پتنت جدید فراری به پیشرانه هیدروژنی خاصی اختصاص دارد که قوانین فیزیک را نقض کرده و تنها خروجی اگزوز آن آب است.
هر روز بر تعداد شرکتهای بزرگی که دست از پیشرانههای درونسوز کشیده و به دنبال راهحلهای جدید حملونقل هستند افزوده میشود. دلیل این کار نیز خطرات مهمی است که آلایندههای کربنی برای کره زمین به وجود میآورند و منشا اصلی آنها نیز سوختهای فسیلی هستند. فراری به عنوان شرکتی پیشتاز در زمینه تولید سوپر اسپرتها، پیشرانه جدیدی را اختراع کرده که میتواند راه برای بهکارگیری تکنولوژیهای پاکتر هموار کند. چندین سال است که قوای محرکه برقی بیشترین اخبار دنیای خودرو را به خود اختصاص دادهاند هرچند برخی برندها نیز روی راهحلهای دیگر از جمله پیشرانههای هیدروژنی کار میکنند. فراری اخیراً یکی از مهمترین اختراعات خود در زمینه قوای محرکه پایدار و بدون آلایندگی را ثبت کرده است. در واقع ما درباره پیشرانهای صحبت میکنیم که با هیدروژن کار میکند. این برند ایتالیایی برای اولین بار این کار را انجام داده است و همین موضوع توجه زیادی را به خود جلب میکند.
جدای از خودروهای برقی، قابلاعتناترین گزینه برای تولید خودرویی بدون آلایندگی استفاده از هیدروژن خواهد بود. سوختهای بدون آلایندگی میتوانند باعث خنثیسازی استفاده از بنزین شوند، سوختی که بهطور قابلتوجهی روی محیطزیست تأثیر منفی دارد. به همین خاطر است که شرکتهای خودروسازی به دنبال سوختهای جایگزین هستند و میخواهند در عین کاهش اثرات زیستمحیطی به سمت منابع انرژی پایدار و تجدید پذیر حرکت کنند. پیشرانه هیدروژنی فراری بهطور قابلتوجهی آلایندگی دیاکسید کربن را کاهش داده و از ویژگی خاصی بهره میبرد که برای طرفداران سرعت اهمیت خواهد داشت. ما درباره صدای پیشرانه بنزینی صحبت میکنیم چراکه نیروگاه هیدروژنی فراری صدای جذابی خواهد داشت و همچنین به دلیل نبود باتری کاهش وزن محسوسی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، پیشرانه هیدروژنی فراری پرفورمنس قابلتوجهی دارد و طرفداران سوپر اسپرتهای ایتالیایی را راضی میکند.
اگرچه طرح گرمایی این پیشرانه نتوانسته توجه دیگر شرکتهای خودروسازی را جلب کند اما باید دانست طرح فراری مزیت جاگذاری تانکهای هیدروژن را دارد زیرا به حالتی بسیار خاص و متمایز در ساختار خودرو قرار میگیرند. همچنین طراحی و جانمایی کلی پیشرانه بهصورت معکوس صورت گرفته و نمونه بارز این موضوع سر سیلندر، میل بادامکها و سوپاپها هستند که در بخش زیرین قرار دارند و میللنگ هم در موقعیت پایینتری نصب میشود. جدای از برخی مزیتهای پیشرانه هیدروژنی فراری، مشخصات نیروگاه موردبحث میتواند چالشهای زیادی هم داشته باشد؛ به عبارت دیگر، این پیشرانه به راحتی میتواند صنعت خودرو را به دلیل احتمال وجود مشکلاتی در روان کاری و گردش روغن روی گردان کند. خودروسازان احتمالاً مجبور خواهند بود زمان و منابع زیادی را صرف رفع چنین چالشهایی بکنند تا در نهایت پیشرانه هیدروژنی یاد شده راهی خط تولید شود.
پیشرانه فراری از کارتل خشک و روان کاری تحتفشار استفاده میکند. در این نوع طراحی، سه پمپ روغن برای عدم گیر افتادن روغن در محفظه احتراق بکار گرفته میشود. با دقت بیشتر در جزئیات میتوان نتیجه گرفت به لطف این کمپرسورهای گریز از مرکز که با نیروی برق کار میکنند، دستیابی به سوپرشارژینگ پیشرانه میسر است. این انرژی میتواند توسط موتوری برقی در اکسل جلو یا توربو به دست آید. نوآوریهایی از این دست در حرکت صنعت خودرو به سمت راهحلهای پاکتر بسیار مهم هستند چراکه در نهایت باعث تولید پیشرانههای بدون آلایندگی میشوند.
ممد ژانگولر
۱۴ مهر ۱۴۰۳اینجور طرحها جز جابجایی سولاخ مغزها هیچ توجیح دیگه نداره آخرشم با شکست روبرو میشه. کشورهایی که نه چاه نفت دارن نه معادن لیتیوم دنبال ی راه به صرفه تر برای توجیح وابسته نبودن و کمتر هزینه کردن خودشون دست به هر اختراعی میزنن. اروپایی ها و ژاپنیا شده از فضله موش انرژی تولید کنن میکنن.
فرهاد
۱۴ مهر ۱۴۰۳عوضش تو زیادی پرمصرفی! ، کمتر نفس بکشی هم کسی متوجه نمی شه….
علی
۱۴ مهر ۱۴۰۳دمش شرکتهایی که به فکر اینده زمین هستن گرم…
amirkhanzadeh
۱۴ مهر ۱۴۰۳بازم اسم آشنای دنیای خودرو سازی
amirboss
۱۴ مهر ۱۴۰۳شاید یه تبلیغ ساده از فراری باشه!
حدود صدور پنجاه سال پیش موتور هیدروژنی درون سوز به دنیا معرفی شد که زیاد جدی نگرفتند و با خاطره ها پیوست.
گستردگی استفاده از هیدروژن درون خودرو ها به شیوه پیل سوختی یا درون سوز باعث میشه که این سوخت یکی از جایگزین های بنزین باشه.موتورهای هیدروژنی درون سوز تفاوت چندانی با انواع بنزینی ندارن و اختلافشون در نسبت سوخت و هوا و یه سری آلیاژ ها و قطعات میشه.
البته بزرگترین موانعی که باعث میشه فراری یه موتور هیدروژنی درون سوز نسازه یکی زیرساخت مناسب جهت سوخت گیری هست و یکی دیگه خطرات بالاتر هیدروژن نسبت به بنزینه که میتونه فاجعه بارباشه.
B
۱۴ مهر ۱۴۰۳هیدروژن مایع بخوان استفاده کنن چندین مشکل بزرگ وجود داره
یک اینکه حداکثر دماش باید منفی ۲۵۳ درجه باشه این خودش یه مشکل بزرگه
دو اینکه خیلی گرون در میاد نتنها سوختش و فرایند تولید بلکه زیر ساختش هم حتی ممکنه گرونتر از جایگاه شارژ در بیاد اگه مشکلات برقی ۵ سال دیگه حل بشه مشکلات هیدروژنی شاید تا ۲۰ سال دیگه هم حل نشه
R
۱۴ مهر ۱۴۰۳ماشین هیدروژنی فقط هایپریون xp1
حسین دهمرد
۱۶ مهر ۱۴۰۳دایملر هشتاد سال پیش چنین پیشرانه هایی مجهز به سوپرشارژ برای هواپیماهای جنگی آلمان تولید میکرد.