هرچند پیشرانهٔ V6 جدید فراری سیلندر و حجم کمتری نسبت به نمونههای V8 و V12 دارد اما به لطف تکنولوژیهای جدید، عملکرد فوقالعادهای را ارائه میکند.
هرچند هنوز غرش موتورهای V8 فراری همچنان در SF90 و روما ادامه دارد و هنوز میتوانیم از سمفونی گوشنواز نیروگاه V12 مارانلو در ۸۱۲ لذت ببریم اما با وضع قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی، تیفوسیها هم مجبور شدهاند روند کوچکسازی پیشرانهها را در پیش بگیرند. بااینحال، هرچند بعید است که هیچ موتور شش سیلندری بتواند جایزهٔ گرمی (ارزشمندترین جایزهٔ موسیقی جهان) را از آن خود کند اما موتور ۳ لیتری V6 جدید فراری با نام F163 ممکن است بتواند بهعنوان نامزد دریافت این جایزه انتخاب شود!
در F163 فراری برای محل نصب توربوشارژرها شیوهای که در موتورهای V8 خود استفاده میکرد را کنار گذاشته و سراغ ترکیب Hot-V رفته است که پاسخگویی توربوشارژرها را افزایش میدهد. در این ترکیب، توربوها داخل قسمت V موتور نصب میشوند. این توربوها هنگامیکه با تمام توان خود در حال کار باشند، ۲۹ psi بوست را در گلوی موتور V6 فراری میریزند که باعث تولید ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور میشود. این به معنای ۲۲۱ اسب بخار بر هر لیتر است که بیشتر از ۱۹۹ اسب بخار بر هر لیتر موتور ۴ لیتری V8 فراری SF90 XX است.
در این موتور همچنین سیلندرها فاصلهٔ زیادی از هم دارند و زاویهٔ بین آنها ۱۲۰ درجه است. این باعث شده ارتفاع موتور ۸.۵ سانتیمتر از موتور V8 فراری F8 کمتر شود که مرکز ثقل را کاهش میدهد. هرچند به دلیل افزایش فاصله بین سیلندرها طول کلی موتور F163 فقط یک سانتیمتر کمتر شده اما طبق گزارشها، پکیج کلی موتور ۳۰ کیلوگرم از پیشرانهٔ V8 فراری سبکتر است. مثل مکلارن آرتورا، در ۲۹۶ GTB هم یک موتور الکتریکی شار محوری که بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته، مکمل موتور V6 است. موتورهای شار محوری بسیار جمعوجورتر و فشردهتر از نمونههای شعاعی هستند. این موتور با تولید ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور، با پیشرانهٔ V6 تبانی میکند تا یک فراری سریع خلق کند.
new reventon
۲۰ اسفند ۱۴۰۲بنظر شما چطور میشه گشتاور زیاد دیسک(روتور) موتور شار محوری رو در هنگام ترمز گرفتن خنثی کرد؟
abolfazl poursharif
۲۰ اسفند ۱۴۰۲به سختی
اسد
۲۰ اسفند ۱۴۰۲دنیای خودرو یه شاهنشاه داره و اون فراری هست!!!!
Archi KHAN
۲۰ اسفند ۱۴۰۲وقتی از قدیم میگفتن :
” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “
عارف رضاییان
۱۲ فروردین ۱۴۰۳البته که فراری از پورشه در افتخاراتش ده قهرمانی بیشتر داره 😏😉
آرشام
۲۱ اسفند ۱۴۰۲با نیروی مغناطیسی میشه کمک کرد که قدرت چرخ ها از جنبشی به الکتریسیته تبدل کرد و ای بی اس هوایی که سرعت عمل بالا تری داشته باشه میشه گشتاور را کنترل کرد یه چیزی مثل توربین
نیما
۲۱ اسفند ۱۴۰۲با تغییر توی اتصالات سیم پیچ، الکتروموتور به ژنراتور تبدیل میشه. اینطوری هم ژنراتور نیروی ترمزی ایجاد میکنه که به کمک ترمزای دیسکیِ روی چرخ ها میاد، هم تو زمان ترمز برق تولید میکنه که باطری ها هم شارژ میشن. البته نمیدونم این ویژگی رو همه ماشینای برقی و هایبرید دارن یا نه. ولی مثلا لافراری رو مطمئنم که داره
مهرداد
۲۰ اسفند ۱۴۰۲مهندسی فراری
رامتین
۲۰ اسفند ۱۴۰۲زنده باد. موتور v8 فراری که سالها انجین برتر دنیا شده بود، این v6 هم بینظیره. روی کاغذ بگم بی ام و از موتوری با 2 سیلندر بیشتر و حجم 1400 سی سی بیشتر، نهایت 630 اسب گرفته.
B
۲۰ اسفند ۱۴۰۲این v6 فراری از اکثر v8 ها خوش صدا تره صداشو واقعا دوست دارم
البته موتور بی ام و هم عالیه اما به این هم توجه کن که این موتورا شاید با اهداف مختلف تولید شده باشن
Mr Tiger
۲۴ اسفند ۱۴۰۲برادر من موتورهای بی ام و بهتر از فراری نباشه کمتر نیست… همیشه موتورهاش تو دنیای خودروسازی بهترینن… تو الان میگی موتور ۴.۴ بیمر ۶۳۰ اسب با ۸ سیلندر داره… ولی اینو نمیدونی که ماشینای بیمر برا استفاده روزمره هستن و بوست توربو خیلی بالا نیست… مثلا تو m5 cs بالاترین بوست ۲۰ تاعه ولی برا فراری متوسط ۲۹ تاعه… اگه از موتور فراری اندازه بیمر کار بکشی سه سال بعد بایستی کلا اوورهال بشه… دوما اینکه مهندسی بی ام و و پورشه طوریه که کمترین انرژی هدر رفته رو داره تا سرچرخ… برو ببین ماشینای بیمر درعمل چطورن… ۶۰۰ اسب بیمر ۹۰۰ اسب بقیه رو حریفه… M3 شش سیلندر خیلی ماشینارو زخمی کرده
amirboss
۲۰ اسفند ۱۴۰۲فراری از سنت هاش فاصله گرفته و با چاشنی تند تکنولوژی داره پیش میره.
