فراری

پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود

هرچند پیشرانهٔ V6 جدید فراری سیلندر و حجم کمتری نسبت به نمونه‌های V8 و V12 دارد اما به لطف تکنولوژی‌های جدید، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

هرچند هنوز غرش موتورهای V8 فراری همچنان در SF90 و روما ادامه دارد و هنوز می‌توانیم از سمفونی گوش‌نواز نیروگاه V12 مارانلو در ۸۱۲ لذت ببریم اما با وضع قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، تیفوسی‌ها هم مجبور شده‌اند روند کوچک‌سازی پیشرانه‌ها را در پیش بگیرند. بااین‌حال، هرچند بعید است که هیچ موتور شش سیلندری بتواند جایزهٔ گرمی (ارزشمندترین جایزهٔ موسیقی جهان) را از آن خود کند اما موتور ۳ لیتری V6 جدید فراری با نام F163 ممکن است بتواند به‌عنوان نامزد دریافت این جایزه انتخاب شود!

در F163 فراری برای محل نصب توربوشارژرها شیوه‌ای که در موتورهای V8 خود استفاده می‌کرد را کنار گذاشته و سراغ ترکیب Hot-V رفته است که پاسخگویی توربوشارژرها را افزایش می‌دهد. در این ترکیب، توربوها داخل قسمت V موتور نصب می‌شوند. این توربوها هنگامی‌که با تمام توان خود در حال کار باشند، ۲۹ psi بوست را در گلوی موتور V6 فراری می‌ریزند که باعث تولید ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور می‌شود. این به معنای ۲۲۱ اسب بخار بر هر لیتر است که بیشتر از ۱۹۹ اسب بخار بر هر لیتر موتور ۴ لیتری V8 فراری SF90 XX است.

در این موتور همچنین سیلندرها فاصلهٔ زیادی از هم دارند و زاویهٔ بین آن‌ها ۱۲۰ درجه است. این باعث شده ارتفاع موتور ۸.۵ سانتی‌متر از موتور V8 فراری F8 کمتر شود که مرکز ثقل را کاهش می‌دهد. هرچند به دلیل افزایش فاصله بین سیلندرها طول کلی موتور F163 فقط یک سانتی‌متر کمتر شده اما طبق گزارش‌ها، پکیج کلی موتور ۳۰ کیلوگرم از پیشرانهٔ V8 فراری سبک‌تر است. مثل مک‌لارن آرتورا، در ۲۹۶ GTB هم یک موتور الکتریکی شار محوری که بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته، مکمل موتور V6 است. موتورهای شار محوری بسیار جمع‌وجورتر و فشرده‌تر از نمونه‌های شعاعی هستند. این موتور با تولید ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور، با پیشرانهٔ V6 تبانی می‌کند تا یک فراری سریع خلق کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    بنظر شما چطور میشه گشتاور زیاد دیسک(روتور) موتور شار محوری رو در هنگام ترمز گرفتن خنثی کرد؟

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. abolfazl poursharif

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      به سختی

    2. اسد

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (839 ديدگاه)

      دنیای خودرو یه شاهنشاه داره و اون فراری هست!!!!

      موافقم 13
      مخالفم 8
      1. Archi KHAN

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2198 ديدگاه)

        وقتی از قدیم میگفتن :

        ” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

        موافقم 14
        مخالفم 0
        1. عارف رضاییان

          ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (159 ديدگاه)

          البته که فراری از پورشه در افتخاراتش ده قهرمانی بیشتر داره 😏😉

    3. آرشام

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با نیروی مغناطیسی میشه کمک کرد که قدرت چرخ ها از جنبشی به الکتریسیته تبدل کرد و ای بی اس هوایی که سرعت عمل بالا تری داشته باشه میشه گشتاور را کنترل کرد یه چیزی مثل توربین

      موافقم 3
      مخالفم 1
    4. نیما

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      با تغییر توی اتصالات سیم پیچ، الکتروموتور به ژنراتور تبدیل میشه. اینطوری هم ژنراتور نیروی ترمزی ایجاد میکنه که به کمک ترمزای دیسکیِ روی چرخ ها میاد، هم تو زمان ترمز برق تولید میکنه که باطری ها هم شارژ میشن. البته نمیدونم این ویژگی رو همه ماشینای برقی و هایبرید دارن یا نه. ولی مثلا لافراری رو مطمئنم که داره

  2. مهرداد

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    مهندسی فراری

    موافقم 11
    مخالفم 2
  3. رامتین

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    زنده باد. موتور v8 فراری که سالها انجین برتر دنیا شده بود، این v6 هم بینظیره. روی کاغذ بگم بی ام و از موتوری با 2 سیلندر بیشتر و حجم 1400 سی سی بیشتر، نهایت 630 اسب گرفته.

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. B

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (865 ديدگاه)

      این v6 فراری از اکثر v8 ها خوش صدا تره صداشو واقعا دوست دارم
      البته موتور بی ام و هم عالیه اما به این هم توجه کن که این موتورا شاید با اهداف مختلف تولید شده باشن

      موافقم 7
      مخالفم 2
    2. Mr Tiger

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (27 ديدگاه)

      برادر من موتورهای بی ام و بهتر از فراری نباشه کمتر نیست… همیشه موتورهاش تو دنیای خودروسازی بهترینن… تو الان میگی موتور ۴.۴ بیمر ۶۳۰ اسب با ۸ سیلندر داره… ولی اینو نمیدونی که ماشینای بیمر برا استفاده روزمره هستن و بوست توربو خیلی بالا نیست… مثلا تو m5 cs بالاترین بوست ۲۰ تاعه ولی برا فراری متوسط ۲۹ تاعه… اگه از موتور فراری اندازه بیمر کار بکشی سه سال بعد بایستی کلا اوورهال بشه… دوما اینکه مهندسی بی ام و و پورشه طوریه که کمترین انرژی هدر رفته رو داره تا سرچرخ… برو ببین ماشینای بیمر درعمل چطورن… ۶۰۰ اسب بیمر ۹۰۰ اسب بقیه رو حریفه… M3 شش سیلندر خیلی ماشینارو زخمی کرده

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. amirboss

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (729 ديدگاه)

    فراری از سنت هاش فاصله گرفته و با چاشنی تند تکنولوژی داره پیش میره.
    انگاری فراری داره به موتورهای بلوک تخت یا همون H نزدیک میشه که زیاد بد هم نیست.
    درسته به تمامی نکات نهفته تو موتور فراری اشاره نشده و در حد یه پیش دبستانی معرفی شده ولی بازم میشه فهمید فراری داره تو فاز جدیدی از محصولاتش قدم برمیداره.

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. ar-ma-n

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      دقیقا بس فقط من نیستم همچنین حسی دارم .
      هم فراری با v12 میشناختن یا اول فراری ماشین موتور اسپرت میساخت که بعد آمدم از اون ها یا پلتفرمشون ماشین های جاده داد بیرون ک همون هام بازم تو موتور اسپرت شرکت کردن .
      در کل از موقعی که انزو فراری به رحمت خدا رفت فراری بیشتر با تکنولوژی جلو رفت و خب یک سری چیز هارو محدود کرد .

      لامبورگینی همینطوری ولی لامبورگینی همون سنت های که تو مورسیه لاگو و گالاردو داشت الان تو هورکان و آونتادور داره .
      ولی لامبو برای مدل های خاص تمام زور خودش برای ساختن میزار که یا تک ساخت میده یا با انواع های مختلف

      نمونش مثل وننو
      و همینطور روئلتو
      و رونتون
      و سیان
      و….

      کلا لامبورگینی ااز کار با سیاست خودش جلو میره برای پول بیشتر که واقعا ارزش داره و اینک که یک موقع های بگم من هنوز لامبورگینی هستم .

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. ar-ma-n

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (223 ديدگاه)

      با این حالا هرچیم باش فراری یک نماد یا بقول خودشون یا نگین بزرگ رو تاج پادشاهی ایتالیا .
      با تموم بالا پایین های که داره باز من دوسش دارم

      موافقم 3
      مخالفم 1
  5. Hyonda is love

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    خو فراری عقب مونده از هیوندا یه باتری میکرفتی /:

    موافقم 1
    مخالفم 14
    1. Kawa

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      تو اول املای هیوندا رو یاد بگیر
      بعد بیا به فراری بگو عقب مانده

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. Nismo

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیوندا خودش از باباهاش catl و byd باتری میگیره

      موافقم 11
    3. اسد

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (839 ديدگاه)

      آخه بچه ! این مقاله راجع به موتور فراری هست چه ربطی به هیوندای داره!!!! خدا لعنت کنه آمریکا را که کره جنوبی را از سگ خوری درآورد و با سرمایه و انتقال تکنولوژی به اینجا رسوند و باعث شد شما بچه سالهای فن کره ای بیایین و هی چرت و پرت و شر و ور بگین!!!!

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. SMS

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (578 ديدگاه)

    قبلا به فراری علاقه زیادی نداشتم ولی الان با این موتور دارم ، قدرتش با پورشه ۹۱۱توربو هم فکر کنم تقریبا یکی باشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. Mohammad

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (333 ديدگاه)

    فراری همیشه سلطان مارانلو😍

  8. Galant.VR4(JDM)

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    طراحی انجینش هم یه اثر هنریه😍
    دیگه قانون جدید مساویه با سیاست جدید هرچند V8 نماد خودروهای فراری هست و کاملا حذفش نمیکنه.
    این انجین جدیدش هم کاری میکنه که تو ذهنمون هک بشه

  9. Muty

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    دوستان کسی توضیحی در مورد موتور شار محور می‌تونه بده

    1. amirboss

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (729 ديدگاه)

      نوعی از موتورهای الکتریکیه جمع و جوره که توش خلأ بین روتور و استاتور از هسته های فلزی که دورش رشته های مسی پیچیده شده تو جهت شار مغناطیسی به موازات محور چرخش قرار میگیره.
      این موتورها از نمونه های رایج خیلی سبک تر و ساده تر هستن و یه سیستم آب خنک هم براشون تعریف شده.
      گشتاور تولیدی از نمونه های رایج هم بیشتره و یه جورایی مشت تو دهن درونسوزهاست.

  10. Royal Driver

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    تیپو اف۱۶۳ واقعا موتور خاصیه به قول فراری یک «بچه وی۱۲ هست». ۱۲۰ درجه وی ۶ که جانشین خانواده وی۶ دینو بود. موتور ۶ سیلندر در تاریخ موتوراسپرت فراری خیلی جایگاه ویژه‌ای دارن.

  11. Jaysons

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حتی فراری هم جلوی الایندگی ها سر خم کرده ولی باید بگم با این انجین داره به رقباش چشمک میزنه

  12. ar-ma-n

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    عجب انجین شاهکاری برای خودش و هرکی اینو ساخت باید اسکار دنیا خودرو بهش بدن باور نکردنیه با این حجم این قدر داون هورس بده تاز 6 سیلندر هست چجوری این هم قدرت گرفتن موندم این میگن مهندسی ایتالیایی.

    بقول دوستمون فراری با این انجین به رقبا چشمک میزنه
    توصیف خوبی بود😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا