فراری

انقلاب در فراری؛ موج خریداران جوان و ورود به دنیای الکتریکی!

فراری همیشه به‌عنوان برندی شناخته شده که مشتریان آن اغلب افراد متمولی در سنین بالاتر بوده‌اند، اما این روند در حال تغییر است. طبق آخرین گزارش‌ها از مارانلو، ۴۰ درصد از خریداران جدید فراری زیر ۴۰ سال سن دارند. این رقم نسبت به ۱۸ ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته که نشان از تغییرات اساسی در پایگاه مشتریان این برند دارد. اما این تغییرات به چه دلیل رخ داده و چه تأثیری بر آینده فراری خواهد گذاشت؟

جوانان در صف خرید فراری؛ تغییر در استراتژی مشتریان؟

در گذشته، مشتریان اصلی فراری اغلب افراد مسن‌تری بودند که پس از سال‌ها موفقیت مالی، بالاخره به خرید یک خودروی فراری دست پیدا می‌کردند. اما حالا نسل جدیدی از مشتریان وارد بازی شده‌اند که علاقه‌مند به تجربه‌ی زودتر این برند هستند. بندتو وینیا، مدیرعامل فراری، در گفتگو با CNBC گفت:

من در مورد سایر برندها نمی‌دانم، اما برای ما، این یک دستاورد است که به لطف تیم به دست آمده است.

این تغییر در سن مشتریان فراری، نه‌تنها نشان‌دهنده افزایش علاقه جوان‌ترها به این برند است، بلکه حاکی از آن است که فراری موفق شده تا تصویر خود را از یک برند انحصاری و کلاسیک، به برندی مدرن و جذاب برای نسل جدید تبدیل کند.

فراری همچنان انحصاری باقی خواهد ماند؛ صف‌های انتظار طولانی‌تر می‌شود؟

یکی از استراتژی‌های قدیمی فراری که همچنان پابرجاست، محدود نگه‌داشتن تولید برای حفظ انحصار و ارزش خودروهایش است. فلسفه‌ی انزو فراری همیشه این بوده که “یک خودرو کمتر از میزان تقاضا تولید کنیم” تا برند فراری همیشه خاص و دست‌نیافتنی باقی بماند.

در حال حاضر، زمان انتظار برای تحویل خودروهای جدید بیش از دو سال است، اما فراری هیچ برنامه‌ای برای افزایش تولید و کاهش این زمان ندارد. حتی برخی مشتریان با مدیرعامل فراری مذاکره کرده‌اند تا خودروهایشان را زودتر تحویل بگیرند، اما پاسخ وینیا همچنان مشخص است:

یکی از مشتریان ۷۸ ساله به من گفت: نمی‌توانم دو سال برای دریافت خودرو صبر کنم. به او گفتم که این خودش یک انگیزه است! همچنین، یکی از مشتریان ۳۷ ساله از من خواست که قبل از ۴۰ سالگی خودروی خود را دریافت کند. به او گفتم: نگران نباش، در ۳۹ سالگی آن را خواهی گرفت!

این نشان می‌دهد که فراری همچنان به سیاست خاص و انحصاری خود پایبند است و قصد ندارد برای جذب مشتریان بیشتر، رویه‌ی خود را تغییر دهد.

فراری و آینده‌ی الکتریکی؛ انقلاب در دنیای سوپراسپرت‌ها؟

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در فراری در حال رخ دادن است، ورود این برند به دنیای خودروهای تمام الکتریکی است. در حالی که بسیاری از طرفداران سرسخت فراری، به موتورهای V12 تنفس طبیعی این برند وفادارند، نسل جدید مشتریان نگاه متفاوتی دارند و تنها به شرط الکتریکی بودن خودرو حاضر به خرید آن هستند.

تاریخ معرفی اولین فراری تمام الکتریکی:

۹ اکتبر ۲۰۲۵

فراری اعلام کرده که اولین خودروی تمام الکتریکی خود را در این تاریخ معرفی خواهد کرد. این مدل، یکی از شش خودروی جدیدی است که فراری تا پایان امسال معرفی خواهد کرد.

