فراری

ثبت طرح پیشرانه V12 جدید فراری با پیستون‌های بیضی‌شکل

فراری طرح تجاری پیشرانهٔ V12 نوآورانه‌ای را به ثبت رسانده که پیستون‌های بیضی‌شکل و شاتون‌های متصل به هم دارد.

هرچند بسیاری از خودروسازان از توسعهٔ پیشرانه‌های درون‌سوز دست کشیده و به سمت خودروهای الکتریکی حرکت کرده‌اند اما فراری هنوز هم به بهبود پیشرانه‌های بنزینی اعتقاد دارد و به‌تازگی، طرح پیشرانه‌ای با پیستون‌های بیضی‌شکل را به ثبت رسانده است. این پتنت که پاییز گذشته در ادارهٔ ثبت اختراعات اروپا ثبت شده، پیشرانه‌ای را با پیستون‌های استادیوم شکل نشان می‌دهد. این یعنی پیستون‌ها کاملاً بیضی‌شکل نیستند بلکه بیشتر شبیه به مستطیلی با دو ضلع منحنی به نظر می‌رسند. در این پیشرانه، جهت نصب پیستون‌ها به‌گونه‌ای است که ضلع طولانی‌تر پیستون به سمت داخل موتور قرار دارد که باعث کاهش طول پیشرانه می‌شود.

به لطف این ویژگی، امکان استفاده از سیستم هیبریدی فراهم خواهد شد بدون آنکه طول پیشرانه زیاد شود. علاوه بر این، امکان استفاده از سوپاپ‌های بزرگ‌تر یا بیشتر هم در این موتور فراهم خواهد شد. پتنت‌های فراری یک پیشرانهٔ V12 را نشان می‌دهند درحالی‌که هایپرکار جدید F80 این شرکت به موتور V6 مجهز است. این یعنی احتمالاً فراری این پیشرانهٔ جدید را برای خودروهای دیگر خود در نظر گرفته و احتمالاً به دنبال توسعهٔ یک قوای محرکهٔ V12 هیبریدی جمع‌وجور است. البته در حال حاضر مدل‌های V12 پوروسانگوئه و دودیچی چیلیندری هیچ‌کدام قوای محرکهٔ هیبریدی ندارند ولی در آینده به این سیستم نیاز پیدا خواهند کرد.

یکی دیگر از نوآوری‌های جالب در پتنت جدید فراری مربوط به شاتون‌ها است. در پیشرانه‌های معمولی کنونی، هر پیستون یک شاتون دارد که جدا از پیستون‌های دیگر به میل‌لنگ متصل می‌شود ولی در پیشرانهٔ فراری، شاتون‌های دو پیستون مقابل به یکدیگر متصل هستند. در این طرح، یکی از شاتون‌ها به میل‌لنگ متصل می‌شود و شاتون پیستون مقابل از طریق یک مفصل به شاتون اول متصل می‌شود.

فراری اما اولین شرکتی نیست که به فکر ساخت پیشرانه با پیستون بیضی‌شکل افتاده است زیرا در اواخر دههٔ ۷۰، هوندا یک پیشرانهٔ V4 با پیستون‌های بیضی‌شکل تولید کرد که برای موتورسیکلت مسابقه‌ای NR500 در نظر گرفته شده بود. هوندا با این کار به دنبال تولید پیشرانهٔ چهار زمانه‌ای بود که بتواند به‌صورت دو زمانه هم کار کند. البته در پیشرانهٔ هوندا، جهت قرارگیری پیستون‌ها برعکس طرح فراری بود و قسمت طولانی‌تر پیستون موازی با میل‌لنگ قرار می‌گرفت. در این پیشرانه، هر پیستون دو شاتون داشت و برای تنفس بهتر، برای هر سیلندر هشت سوپاپ در نظر گرفته شده بود ولی موتور هوندا از مشکل عدم آب‌بندی مناسب رینگ پیستون رنج می‌برد و هیچ‌گاه نتوانست به اهداف خود برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Joker

