ولی فاقد گشتاوری بود که در دیگر سوپراسپرتهای فراری دیده میشد. در سال ۱۹۹۶، موتور Flat-12 فراری برای آخرین بار در مدل F512 M دیده شد و سپس کنار گذاشته شد. فراری تنها خودروسازی بود که از پیشرانهٔ دوازده سیلندر تخت استفاده کرد.
نکات مهم در مورد پیشرانهٔ ۱۲ سیلندر تخت فراری
توسعهٔ پیشرانهٔ Flat-12 هرگز ساده نبود. در ابتدا، فراری به دنبال راهی برای متحول کردن موتورهای دوازده سیلندر و بهنوعی اختراع دوبارهٔ چرخ بود. مزیت اصلی این نوع موتور، صاف بودن آن در قیاس با پیشرانههای V شکل مثل V8 و V12 بود. این یعنی میشد پیشرانه را پایینتر نصب کرد که این کار مرکز ثقل خودرو را پایین میآورد. اولین نسخه از این موتور یعنی تیپو ۲۰۷ به چهار میل بادامک و میللنگ آلومینیومی برای کاهش وزن مجهز بود. همچنین برای سهولت تعمیر موتور در مسابقات نیز دینام، پمپ سوخت و پمپهای انژکتور بالای موتور قرار گرفته بودند. این پیشرانهٔ FLAT-12 در زمان معرفی قویترین موتور فرمول یک بود ولی محدودهٔ ارائهٔ حداکثر گشتاور آن خیلی گسترده نبود و به همین دلیل نمیتوانست برتری قابلتوجهی نسبت به رقبا ایجاد کند.
با گذشت زمان، موتور دوازده سیلندر تخت فراری تکامل پیدا کرد و بسیار بزرگتر شد ولی برای کاهش وزن، این شرکت از فلزاتی مثل تیتانیوم و منیزیوم استفاده کرد. همانطور که گفته شد، نسخهٔ اول این موتور تنها ۱.۵ لیتر حجم داشت اما این عدد در نسخههای مسابقهای دوم و سوم که با نام تیپو ۲۳۲ و تیپو ۰۰۱ شناخته میشدند، به ترتیب به ۲ لیتر و ۳ لیتر افزایش پیدا کرد. آخرین نسخهٔ مسابقهای این موتور هم تیپو ۰۱۵ با حجم ۳ لیتر بود که در فصل ۱۹۷۹ مورداستفاده قرار گرفت و سپس با موتور V6 توربوشارژ تیپو ۰۲۱ جایگزین شد زیرا عصر توربوشارژر در فرمول یک آغاز شده بود و پیشرانههای تنفس طبیعی دیگر جوابگو نبودند.
نسخههای جادهای موتور Flat-12 فراری نیز از بسیاری از مهندسیهای نسخهٔ فرمول یک بهرهمند شدند ولی برای بهبود قابلیت رانندگی جادهای، اصلاحاتی را هم تجربه کردند. بلوک این موتورها از سیلومین ساخته شد که آلیاژی آلومینیومی-سیلیکونی است. این آلیاژ وزن پیشرانه را کاهش میداد و در عین حالا توانایی آن برای تحمل دماهای بالا را بیشتر میکرد. میللنگ فولادی فورجکاری شده و پیستونهای آلیاژی سبک نیز به کاهش وزن موتور کمک کردند. وقتی از فورگیری در مورد شباهتهای موتور Flat-12 فراری با پیشرانهٔ شش سیلندر تخت پورشه سؤال شد، اظهار داشت که نباید این موتور را بوکسور بنامیم (نام دیگر موتور تخت، بوکسور است زیرا حرکت پیستونها در مقابل هم شبیه مشت زدن بوکسورها است).
از لحاظ فنی، این یک پیشرانهٔ تخت است زیرا سرسیلندرها زاویهای ۱۸۰ درجه باهم دارند ولی تفاوت بین موتور فراری با یک پیشرانهٔ بوکسور واقعی این است که در موتور فراری، شاتونهای هر ردیف از سیلندرها، روی یک پین میللنگ قرار میگیرند و بنابراین، دو پیستون در یک جهت حرکت میکنند درحالیکه در موتور بوکسور واقعی، مثل شش سیلندر پورشه، پیستونها در جهت مختلف هم حرکت میکنند. به همین دلیل، صدای موتور تستاروسا بیشتر شبیه یک V12 معمولی بود. آخرین نسخهٔ موتور Flat-12 فراری یک نمونهٔ ۴.۹ لیتری بود که روی F512 M نصب شد و ۴۴۰ اسب بخار قدرت داشت. این موتور حالا تا حد زیادی الکترونیکی شده بود و کاربراتورها و دلکوهای قدیمی با انژکتور جایگزین شده بودند.
چرا فراری موتور ۱۲ سیلندر تخت را کنار گذاشت؟
یکی از دلایل اصلی کنار رفتن موتور Flat-12 فراری، مشکل جانمایی بود. برای جای دادن این پیشرانهٔ عریض، سوپراسپرتهای فراری باید با عرض زیادی ساخته میشدند و این باعث میشد هدایت خودروهایی مثل تستاروسا و F512 M در خیابانهای باریک اروپا بسیار دشوار باشد. همچنین با افزایش حجم این موتور برای رقابت با دیگر سوپراسپرتها، این مشکل بدتر و بدتر شد. یکی دیگر از دلایل کنار رفتن این موتور نیز قوانین آلایندگی بود. در سال ۱۹۹۵، قوانین آلایندگی جدیدی اعمال شد که موتور Flat-12 با آنها مطابقت نداشت؛ بنابراین، فراری بجای اصلاح این پیشرانه، تصمیم گرفت آن را کنار بگذارد.
Moein
۴ شهریور ۱۴۰۳سلطان بی چون و چرا موتور اسپرت 🇮🇹
amirkhanzadeh
۴ شهریور ۱۴۰۳مردان قرمز پوش مارانلو بلدند خوب تو جاده و پیست بنوازند
🏆Lamborghini🏆
۴ شهریور ۱۴۰۳🔥گنگ گنگ گنگ 🔥
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳ایتالیا دو تا جواهر سازی داره یکی فراری و یکی پاگانی . از دیدن این دوتا مگه چشم و دل آدم سیر میشه اخه ؟
آرین
۴ شهریور ۱۴۰۳لامبورگینی….
آرین
۵ شهریور ۱۴۰۳دوستای که دیس لایک دادین ..
لامبورگینی هندیه؟
آرین
۵ شهریور ۱۴۰۳خیلی ممنون از دیس لایک ها دوباره
از این به بعد لامبورگینی هندیه😐😂
سهیل
۵ شهریور ۱۴۰۳در مورد جواهر صحبت شد نه اسباب بازی
پادشاه مکلارن 🏴
۵ شهریور ۱۴۰۳لازمه یادی کنم از میورا که تو زمان خودش بی رقیب بود
باید میگفتی ۳ تا جواهر
فراری
لامبورگینی
پاگانی
🏆Lamborghini🏆
۵ شهریور ۱۴۰۳با مکلارن موافقم
فراری برای حریف لامبورگینی هوراکان sto اون رو به کارخونش و ازش تست کرد فراری برای هر کسی این کارو نمیکنه
پاگانی هم که هرچی بلده رو از لامبورگینی یاد گرقته چون یزمانی تو کارخونه لامبورگینی کار میکرده
سهیل
۵ شهریور ۱۴۰۳میورا و کانتاش طراحی برتونه هست. نه لامبورگینی. همین دو تا هم نبودن لامبرگونی باید درش رو تخته میکرد.
🏆Lamborghini🏆
۵ شهریور ۱۴۰۳باورم نمیشه چطور داری لامبورگینی با پاگانی مقایسه میکنی
پاگانی از چه لحاظ از لامبورگینی بهتره
همون میورا و کانتاچ که میگه پادشاهن تو زمان خودشون
اولین سوپر اسپورت= لامبورگینی میورا
اولین هایپر کار= لامبورگینی کانتاچ
فراریم که نتونست با میورا رقابت کنه
حالا شاد تونست با کانتاچ رقابت کنه
حقیقت همیشه تلخ است
باید این رو قبول کنی 😔😔
Ferrari
۵ شهریور ۱۴۰۳این موتور عالی 🔥🔥🔥
ولی از سهیل خیلی ناراحت شدم که لامبورگینی اسباب بازی خوند
لامبورگینی جزوی از بهترین سوپر اسپرت های دنیاست
حتا بعضی جاها از فراری هم بهتره
داخل پیست بیشتر لامبورگینی از فراری ها رکورد بهتری زدن
اما فراری هم داخل مسابقات خیلی بهتر از لامبورگینی هست
Mohammad
۴ شهریور ۱۴۰۳فراری یه لول دیگه از خودروسازیه
حداقل تا زمانی که انزو فراری زنده بود هیچوقت هدف این برند سود بیشتر نبود ، تلاش ها فقط برای بالا نگه داشتن پرچم فراری بود
hosen
۴ شهریور ۱۴۰۳فراری تستاروسا یکی از مظلوم ترین مدل های فراریه
واقعا دوسش دارم.
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳از ظاهرش یکم انتقاد میشد اما با فروش ۱۰ هزارتایی جبران کرد . یکی از اولین فراریای پرفورشه
mehran911
۴ شهریور ۱۴۰۳از Carbuzz بعیده
حقیقتا چه جملات جالبی:
(((داستان موتور Flat-12 در سال ۱۹۶۴ آغاز میشود یعنی زمانی که فراری …)))
((( فراری تنها خودروسازی بود که از پیشرانهٔ دوازده سیلندر تخت استفاده کرد. )))
عنوان پست هم که دیگه هیچی: (( پیشرانه 12 سیلندر تخت؛ موتوری که فقط در خودروهای فراری استفاده شد )))
.
برید ببینید فردیناند پورشه سر توسعه چیزیتالیا سال ۱۹۴۷ ( چندسال قبل این داستانها ) چقدر خون دل خورد… به خودتون محبت کنید در مورد موتورش حداقل سرچ کنید ببینید چه شاهکاری بوده ( چند سال پیش در دو سه باری اینجا در موردش گفتم روند توسعهاش و داستان پشتت حقیقتا خواندنیست )
.
اینا کلا هیچی کلاس ۹۱۷ با اون موتورش کم افتخارات در موتور اسپورت داره؟!؟! 917 تایپ 30 با ۱۵۸۰ اسب برای تعیین خط رسما رکورد قدرتمندترین پیشرانه رو در رقابت رسمی FIA داره…
.
درسته پیکربندی میلنگ با ۶ تخت متفاوته ولی وقتی حرف از ۱۲ تخت میشه بیانصافیه از پورشه چیزی گفته نشه… بخصوص شاهکار فردیناند پورشه ۱۲ تخت Cisitalia ( چیزیتالیا بخونید) ۹۱۷ که نیاز به تعریف نداره
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳احتمالا منظور متن از flat-12 که شما گفتین ، سری موتورهای flat12 فراریه . نه کل موتور 12 تخت در تاریخ خودرو . چون در ادامه به سال ۱۹۶۴ اشاره میشه . موتورهای flat-12 فراری هم از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۶ تولید شدند
من دقیقا نمیدونم آیا بغیر فراری ،سازندهای از موتور flat 12 در نمونه جاده ای استفاده کرد یا نه چون تا اونجا که یادمه پورشه در مسابقاتش از اون انجین استفاده میکرد . تا اونجا که من میدونم در سال ۱۹۴۷ و در جریان همون مسابقات چیزیتالیا گرندپریکس یه نمونه ازون انجین ساخته شد اما در مسابقات شرکت نکرد و پروتایپ باقی موند
منم همیشه پورشه ۹۱۷ رو با رنگ آبی و اسپانسر کمپانی Gulf با اون لوگوی نارنجی و سفید یادم میاد
امیر دهقان
۴ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم منظور CarBuzz اینه که فراری تنها شرکتی بود که تو ماشینهای جادهای از موتور تخت استفاده کرد
البته من اطلاعی ندارم که غیر از فراری شرکت دیگهای هم تو ماشینای جادهای از این نوع موتور استفاده کرده یا نه
mehran911
۴ شهریور ۱۴۰۳ممنون از آقای دهقان و KR
متوجهم اما در کل متن ایراد داره باید واضح مشخص می کرد منظورش رو و اینکه چندین جای متن هم این مشکل وجود داره بخصوص اینکه صرفا به نسخه های جاده ای اشاره نکرده و به نسخه های اسپورت هم در متن اشاره کرده
RAM1500TRX
۴ شهریور ۱۴۰۳موتور فقط ۸ سیلندر فراری یه چیز دیگست لعنتی
یا قلچماق امریکایی
🔥🔥🔥
JDM سابق
۴ شهریور ۱۴۰۳این آقای مائورو فورجیری بعد از اینکه مهندسین شرکت با زن انزو فراری به مشکل خوردن عنوان مهندسی ارشد رو کسب کرد و بقیه مهندسین رو اخراج کرد اون موقع فورجیری ۲۶ سالش بود به انزو فراری گفت آقای فراری من تجربه لازمو ندارم، انزو بهش گفت تو فقط کارتو بکن بقیه کارا با من، این دقیقاً تو برهه ای بود که فراری داشت با فورد سرشاخ میشد، و یه جوری قمار بود اما قرعه به اسم فراری در اومد، فورجیری اول به موتور V12 رو اورد بعد گفت یه ماشین موتور عقب برای موتوراسپورت بسازیم همه مهندسین مخالفت کردن ولی چون انزو فراری پشت فورجیری رو گرفته بود ساخته شد و تست شد و از قراره معلوم پروتوتایپ موتور عقب V12 فوقالعاده سریع از آب دراومد
amirboss
۴ شهریور ۱۴۰۳12سیلندر و تنها 1.5لیتر حجم درکنار دوازده هزار دور در دقیقه
125CC به ازای هر سیلندر
نسبت تراکم بالای 9.5به 1
یکی از زیباترین دست سازه های بشر
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳البته همه اینا به قیمت فدا کردن گشتاور تموم میشه که تو متن هم اتفاقا اشاره شد
amirboss
۵ شهریور ۱۴۰۳برای یه خودرو مسابقه چه چیزی بهتر از اسب بخار بالا و در دسترس میتونه باشه!؟
یکی از مشخصه ی این موتور چابک بودنشه که اونم بخاطر طراحی،وزن و جنس ادوات بکاررفته هست.
موتوری که با اشاره پدال گاز سریع واکنش نشون میده و اسب بخار میریزه بیرون.
خیلی عالیه.
وی
۵ شهریور ۱۴۰۳سوالی از عزیزان پدال این موتور میل لنگ تخت یا صلیبی برای موتور های غیر 8 سیلندر هم هست چون نشنیدم تا حالا اگه هست مثلا فراری 812 میل لنگ تخته یا صلیبی؟
amirboss
۵ شهریور ۱۴۰۳میل لنگ های صلیبی بیشتر تو خودروهای آمریکایی استفاده میشه که اونم بخاطر ساختار میل لنگ،وزن بیشتری داره و به اندازه میل لنگ های تخت دور نمیگیره اما گشتاور بالایی تولید میکنه.
تو موتورهای هشت سیلندر بیشتر اروپایی ها از میل لنگ تخت استفاده میکنند مثل فراری که هم سبک تره هم دور بالایی میتونه بگیره اما گشتاور پایینی داره و بالانس ضعیف تری نسبت به صلیبی ها داره.
Ali
۵ شهریور ۱۴۰۳من این پیشرانه ی flat12 رو خیلی وقت ها پیش از بازیه فورزا شناختم.
اونجام روندنه این فراری حال میداد چه برسه در واقعیت.