وینیا تأکید دارد که فراری قصد ندارد به‌طور کامل از موتورهای احتراقی فاصله بگیرد و به همین دلیل، استراتژی سه‌گانه‌ی خود را حفظ خواهد کرد:

نوع قوای محرکه وضعیت در فراری
موتورهای احتراقی سنتی (بنزینی) تولید همچنان ادامه خواهد داشت
مدل‌های هیبریدی گسترش و افزایش مدل‌ها
مدل‌های تمام الکتریکی معرفی اولین نمونه در اکتبر ۲۰۲۵

وینیا می‌گوید:

ما به ترکیب موتورهای بنزینی، هیبریدی و الکتریکی ادامه خواهیم داد تا تمامی مشتریان را راضی نگه داریم.

با این وجود، ورود یک خودروی الکتریکی به خط تولید فراری، تغییری بنیادی در هویت این برند خواهد بود. آیا فراری الکتریکی می‌تواند همان حس و حال و هیجان مدل‌های بنزینی را ارائه دهد؟

فراری در مسیر جدید؛ آینده چه خواهد شد؟

📌 نکات کلیدی:
✅ ۴۰ درصد مشتریان جدید فراری زیر ۴۰ سال هستند
✅ فراری همچنان تولید محدود را حفظ کرده و زمان انتظار بیش از ۲ سال است
✅ اولین فراری تمام الکتریکی در ۹ اکتبر ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد
✅ استراتژی سه‌گانه‌ی احتراق داخلی – هیبرید – الکتریکی در برنامه‌ی آینده‌ی فراری

آیا فراری الکتریکی همان هیجان مدل‌های بنزینی را خواهد داشت؟ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. مهربد

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    انعطاف به جای تعصب، رمز پیروزی است..!

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD-B

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3180 ديدگاه)

      همین پایبند بودن به سنت ها و تعصب ها هست که فراری رو خاص تر از بقیه می‌کنه
      تولیداتش محدوده ولی یه نگاه به ارزش سهامش بنداز
      موقعی که همینجوری داره سود کلان میده چرا بیاد تغییر رویه بده

  2. R

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1313 ديدگاه)

    اینجا طرفدارای متعصب فراری یقه جر میکنن واسه شرکتی که برای پیرمردا ساخته شده بهش افتخارم میکنه لذت رانندگی در ۸۰ سالگی به چه درد میخوره کی تو اون سن میخواد فراری برونه.
    صبر کنین ۸۰ سالتون بشه بعد بیاید با لامبورگینی کل کل کنید😂😂

    موافقم 12
    مخالفم 29
    1. Ferrari

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1984 ديدگاه)

      چه افتخار بزرگی نصیب لامبورگینی شده.‌ تبریک میگم.
      چیزی که مهمه بهتر بودن فراری نسبت به لامبورگینی در همه شاخص هاست. چه از لحاظ کیفیت و فناوری و چه به لحاظ فروش و سود خالص
      شما هم برو یه دلیل واسه له شدن های پیاپی روئلتو جلو sf90 تو درگ ها پیدا کن
      بعد ۶ سال معرفی شده اینطوری چپ و راست شده

      موافقم 21
      مخالفم 11
      1. Shirko

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (276 ديدگاه)

        در جواب اقای Ferrari ، در کل خودروهای فراری کلا خیلی کسل کننده هستن و ۶۰ درصد طرفداراش ، پیرمرد و ۴۰ درصدشو میان سال‌ها تشکیل می دن ، با چ رویی با لامبورگینی مقایسش می کنی ، تو کل محصولات فراری یه اس اف ۹۰ از روئلتو پیشی گرفته دنیا رو به آتش کشیدین ، اونم ۲۰۰ کیلو ازش سبکتره و رقیبش محسوب نمی شه

        موافقم 11
        مخالفم 22
        1. Ferrari

          ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1984 ديدگاه)

          شیروکو جان من اصلا برام مهم نیست مشتری های فراری چه افرادی هستن اصلا فرض کن ارواح مرده ها باشن. میخوام بهتون بگم این دلیلی برای افتخار کردن به لامبورگینی و کری خودن برای فراری فنا نیست دادا. البته حق میدم وقتی چیزی برای ارایه نباشه به این موارد باید متوسل بشید اما یه نگاه منطقی به برنامه های دوتا خودروساز بندازی متوجه میشی چقدر لامبورگینی عقبه.
          فراری اولین سوپر اسپرت هیبریدی تولید انبوه خودش رو سال ۲۰۱۹ معرفی کرد حتی دومین هیبریدی رو هم زودتر از روئلتو بیرون داد، ماشین هایی که بهتر از روئلتو بودن علیرغم قدیمی‌تر بودن
          اولین محصول الکتریکی رو چند ماه دیگه معرفی میکنن درحالی که لامبو ۴ سال دیگه قراره اینکارو انجام بده

          موافقم 8
          مخالفم 5
        2. ارسلان

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (55 ديدگاه)

          قیمت فراری کلا بالاتره ، SUV فراری دو برابر لامبورگینی قیمت داره….. خرید لامبورگینی خیلی راحت تر از فراریه کلا از همه نظر….خودتو هم پاره کنی ، برند فراری بالاتر از لامبورگینیه

      2. nima.jdm

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1128 ديدگاه)

        چیزی که مهمه اینه هر دو هم خون هم هستن و جفتشون عالین
        (البته اگه بخوایم صادق باشیم فراری بهتره)

        موافقم 15
        مخالفم 3
      3. R

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1313 ديدگاه)

        هروقت واسه له شدن ۴۵۸ اسپشیال و ۸۱۲ مقابل هوراکان پرفورمانته و آونتادور SVJ چه تو پیست چه تو درگ جواب پیدا کردی منم واست جواب دارم فعلا بیا اینارو جواب بده حالا جوابت آمادس پیش من😂😂😂

        موافقم 8
        مخالفم 16
        1. Ferrari

          ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1984 ديدگاه)

          لامبورگینی هوراکان سال ۲۰۱۷ معرفی شد و فراری ۴۵۸ اسپشیال سال ۲۰۱۳.
          سوال من اینه چرا پرفورمانته رو با ماشینی که ۴ سال قبل معرفی شده مقایسه میکنی ولی با فراری 488 پیستا که رقیب مستقیمش هست مقایسه نمیکنی؟ میترسی؟ ببین حتی نیومدی هوراکان رو با 458 اسپشیال مقایسه کنی چون میدونستی بازم از پس اسپشیاله بر نمیاد گفتی پرفورمانته😂 حالا نمیخوام در مورد لپتایم های این دوتا ماشین صحبت کنم که پیستا چه بالایی سر پرفورمانته اورد
          فراری ۸۱۲ هم تو همین درگ کار واو چند روز پیش نشون داد چه بلایی میتونه سر svj بیاره. ندیدی تو رولینگ باهاش چیکار کرد؟ تو حالت سکون هم سریعتر از svj بود که 😂😂😂

          موافقم 8
          مخالفم 4
        2. sevlan

          ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (59 ديدگاه)

          چه چیز خنده داریه🤔🤔🤔خودتم میدونی که حرفات چرت محضه، 812 همیشه تو درگا آونتادور رو زده، با اینکه موتورجلو و دف عقب بود ، 458 اسپیشیاله با موتور 8سیلندر 4.5لیتری تقریبا به اندازه هوراکان اسب بخار داشت و با دف عقب به اندازه هوراکان تند و تیز بود و همین بس که جرمی کلارکسون میگفت بهترین سوپراسپرت دنیاست و موتورش هم جزو انجین‌های منتخب اون سالها و حتی الانه ،الانم قیمت دست دوهاش خداتومنه، البته اگه کسی بفروشه، پس خواهشا تعصبی حرف نزن، من عاشق برندای ایتالیایی و بخصوص فراری و لامبوام، ولی تعصب دل آدمو سخت میکنه

          موافقم 5
          مخالفم 4
        3. Ferrari

          ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1984 ديدگاه)

          همینکه فراری ۴۵۸ اسپشیاله ۲۰۱۳ رو با هوراکان پرفورمانته ۲۰۱۷ مقایسه میکنی مشخصه چی میخوای بگی و چه جوابی اماده کردی. رقیب اصلی پرفورمانته 488 پیستا هست که کمتر از یکسال بعد از پرفورمانته معرفی شد و تو پیستهای مسابقه پرفورمانته رو بدجور تحقیر کرد
          ۸۱۲ هم تو درگ کار واو نشون داد کت تن کیه اونجا که روئلتو تو رولینگ ریس به سختی برد باید میفهمیدی داستان چیه. Svj که هم درگ از سکون و هم رولینگ رو باخت دیگه چی داری بگی؟

          موافقم 7
          مخالفم 3
        4. sinasvj

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (443 ديدگاه)

          آقای Ferrari بله درست میگید توی درگ کار واو توی رولینگ فراری برد بخاطر وزن کمتر و گیربکس دوکلاچه سریعتر اما توی حالت سکون هردوبار اونتادور زد بهتره یبار دیگه ویدئو رو ببینید بعد شما که توی فرمولا وان و لمانز سابقه دارید چطوریه که پرچمداراتون هنوز تو نوربرگرینگ یه رکورد معقول ندارن؟ شما فراری فنا متاسفانه مثل رئالیای دنیای ماشین هستید فقط به سابقه قهرمانیاتون مینازید ولی اینجا لامبورگینی بازیو قشنگتر درمیاره و تیکی تاکا میکنه دقیقا مثل بارسلونا

          موافقم 6
          مخالفم 3
        5. R

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1313 ديدگاه)

          جالبه
          خوبه درگ ها تو همین سایت هس انکار میکنی با یه سرچ میتونی ببینی درگ آونتادور با ۸۱۲ و پورشه برگذار کرده کارواو چطوری با قدرت و گشتاور کمتر ۸۱۲ رو نابود کرد جدیدا هم درگ اولتیمائه و کامپتزیونه که دیدی اونجام له شد.
          درگ پرفورمانته و ۴۵۸ اسپشیال هم تو قسمت ۷ سری اول گرند تور هست که بازم اونجا فراری پیر نقطه شد به اطلاعاتت اضافه کنم که هوراکان پایه با ۴۵۸ پایه و پرفورمانته با پیستا مقایسه میشه چون هردو تنفس طبیعین میخوای با ۴۸۸ که تویین توربوعه مقایسه کنی؟ انقدر اطلاعات نداری اسمتم گذاشتی فراری فن؟ . فراری به خاطر منابع مالی زیاد زود به زود نسل عوض میکنه بنابراین مقایسه مدلای جدید فراری با لامبورگینی اشتباهه هرچند همون جدیدا هم نمیتونن به گرد لامبورگینی برسن باید بدونی رقیب مستقیم آونتادور فراری اف ۱۲ عه نه ۸۱۲ که اونم شکست داده!!! جدیدا هم درگ تایمز تو پیست درگ ریوولتو رو با اس اف ۹۰ درگ داده ریوولتو با ۲۰۰ کیلو وزن کمتر تایم ۹.۴ و اس اف ۹.۵ ثبت کردن این شکست تحقیر آمیز هم به کارنامه های فراری اضاف کن
          تا شکستای بعدی بدرود

          موافقم 4
          مخالفم 1
        6. JaMsHiD-B

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (3180 ديدگاه)

          رقیبی برای 499P پیدا کردی بیا بعدا باهات بحث میکنم

          موافقم 1
          مخالفم 2
    2. Scuderia Ferrari

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4119 ديدگاه)

      هیچ جوره به فراری نمیخوره که ارزش کل کل داشته باشه
      حتی پیدا کردن یه مورد برتری نسبت به فراری هم کار سختیه !!!!

      موافقم 12
      مخالفم 4
    3. همایون

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (993 ديدگاه)

      عزیز من فراری همیشه آرزوی جوانها بوده ولی تو نسل قدیم بیشترشون فقط سهمشون پوستر فراری روی دیوار اتاقشون بود و آدم باید یک عمر کار میکرد تا بتونه فراری بخره واسه همین اکثریت مشتریها افراد مسن بودن ولی همون موقع هم افراد جوانی بودن که یا خانواده ثروتمند داشتن یا به هرطریقی پولدار شدن و فراری خریدن ولی تعدادشون حداقلی بود ولی یهو تو کشورهای عربی و چین موج ثروت بین جامعه تقسیم شد از اونور با اومدن سوشال مدیا ساهد ظهور میلیونرهای یک شبه که نود درصدشون جوان هستن بودیم و خب طبیعیه بیشتر ثروتمندها یکی از انتخابهاشون فراریه این اتفاق فقط واسه فراری نیست بقیه برندهای لوکس هم سن مشتریانشون پایین اومده

      موافقم 11
      مخالفم 1
    4. JaMsHiD-B

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3180 ديدگاه)

      اگه لامبورگینی بلده ماشین بسازه بیاد تو مسابقات ازش استفاده کنه .
      شاید بتونه پشت پژو حرکت کنه😂😂😂
      اصلا مسابقات چیه؟
      یه رقیب برا SF90 که داره بازنشسته میشه بسازه
      نه تو جاده حریف فراریه ، نه تو مسابقات
      برند مستقل رو نباید با یه برند که کل زندیگشو مدیون آئودی و گروه فولکس هست مقایسه کرد

      موافقم 4
      مخالفم 2
    5. JaMsHiD-B

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3180 ديدگاه)

      فراری مثل لامبو دم دستی نیست هر آدمی بیاد تو نمایندگی کیلویی ماشین بهش بدن

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. sinasvj

        ۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (443 ديدگاه)

        چرا با خودت درگیری بنده خدا😂💔

        موافقم 1
        مخالفم 1
  3. گاس فرینگ

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (687 ديدگاه)

    بنفع فراری شد
    فکرکن کلی زحمت بکشی ماشین با بهترین عملکرد در پیست بدی بیرون بعد ۹۹ درصد تولیدش رو چندتا کلکسیونر پیر خرفت مستقیم از کارخونه بردارن بذارن تو کلکسیونشون خاک بخوره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  4. سوشیانت

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4023 ديدگاه)

    برای همینه که میگم طرز تفکر فراری کثیفه فکر میکنن کمتر از تقاضا تولید کنن خیلی شاخن!!! خریداراش هم تفکرشون داره پیرمردی میشه که موتور برقی رو به v12 ترجیح میدن

    موافقم 9
    مخالفم 21
  5. رحیمی

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یک دلیل داره اون هم افزایش ثروتمندان جوان در دنیا هستش که از طریق یوتیوبری و اینفلونسری و ارز دیجیتال به ثروت بالا دست پیدا کردن

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. مهرداد

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم خودرو تمام برقی فراری ببینم چه ویژگی متمایز کننده ای نسبت به رقبا برقی داره چون صد درصد قیمت زیر ۴۰۰ هزار دلار که نمیگذاره .و صد درصد دنبال شتاب دیوانه وار نورا R هم نیست ‌.پس ویژگی برجسته اش برای توجیه قیمت بالا به جز برند زیبا و با اصالتش دیگه چیه؟

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. صامورایی

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (439 ديدگاه)

      کیفیت رانندگی، شاسی تنظیم شده، تقسیم وزن و چابکی عالی، سعی در کاهش وزن تا حد امکان در قیاس با رقبا

      موافقم 8
      مخالفم 1
  7. وی

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (408 ديدگاه)

    به عنوان یه جولن ماشین باز خودروهای هیچ برندی به اندازه فراری برام جذاب نیستن چه مدلای کلاسیک چه مدرن
    فراری مثل مرسدس بنز میست که به خاطر رانندگی با وقار و طراحی سنگین بیشتر پیرمردا رو جذب کنه فراری کاملا شخصیت خشن و اسپرت خودشو داره تنها دلیلی که بیشتر خریداراش مسن بودن بی پولی جوان ها بوده که جدیدا به خاطر راه های جدید پولدار شدن این قضیه رفع شده

    موافقم 5
    مخالفم 6
  8. nima.jdm

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    اسب سرکش اصیل ایتالیایی

    موافقم 5
    مخالفم 4
  9. JaMsHiD-B

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3180 ديدگاه)

    فقط اینایی که دارن لامبو رو با فراری مقایسه میکنن
    خدایا🤣🤣🤣
    اصلا فراری برا پورسانگوئه یه پلتفرم اختصاصی و موتور خودشو گذاشت
    لامبو که همه چیزشو از آئودی و فولکس گرفته چی میگه
    بعدش میگن چرا فراری نمیاد توی نوربرگ رینگ
    همین خاص بودن و انحصاری بودن فراریه که اینقدر به سود دهی رسیده . فراری اصلا نیازی نداره برا ثابت کردن خودش بیاد توی پیست ! در حالی که هرروز داره مسابقاتو می‌بره !
    اینقدر بازاریابی و تاریچه فراری قویه که خریدارانش چشم بسته فقط میان ماشیناشو میخرن !
    اصلا کاری به رکورد فلان پیست ندارن

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. R

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1313 ديدگاه)

      کدوم مسابقه جوان؟ فرمول یک؟ تو چند سال اخیر جایگاهشون کجا بوده؟
      مغروریت از زمان انزو رو میگگی خاص بودن؟ اتفاقا دیدن جواب نمیده یکم شل کردن

      1. JaMsHiD-B

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3180 ديدگاه)

        جایگاه که زیاد داشتن توی فرمول یک
        توی استقامتی و بقیه مسابقات هم که تکلیف فراری مشخصه
        بعدش همین سفت گرفتنا هست که مردم رو مجاب می‌کنه که فراری بخرن
        وگرنه فروختن ماشین به هر ننه قمری که کاری نداره
        تهش خودت تبدیل میشی به یه برند دم دستی
        روشی رو هم که ثابت شده هست رو نمیان بخاطر حرف دوتا مشتری و حرف من و شما عوض کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا