فراری

چرا در هایپرکار فراری F80 بجای پیشرانه V12 از V6 استفاده شد؟

فراری پس از سه پرچم‌دار V12، در جدیدترین هایپرکار خود تعداد سیلندرها را به نصف کاهش داده و از این تصمیم خود دفاع کرده است.

فراری چند روز پیش از هایپرکار جدید خود با نام F80 رونمایی کرد تا شجره‌نامهٔ پرچم‌داران مارانلو همچنان ادامه پیدا کند. بااین‌حال، غیر از طراحی بحث‌برانگیز F80، چیزی که بیشتر خشم طرفداران را برانگیخته، فقدان پیشرانهٔ V12 نمادین فراری است. از زمان F50، تمام هایپرکارهای پرچم‌دار فراری به پیشرانهٔ V12 مجهز بوده‌اند اما این شرکت در F80 سنت‌شکنی کرده و سراغ موتور V6 رفته که در کنار سیستم هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

فراری اما از تصمیم خود برای نصف کردن تعداد سیلندرها دفاع کرده است. مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات این شرکت «انریکو گالیرا» در این رابطه گفته است:

ما این سؤال را پرسیدیم که آیا قرار است از نمادین‌ترین پیشرانه استفاده کنیم یا بالاترین پرفورمنس را ارائه کنیم و تصمیم گرفتیم بالاترین پرفورمنس را داشته باشیم. این کاری است که ما همیشه با سوپرکارهای خود انجام داده‌ایم. برای بهره‌مندی از بالاترین گزینهٔ پرفورمنس در آن زمان، فقط کافی است به F40 و موتور V8 توئین توربوی آن نگاه کنید.

هرچند F80 نصف اسلاف خود سیلندر دارد ولی بااین‌حال، اعداد و ارقام چشمگیری را به نمایش گذاشته است. موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی این ماشین به‌تنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که سه موتور الکتریکی هم ۳۰۰ اسب بخار به این رقم اضافه کرده و مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رسانند که این قدرت از طریق سیستم e-AWD، به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. به لطف این نیرو، F80 ظرف ۲.۱۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف ۵.۷۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

گالیرا همچنین در مورد سیستم هیبریدی F80 هم صحبت کرده و گفته است که فراری استفاده از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی یا تمام الکتریکی را در نظر نداشته و قوای محرکهٔ کنونی F80 بهترین راه‌حل فنی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این هایپرکار جدید مجموعاً ۹ موتور الکتریکی دارد که شامل یک موتور الکتریکی در عقب با ۸۰ اسب بخار قدرت، دو موتور الکتریکی در جلو مجموعاً با ۲۸۴ اسب بخار قدرت، دو موتور ۴۸ ولتی روی شافت توربوشارژرها برای از بین بردن تأخیر توربو و چهار موتور ۴۸ ولتی برای سیستم تعلیق فعال می‌شود. درهرحال، فقط ما طرفداران و علاقه‌مندان هستیم که نمی‌توانیم به خاطر فقدان پیشرانهٔ V12 در F80 انتقاد کنیم زیرا تمام ۷۹۹ دستگاه این خودرو با وجود قیمت گزاف حدود ۴ میلیون دلاری، قبلاً فروخته شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۹ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    هیچ توجیحی نداره. اگه بحث قوانین بود رو پورسانگوئه 12 سیلندر نمیذاشتن. بنظرم کم کاری خودشون بوده هم توی بحث طراحی و هم فنی

    موافقم 57
    مخالفم 49
    1. انالیز

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (519 ديدگاه)

      با طراحی موافقم

      ولی 12 سیلندر پرکاری فنی محسوب نمیشه

      هیچ هیبریدی سریعتر از ترکیب وی6 با موتور الکتریکی جلوی چرخا با 1500 کیلو وزن نمیشد. میشد هم وزن بالاتر میرفت تمرکز رو پیست نداشت

      موافقم 14
      مخالفم 8
      1. amirmohammadja79

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (121 ديدگاه)

        مخالف نظرتون هستم، تو لافراری پیشرانه v12 هیبرید بود ولی با اینحال وزن خودرو 1350 کیلوگرم بود
        وقتی حرف از پرچمدار میشه همه اجزای خودرو باید در حد پرچمدار باشه
        نمیگم موتور v6 جدید خوب نیست اتفاقا شاهکاره که با شیش سیلندر همچین قدرت عظیمی ازش میگیرن ولی صدا و لذت رانندگی با v12 خیلی خاص تر از v6 هست

        موافقم 14
        مخالفم 1
    2. 454

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      کاملا مشخصه کم سن و سالی و چیزی از دنیای خودرو نمیدونی . فراری بیاد برای پرچمدارش کم کاری کنه ؟!
      علتش در متن گفته شد . بجای عجله در کامنت گذاشتن ، برو متن رو بخون . بخاطر بهترین پرفورمنس این انجین رو گذاشتن . پرفورمنس شامل نسبت قدرت به وزن ، تقسیم وزن ، هندلینگ ، راندمان و خیلی مسائل فنی تر هم میشه
      مثلا چرا بیان یه موتور ۱۲ سیلندر سنگین و بزرگ رو جا بدن تو ماشین که هم ابعاد ماشین هم تقسیم وزن ، تعادل و هندلینگ و کلا نظم همه چی به هم بخوره ؟
      وقتی یه انجین شاهکار با ۹۰۰ اسب در دسترسه دلیلی برای این کار نیست
      مهندسان با تجربه فراری مدت ها رو این پلتفرم و خروجیش کار کردن و انقد فراری ارزش داره که ۷۹۹ نفر ندیده و نشناخته پول دادن خریدن . اون وقت یه بنده خدا که نزدیکترین تجربه ش از ماشین نیدفوراسپیده ، میاد میگه کم کاری کردند !!!

      موافقم 53
      مخالفم 30
      1. امین

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (461 ديدگاه)

        کم سن و سال نیست. اتفاقا کاملا درست میگه .موتور v12 فراری در فراری انزو وزن را به 1365 کیلو رسونده بود که واسه یه همچین ماشینی فوق العاده هست.اصلا دلیل کاهش وزن نبوده و قطعا شخصیت موتور V12 به مراتب بالاتر از موتور V6 هست

        موافقم 30
        مخالفم 18
        1. 454

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (12 ديدگاه)

          فراری انزو ۹ تا موتور الکتریکی داشت ؟

          موافقم 15
          مخالفم 7
        2. علی منصوری

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (450 ديدگاه)

          الان ملاک شخصیت موتوره؟؟؟!!
          شخصیت موتور یعنی چی دوست من؟؟؟

          موافقم 4
          مخالفم 4
      2. Cehx

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (136 ديدگاه)

        موافقم با این همه موتور الکتریکی وزن بسیار کمی داره اگه v12 رو میزاشتن صد در صد از موتور الکتریکی به مراتب کمتری استفاده می کردن

        موافقم 15
      3. مردیم از خوشی

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1461 ديدگاه)

        اکثر اون ۷۹۹ نفر اصلا ماشین باز نیستند بیش تر برا ارزش کلکسیونی می‌خرند و اصلا سوارش نمیشند

        موافقم 21
        مخالفم 4
      4. Taha Ayoobi

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4714 ديدگاه)

        یه جوری میگی 799 نفر ندیده خریدن انگار برا بقیه رو نمیخورن،

        هر محصول تولید محدود از کمپانی های بزرگ در جا همش فروش میره.

        موافقم 16
        مخالفم 6
      5. ! i M α η δ υ α R

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2346 ديدگاه)

        {{{ 454 : کاملا مشخصه کم سن و سالی و چیزی از دنیای خودرو نمیدونی . فراری بیاد برای پرچمدارش کم کاری کنه ؟!
        علتش در متن گفته شد . بجای عجله در کامنت گذاشتن ، برو متن رو بخون . بخاطر بهترین پرفورمنس این انجین رو گذاشتن }}}

        استاد 454 …

        F80 ، پرچمدار فراری نیست …

        لافراری ، زمان خودش پرچمدار فراری بود اما الان که سیاست فراری از سال 2013 به این ور عوض شده ، جانشین لافراری دیگه پرچمدارش نیست …

        اگه بود 11 سال بعد از تولید لافراری و 6 سال بعد از خاتمه تولیدش ، معرفی نمی شد …

        همون جوری که 812 پرچمدار فراری نبود و جانشینش یعنی دودیچی هم ، نیست …

        با رویکرد جدید برقی سازی فراری ، هم دودیچی و هم F80 ، تبدیل شدن به محصولات کناره برند فراری و دقیقا استفاده از پیشرانه 6 سیلندر برای F80 ، یعنی کم کاری ، یعنی معرفی جانشین بعد از 11 سال با عجله و از روی دل درد …

        پرچم دار فراری ، محصول لاین مید انجین پلاگ این هایبرید الکتریک ، یعنی SF90 هست و جانشینش …

        اون اراجیفی هم که فراری برای فرار از حقیقت ( کم کاری و کم اهمیت دادن به این دو محصول کناره ) ، عنوان کرده و سایت ها هم منتشر می کنند رو باور نکن …

        این اراجیف ، برای خر کردن کسی که حاظر بشه 4 میلیون دلار به این جوجه اردک زشت پول بده ، بیان میشه و در عمل ، باعث میشه دوستان خرپول ، حسابی خرکیف بشن و دست توو جیب کنند ( هر چند در دراز مدت ماشینشون ، ارزش کلکسیونی پیدا خواهد کرد و دوستان ضرر نمی کنند ) …

        در ضمن اگه سن و سال خودت کم نبود و فراری رو می شناختی ، می دونستی فراری که سردمدار تکنولوژی و لیدر موتور اسپرت هست ، اصلا و ابدا ، محدودیت تکنولوژی و فناوری نداره که از جایگذاری یه انجین 12 سیلندر در عین رعایت رژیم کاهش وزن و لاغری ، در سال 2024 ، عاجز باشه …

        در اون صورت تعداد موتورهای الکتریکی قطعا 3 تا نمی بود و …

        در مورد گیرباکس فراری FF هم مطالعه کنی ، بد نیست …

        اون بنده خدا عجله نکرد در کامنت گذاشتن ، تویی که داری به اشتباه ، اون بنده خدا رو مسخره میکنی …

        از 3 لیتر حجم با 6 سیلندر ، PS 900 ( HP 893) ، کشیدن بیرون می دونی یعنی چی ؟

        یعنی ماکزیمم بوست باید بره بالای 50 PSI …

        فشار 50 PSI ، می دونی یعنی چی ؟

        یعنی افزایش 20% فشار محفظه احتراق !!!

        که اصلا لزومی نداره …

        بعد فکر میکنی آلیاژ محفظه احتراق این ماشین نسبت به 296 GTB از نو انتخاب و ریخته گری شده ؟

        این انتخاب موتور 6 سیلندر اگه حماقت نباشه ، قطعا خودکشیه ( خصوصا زمانی که بلوک 8 سیلندر داشته باشی ) ، اما چون با انتخاب بلوک 8 سیلندر ، این ماشین به محدوده ( SF90 و جانشینش ) پرچمدار فراری وارد میشد ، به اشتباه ( از نظر فنی ) و به درستی ( از نظر تجاری ) این کار رو نکردن …

        با انتخاب بلوک 6 سیلندر در حق این ماشین ظلم کردن اما به برند فراری ، خدمت کردن و تمام این ها به خاطر اکراهی بود که فراری از ساختن جانشین لافراری داشت اما توی رودربایستی با مردم و رسانه ، با دل درد یه چیزی سر هم کرد و داد بیرون …

        اون وقت این جا دوستان ، کاسه داغ تر از آش شدن …

        قبل از این که کسی رو به خاطر اشتباهش مسخره کنی ، مطمئن شو که خودت همه چیز رو می دونی …

        وقتی مطمئن شدی ، هرگز کسی رو مسخره نکن …

        چون همیشه دست بالای دست بسیاره …

        موافقم 25
        مخالفم 9
      6. ! i M α η δ υ α R

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2346 ديدگاه)

        {{{ 454 : کاملا مشخصه کم سن و سالی و چیزی از دنیای خودرو نمیدونی . فراری بیاد برای پرچمدارش کم کاری کنه ؟!
        علتش در متن گفته شد . بجای عجله در کامنت گذاشتن ، برو متن رو بخون . بخاطر بهترین پرفورمنس این انجین رو گذاشتن }}}

        استاد 454 …

        F80 ، پرچمدار فراری نیست …

        لافراری ، زمان خودش پرچمدار فراری بود اما الان که سیاست فراری از سال 2013 به این ور عوض شده ، جانشین لافراری دیگه پرچمدارش نیست …

        اگه بود 11 سال بعد از تولید لافراری و 6 سال بعد از خاتمه تولیدش ، معرفی نمی شد …

        همون جوری که 812 پرچمدار فراری نبود و جانشینش یعنی دودیچی هم ، نیست …

        با رویکرد جدید برقی سازی فراری ، هم دودیچی و هم F80 ، تبدیل شدن به محصولات کناره برند فراری و دقیقا استفاده از پیشرانه 6 سیلندر برای F80 ، یعنی کم کاری ، یعنی معرفی جانشین بعد از 11 سال با عجله و از روی دل درد …

        پرچم دار فراری ، محصول لاین مید انجین پلاگ این هایبرید الکتریک ، یعنی SF90 هست و جانشینش …

        اون اراجیفی هم که فراری برای فرار از حقیقت ( کم کاری و کم اهمیت دادن به این دو محصول کناره ) ، عنوان کرده و سایت ها هم منتشر می کنند رو باور نکن …

        این اراجیف ، برای خ ر کردن کسی که حاظر بشه 4 میلیون دلار به این جوجه اردک زشت پول بده ، بیان میشه و در عمل ، باعث میشه دوستان خ ر پول ، حسابی خ ر کیف بشن و دست توو جیب کنند ( هر چند در دراز مدت ماشینشون ، ارزش کلکسیونی پیدا خواهد کرد و دوستان ضرر نمی کنند ) …

        در ضمن اگه سن و سال خودت کم نبود و فراری رو می شناختی ، می دونستی فراری که سردمدار تکنولوژی و لیدر موتور اسپرت هست ، اصلا و ابدا ، محدودیت تکنولوژی و فناوری نداره که از جایگذاری یه انجین 12 سیلندر در عین رعایت کاهش وزن ، در سال 2024 ، عاجز باشه …

        در اون صورت تعداد موتورهای الکتریکی قطعا 3 تا نمی بود و …

        در مورد گیرباکس فراری FF هم مطالعه کنی ، بد نیست …

        اون بنده خدا عجله نکرد در کامنت گذاشتن ، تویی که داری به اشتباه ، اون بنده خدا رو مسخره میکنی …

        از 3 لیتر حجم با 6 سیلندر ، PS 900 ( HP 893) ، کشیدن بیرون می دونی یعنی چی ؟

        یعنی ماکزیمم بوست باید بره بالای 50 PSI …

        فشار 50 PSI ، می دونی یعنی چی ؟

        یعنی افزایش 20% فشار محفظه احتراق !!!

        که اصلا لزومی نداره …

        بعد فکر میکنی آلیاژ محفظه احتراق این ماشین نسبت به 296 GTB از نو انتخاب و ریخته گری شده ؟

        این انتخاب موتور 6 سیلندر اگه حماقت نباشه ، قطعا خودکشیه ( خصوصا زمانی که بلوک 8 سیلندر ، داشته باشی ) ، اما چون با انتخاب بلوک 8 سیلندر ، این ماشین به محدوده ( SF90 و جانشینش ) پرچمدار فراری وارد میشد ، به اشتباه ( از نظر فنی ) و به درستی ( از نظر تجاری ) این کار رو نکردن …

        با انتخاب بلوک 6 سیلندر ، در حق این ماشین ظلم کردن اما به برند فراری ، خدمت کردند و تمام این ها به خاطر اکراهی بود که فراری از ساختن جانشین لافراری داشت اما توی رودربایستی با مردم و رسانه ها ، با دل درد یه چیزی سر هم کرد و داد بیرون …

        اون وقت این جا دوستان ، کاسه داغ تر از آش شدن …

        قبل از این که کسی رو به خاطر اشتباهش مسخره کنی ، مطمئن شو که خودت همه چیز رو می دونی …

        وقتی مطمئن شدی ، هرگز کسی رو مسخره نکن …

        چون همیشه دست بالای دست بسیاره …

        موافقم 13
        مخالفم 14
        1. مازیار

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          مهدیار عزیز
          ما که اونقدر که باید از کم و کیف ماجرا اطلاع نداریم
          اما یه مسئله دیگه هست که خیلی دخیل تر و خیلی خیلی عجیب تره
          میدونی اون چیه؟

          [ نهههه من فقط غرش V12 میخوام ]
          😄

          موافقم 14
          مخالفم 2
        2. Hamed

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (219 ديدگاه)

          هایپر کار ۴ میلیون دلاری پرچمدار فراری نیست و sf90 نیم میلیون دلاری پرچمداره؟
          مجبورید کامنت بزارید؟

          موافقم 12
          مخالفم 8
        3. ! i M α η δ υ α R

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          حامد جان ، در تیراژ بالای تولید ، سود بیشتری از فروش SF90 ، نسبت به محصولات تیراژ محدود ، نصیب فراری میشه …

          پرچمدار بودن لزوما به معنای بیشترین قیمت رو داشتن نیست …

          Ferrari SF90 Stradale Europe Sales Data & Charts
          Year Units Sold
          سال 2020 تعداد فروخته شده 34
          سال 2021 تعداد فروخته شده 643
          سال 2022 تعداد فروخته شده 690 …

          در نظر بگیر که آمار سال 2023 منتشر نشده و بازارهای دیگه رو هم حساب کن و ورژن دیگه این ماشین اسپایدر رو هم حساب کن و در نظر بگیر قیمت پایه با احتساب آپشن های بسیار گرانقیمت نزدیک به میلیون دلار هم میرسه …

          The top sale price was $1,100,000 for a 2022 Ferrari SF90 Spider on Apr 20 2024. Q: What is the lowest sale price of a Ferrari SF90? A: The lowest recorded sale price was $400,000 for a 2022 FERRARI SF90 STRADALE on Nov 20 2023. Q: What is the average sale price of a Ferrari SF90 ?

          اگه یه ماشین حساب داشته باشیم ، ماشین حساب به ما میگه که پرچمدار ، SF90 هست …

          موافقم 5
          مخالفم 4
        4. Taha Ayoobi

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4714 ديدگاه)

          مازیار نمیدونی حس رانندگی با یه V12 تنفس طبیعی یعنی چی😂

          موافقم 3
          مخالفم 3
        5. ! i M α η δ υ α R

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          😁😁😁

          مازیار جان ، ما بازار و برندها و تاریخ و نقاط قوت برندها و محدودیت های فنی و حقه های بازاریابی و لزوم عدم هم پوشانی محصولات در سبد خرید و بیانیه های چرند و پرند تیم های مهندسی رو که می شناسیم …

          حداقل من فکر میکنم که می شناسیم …

          با 40 سال سن ، قرار نیست هر چی شنیدم رو که باور کنم …

          یه برنامه ای داشت BBC فارسی بود فکر کنم یا منو تو ، به اسم جابجایی های عظیم یادته ؟

          این دقیقا یکی از همون اپیزودهاست …

          6 سیلندر + سه تا انجین برقی + یه طرح فرا زشت = 4 میلیون دلار …

          هنر اغواگری …

          Art Of Seduction …

          غرش هم میخوای داداش ، باید بری سمت دودیچی چیلیندری …

          شکر خدا هنوز هست …

          😎😎😎

          موافقم 6
          مخالفم 4
        6. مازیار

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          من فقط یه چیزی رو میدونم

          راجع به اغلب بحثهای اینجا
          بخصوص بحثهای فنی
          اون چهارتا چیزی رو که ما می‌دونیم یا فکر می‌کنیم می‌دونیم اونها (بطور خلاصه تصمیم گیرندگان) هم می‌دونن
          در برابر هزاران چیزی که اونها می‌دونن و ما ازش بی‌خبریم
          واسه همین … زیاد نباید تو نقش رفت و سخت گرفت

          موافقم 5
          مخالفم 3
        7. ! i M α η δ υ α R

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          من توی نقشی فرو نرفتم …

          قوانین فیزیک کلاسیک ، بنیادی و ازلی / ابدی هستند …

          هنوز هم قویا معتقدم که فراری بهترین برند در موتوراسپرت و با ارزش ترین برند ( معنوی ) در دنیاست …

          اما سالهاست به این نتیجه رسیدم که هیچ برندی مقدس و مصون از خطا و کامل ، نیست …

          تصمیم گیرندگان ، فقط دنبال پول هستند و تنها چیزی باعث میشه که استراتژی درست شون تغییر بدن ، پول بیشتره …

          موافقم 8
          مخالفم 3
        8. 454

          ۳۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (12 ديدگاه)

          ! i M α η δ υ α R@

          همون کسی که لافراری ، F40 و F50 رو ساخت ، این ماشین رو جانشین و پرچمدار خودش معرفی کرده و دلایل خوبی هم داره . من ترجیح میدم بجای پرسیدن از ماشین حساب ، با توجه به تکنولوژی و نوآوری هایی که کمپانی بکار برده پرچمدار رو F80 بدونم
          راجع به انجین F163CF ، بوست بالاتر رفته اما انجین هم تقویت شده و میل لنگ ، یاتاقان، سیستم روغن کاری و … مستقیما از 499P میاد
          این انجین بعد از Amg One پرقدرت ترین وی۶ تولیدیه . این انجین ۲۴۰ اسب قدرت بیشتر نسبت به ۲۹۶ تحویل میده
          بکار بردن سیستم MGU-K برای اولین بار در یک فراری هم خودش گواه دیگه ایه که پرچمدار قراره همین باشه
          ساخت شاسی با فرایندی مشابه فرمول ۱ با وزن کمتر و مقاومت بیشتر ، عملکرد بهتر از SF90 XX stradale در پیست تست فراری ،‌ بکار بردن پیشرفته ترین و پیچیده ترین سیستم هیبرید فراری در F80 و … همگی نشون میده F80 ارزشمنده چه برای خود فراری چه خریدارا و چه تاریخ خودرو

          یه نکته دیگه هم اینکه وقتی میایم با یکی از رقبای اصلی یعنی W1 مقایسه میکنیم ، میبینیم این ماشین حریف قلدری برا مکلارنه . مکلارن یک دهه صبر و تلاش کرد برای ساخت اون ماشین و الحق چیز خوب و کاملی هم ساخته . با مقایسه آمار و تکنولوژی که هر دو بکار بردن هم مشخص میشه هیچ کدوم ناشی از دل درد و یبوست و امثالهم نیستند و نزدیکترین تجربه رو به موتوراسپرت و فرمول ۱ ارائه میدن

          موافقم 8
          مخالفم 2
        9. مازیار

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          مهدیار منظورم به شما نبود
          بطور کلی عرض کردم سوءتفاهم نشه
          اول حرفم هم گفتم راجع به اغلب بحثهای اینجا

          موافقم 4
          مخالفم 1
        10. ! i M α η δ υ α R

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          454@

          یا من نتونستم خوب منظورم رو برسونم یا شما خوب منظورم رو نگرفتی …

          پرچمدار فراری محصولیه که روی اون انجین 8 سیلندر قرارداده شده باشه که فعلا میشه SF90 و بعدش هم جانشینش …

          این یه محصول کناره است …

          یه محصول جانبی …

          این دیگه اظهر و من الشمسه …

          صبر کن تا جانشین SF90 بیاد ، تکنولوژی واقعی اونجا رونمایی میشه …

          ماشینی که بعد 5 سال از ساختش ، توی سگمنت خودش هنوز ، رقیبی نداره و زمان ساختش ، 10 سال از رقبا ، به راحتی جلوتر بوده …

          فشار بیش از حد وارد کردن به یه انجین مظلوم 6 سیلندر ( که در 296 GTB به حد نهایی ظرفیت تولید توانش رسیده = 660 PS یا 653 ) و از اون ور تعویض یه سری قطعه یا تقویتشون ، باعث نمیشه به این انجین فشار نیاد ( فهمیدنش خیلی سخت نیست ) …

          این ماشین قراره بره توی پاچه 799 تا مولتی میلیونر و میلیاردر و اونها هم قطعا ، آخرین چیزی که ازش سر در میارن ، کانفیگوریشن انجین و گیرباکس و تعلیقه …

          چند تا آدم بازاری که برای سرمایه گذاری در دراز مدت این رو می خرند و برای ماهی یا هفته ای یک بار ، دوری توی پیست زدن ، یا همون رو هم نزدن …

        11. ! i M α η δ υ α R

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2346 ديدگاه)

          مازیار جان مشکلی نیست …

          ارادت دارم …

          🙏🙏🙏

        12. Cert

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (184 ديدگاه)

          فراری یک خودروی جاده‌ای ساخته است نه پیست
          روی بیشتری بازده کار کرده است

    3. Hamed

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (219 ديدگاه)

      شما سرمایه میلیون دلاریت رو به پاش حروم نکن
      برو 12Cilindri بخر

      موافقم 6
      مخالفم 2
    4. R

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1218 ديدگاه)

      فراری غیر از پیست خودش تو فیورانو کجا تایم زده که پرفورمنس براش مهم باشه؟ فراری چند ساله داره راهو اشتباه میره

      موافقم 5
      مخالفم 11
    5. mmd@

      ۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      نیسمو منطقی و کامل حرفت نبود در اصل این بود که فراری مثل هایپرکار جدید بسازه جدید باشه هم زیبا هم جدید باشه💀💀☣️☣️

  2. Arya

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    اصلا این توجیهشون قابل قبول نیست.این هایپرکار هم طراحیش باید زیباتر میبود مثل لافراری هم پیشرانه v12 هیبرید باید داشته باشه

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. amirkhanzadeh

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      بنظرم کار فراری خوب بوده اون باید با بقیه هایپر کار ها رقابت کنه برای همین نیاز به پرفورمنس بالا داره
      اگر فراری 12 سیلندر می زد اما از لحاظ کارایی پایین تر بود همین مخالفای 6 سیلندر شروع می کردند چ…. گفتند
      من با بخش مهندسی موافقم

  3. OM.01

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (564 ديدگاه)

    3 لیتری V6 توین توربو قدرت 900 اسب بخار. یعنی هر لیتر 300 اسب بخار. یعنی هر پیستون 150 اسب بخار قدرت تحمل میکنه و باید اضافه کنم رد لاین این خودرو 9200rpm هست یعنی در ثانیه 150 بار بالا پایین میشه پیستون ها،
    اما نکته اینجا هست 6 سیلندر به معنای آنکه 6 پیستون قراره زیر این فشار بره.

    موتور V12 تنفس طبیعی 6.5 لیتری که تو فراری چیلندری بود 830 اسب قدرت در 9250rpm تولید میکنه یعنی 127 اسب بخار در هر لیتر و هر پیستون 69 اسب بخار قدرت تحمل میکنه در هر ثانیه هم 154 بار پیستون ها بالا پایین میشن و از همه مهمتر 12 پیستون وظیفه به دوش کشیدن این توان رو دارن!

    وقتی فراری چیلندری رو با فراری F80 مقایسه میکنم میبینم واقعا استفاده V6 توین توربو هیچ سودی نداشته و اصلا ادعاهای فراری درست نیست

    با تمام احترام به فراری قائلم واقعا فراری F80 اونچیزی نیست که باید باشه. وقتی قیمت 4 میلیون دلاری شو نگاه می‌کنیم تازه! وقتی قراره 4 میلیون دلار قیمت بزاری خب لعنتی V12 تنفس طبیعی بزار با موتورهای الکتریکی…

    حالا اینا زیاد مهم نیست
    بیشتر اون 799 نفر خربدارها رو دوست دارم از نزدیک ببینم باهاشون حرف بزنم ببینم شغلشون چیه… :) چون دست کم 10 تا ماشین دیگه هم باید داشته باشن.

    موافقم 19
    مخالفم 11
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    شک ندارم فراری خوب می‌دونه چیکار بکنه ولی چرا ما ناراحت هستیم چونکه دیوانه صوت انجینهای پر حجم و مخصوصا تنفس طبیعی هستیم.بزودی چارجر هم با انجین ۶ هوریکین میاد و احتمال داره از وی۸ همی هم بهتر عمل کنه البته منظورم همی ۶.۴ هست نه هلکتها.ولی ماسل اول صدای قل قلش میاد بعد خودش.

    موافقم 15
    مخالفم 4
  5. JaMsHiD_R1988

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3004 ديدگاه)

    دوستان فقط ایتالیایی میفهمند . اصلا کاری به قصد و نیت و هدف این ماشین ندارن . فقط بطور کلیشه ای مدام یه حرفو تکرار میکنن
    کجاست دوازده سیلندر
    منم خیلی دوست داشتم دوازده سیلندر می‌بود ولی نهایت پرفورمنس فراری تو این دوره زمونه که کلا همه چی وارونه شده با یه شیش سیلندر اجرا میشه
    تمام

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. B

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (924 ديدگاه)

      پیشرفته ترین موتور فراری همین ۶ سیلندره

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. JaMsHiD_R1988

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3004 ديدگاه)

        دقیقا
        نهایت پرفورمنس رو با نصف حجم و اشغال فضا و حجم یه V12 انجام میده
        هدف پرچمدار فراری هم همینه

        موافقم 7
        مخالفم 2
  6. مهرداد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    البته که ندیده و نشناخته کسی نخریده قبلش این دست خودرو ها برای افراد خاص جداگانه رونمایی میشه .
    ولی مهمترین فاکتور در فروش این خودرو ها قدرت برندینگ که شرکت سال ها براش زحمت کشیده.

  7. JDM سابق

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (789 ديدگاه)

    بلاخره با وجود نت مزخرفی که دارم تونستم یه سری اطلاعات و چندتا عکس از موتور گیربکس و کلا ساختمان این ماشین پیدا کنم تا ببینم چند مرده حلاجه

    از طراحی شروع می‌کنیم
    می‌دونم خیلیاتون از جمله خودم با این سبک از طراحی ارتباط بر قرار نمیکنید در واقع این سبک از طراحی بخاطر آیرودینامیک بهتر،خنک کاری و سبک سازی در نظر گرفته شده
    در جلوپنجره ما طراحی جلو پنجره توری شکل پهن و گسترده ای داریم که برای خنک کنندگی دو عدد رادیات زیره چراغ های جلو و از داخل خوابیده رو گلگیر رو داریم،
    در وسط ما طراحی S duct اف وان رو به صورت حفره ای خالی داخل کاپوت قرار گرفته به صورتی که در جهت افزایش آیرودینامیک بادی که زیره خودرو جریان داره از حفره به بالا به سمت شیشه جلو هدایت میشه در کنار حفره S duct ما رادیات سوم رو به صورت خوابیده داریم که ما بین اون دوتا رادیاتور که بالا گفتم قرار میگیره، این سه تا رادیات به وسیله جنت بهم متصل شدن که برای خنک کاری موتورای برقی جلو تدارک دیده شدن، از بقل در ساید پنل ها هم داکت داریم که هوا رو مستقیم به اینترکولر موتور که روی گلگیر عقب دراز کشیدن میرسونن، مشابه اف وان تمام رادیات ها در پنل های کناری قرار گرفته اند و در انتها دوتا رادیات خنک کن موتور برقی داریم که به صورت نشسته رو گلگیر هستن،
    باله عقب هم بجای هیدرولیکی، الکتریکی شده و دوتا موتور برقی وظیفه دارن جک های باله عقب رو 20 سانت بالا ببرن
    برای آیرودینامیک فعال هم از پایینS duct به سمت کابین ما دیفیوزر داریم در عقب هم دیفیوزر هست
    دو تا باله کوچیک در زیره S duct و در قسمت زیرین و عقب خودرو موجوده که با باز شدن تولید داون فورس میکنن

    زیربندی هم سیستم پوش راد برقی برند مالتی متیک موسوم به TASV گذاشتن
    این سیستم به این صورته که یه کمک فنر فشار شکن دارِ(spool valve) مولتی متیک از موتور برقی استفاده میکنه، موتور هم به وسیله دنده واسطه که به خوده کمک نصب هست کمک و باز و بسته میکن، که متشکل از کامپیوتر، فشار شکن، موتور سه فاز برقی، پیچ متری و…. هست که بعداً هر چهار کمک فنر به یک کامپیوتر مرکزی لینک میشن،این سیستم به دلیل ثبات در عملکرد زیربند رو از داشتن میل موجگیر بی نیاز میکنه، برای هر کدوم هم دارای سیستم
    برق 3 فاز ۴۸ ولته( اینجاش یه خورده کار داره، جلوتر توضیح میدم)
    خیلی از برند ها نظیر بوز و لوتوس زور زدن که کمک فنر برقی تولید کنن ولی به دلیل عدم اطمینان و سنگین بودن کلا گذاشتن کنار، لوتوس رو کوروت C4 ZR1 همچین حرکتی زد که خیلی هزینه بر و پیچیده بود و سرانجام سلطان مولتی متیک تونست همچین چیزی خلق کنه که هم ساده هم قابل اطمینان باشه

    خیلی دوست داشتم حداقل اینو به عنوان اولین نوآوری تو F80 اعلام کنم ولی متأسفانه فراری برای اولین بار تو چیلیندری( چه اسم مزخرفی) ازین سیستم رونمایی کرد،

    دوتا موتور برق سه فاز از نوع رادیال جلو قرار دارن
    یدونه موتور رادیال هم در نقش MGU K در کنار موتور بنزینی قرار دادن که عمل استارت زدن موتور بنزینی هم بجای استارت های معمولی بر عهده داره
    این سیستم MGU K رو تو مطب پاورترین F1 کامل توضیح دادم
    تفاوتش تو این ماشین اینکه تو فرمول یک موتور برقی به صورت جداگونه از موتور بنزینی فاصله داره و به وسیله دنده واسطه به فلایول وصله ولی در این موتور موتور برقی در زیره موتور مثل استارت نشسته و به وسیله دنده واسطه به دنده میل لنگ جلوی موتور متصل شده بر خلاف سیستم ۲ فاز مک لارن W1 این موتور ۳ فاز هست، باطری هم مشابه بقیه اسپورت کار ها پشت صندلی ها خوابیده،

    درباره موتور V6 F136 بعداً باید مطلب بنویسم اما تفاوتش تو این ماشین به این ترتیب هست👇
    تا تونستن فاصله رانر های اینتیک رو کوتاه کردن و پالیش زدن تا بتونن هوای خنک تری به موتور برسونن و از آشفتگی هوای ورودی جلوگیری بشه،
    میلنگ همونه فقط لنگ یا کانتروِیت هاش دوباره تراش رفتن تا وزنش کم بشه کانال های روغن اش هم بازطراحی شدن برای قدرت بیشتر
    طبق معمول شاتون های تیتانیومی تنها تفاوتش اینجا اینکه رو کپ و یاتاقان و شاتون حالت شیار و دندونه کاری کردن تا زیره فشار دورانی بالا کپ تکون نخوره و یاتاقان جابجا نشه
    پیستون ها هم فورج آلومینیومی و بازطراحی شدن( احتمال میدم یه مقدار حالت dome شده باشن چون نسبت تراکم یه نمه رفته بالا)
    عمده تفاوتشون استفاده از کوتینگ DLC برای گژنپین و ایجاد کانال یا سوراخ روغن کاری تو قسمتی بالایی شاتون جایی که گژنپین استیل قرار میگیره

    کاور زنجیر تایم و بلاک و نیم موتور پایینی ( crankcase)
    سبک سازی شده به جای پیچ های استیل هم از تیتانیوم ساخته شدن
    از لحاظ ظاهری رانر ها و پایپ های اگزوز بلندتر شدن این به خودی خود خوب نیست ولی وقتی از MGU H استفاده میکنی دیگه مشکلی از باب طول پایپ اگزوز در قبال تأخیر توربو نداری
    این ویژگی باعث شده موتور و گیربکس ارتفاعشون پایین تر بیاد که در جهت بهبودی مرکز ثقل مفیده، باعث میشه موتور با لرزش کمتری کار کنه به همین دلیل تونستن فلایول کوچیکتری روش بذارن تا تعادل حفظ بشه،

    لیفت و زمانبندی میل سوپاپ هم تغییر کرده و محفظه احتراق دوباره ماشین کاری و تراشکاری شده تا توربولانس بیشتر بشه ( توربولانس یعنی اشتفنگی یا جنب و جوش مولکول های هوا، توربولانس بیشتر یعنی ذرات سوخت و اکسیژن به جهت بازدهی بیشتر، بهتر باهم برخورد میکنن و ترکیب میشن)
    توربو ها هم برقی ۴۸ ولتی دو فاز هستن
    تو F1 ما فقط یک توربو بزرگ با شفتی دراز بر اساس MGU H داریم اما اینجا دوتاست!
    شفت و اندازه توربو تقریباً برابر با توربو های معمولی ساخت شرکت IHI هست که مجهز به وست گیت برقی و کامپیوتر یا کنترلر برای موتور برقی دو فاز از نوع اکشیال هست که برای هم تراز شدن با پایپ اگزوز توربو هارو بالاتر از سطح موتور اوردن( پایپ اگزوز توربو دراز تر شده)
    گیربکس همچنان همون 8DCL900 مگنا ( زنده یاد گترگ) هست
    دوتا اینورتر هم داریم که یکی اطراف ستون و جلو روی اکسل وجود داره
    اینورتر برق DC به DC هم داریم که پایین توضیح میدم چرا براش گذاشتن
    ببینید موتور برقی توربو ها و دامپر ها(کمک فنر ها) از نوع ۴۸ ولت هست، این سیستم ۴۸ ولت بدلیل شدت جریان کمتر و به طبع مقاومت کمتر باعث شده کابل ها ضخامت کمتری و شیلد مسی نحیف تری داشته باشن( صرفه جویی در وزن)
    یه اینورتر AC به DC هم داریم که مسئولیت سوییچ بین حالت موتور و ژنراتور موتورای الکتریکی اصلی هست
    تو مطلب پاورترین F1 کامل درباره سیستم برقی توضیح دادم
    اینم لینکش 👇
    https://www.pedal.ir/race/formula-1-vs-indycar-racing/
    تو بخش کامنت ها یه کامنت بلند در این باره نوشتم 👆👆
    بقیه چیزها هم دیگه تو خوده سایت و بقیه سایت های دیگه گذاشتن

    راستی یادم رفت اینم بگم کابین هم مثل W1 مونوکوک فیبرکربنه حتی پالونی وسط هم فیبرکربنه حالت آیرودینامیک تخم مرغی شکل داره که میشه گفت بهترین نوع برای آیرودینامیک هست، ساب فریم ها آلمینیومی تک جفت هستن( تو ماشین هایی نظیر لامبو دو جفت ساب فریم درجلو داریم که باعث افزایش وزن میشه) داخل کابین تقریباً بَرَهوته!! همش فیبرکربن و الکانتراست
    حالا آیا ۴ میلیون می ارزه؟
    اولاً بذار یه چیزی بهتون بگم امروزه هستن کمپانی‌های یک به اسم تکنولوژی F1 ماشین فرو میکنن اینم بگم لزوماً دلیل نمیشه که کمپانی‌ که رنگ F1 هم ندیده نتونه رکورد بزنه، F1 به دلیل ساختار چرخ باز ( Open wheel) و محدودیتهایی که دارن این حجم از تکنولوژی بکار میبرن در صورتی که کف جاده نه از Open wheel و نه از محدودیت خبریه، اینم ترفند تبلیغاتی شده بیشتر ، درکل این قیمت بالاست

    موافقم 20
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      اگر یه نفر حق داشته باشه انتقاد کنه به این ماشین اون یه نفر شمایی.

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (789 ديدگاه)

        بابا ولمون کن خداوکیلی 😅🙏
        حالا انگار قدیس ساختن

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4714 ديدگاه)

          😁
          واقعا ماشالا

    2. JaMsHiD_R1988

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      نیومده کل ماشین بررسی شد😁
      نمیدونم چطوری این چیزا رو فقط از روی عکس میفهمید ولی دست مریزاد دارید شما با این سطح از دانش

      1. JDM سابق

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (789 ديدگاه)

        قربان شما
        متأسفانه پدال کامنتمو دیر تأیید کرد به جز شما و چند نفر دیگه کسی ندید
        احتمال زیاد دفعه بعد دوباره همین کامنت و کپی پیست کنم واسه پست آینده مرتبط با همون ماشین

    3. R@min

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      بنظرم این موتور برای این ماشین مناسب نیست ! کلا هر موتور کوچکی مثل این برای این کلاس محصولات جاده ای مناسب نیست، اگر همون موتور F154 آپدیت می کردن نتیجه بهتری می گرفتن حتی شخصیت محصول هم حفظ می شد. طرف از سه لیتر جوری فشار می کشه که دائما با فشار توربو برقی و‌ موتورهای الکتریکی که گشتاور تو دور پایین جمع می کنن همیشه رفتار تهاجمی داشته باشه و بهاش عمر بسیار پایین موتور خواهد بود هر چند براشون مهم نیست.

      حالا سوال بنیادی اینجاست که تو محصولات جاده ای به یه موتور کوچک در حد انفجار فشار بیاری یا با یه موتور بزرگ بدون نیاز به موتورهای الکتریکی در هر دور گشتاور داشته باشی ؟؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (789 ديدگاه)

        صدای انجینشو شنیدی؟
        صدا نیسان GT-R دو برابر گوش‌نواز تره
        کمپانی‌ها برای کاهش وزن دارن هر کاری میکنن
        این موتور هم خیلی زود مستهلک میشه ولی چون اسم و برندینگ فراری روش خورده کسی باهاش با ناملایم رفتار نمی‌کنه، رفتار هم بکنه فراری به مشتری‌ مداری فوق العاده ش معروفه، میزنه زیرش گردن هم نمیگیره
        صد در صد موتور بزرگ بهتره، موتور بزرگ حتی رفتاره بهتری هم داره

        موافقم 7
        مخالفم 1
      2. R@min

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2099 ديدگاه)

        هیچ وقت از شش سیلندر انتظار صدا نداشتم بنابراین ناامید هم نشدم.
        متاسفانه خیلیا اینجا فکر می کنن الان تفاوت وزن دوازده سیلندر و شش سیلندر مثلا ۲۰۰ کیلوعه در حالیکه اصلا اینطور نیست و نهایت ۷۰ کیلو بیشتر باشه که با اضافه شدن موتورهای الکتریکی برای ساپورت بوست و گشتاور همون برتری وزن از بین میره و دچار اضافه وزن هم میشه حالا اگر با هشت سیلندر مقایسه بشه این قضیه بدتر میشه.

        بحث engine displacement هم برای محصولات مسابقه ای مورد اهمیته که کیث داکورث در موتورهای DFV مطرح کرد و تمام ساختارهای موتوری غیر V در مسابقات منسوخ کرد. در محصول مسابقه‌ای با موتور کوچک تر دنبال تعادل و آیرودینامیک هستن اما اینجا با یه محصول جاده ای با دو تا صندلی !! اینا همش ادا اصوله. البته قوانین آلایندگی اخیر هم به صنعت خودرو خیلی آسیب زده و کم ترین ثمره داشته.

        حتی سیستم تعلیق فعال مالتیمتیک و یه سطح پایین تر پورشه هم برتری ایجاد نمی کنن و خیلی مونده کاربردی بشه و همش پیچیدگی و هزینه هست و هنوز سیستم های نیمه فعال تطبیقی عملکرد بهتری دارن با عمر خیلی خیلی بیشتر.

        1. JDM سابق

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (789 ديدگاه)

          فراری سیستم تبلیغاتیش اینجوریه
          که یه ماشین میسازه پر پیچیدگی و حتی تکنولوژی های اضافی تر تا بتونه قیمت بیشتر روش بکشه
          موتور V6 هم به همین دلیل استفاده کردن،
          وی6 جدیدترین موتوره فراریه یه مقدار تکنولوژی اضافی هم نسبت به F154 V8 توش ریختن یعنی اگر همون V8 توش میذاشتن دیدگاه تبلیغاتی فراری قبول نمی‌کرد
          درصورتیکه همون V8 بنظرم خیلی متعادل تر و بهتر بود با کمتر کردن تکنولوژی هم میتونستن وزن بهتری بگیرن

  8. amirboss

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    همینطور که در تایپیک قبلی گفتم سال به سال و با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازهای برای بهتر کردن پرفورمنس گاهی باید از سنت های خودشون چشم پوشی کنن چون پافشاری روی سنت های گذشته یه کار احمقانه بیشتر نیست.
    کوروت این پرفورمنسی که الآن داره رو شاید هیچوقت روی پلتفرم قبلی خودش نمی‌توانست ارائه بده.

  9. سبحان

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    پیشرفت سایپا تو این ده سال از پیشرفت فراری بیشتر بوده
    قول میدم فقط یک سال اخیر رو روی این ماشین وقت گذاشتن
    موتور 296 GTB رو با موتور های الکتریکی sf90 استفاده کردن
    حداعقل مکلارن تو این ده سال فاصله چندین خودرو پیست تولیدمحدود معرفی کرده
    انتظار چیز خیلی شاخی نسبت به اخرین ماشینش نداشتیم
    فراری با 10 سال فاصله این معرفی کرده

    موافقم 4
    مخالفم 13
  10. Cehx

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    پیشرانه ی بسیار خوبی داره اما اگه هشت سیلندر داشت بهتر بود ولی خب این یک حقیقته که پیشرانه ی ده و دوازده سیلندر به پایان عمر خودشون نزدیک هستند حتی هشت سیلندر ها هم تا چند سال دیگه به پایان عمرشون می رسند ولی مشکل من با جلو ماشین هست که البته پشت ماشین بسیار زیباست جلوی ماشین هم خوب طراحی شده اما خط مشکی باعث محو شدن چراغ شده که برای من اصلا جالب نیست و بنظرم چراخ چشمان خودرو هستند باید از کوچک کردن محو کردنشون خودداری بشه اما از خودرو هایی که چرا پاپ اپ داشتند خوشم می اید حقیقتا نمیدونم چرا

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. حسن

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    طرفدارای فراری اب دوغ با خیارشون را میخورن موقع اروغ زدن افاضات میکنند
    حتی 99.999 درصدشون نمیتونن از نزدیک ببیننش که فرق 6 تایی اینا با 12 سیلند متوجه بشن بعد چرند میبافن

    اینجا دیگه نمیشه در مورد این چیزا حرف زد اینجا ایستگاه اخره باید در مورد اعداد صحبت کنی و نظر بدی
    از نظر اعداد همه چی تمومه هیچ ایرادی بهش وارد نیست

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. Scuderia Ferrari

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4065 ديدگاه)

      حرف آخرو همون اول میزدی
      فراری کاری با رقبا میکنه که اونا هم بهش احترام بزارن
      از آجر چهارچرخ رسیدیم به همه چی تموم

      موافقم 11
  12. AMANTE

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    فراری عاشق پیچیده کردن و استفاده از چیزهایی که لازم نیست و به رخ کشید مهندسی اش هست.
    توی F80 هم خواستن بگن ما بهترین هستیم و 9 تا موتور الکتریکی رو کنار موتور V6 گذاشتیم تا عالی ترین عملکرد رو بدست بیاریم.
    ولی دلیل استفاده از V6 بخاطر وزن بوده، چون اگه یک V12 رو با ترکیب 9 موتور الکتریکی استفاده میکرد F80 وزن اش نزدیک به 2 تن میشد.
    میتونست یک V12 با 2 موتور الکتریکی در جلو ترکیب 50 به 50 بدست بیاره و روی اون مانور بده.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      V12 بخواد همچین قدرتی رو بده اونم با دوتا موتور الکتریکی ، مصرف سوختش سر به فلک میکشه

      1. Nikan

        ۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (179 ديدگاه)

        هیچ کس اهمیت نمی‌ده این ماشین قراره بره جزو کلکسیون چنتا میلیونر تا ده سال بعد بتونن با قیمت ۱۰ ملیون دلاری شایدم خیلی بیشتر بفروشن
        حتی اگه طرف بخواد برای عشق و حالش تو پیستای مختلف استفاده کنه بازم براش مهم نیست کسی که ۴ ملیون دلار پول ماشین میده

  13. راوی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    باید یک موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی میذاشتن با سه تا موتور الکتریکی که مقام اول رو بگیره

    موافقم 6
    مخالفم 2
  14. Lamberto

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    فشار نیارید دیدید که همش فروخته شده و هیچ نیازی به بحث های بیخود نمیمونه

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. مردیم از خوشی

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1461 ديدگاه)

      ماشین تولید محدود اونم از فراری معلومه فروش میره یه جوری فروخته شدن این ماشین را توجیه برای موفقیت میدونید که انگار یه ماشین اقتصادی هست که تونسته میلیونی بفروشه

      موافقم 5
      مخالفم 6
      1. Lamberto

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (100 ديدگاه)

        آخه مهندس دلخوش فراری اصن چه ربطی به ماشین اقتصادی داره هر چیزی که خیلی فراوون باشه ارزش معنوی و کلکسیونی در آینده پیدا نخواهد کرد

  15. Scuderia Ferrari

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    V12 نماد فراری هست و در آینده در محصولات خاص و تولید محدود ازش بهره میبرن مثل مونزا SP1 ، SP2 و دیتونا SP3

    تصمیم فراری برای استفاده V6 برای پرچمدارش با توجه با امتحانی که پس داده و درخشان ظاهر شده قابل احترامه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  16. BlackWing

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1321 ديدگاه)

    جالب اینجاست پروسانگوئه که SUV این شرکت هست داره از V12 استفاده میکنه اما هایپرکار ۴ میلیون دلاریشون موتور ۶ سیلندر داره!!

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      پروسانگوئه هدفش ارائه لذت و زیبایی و به رخ کشیدنه
      این کل هدفش پرفورمنسه
      نمیتونه بخاطر یه سری اتفاقات در گذشته و تاریخچه خودش یه محصول بده که آخرش مشتریاش قانع بشن که آره پرفورمنسش خیلی خوبه ولی بخاطر خاصیت V12 که اشغال فضای زیاد و وزن زیاد هست حرفی برای گفتن در برابر W1 ندارن
      گذشت اون زمان که با حجم و تعداد سیلندر بیشتر قدرت میگرفتن
      چه بدتون بیاد چه خوشتون بیاد ، عصر توربو و پرخوران هست الان . اعداد فوق عجیب و غریب از ماشین ها . فقط بخاطر توربو . خب موقعی فراری میبینه می‌تونه نهایت پرفورمنس رو با توربو بدست بیاره ، چرا پرفورمنس پرچمدارشو ببره زیر سوال و یه V12 بذاره تو ماشین تا وزنش سر به فلک بکشه و فقط بدرد درگ بخوره؟

  17. KAIZEN

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (280 ديدگاه)

    اینکه عجله نداره برای الکتریکی سازی کامل خیلی خوب و عاقلانه‌ست

  18. sinasvj

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    یبار گفتم بازم میگم ، …. تو منطقتون که رو پورسانگو تولید انبوه وی دوازده اتمسفر گذاشتین رو پرچمدار تولید محدود وی شیش توئین توربو

    موافقم 6
    مخالفم 3
  19. مازیار

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    این موتور سطح بالای حاضر و آماده ارجحیت داره به یه V12 سنگین و قدیمی ولو با قدرت بیشتر که بخشی از اون اختلاف قدرت هم برای اضافه وزنش هدر میرفت

    موافقم 8
    مخالفم 2
  20. hosen

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    وقتی کمپانی ها رفتن سمت تمام الکتریکی اونوقته که دل هممون واسه همین v6 تنگ میشه

    موافقم 11
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3004 ديدگاه)

      مردم ایران ذاتشون همینه … نقد رو ول می‌کنن میچسبن نسیه ….
      جالبه بعدش میگن نه خریدارانش فقط بخاطر آرم فراری خریدنش😁

      موافقم 4
      مخالفم 2
  21. Farhan

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در مورد طراحیش خب نمیتونم بگم بد طراحی کرده بنظرم جالبه و نمیشه روش ایراد گذاشت شاید اون تیکه سیاه نبود یکم بهترش میکرد از لحاظ فنی هم اینکه خواسته برای پرفورمنس بیشتر از یه موتور v6 استفاده کنه بنظرم قابل قبوله در کل جانشین شایسته ای هست
    شاید نظرم ایراد داشته باشه اگه داره ممنون میشم بگین

    موافقم 5
    مخالفم 1
  22. JDM سابق

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (789 ديدگاه)

    بیست خط تایپ کردم
    از بیخ و بن این ماشینو توضیح دادم
    تهش پدال کامنتمو خورد

  23. علی منصوری

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    متاسفم برای مهندسین فراری ک قبل از تولید f80 یسر اینجا نیومدن و اساتید استفاده نکردن،
    بابا بولله پشت تولید ی هایپر کار ک اوج مهندسی تو دنیای خودرو ی دنیا تحقیق و تفحصه….اعدادی ک از خروجی انجین f80 خودش گویای همه چیزه،
    همه عاشق موتورهای ۱۲ سیلندریم ، ولی داره میگه پرفورمنس مورد انتظار این موتور برات فراهم میکنه

    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      آدم دهنش باز میمونه که اینجا چطوری میگن کار اشتباهی کرده V6 گذاشته،
      یعنی فراری با اون عظمت نمی‌فهمه، بعد طرف اینجا تو بخش کامنت های سایت میفهمه.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. مردیم از خوشی

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1461 ديدگاه)

        بار ها اتفاق افتاده بزرگان هم اشتباه می‌کنند به جای بت کردن و پرستیدن واقع بین باید بود

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. Lamberto

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (100 ديدگاه)

          شما اول برو چهار تا اطلاعات راجب الفبای اولیه موتور ماشین یاد بگیر بعد بیا اینجا

          موافقم 2
          مخالفم 1
  24. Yasin.sn

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خب کاش حداقل همون ۸ سیلندر توئین توربو میزاشتین

    موافقم 1
    مخالفم 2
  25. مهدی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    جالبه کارشناسان فراری دلیلشو گفتن ولی مردم ایران که نه پول دارن نه اطلاعات کافی میان ایراد میگیرن
    البته من نمیگم که هر چی اونا طراحی کرده باشن بی نقص و کامله ایراد هایی هم داره

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. حسن

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      طرفدارای 12 تایی باید بشینن و توضیح بدن که با 12 تایی چی بدست میاوردن که با 6 تا بدست نیومده

      بحث استهلاک را میکنن که چرت محضه برای خودروی 4 ملیون دلاری که حتی گاهی بعد دهه ها هزار تا هم راه نمیره اصلا استهلاک معنا نداره
      هر چند راه نمیره اما فرض محال محال است شما بگو باهاش انقد برن تا موتور تعویض بشه اصلا برا مالکان مهم نیست
      عزیزان بحث پی اس و بوست توربو و فشار در سیلندر وقتی مهمه که خودروی تولید بالا و برای عموم باشه و ارزان که وقتی من خریدم نتونم از پس تعمیراتش بر بیام نه برا این که راهم نمیره با جرثقیل و تریلر تو جعبه میبرن تحویلش میدن

      وجدانا قاطی کردین

      موافقم 1
      مخالفم 1
  26. حسن

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    طرفدارای 12 تایی باید بشینن و توضیح بدن که با 12 تایی چی بدست میاوردن که با 6 تا بدست نیومده

    بحث استهلاک را میکنن که چرت محضه برای خودروی 4 ملیون دلاری که حتی گاهی بعد دهه ها هزار تا هم راه نمیره اصلا استهلاک معنا نداره
    هر چند راه نمیره اما فرض محال محال است شما بگو باهاش انقد برن تا موتور تعویض بشه اصلا برا مالکان مهم نیست
    عزیزان بحث پی اس و بوست توربو و فشار در سیلندر وقتی مهمه که خودروی تولید بالا و برای عموم باشه و ارزان که وقتی من خریدم نتونم از پس تعمیراتش بر بیام نه برا این که راهم نمیره با جرثقیل و تریلر تو جعبه میبرن تحویلش میدن مالکاش هم میلیاردرن

    وجدانا قاطی کردین از نظر من این مبحث کاملا رده

  27. M power

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (422 ديدگاه)

    نوش جونه فراری و البته اون ۷۹۹ نفر

  28. amirmohammadja79

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (121 ديدگاه)

    ب عنوان کسی ک عاشق دنیای ماشین هاست خیلی برام ناراحت کنندس ک دیگه فراری ماشینی ب زیبایی لافراری تولید نمیکنه
    لافراری همه چیش خاص بود چه طراحی زیباش چه موتور v12 هیبریدش با 950 اسب بخار
    شخصا برای من لافراری تا همیشه شماره ۱ خواهد موند

    این قضیه راجب w1 هم صدق میکنه و بنظرم p1 خیلی خیلی زیباتر وحشی تر و خشن تر بود

    امیدوارم پورشه این راه رو نره

    واقعا دیگه دنیای خودرو لذت و جذابیتش رو داره از دست میده💔

    موافقم 2
    مخالفم 1
  29. مهدی

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    واسم جالبه که از نظر بعضی ها موتور کم حجم مرسدس one با ۵۰۰ و خورده ای اسب و مشکلات ذاتی که واسه تردد شهری داره میشه اوج مهندسی ولی موتور f80 که چندصد اسب قویتر هست بهش انتقاد میشه. حالا فکر میکنید تو پیست amg وان و f80 باهم چندچندن؟ رقابت جالبی میشه همراه W1 و حتی توربیون

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Scuderia Ferrari

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4065 ديدگاه)

      توربیون در پیست حریف W1 ، F80 و AMG One نمیشه
      تو شبیه سازی که انجام شده در پیست نوربرگ رینگ F80 زمان ۶:۲۶ و W1 زمان ۶:۳۱ رو ثبت کردن
      میدونم قابل استناد نیست و با واقعیت فاصله داره ولی به نظرم F80 تو پیست عملکرد بهتری داشته باشه
      بازم باید منتظر ماند و دید اونم اگه فراری اجازه تست بده !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا