سرانجام پس از سالها انتظار فراری رسماً از شاسیبلند خود با نام پوروسانگوئه پردهبرداری کرده است و به نظر میرسد این خودرو موفقیت چشمگیری را برای اهالی مارانلو به دنبال داشته باشد زیرا به گفتهٔ مدیر ارشد بازاریابی فراری «انریکو گالیرا» با اینکه پذیرش پیش سفارشهای خرید پوروسانگوئه در سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شده بود اما پس از آنکه این شرکت مدت کوتاهی قبل از معرفی رسمی کراساوور خود اعلام کرد این خودرو به پیشرانهٔ V12 مجهز خواهد بود، تقاضا برای آن انفجاری شده است. به همین دلیل، با وجودی که تنها چند روز از معرفی پوروسانگوئه میگذرد، ممکن است بهزودی پذیرش سفارشات خرید آن متوقف شود زیرا به گفتهٔ گالیرا، شرکت نمیتواند این میزان تقاضا را برآورده کند.
این استقبال فوقالعاده نشان میدهد که فراری از همین ابتدا خط و نشانی جدی برای رقبا کشیده است. البته این شرکت، پوروسانگوئه را هرگز یک شاسیبلند نمیداند و از آن بهعنوان یک خودروی اسپرت چهاردر بلندقامت یاد کرده است که در سگمنت انحصاری خود قرار میگیرد ولی خواهناخواه، این خودرو با شاسیبلندهای پرفورمنس و فوق لوکس بازار یعنی لامبورگینی اوروس، آستونمارتین DBX و بنتلی بنتایگا مقایسه میشود. به همین دلیل، در ادامه کراساوور فراری را با این خودروها که اصلیترین رقبای آن بهحساب میآیند مقایسه خواهیم کرد.
ظاهر و ابعاد
همانطور که اشاره شد، پوروسانگوئه در ظاهر خیلی به شاسیبلندها شباهت ندارد و بیشتر شبیه به یک رومای چهاردر به نظر میرسد که کمی قد کشیده است. چراغهای جلو و عقب، فرم کوپه مانند نمای جانبی و شکل دیفیوزر عقب با چهار سر اگزوز این خودرو همگی روما را به یاد میآورند و زیبایی بینظیری به پوروسانگوئه بخشیدهاند که قابلمقایسه با رقبا نیست. بااینحال، ابعاد کراساوور فراری بسیار به رقبا نزدیک است و با ۴,۹۷۳ میلیمتر طول، فقط کمی از اوروس با ۵,۱۳۷ میلیمتر، DBX با ۵,۰۳۹ میلیمتر و بنتایگا با ۵,۱۴۴ میلیمتر طول کوتاهتر است. البته این اختلاف در ارتفاع بیشتر بوده و پوروسانگوئه با ارتفاع ۱,۵۸۹ میلیمتری، حداقل سه سانتیمتر از اوروس با ۱,۶۸۰ میلیمتر و DBX با ۱,۶۸۰ میلیمتر ارتفاع کمتر دارد درحالیکه بنتایگا با ارتفاع ۱,۷۴۲ میلیمتری از همهٔ این خودروها با اختلاف بلندتر است.
داخل و ظرفیت سرنشین
هرچند پوروسانگوئه شاید در بیرون شبیه به روما به نظر برسد اما در داخل نهتنها نسبت به رقبای خود بلکه در مقایسه با دیگر محصولات خود فراری هم نمای کاملاً متفاوتی دارد. در اینجا برخلاف همهٔ رقبا، هیچ نمایشگر مرکزی بزرگی وجود ندارد و در عوض مقابل راننده و سرنشین جلو نمایشگرهای اختصاصی تعبیه شده که نمای منحصربهفردی به داخل خودرو بخشیده است. همچنین درحالیکه سه خودروی دیگر همگی بهصورت استاندارد با صندلیهای عقب نیمکتی و ظرفیت حمل پنج نفر عرضه میشوند، فراری کراساوور خود را فقط با دو صندلی عقب اسپرت مجزا عرضه میکند که این هم دلیل دیگری است که پوروسانگوئه را یک شاسیبلند واقعی ندانیم. این در حالی است که برای بنتایگا حتی صندلیهای ردیف سوم هم قابل سفارش است. همچنین حجم صندوق بار کراساوور فراری هم از همهٔ رقبا کمتر است. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد پوروسانگوئه نیز درهای عقب عکس بازشو است یعنی چیزی که فقط در رولزرویس کولینان دیده میشود.
پیشرانه و پرفورمنس
با وجود تفاوتهایی که در بالا برشمردیم، اصلیترین تمایز و برتری فراری نسبت به رقبا در زیر کاپوت کشیدهٔ آن پنهان شده است زیرا در اینجا یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۷۲۵ اسب بخار قدرت قرار گرفته است یعنی چیزی که در هیچکدام از رقبا دیده نمیشود. البته بنتلی بنتایگا در نسخهٔ اسپید از پیشرانهٔ W12 برخوردار است اما این موتور از نوع توئین توربو با تنها ۶۳۵ اسب بخار قدرت است که قطعاً از لحاظ پاسخگویی و سرزندگی در حد موتور تنفس طبیعی فراری نخواهد بود. DBX707 هم که با عنوان قویترین شاسیبلند جهان معرفی شد هرچند با ۷۰۷ اسب بخار، از لحاظ قدرت به فراری نزدیک است اما موتور V12 ندارد درحالیکه از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی جدیدترین نسخهٔ اوروس یعنی پرفورمانته نیز تنها ۶۶۶ اسب بخار قدرت بیرون میآید.
فراری در پوروسانگوئه مثل کوپههای GT خود بهمنظور توزیع وزن بهینه، پیشرانه را تا حد امکان به سمت کابین کشیده و گیربکس را در عقب نصب کرده است یعنی چیزی که در هیچکدام از رقبا دیده نمیشود. این کار باعث شده توزیع وزن خودرو به نسبت عالی ۴۹ به ۵۱ در جلو و عقب برسد. این در حالی است که این نسبت در بنتایگا دوازده سیلندر ۵۷ به ۴۳، در اوروس معمولی ۵۸ به ۴۲ و در DBX معمولی ۵۳ به ۴۷ است. همچنین درحالیکه هر سهٔ این رقبا از گیربکسهای اتوماتیک مبدل گشتاوری سنتی استفاده میکنند، فراری کراساوور خود را به گیربکس دوکلاچه مجهز کرده است. این خودرو همچنین با وزن ۲۰۳۳ کیلوگرمی، از هر سه رقیب سبکتر است.
در پرفورمنس اما فراری برای پوروسانگوئه شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه را اعلام کرده که دقیقاً با شتاب اعلامی برای اوروس پرفورمانته و DBX707 برابر است اما بنتایگا اسپید به دلیل وزن سنگین ۲.۵ تنی، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارد. در حداکثر سرعت، فراری و آستون پیشتاز خواهند بود زیرا هردو میتواند به ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت برسند و سریعترین شاسیبلندهای دنیا محسوب میشوند درحالیکه این ارقام برای لامبورگینی و بنتلی ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است. بااینحال، پوروسانگوئه قطعاً در آفرود حرفی برای گفتن نخواهد داشت و هرچند از این لحاظ شرایط سه خودروی دیگر هم خیلی بهتر نیست ولی برای پیمودن مسیرهای کمی ناهموار و خارج از جاده روی بنتایگا بیشتر از بقیه میتوان حساب کرد. همچنین سامانۀ چهارچرخ محرک پوروسانگوئه هم مثل GTC4Lusso از گیربکس دوم استفاده میکند که از دندهٔ چهار به بالا یا حدود سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت انتقال نیرو به محور جلو را قطع میکند.
قیمت
در بخش قیمت، پوروسانگوئه با اختلاف نسبت به سه رقیب دیگر گرانتر است زیرا قیمت آن از رقم چشمگیر ۴۰۰ هزار دلار آغاز میشود درحالیکه بنتایگا اسپید بهعنوان گرانترین خودرو در بین سه رقیب دیگر تنها ۲۶۲ هزار دلار قیمت دارد. برای اوروس پرفورمانته قیمت ۲۶۰ هزار دلاری اعلام شده و ارزانترین عضو جمع هم DBX707 با قیمت ۲۳۶ هزار دلار است. با توجه به همهٔ این مواردی که بیان شد، نظر شما در مورد فراری پوروسانگوئه چیست؟ آیا آن را به رقبا ترجیح میدهید؟
مقایسه مشخصات فنی
آستونمارتین DBX707 | اوروس پرفورمانته | بنتلی بنتایگا اسپید | فراری پوروسانگوئه | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۶ لیتری W12 توئین توربو | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۷۰۷ اسب بخار | ۶۶۶ اسب بخار | ۶۳۵ اسب بخار | ۷۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر | ۷۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۳ ثانیه | ۳.۳ ثانیه | ۳.۹ ثانیه | ۳.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت | ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت | ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۵,۰۳۹ میلیمتر | ۵,۱۳۷ میلیمتر | ۵,۱۴۴ میلیمتر | ۴,۹۷۳ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۹۸ میلیمتر | ۲,۰۲۶ میلیمتر | ۱,۹۹۸ میلیمتر | ۲,۰۲۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۸۰ میلیمتر | ۱,۶۱۸ میلیمتر | ۱,۷۴۲ میلیمتر | ۱,۵۸۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۶۰ میلیمتر | ۳,۰۰۶ میلیمتر | ۲,۹۹۵ میلیمتر | ۳,۰۱۸ میلیمتر |
وزن | ۲۲۴۵ کیلوگرم | ۲۱۵۰ کیلوگرم | ۲۵۰۸ کیلوگرم | ۲۰۳۳ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵ یا ۷ نفر | ۴ نفر |
حجم صندوق بار | ۶۳۸ لیتر | ۶۱۶ لیتر | ۴۸۴ لیتر | ۴۷۳ لیتر |
قیمت | ۲۳۶ هزار دلار | ۲۶۰ هزار دلار | ۲۶۲ هزار دلار | ۴۰۰ هزار دلار |
Royal Driver UK 70
۲۴ شهریور ۱۴۰۱برا من اینجا فقط پوروسانگوعه و دیبیاکس۷۰۷ معنی میدن. اوروس هم آعودی RSQ8 هست خمین.
رامتین
۲۴ شهریور ۱۴۰۱بنظرم فراری اصلا هاچبک نیست. برای اینکه تو ذهنتون بیاد ابعادش کافیه بنز glc را در نظر بگیرید که ارتفاع 160 داره. یا مثلا نیسان جوک که در کشور هست را بعلاوه 3 سانت کنید. حال این خودروها را از عرض و طول بسیار بکشید. وقتی طول زیاد میشه اون حالت کراس اور بودنش کمرنگ میشه درحالیکه هیچ کسی نمیگه جوک، هاچبکه! بنظرم سگمنت جالبیه.
Nobody
۲۴ شهریور ۱۴۰۱من که انتخابم اول لامبو اوروس بعد آستون Dbx و بعد بنتایگا هست.
بنظرم فراری چند تا ایراد داره: ۱.گشتاور خیلی پایینتر از رقبا ۲.کوچک بودن و فضای داخلی و فضای بار کوچیکتر از بقیه رقبا حتی کاین ۳. قیمت بالا. اصلا عاقلانه نیس با این قیمت خریدش. آستون و بنتایگا با اون کابین لوکس خیلی ارزونتر هستن. ۴. احتمالا مصرف زیادتر بخاطر موتور طبیعی
علی جردن
۲۴ شهریور ۱۴۰۱مدیران فراری با اینکه پورسانگ 4wd هست اما تاکید می کنند که این یک suv نیست
مدیران سایپا اصرار دارن که کوئیک یه شاسی بلند درجه ساخت ایران هست
Nobody
۲۴ شهریور ۱۴۰۱من که انتخابم اول لامبو اوروس بعد آستون Dbx و بعد بنتایگا هست.
بنظرم فراری چند تا ایراد داره: ۱.گشتاور خیلی پایینتر از رقبا ۲.کوچک بودن و فضای داخلی و فضای بار کوچیکتر از بقیه رقبا حتی کاین ۳. قیمت بالا. اصلا عاقلانه نیس با این قیمت خریدش. آستون و بنتایگا با اون کابین لوکس خیلی ارزونتر هستن. ۴. احتمالا مصرف زیادتر بخاطر موتور طبیعی
مهدی
۲۴ شهریور ۱۴۰۱خاصیت موتور توربو گشتاور بالا تو میدرنج هست و قاعدتاً بیشتر به درد یه خودروی سنگین وزن میخوره در حالی که موتور فراری یه تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر با کورس پیستون کوتاه هست که نتیجش دور بالا و هورس پاور زیاد و گشتاور کمتر نسبت به موتورهای حجیمتر با کورس بلندتر هست. در واقع خصلت سوپراسپرت بودن فراری تو این خودرو کاملا حفظ شده
Sobhan
۲۴ شهریور ۱۴۰۱تو دور بالا از اونا کند تره بخواطر نداشتن توربو 🙌
Muty
۲۴ شهریور ۱۴۰۱خود مجلات معتبر رقباش را در آوردن
مقایسه طراحی و پرفورمنسی جداولش در اومده
طرف میاد میگه این هاج بکه نباید با فلان مقایسه بشه با بهمان مقایسه بشه
نِوید همه حرفاش هم اشتباه نیس انصافا :
به فکر مداد و جامدادی تون باشید شنبه بعدی اول مهره هاااا :-)
#توهم_دانایی
#بوی_ماه_مهر
#بوی-مدرسه
hadi6
۲۵ شهریور ۱۴۰۱انتخابم به ترتیب
1_پورسانگ
2_اوروس
3_DBX
4_بنتایگا
hadi6
۲۵ شهریور ۱۴۰۱انتخابم به ترتیب بینشون
1_پورسانگ
2_اوروس
3_DBX
4_بنتایگا
اینکه سلطان این کلاس فعلا پورسانگ هستش 👌🏼
امیررضا
۲۵ شهریور ۱۴۰۱آستون مارتین و بنتلی نمیتونن جز خودرو های پرفورمنس باشن و جز دسته شاسی بلند های لوکس قرار میگیرن و تنها رقیب فراری لامبورگینی اوروس هست ولی واقعاااا تنها خودروی تولید انبوهی که میتونه قیمت هنگفت ۴۰۰ هزار دلاری رو توجیه کنه همین فراری هست .
مجید
۲۵ شهریور ۱۴۰۱DBX707 با توجه به قیمتش بهترین گزینست ولی پورسانگوئه این وسط باشکوهترینه.
Hamilton1970
۲۵ شهریور ۱۴۰۱من در کل نظرم فراریه ولی برا استفاده شهری و این داستانا استون هم جالب به نظر میاد
Nobody
۲۵ شهریور ۱۴۰۱من خودمم طرفدار سرسخت لامبورگینی هستم و اول اوروس رو انتخاب میکنم بعد از اون dbx.
ولی واقعا اگر کسی بخواد یه انتخاب عاقلانه و بدون تعصب داشته باشه کاملترین گزینه Dbx707 هست.
Dbx همه خوبیها رو یجا جمع کرده: قدرت ۷۰۷ اسب بخاری با گشتاور ۹۰۰- سرعت ۳۱۰- لوکس بودن و کیفیت بالای فضای داخل ماشین در عین حال قیمت پایینتر از رقبا مخصوصا فراری
بنظرم طرفداران فراری از روی تعصب انتخابش میکنن. بیشتر نام فراری باعث انتخاب پورسانگوعه هست. بذارید اول بیاد توی خیابون بعد اینقد تعصب به خرج بدید. کمپانی فراری هم اینو میدونه و عمدا محصولاتش رو گرون میفروشه وگرنه چرا پورسانگوعه باید به اندازه قیمت یه پورشه کاین از بقیه گرونتر باشه. دوستان به این نکته توجه کنن که کاین ۱۳۰ هزار دلار که بیشتر نیس.
بنتایگا هم یه فول سایز اسپورت لوکس هست که نباید با اینا مقایسه بشه و کیفیت سواری فوقالعادهای داره با بهترین صندلی دنیا
Hamed
۲۶ شهریور ۱۴۰۱طرف فرق شتر و اسب مسابقه رو کنار هم نمیتونه تشخیص بده میگه پروژه شکست خورده اس
خود فراری از فرط سفارشات داره در تقاضا رو میبنده بتونه جوابگوی تولیدش باشه یعنی از الان سودش رو تضمینی برداشته
RJ7
۲۷ شهریور ۱۴۰۱چرا bmw x6m نیست؟
ارشک
۳۱ شهریور ۱۴۰۱طراحی داخلی و خارجی لامبورگینی عالیه
باباپنجلی
۳ آبان ۱۴۰۲این هجوم خریداران دلیل نمی شه که واقعا اون چیزی که باشه،بیشتر مشتریان با اعتماد به سابقه فراری دارن پیش خرید می کنن،باید بیاد بازار و امتحان پس بده،تفاوت قیمت فقط بدلیل تکبر فراریه،و بنظرم هیچ دلیلی برای این تفاوت قیمت وجود نداره،الا حس غرور و ادعای برتری داشتن.ظاهر اورس خیلی باشکوهتر از این قورباغه گنده دماغ و پرادعاست.
باباپنجلی
۳ آبان ۱۴۰۲جانا سخن از زبان ما می گویی،یک چرخ دور چهارتا ماشین بزنی بدون هیچ تعصبی،اورس بسیار باشکوهتر از بقیه است.یک جنگجوی بی نظیر،مثل یک شیر و یا ببر غرانه،البته که لامبورگینی نمایش یک گاو وحشیه که شیر و ببر هم اگر عاقل باشند نباید نزدیکش بشن.
پوریا چالش
۲ مهر ۱۴۰۱بهترین لامبورگینی اوروس یکم ببینید تو سندوق عقب ماشین هم از جیر استفاده شده نشونه کیفیت لامبورگینی البته نیازی نداره به تعریف من شما بدون تعصب ک رو لامبو دارم کلا همشون از فراری بهترن
پوریا چالش
۲ مهر ۱۴۰۱بهترین لامبورگینی اروس یکم ببینید تو صندوق عقب ماشین هم از جیر استفاده شده نشونه کیفیت لامبورگینی البته نیازی نداره به تعریف من شما بدون تعصب ک رو لامبو دارم کلا همشون از فراری بهتره