در سبد محصولات فراری، مدل جدید روما اسپایدر که بهتازگی معرفی شده بهعنوان محصول روباز پایه جایگزین پورتوفینو خواهد شد.
فراری خبر از خاتمهٔ تولید کانورتیبل پایهٔ خود یعنی پورتوفینو M داده است. سخنگوی فراری ضمن اعلام این خبر اظهار داشته است که روما اسپایدر در سبد محصولات شرکت بهعنوان مدل روباز پایه جای پورتوفینو را خواهد گرفت. روما اسپایدر که چند روز پیش معرفی شد، برخلاف پورتوفینو از سقف پارچهای استفاده میکند که به میزان قابلتوجهی از سقف فلزی سلف خود سبکتر است. بااینحال، روما اسپایدر هم مثل پورتوفینو خودرویی ۲+۲ است.
فراری پورتوفینو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سپس در سال ۲۰۲۰ نسخهٔ قویتر آن با نام پورتوفینو M به بازار آمد. این خودرو اما در اصل بر اساس مدل کالیفرنیا ساخته شده که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۰۸ بازمیگردد. در آن زمان، کالیفرنیا با یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی معرفی شد که ۴۶۰ اسب بخار قدرت داشت. سپس در سال ۲۰۱۴ مدل جدید کالیفرنیا T معرفی شد. حرف T به معنای اضافه شدن دو توربوشارژر به موتور بود که قدرت را به ۵۶۰ اسب بخار افزایش داد. چند سال بعد این خودرو فیسلیفت سنگینی را تجربه کرد و به پورتوفینو تغییر نام داد.
در این خودرو قدرت موتور به ۶۰۰ اسب بخار افزایش یافت که این رقم در پورتوفینو M به ۶۲۰ اسب بخار رسید. درواقع، پورتوفینو M به همان پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V8 توئین توربوی روما مجهز شده بود و بنابراین روما اسپایدر هم مثل سلف خود ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما علیرغم پیشرفتهایی که کانورتیبل پایهٔ فراری طی سالها تجربه کرد، پورتوفینو M و پیشینیان آن جزء جذابترین محصولات فراری نبودند.
بااینحال، آیا روما اسپایدر میتواند جانشین شایستهای برای آنها باشد؟ حتی صرفنظر از طراحی روما که مورد تحسین منتقدین قرار گرفته، از دید ما نسخهٔ روباز این ماشین میتواند جایگزین مناسبی برای کانورتیبل پایهٔ فراری باشد. البته در پرفورمنس نباید انتظار بهبودی را داشته باشیم زیرا روما اسپایدر هم مثل پورتوفینو M دقیقاً ۶۲۰ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیهای آنهم مشابه مدل قدیمی است.
زیزیگولو
۲۹ اسفند ۱۴۰۱پورتوفینو یکی از شهرای بندری ایتالیاست …… فراری پورتوفینو ماشینی با طراحی پیچیده و ظاهری دلربا و فریبنده و با چهره ای مدرنو اسپرت بودش که قاطعانه اومد و جای کالیفرنیا رو گرفت
NAVID۰۰۹۸
۲۹ اسفند ۱۴۰۱یه آهنگ زیبای ایتالیایی هم هست که در وصف پورتوفینو خوانده شده ، فقط نمیدانم برای بندر پورتوفینو خوانده شده یا نام شخصی یا نام این خودروی فراری !!!!!
زیزیگولو
۲۹ اسفند ۱۴۰۱به احتمال زیاد این آهنگ در مورد شهر پورتوفینو خونده شده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ظاهرا فراری متوجه شده مدل های بزرگتر، فروش بیشتری دارن
من از نزدیک، کالیفرنیا و پورتوفینو دیدم، قیمت ارزان ندارن ولی کوچک و فسقلی به نظر میان، فراری روما ابهت بیشتری داره و توی خیابان باکلاس تر
زیزیگولو
۲۹ اسفند ۱۴۰۱موافقم …… ولی بطور کلی اسم برند فراری و همینطور طراحی زیبا و کیفیت خودروهای این کمپانی کاملاً معروف و شناخته شده و زبانزد واسه همه دنیاست و بنظر من رمز موفقیت کمپانی فراری تو فروش فوق سریع خودروهای چند میلیون دلاریش همینه
Muty
۱۴ فروردین ۱۴۰۲شما زیر یه مقاله ی دیگه هم این فکت های علمی ات رو گذاشته بودید
من پاسخ دادم ولی سریعا کامنتم حذف شد!
البته تعجبی نداره در این ساختاری که شما شدی دبیر یه سایت…
اولا که شما یه سرچی بزن ابعاد کالیفرنیا و پورتوفینو رو با مثلا 488 ، 458 یا حتی f8 یه مقایسه ای بکن بعد دُر و نقل افشانی کن
دوما مگه به بزرگتر بودنه :-) :-) :-)
علی
۲۹ اسفند ۱۴۰۱هردو شاهن و قابل احترام و ستایش ، جفتشون را دوست دارم و نمیتونم از بینشون انتخاب کنم
زیزیگولو
۲۹ اسفند ۱۴۰۱صد در صد
MC20
۲۹ اسفند ۱۴۰۱کالیفرنیا از منظر طراحی به نظرم یونیک بود … با این که ارزان ترین / ضعیف ترین بود ، اما یونیک بود … پورتوفینو به نظرم با این چراغ های جلو حداقل ، نتونست به چهره / شخصیت مستقل خودش برسه و یونیک باشه … روما رو هم تعجب کردم شنیدم مورد تحسین منتقدین قرار گرفته !!!!!!! کلا فراری چند سالی هست داره طراحی رو ، قربانی میکنه … آخرین فراری واقعی ” 458 ایتالیا ” بود … یادش بخیر ، زمانی که اومد ، اسمش رو گذاشته بودم ” افسانه افسونگر ” … به حق که افسانه هم شد … بهترین 8 سیلندر موتور وسط تمام دوران ها … دست نیافتنی تا ابدیت
بهنام
۲۹ اسفند ۱۴۰۱امروز ۴۵۸ ایتالیا رو تو فریدونکنار دیدم . ماشین آرزوهام . بهترین خودروی ساخته شده تا بحال . اصلاً تو یک لوکیشنی اینو دیدم که ده برابر به زیباییش افزوده بود .
واقعا ۴۵۸ ایتالیا تکرار نشدنیه. و موافقم که بهترین هشت سیلندر موتور وسط تاریخه.
MC20
۲۹ اسفند ۱۴۰۱اون قرمز اولیه اگه باشه بهنام جان که معلوم نیست تا الان چند دست چرخیده و مال کیه و چند فی میخوره ؟ مال هر کی هست انشاءالله مبارکش باشه … اما یه نسخه دومی هم اون زمان وارد شده بود که تا چند سال در گمرک نوشهر خاک می خورد … بعدا گفتن مال یه باباییه توو شمال … این دومیه تقربیا هیچ اطلاعاتی ازش در دسترس نیست یا حداقل من ندارم . نمیدونم شما کدوم یکی رو دیدی اما به هرحال دیدن 458 ایتالیا با هر رنگی روز آدم رو می سازه … از اون تجربه هاست که وصف ناشدنیه … حالا حالا ها از یادت نمیره
بهنام
۲۹ اسفند ۱۴۰۱این همون فراری پلاک ملی هست که خیلی عکس و فیلم ازش موجود هست. من هم با پلاک قبلی و هم با پلاک فعلی اینو تو شمال میبینم . مالک فعلی مشتری سالن آرایش دوست صمیمی من هست و با چند خودروی خاص و تک میاد منطقه ی ما . فراری داره، ۹۱۱ داره ، کی تی ام ایکس بو داره ، مینی کوپر پلاک ملی داره، ولوو داره ، ال ایکس پونصد و هفتاد داره یعنی خودم ایشون رو با این ماشین ها دیدم . ولی هر وقت با فراری میاد اصلا شهرو بهم میزنه لامصب .
خلاصه که جای دوستان خالی .
امیر
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ببخشید صاحبش کیه و چیکارس؟ آدرس تهرانشو داری؟
مهدی
۲۹ اسفند ۱۴۰۱تو نگاه من پورتوفینو باوجود جزئیات فراوان تو طراحی اما هیچوقت از نظر بصری دل بیننده رو نمیزد واقعا طراحیش هوشمندانه و بدون ایراد بود برخلاف کالیفرنیا که زیاد جالب نبود
Amin
۲۹ اسفند ۱۴۰۱بهرتین موتور جلو ۸ سیلندر فراری کالیفرنیا و کالیفرنیا تی بودن .. تکرار نشدنی
به خصوص کالیفرنیا که شگفتی ساز بود مخصوصا با موتور فراری f430 و گیربکس دو کلاچه ، اولین گرند تور ۸ سیلندر فراری هم محسوب میشد که به طور انبوه تولید شده
پورتوفینو هم بهش کم توجهی شد در حضور روما … وقت خداحافظی هست
Ardalan
۲۹ اسفند ۱۴۰۱از دید من روما یکی از زیباترین ها تو چند سال اخیر صنعت خودرو هستش
Hamilton1970
۲۹ اسفند ۱۴۰۱جایگزین خوبی میتونه باشه
نکته جالب اینه که پورتوفینو جایگزین کالیفرنیا شد و حالا روما جایگزین پورتوفینو میشه. هر سه تاشون اسم یه منطقهای هستن. کالیفرنیا و روما که مشخصه پورتوفینو هم یکی از بنادر زیبای ایتالیاست❤️🤍💚
Shirko
۲۹ اسفند ۱۴۰۱یکی از یکی زشت تر
علی
۲۹ اسفند ۱۴۰۱نمیدونم فن کجایی ولی مطمئنم از خودرو و صنعت چیزی نمیدونی!!!
امیر
۲۹ اسفند ۱۴۰۱حالا این یه دفعه رو عف کن!!!!!!!!!! 😐
رامتین
۲۹ اسفند ۱۴۰۱پورتوفینو بنظرم طراحی موزون تری داره. در استرالیا خصوصا خوب فروخته. سقف فلزی کاملا از نظر بصری بهتر از پارچه ای هست ولی خب تنها عیبش وزنشه. در کل با قیمت کمتر بنظرم m8 از نظر پروفورمنس میتونه بهتر از فراری عمل کنه.
MC20
۲۹ اسفند ۱۴۰۱رامتین جان با احترام ، M8 کلاس پورتوفینو رو نداره … قلدرتر و مردونه تره … به قول شما بیشتر ، پرفورمنسه … بیشتر برای کل کل و درگ جوابه … پورتوفینو ظریف و جمع وجوره و یه نمه بانو پسنده … ارادت
رامتین
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ارادت از ماست. منم موافقم کلاسشون کمی فرق داره. بی ام و بزرگتره ولی خب پرفورمنس بهتری از پورتوفینو داره. اما بیشک همین پرفورمنس پایین موجب شده پورتوفینو فروش خوبی نداشته باشه و تولیدشو قطع کنه!
کلا کانورتیبل فول سایز (خودرویی که حدود 5 متر طول داشته باشه) فقط همین m8 را داریم. حتی بنز نمیاد چنین کروکی تولید کنه، گرچه قبلا s کلاس را داشت. پورشه پروسه تولید پانامرا کانورتیبل را کنسل کرد. آئودی در سری 6 یا 7 که در سگمنت ابعادی سری8 بی ام و هست نسخه کروک نمیده. به نوعی یکه تازه بی ام و (شاید فقط بنتلی رقیبی باشه).
MC20
۲۹ اسفند ۱۴۰۱موافقم رامتین جان … خوشبختانه فعلا رقیبی نیست و سلطان بی ام و هم داره یکه تازی میکنه … تا ببینیم در آینده چه میشه … پیشاپیش سال نو هم مبارک باشه … ارادت
Royal Driver
۲۹ اسفند ۱۴۰۱😢😢😢
Archi KHAN
۱۴ فروردین ۱۴۰۲از نظر بنده ؛
بین گرند تورهای فراری 2+2 : کالیفرنیا T بیشترین تناسب و زیبایی رو داره
بین دونفره ها : 488 pista واقعا واقعا منحصربفرده
بین قلدرها : 812 زورش میچربه
و بین این همه جواهر لافراری ختم کلامه