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    چه فایده وقتی رسما *** به پرچمدارش…چی فکر میکردیم چی شد…

    موافقم 23
    مخالفم 21
    1. Aj23

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      چطور اونوقت؟
      چه انتظاری رو برآورده نکرد؟

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. Yaghoob

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (491 ديدگاه)

    به امید بازگشت پرقدرت پیشرانه های درون سوز مخصوصا دوازده سیلندرها

    موافقم 26
    مخالفم 1
  3. amirboss

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    اهل فن می‌دونن پیستونهای خودروهای تولید شده همه کاملا دایره ای نیستن و بیضوی هستن که اونم دلایل خودش رو داره.
    فراری جهت استفاده از سوپاپهای بیشتر و عمل تغزیه بهتر سیلندر این طرح رو داده اما با توجه به شکل خاص پیستون، انفجارهای داخل سیلندر باید خیلی حساب شده باشه وگرنه حتی یه انفجار خارج از برنامه منجر به کله کردن پیستون یا حتی خرد شدن پیستون میشه.
    البته این یه طرحه و رو کاغذ همه چیز مرتب به نظر میرسه.
    مهندسین فراری می‌دونن دارن چکار میکنن و درصورت تولید این موتور صد درصد نوآوری های دیگه ای هم روی این موتور پیاده میکنن.
    ما هم بادانش اندکی که از مکانیک داریم راهی جز نگاه کردن به دست پرورده ی فراری نخواهیم داشت.

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1799 ديدگاه)

      بند اولین باره می‌شنوم که پیستون های فعلی بیضی شکل هستن! همچین چیزی وجود نداره چون شما وقتی موتور رو باز می‌کنی و میخوای سیلندرها رو چک کنی که آیا ساییدگی به وجود امده یا نه با اندیکاتور و بورگیج اتفاقا همین مورد رو بررسی می‌کنی و اگر مقداری سیلندر بیضی شده باشه میفرستی واسه تراش و اوورسایز کردن یا بوش زدن جدا از این مورد یکی دیگه از دلایلی که پیستون و سیلندر دایره کامل هستن اینه که رینگ های آببندی و روغن و کمپرس یه مقدار چرخش داشته باشند تا به قولی توی سیلندر نچسبن و جام نکنن

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        برادر عزیز پیستونها در حالت سرد کاملا گرد نیستن و بیضی هستن اما طوری نیست که به چشم بیاد.
        در حالت کارکرد وگرم شدن موتور پیستون انبساط پیدامیکنه و به شکل دایره کامل درمیاد که اونم بخاطر آب بندی بهتر در موتور هست

        موافقم 4
        مخالفم 8
      2. Mohammad hasan

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (180 ديدگاه)

        تقریبا درسته
        پیستون به صورت کله قندی ساخته میشه و معمولا تاج پیستون به علت تماس مستقیم با حرارت حدود یک م م از قاعده پایینی پیستون در قسمت دامنه های پیستون قطر کمتری داره تا زمانی که موتور به حرارت کاری نرمال رسید انبساط پیستون باعث قفل شدن این قطعه داخل سیلندر نشه اما این در خصوص تاج پیستون بود

        اما در قسمت دامنه ها و گژن پین ها :
        قطر پیستون در قسمت دامنه ها مجددا در حالت سرد به علت وجود ناحیه پرفشار در این قسمت ها و افست بودن گژن پین بیشتر از قسمت های موازی با گژن پین و اطراف پیستون هست که چندین علت داره این موضوع

        اول اینکه این ناحیه هیچ استرسی نداره و نیازی نیست که متراکم ساخته بشه و اینرسی ایجاد کنه

        دوم اینکه محل پایین ریخته شدن روغن به سمت داخل کارتر هست

        اگر که به پیستون های پرفورمنس دقت کنید که دامنه های اون با کربن تقویت شده کلا قسمت های موازی گژن پین حذف شده و صرفا دامنه های پیستون دارای دیواره هست ( شما رو ارجاع میدم به قیاس پیستون موتور پیکان آونجر با پیستون موتور روا سال )

        مسئله بعد اینکه بیضی بودن پیستون رو با دایره بودن سیلندر هیچ موقع قیاس نکنید

        سیلندر قطعه سخت و پیستون قطعه نرم هست و اون پیستون هست که در اثر گرم شدن و کارکردن با سیلندر منطبق میشه یعنی تمامی اختلاف ابعادی که توضیح داده شد زمانی که موتور به دمای کاری نرمال میرسه با هم یکی میشه و پیستون به شکل استوانه یکپارچه در میاد پس این موضوع هم منتفی هست

        1. مهدی

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1799 ديدگاه)

          کاملا اشتباه میکنید. بحث خالی بودن قسمت گژنپین که کاملا جداست و ربطی به قسمت سیت رینگ ها ندارم! نسبت به بور سیلندر برای متریال های مختلف پیستون مقدار آزادی خاصی در نظر میگیرن با افزایش حرارت و بزرگ تر شدن حجم پیستون مثلا آلومینیومی باز هم تنه پیستون نباید با بدنه سیلندر تماس داشته باشه در واقع حساب کتاب خلاصی که در نظر میگیرن اینه که با وجود افزایش حجم همچنان مقداری خلاصی باید وجود داشته باشه و تمام کار آب بندی رو رینگ انجام میده نه پیستون!!

  4. JDM سابق

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (927 ديدگاه)

    این سیستم اجازه میده سوپاپ های بیشتری واسه هر دهنه سیلندر تعبیه بشه
    ولی یه مشکل دیگه هم داره تو حالت عادی پیستون ها کمی بیضی هستن دلیلش هم اینه حرارت در محفظه احتراق به صورت مساوی تقسیم نمیشه و بیشتر در اطراف سوپاپ ها قرار میگیره بخاطر همین بیضی میسازن تا نقاطی که حرارت بیشتری دارن فضای بیشتری برای انبساط داشته باشن
    این مورد تو مسابقات کاملاً مشهوده
    بخاطر اینکه آلیاژ امروزه مسابقات 2618 هست بیشترین نرخ انبساط رو داره وقتی که خودرو سرده پیستون اسلپ رخ میده یعنی ضربه پیستون ها به دیواره سیلندر کاملاً حس میشه تا موقعی که گرم بشه و منبسط بشه همچین داستانی هست
    آلیاژ M142 هم هست اما به صورتی رسمی تو آمریکای شمالی عرضه میشه تو اروپا فقط پیستون های افترمارکت با این آلیاژ وارد میشن.
    پیستون های بیضی شکل در حال عادی هم آب‌بندی شون مشکله حالا چطور می‌خوان رفعش کنن و تو مصارف پرفورمنس استفاده کنن، اینو دیگه فراری باید بگه

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2204 ديدگاه)

      این صرفا یه پتنت هست تا رفتن به فاز پروتوتایپ هم سال ها فاصله داره. سالانه صدها پتنت توسط خودرو سازها ثبت میشه و ۹۰ درصدشون رو همون کاغذ می مونه.

      این پتنت هم مثل موتور شش زمانه پورشه برای جاده بیش از حد پیچیده هست البته بشدت امیدوارم موانع رفع بشه و عملیاتی بشن.

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. JDM سابق

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (927 ديدگاه)

        اکثرشون بخاطر اینکه هزینه ساخت و تولید شون بالاست و قابلیت اطمینانشون پایینه کنار گذاشته میشن

        1. R@min

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (2204 ديدگاه)

          دقیقاً

      2. Aj23

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (86 ديدگاه)

        به خصوص پیشرانه۶زمانه پورشه!

  5. مهدی

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1799 ديدگاه)

    همچین چیزی مشکل رینگ پیستون حتما خواهد داشت (بدون شک)

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Aj23

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      آره چون نمیتونه حرکتی داشته باشه و جام می کنه!

  6. nima.jdm

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    چه جالب پیستون بیضی

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا