تجربه و آزمایشفراری

اولین رانندگی با فراری SF90 XX استراداله، جانشین معنوی F40 افسانه‌ای

S90 XX استراداله پس از F40 افسانه‌ای، متمرکزترین خودروی جاده‌ای فراری روی پیست محسوب می‌شود. این یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای است.

SF90 XX استراداله افراطی‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ فراری محسوب می‌شود. این ماشین نه‌تنها قوی‌ترین محصول جاده‌ای مارانلو است بلکه اولین مدل جاده‌ای با پسوند XX هم به‌حساب می‌آید. مثل تمام مدل‌های قبلی XX، این حروف در اینجا هم به معنای تمرکز دقیق روی آیرودینامیک تهاجمی برای تولید داون‌فورسی در سطح خودروهای مسابقه‌ای است (۵۳۰ کیلوگرم در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت). XX همچنین جدیدترین پیشرفت‌های فراری در سیستم تعلیق، گیربکس، کنترل پایداری و ترمزها را به نمایش می‌گذارد.

از XX فقط ۱,۳۹۸ دستگاه ساخته می‌شود که ۷۹۹ دستگاه کوپه و ۵۹۹ دستگاه اسپایدر خواهد بود. XX استراداله کوپه با قیمت ۶۷۳,۵۸۴ پوند، حدود ۴۰ درصد از SF90 معمولی گران‌تر است. تمام نمونه‌های این ماشین فروخته شده و تحویل آن به خریداران پیش از پایان امسال آغاز خواهد شد. فراری امکان آزمایش این سوپرکار خارق‌العاده را در پیست آزمایشی خود یعنی فیورانو فراهم کرده است اما متأسفانه رانندگی در جاده ممنوع خواهد بود. بااین‌حال، پیست فیورانو امکان کشف محدودیت‌های پرفورمنس فوق‌العاده بالای XX را می‌دهد.

علیرغم تغییرات آشکار و بسیار جذاب در بدنه و بازگشت فراری به بال ثابت، XX از لحاظ فنی بسیار به SF90 معمولی نزدیک است. این یعنی همچنان شاهد همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با سیستم هیبریدی سه موتوره هستیم که نیرو را به هر چهارچرخ ارسال می‌کند. البته فراری قدرت هردو بخش قوای محرکه را اندکی افزایش داده (۱۷ اسب بخار افزایش نیروی پیشرانهٔ V8 و ۱۳ اسب بخار از سیستم هیبریدی) اما این افزایش ۳۰ اسب بخاری برای یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی خیلی کم به نظر می‌رسد.

استفاده از متریال سبک‌وزن، کاهش ۴۵ کیلوگرمی وزن را به دنبال داشته است اما اسپلیتر جلوی بزرگ‌تر، بال ثابت عقب و دیگر افزونه‌ای آیرودینامیکی باعث شده XX درمجموع تنها ۱۰ کیلوگرم از همتای معمولی خود سبک‌تر شود و به وزن خشک ۱۵۶۰ کیلوگرم برسد. با ۱۰۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۴ نیوتن متر گشتاور، تعجبی ندارد که XX مثل یک موشک شتاب می‌گیرد. خودرو ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و رسیدن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط ۶.۵ ثانیه طول می‌کشد. حداکثر سرعت اما به دلیل تمرکز XX روی داون‌فورس و سرعت در پیچ‌ها، با ۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش نسبت به SF90 معمولی به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، SF90 XX از هر نظر تجربه‌ای فوق‌العاده را ارائه می‌کند. این نسخه به لطف تنظیم هوشمندانهٔ صدای موتور که به سمت کابین هدایت می‌شود، نسبت به SF90 معمولی آوای بیشتری دارد. تحویل قدرت و تعویض دنده‌ها هم برای به حداکثر رساندن پرفورمنس تنظیم شده و حالا عملکرد بسیار سریع‌تری دارند. XX با برخورداری پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های فراری، خودرویی فوق‌العاده جذاب برای رانندگی است. با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفتهٔ فراری با نام‌های عجیب مثل تقویت‌کنندهٔ دینامیک فراری، ABS Evo و کنترل لغزش جانبی الکترونیکی، می‌توان به‌تدریج از طریق انتخاب حالت‌های دینامیکی تهاجمی‌تر، به محدودیت‌های پرفورمنس و هندلینگ XX دست پیدا کرد.

XX استراداله در پیچ‌های فیورانو واقعاً هیجان‌انگیز رفتار می‌کند. در اینجا چسبندگی و کشش بسیار زیادی وجود دارد اما ماشین همیشه احساس سرحال بودن دارد و به درخواست‌های راننده فوراً پاسخ می‌دهد. به لطف تأثیر داون‌فورس روی پایداری خودرو، XX از پیچ‌های سریع با دقت عجیبی عبور می‌کند. عملکرد ماشین در هنگام ترمز گیری هم به همان اندازه چشمگیر است و با قدرت توقف فوق‌العاده و پایداری بالا، این امکان را می‌دهد که به سبک خودروهای مسابقه‌ای، هنگام رسیدن به پیچ‌ها دیرتر ترمز کنید؛ بنابراین، تعجبی ندارد که XX استراداله رکورد سریع‌ترین فراری جاده‌ای را در فیورانو شکسته است.

همهٔ فراری‌ها هیجان و پرفورمنس را در اولویت قرار می‌دهند اما XX استراداله این رویکرد را بسیار جلوتر برده است. این ماشین بسیار سریع است و درعین‌حال پرفورمنس کاملاً در دسترسی دارد. این فراری ظاهری بی‌نظیر و خشنی را ارائه می‌کند و درعین‌حال به‌اندازهٔ کافی رام هست که در جاده‌های عمومی رفتار خوبی داشته باشد. آن ۱,۳۹۸ خریدار XX استراداله واقعاً خوش‌شانس هستند.

جمع‌بندی

فراری با ساخت SF90 XX استراداله، احتمالاً متمرکزترین خودروی جاده‌ای خود روی پیست را از زمان F40 افسانه‌ای ساخته است. آیرودینامیک تهاجمی، تنظیم ماهرانهٔ تعلیق، کنترل پایداری و سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته باهم این سوپرکار ۶۷۳ هزار پوندی را به یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای تبدیل کرده است.

مشخصات فنی

Ferrari SF90 XX Stradale

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۱۰۳۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۴ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت
قیمت پایه ۶۷۳,۵۸۴ پوند
امتیاز ۴.۵ از ۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۵ دیدگاه‌ها

  1. Arya

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    این ماشین فقط و فقط یک موتور v12 کم داره

    موافقم 17
  2. Arya

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    812 سوپرفست به این ماشین افتخار میکنه واقعا که خانواده فراری را یک سر و گردن بالاتر از تموم صنعت خودروسازی قرار داده

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. BMW

    ۲۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    وقت اسم فراری میاد دیگه کافیه تعریف نیاز نداره🥲

    موافقم 9
    مخالفم 2
  4. مهدی

    ۲۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    پدرخوانده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا