فراری برنامه دارد تا سال ۲۰۲۶ از نخستین محصول برقی خود با قیمت حدودی ۵۵۰ هزار دلار رونمایی کند.
برند ایتالیایی فراری با وجود تعهد قوی که به زنده نگه داشتن پیشرانههای درونسوز خود دارد، تصمیم گرفته تا به صنعت خودروهای برقی هم وارد و در این زمینه هم حرفی برای گفتن داشته باشد. این شرکت هماکنون تمام تلاش خود را میکند تا به بهترین شکل ممکن خود را برای عصر جدید خودروسازی آماده کند؛ در همین راستا برنامه خود را برای معرفی نخستین فراری برقی تاریخ اعلام کرده است. مدیران مارانلو قصد دارند در سال ۲۰۲۵ از این محصول رونمایی کنند و آن را تا یک سال بعد به دست مشتریان برسانند.
پیشرفت فراری در توسعه خودروی برقی
خوشبختانه و برخلاف انتظار، خودروی برقی فراری در مراحل اولیه مانند اسکچ و طراحی نیست و به فاز آزمایشی پروتوتایپ رسیده است. تصاویر جاسوسی منتشرشده در فضای مجازی، نمونهاولیه این خودرو را در حال گذراندن تستهای جادهای نشان میدهد. پس از انتشار خبر، مدیرعامل برند فراری، «بِنِدِتو ویگنا»، نیز آن را تایید کرد. فراری برای تست بیسروصدای محصول خود، از بدنه رسمی شاسیبلند مازراتی لوانته بهره میبرد که بهطور تقریبی، ابعاد محصول نهایی را نیز مشخص میکند.
چرا فراری برقی اهمیت دارد؟
فراری با معرفی پروسانگوئه نشان داد که در ارائه محصولات جدید و نوآورانه دیدگاهی متفاوت دارد. مدیرعامل این برند با اشاره به مدل برقی اذعان داشت که خودروی یادشده به شکل درست ساخته خواهد شد و هیجان خاص رانندگی سایر فراریها را خواهد داشت. فراری یک سوپراسپرتساز به شمار میرود؛ بنابراین با معرفی محصولات برقی به بخش کمفروش صنعت خودروهای برقی قدم گذاشته است. بیشتر خریداران این خودروها به دنبال موتورهای درونسوز قدرتمند هستند. با این وجود فراری برای عقب نماندن از قافله تصمیم بر معرفی این محصول گرفته است.
باتری و پیشرانه
برند فراری چندی پیش از یک کارخانه کاملا جدید رونمایی کرد که مهندسان آن، پا را از تولید خودرو هم فراتر گذاشتهاند و قطعات موردنیاز برای تولید خودروی برقی مانند ترنساکسل، الکتروموتور، اینورتر، باتری و… را نیز میسازند. البته که سلول باتریها از یک شرکت سومشخص خریداری میشوند و پس از مونتاژ در کارخانه مارانلو، درون خودرو قرار میگیرند. برند یادشده برنامه دارد در آینده خودروهای هیبریدی و تماما درونسوز خود را هم به همین خط تولید وارد کند.
ویگنا میگوید که باتری فراری برقی از شیمی محبوب اما کمچگال LFP استفاده نخواهد کرد. او همچنین مدعی شد که فراری چگالی باتریهایش را هر سال ۱۰ درصد افزایش خواهد داد.
ویگنا تاکید میکند که خودروی برقی مارانلو برخلاف تصور ساکت و بیصدا نخواهد بود؛ هر چند فراری برای حفظ اصالت خود از صداهای مصنوعی استفاده نخواهد کرد اما پیشرانه برقی، صدای منحصربهفرد خود را تولید میکند. بنابراین میتوان انتظار داشت که مهندسان این شرکت از راهحلی مشابه پورشه استفاده کنند و با تقویت صدای موتور برقی، حالوهوایی متفاوت را به راننده و سرنشینان القا کنند.
قیمت عرضه فراری برقی
گمانهزنیها بر آن است که فراری برقی بهعنوان محصولی لوکس و با قیمت حدودی ۵۵۰ هزار دلار به فروش برسد. با این وجود ویگنا به رقم اعلامشده واکنش نشان داده و اعلام کرده که فراری تا یک ماه پیش از عرضه نهایی خودرو در سال ۲۰۲۶ هیچ قیمت رسمی را اعلام نخواهد کرد. هر چند رسانهها انتظار داشتند رقم یادشده را رد کند اما این اتفاق هم نیافتاد. او در ادامه بحث خود به تمرکز بیشتر خودروسازی تحتمدیریتش روی شخصیسازی بیشتر خودروها اشاره کرد که از نظر منطقی و با توجه به سابقه درخشان این برند در عرضه آپشنهای گرانقیمت، قیمت نهایی خودرو را افزایش میدهد.
حجم تولید خودروی برقی فراری
این شرکت از ارائه دادهها و برنامه تولید محصول برقیاش خودداری کرده است. با این همه، در کنفرانس و جلسه سهامداران خود اعلام کرد که مدل برقی تا ۵ درصد فروش این برند را به خود اختصاص خواهد داد تا اینکه با فرارسیدن سال ۲۰۳۰، این رقم به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. برخی رسانهها گزارش دادهاند که فراری هماکنون کار روی محصول برقی دوم خود را هم آغاز کرده است اما این شایعه در هالهای ابهام قرار دارد.
سابقه فراری در قطعات الکترونیکی
زیرشاخه موتوراسپرت برند فراری پیش از این برای آمادهسازی خودروهیای فرمول ۱ خود با «سیستم بازیابی انرژی جنبشی» یا همان «KERS» هم کار میکرده است. این فناوری آنقدر پیشرفته شد که به توسعه ابرخودرویی LMH این برند برای حضور در مسابقات WEC و مسابقه ۲۴ ساعتی لمان کمک کرد و دو سال پیاپی آنها را در پیست فرانسوی لاسارته به پیروزی رساند. نظر شما درباره یک فراری برقی چیست؟ آیا مدلهای تمام برقی این سوپراسپرتهای اصیل به همان اندازه جذاب خواهد بود؟
HELLO.BROTHERS
۹ مهر ۱۴۰۳باید فراری کاری کنه مشتری قشنگ حس کنه فرق زیادی بین فراری برقی با لوسید ایر و تسلا اس پلید هست،اگه نباشه باید دیوانه باشی اینقدر جای یه خودروی الکتریکی پول بدی.😄😄😄😄😄😄
amirkhanzadeh
۱۰ مهر ۱۴۰۳اگر فراری مثل رولزرویس ماشین برقی بده بیرون
صد در صد هم تقاضا براش زیاد میشه و هم انقلابی در خودرو های سوپر اسپرت برقی آینده میشه
HELLO.BROTHERS
۹ مهر ۱۴۰۳خدا کنه فراری فقط نخواد با نام برندش درامد در بیار تو خودرو های برقی عملن یه چندتا حرکت فوقالعاده بزنه.😁😁😁😁😁
kenshi
۹ مهر ۱۴۰۳فکر نکنم برند کاملا برقی بشه
واقعا حیفه اگه بشه
امیدوارم موتورهای تنفس طبیعی رو زنده نگه دارن
علی جردن
۹ مهر ۱۴۰۳فراری اگه فراریه و ادعا داره ریش سفید خودروسازیه باید کاری کنه ماشینش با باطری قلمی یا باطری ساعت کار کنه وگرنه شتاب وحشتناک تسلا پلاد هم داره… وگرنه فراری با چینی برقی چه فرقی داره؟ جز آرم اسب و چرم قرمز
فقط انگلستان
۹ مهر ۱۴۰۳علی جردن گرامی این حرفا از شما بعیده فراری قبل از هر چیزی پرستیژ و محبوبیت لازمه رو داره بعد هم توان ساخت خودروهای سطح بالا رو داره که شرکت های چینی توان فنی و تخصص فراری رو ندارن
همون طور که تو متن نوشته شده محصول برقی فراری یه خودرو خیلی لوکس با قیمت بالای 550هزار دلار خواهد بود به نظرت چند تا شرکت تو چین که هیچی تو کل جهان هستن که بتونن خودروهایی با این قیمت بفروشن اون هم در تعداد بالا.
علی جردن
۹ مهر ۱۴۰۳اگه بتونه خودروی چند تنی با باطری نیم قلمی کار کنه میشه خودروی سطح بالاتر
میشه تکنولوژی برتر
میشه خودروی برتر
میشه خودروی سطح بالاتر
هرچند فراری قول داده مثل بقیه ماشین های برقی صدای اگزوز فیک از اسپیکر پخش نکنه و صدای واقعی موتور برقی بصورت گوشنواز صدای حقیقی بده
Dark Knight
۹ مهر ۱۴۰۳فرقشون اینه که این فراری هست و اونا ماشین چینی ، ساعت های چند میلیون دلاری rolex خیلی وقتا از ساعت های هوشمند ۳۰ دلاری شیائومی آپشن های کمتری دارن و حتی به دقت اون ها نیستن ولی در نهایت هیچکس حتی به مقایسه rolex یا شیائومی فکر هم نمیکنه
جرمی کلارکسون
۹ مهر ۱۴۰۳من جرمی کلارکسونم و بنظرم فراری برقی هیچ فرقی با سطل آشغال اس پلد نداره از هموند پرسیدم و گفت ریمک نورا بهترین هایپرکار برقیه
خدافظ
Muty
۱۲ مهر ۱۴۰۳مشکل این که تو حتی از ۱۰۰ متری اس پلد هم رد نشدی اونوقت داری فتوا میدی برا ماشینی که ۲ سال دیگه قراره تولید بشه…
حامد
۹ مهر ۱۴۰۳باید این کارو کنه
فراری نمیخواد که تو دوره ای که تمام ماشینا برقی شدن بیاد درون سوز بزنه و به کلکسیونر ها بفروشه فقط
فراری میخواد مثل قدیمش رو لبه تکنولوژی باشه، وقتی یه محصول جدید میده بیرون دهن همرو باز کنه از تعجب بخاطر پیشرفتاش، نمیخواد که ماشینای میلیون دلاری سنتی بسازه فقط
الان نه، پنج سال بعدم نه، ده سال دیگه قطعا ماشینای برقی سهم اصلی بازارو گرفتن دستشون و ماشین سی هزار دلاری صفر تا صد دو ثانیه ای میزنه بعد فراری که باید مثل یه موشک سریع باشه جلوی اونا کم بیاره
همین الان بهترین محصولای فراری و لامبورگینی جلو یه تسلا پلد 100 هزار دلاری کم میارن، مهم نیست که بگی اینا نباید باهم مقایسه بشن اونا گشتاور آنی دارن فلانن بهمانن، مهم اینه که فراری نباید کند باشه! فراری باید دست نیافتنی باشه
باید وارد برقی سازی بشن هرچه زودتر
Mr wrong
۹ مهر ۱۴۰۳دقیقا
مگه تو دوره موتور های بنزینی فراری مثل بقیه بود؟
خیلی هام ۱۲ سیلندر داشتن ولی ۱۲ سیلندر فراری کجا؟
توی دوران برقی هم فراری منحصر بفرد خواهد بود
چون نه مثل بنز و بی ام و شتاب زده عمل میکنه و نه مقابل روند صنعت و سلیقه بازار قرار میگیره
همیشه معقول و حساب شده عمل کرده و خواهد کرد
hosen
۹ مهر ۱۴۰۳حیف فراری واقعا
با اون پیشینه و عظمت توی انجین های درونسوز روی بیاری به ماشین های الکتریکی واقعا غم انگیزه.
البته نمیشه برخلاف روز دنیا حرکت کرد خواه ناخواه کمپانی هایی نظیر فراری و لامبو و … وارد الکتریکی سازی خواهند شد.
Chevrolet
۹ مهر ۱۴۰۳هیچوقت دوست نداشتم خودروها برقی شن که شدن و باز هم دوست نخواهم داشت
حسن
۹ مهر ۱۴۰۳این ارمیچرش طلاییه که قیمتش اینجوری شده
HELLO.BROTHERS
۱۰ مهر ۱۴۰۳مثل اون رولزرویس که قیمتش ۵۵۰هزارتاس،بعد موتورش ۵۸۰اسب فکر کنم،