انگاری فراری داره به موتورهای بلوک تخت یا همون H نزدیک میشه که زیاد بد هم نیست.
درسته به تمامی نکات نهفته تو موتور فراری اشاره نشده و در حد یه پیش دبستانی معرفی شده ولی بازم میشه فهمید فراری داره تو فاز جدیدی از محصولاتش قدم برمیداره.
ar-ma-n
۲۱ اسفند ۱۴۰۲دقیقا بس فقط من نیستم همچنین حسی دارم .
هم فراری با v12 میشناختن یا اول فراری ماشین موتور اسپرت میساخت که بعد آمدم از اون ها یا پلتفرمشون ماشین های جاده داد بیرون ک همون هام بازم تو موتور اسپرت شرکت کردن .
در کل از موقعی که انزو فراری به رحمت خدا رفت فراری بیشتر با تکنولوژی جلو رفت و خب یک سری چیز هارو محدود کرد .
لامبورگینی همینطوری ولی لامبورگینی همون سنت های که تو مورسیه لاگو و گالاردو داشت الان تو هورکان و آونتادور داره .
ولی لامبو برای مدل های خاص تمام زور خودش برای ساختن میزار که یا تک ساخت میده یا با انواع های مختلف
نمونش مثل وننو
و همینطور روئلتو
و رونتون
و سیان
و….
کلا لامبورگینی ااز کار با سیاست خودش جلو میره برای پول بیشتر که واقعا ارزش داره و اینک که یک موقع های بگم من هنوز لامبورگینی هستم .
ar-ma-n
۲۱ اسفند ۱۴۰۲با این حالا هرچیم باش فراری یک نماد یا بقول خودشون یا نگین بزرگ رو تاج پادشاهی ایتالیا .
با تموم بالا پایین های که داره باز من دوسش دارم
Hyonda is love
۲۰ اسفند ۱۴۰۲خو فراری عقب مونده از هیوندا یه باتری میکرفتی /:
Kawa
۲۰ اسفند ۱۴۰۲تو اول املای هیوندا رو یاد بگیر
بعد بیا به فراری بگو عقب مانده
Nismo
۲۰ اسفند ۱۴۰۲هیوندا خودش از باباهاش catl و byd باتری میگیره
اسد
۲۰ اسفند ۱۴۰۲آخه بچه ! این مقاله راجع به موتور فراری هست چه ربطی به هیوندای داره!!!! خدا لعنت کنه آمریکا را که کره جنوبی را از سگ خوری درآورد و با سرمایه و انتقال تکنولوژی به اینجا رسوند و باعث شد شما بچه سالهای فن کره ای بیایین و هی چرت و پرت و شر و ور بگین!!!!
SMS
۲۰ اسفند ۱۴۰۲قبلا به فراری علاقه زیادی نداشتم ولی الان با این موتور دارم ، قدرتش با پورشه ۹۱۱توربو هم فکر کنم تقریبا یکی باشه
Mohammad
۲۰ اسفند ۱۴۰۲فراری همیشه سلطان مارانلو😍
Galant.VR4(JDM)
۲۰ اسفند ۱۴۰۲طراحی انجینش هم یه اثر هنریه😍
دیگه قانون جدید مساویه با سیاست جدید هرچند V8 نماد خودروهای فراری هست و کاملا حذفش نمیکنه.
این انجین جدیدش هم کاری میکنه که تو ذهنمون هک بشه
Muty
۲۰ اسفند ۱۴۰۲دوستان کسی توضیحی در مورد موتور شار محور میتونه بده
amirboss
۲۰ اسفند ۱۴۰۲نوعی از موتورهای الکتریکیه جمع و جوره که توش خلأ بین روتور و استاتور از هسته های فلزی که دورش رشته های مسی پیچیده شده تو جهت شار مغناطیسی به موازات محور چرخش قرار میگیره.
این موتورها از نمونه های رایج خیلی سبک تر و ساده تر هستن و یه سیستم آب خنک هم براشون تعریف شده.
گشتاور تولیدی از نمونه های رایج هم بیشتره و یه جورایی مشت تو دهن درونسوزهاست.
Royal Driver
۲۱ اسفند ۱۴۰۲تیپو اف۱۶۳ واقعا موتور خاصیه به قول فراری یک «بچه وی۱۲ هست». ۱۲۰ درجه وی ۶ که جانشین خانواده وی۶ دینو بود. موتور ۶ سیلندر در تاریخ موتوراسپرت فراری خیلی جایگاه ویژهای دارن.
Jaysons
۲۱ اسفند ۱۴۰۲حتی فراری هم جلوی الایندگی ها سر خم کرده ولی باید بگم با این انجین داره به رقباش چشمک میزنه
ar-ma-n
۲۱ اسفند ۱۴۰۲عجب انجین شاهکاری برای خودش و هرکی اینو ساخت باید اسکار دنیا خودرو بهش بدن باور نکردنیه با این حجم این قدر داون هورس بده تاز 6 سیلندر هست چجوری این هم قدرت گرفتن موندم این میگن مهندسی ایتالیایی.
بقول دوستمون فراری با این انجین به رقبا چشمک میزنه
توصیف خوبی بود😍😍