فراری

حراج لاشه فراری 500 موندیال با قیمت فراتر از 1 میلیون دلار!

محصولات فراری به قدری ارزشمند هستند که حتی لاشه خودروی ۵۰۰ موندیال نیز می‌تواند در حراجی‌ها با قیمتی فراتر از ۱ میلیون دلار به فروش برسد!

شاید هیچ برند دیگری به اندازه فراری با پیشرانه ۱۲ سیلندر عجین نشده باشد. اگرچه چنین رابطه‌ای همواره وجود داشته است اما ایتالیایی‌ها با تولید پیشرانه‌های گوناگون که در موتور اسپرت نیز موفق شده‌اند بیگانه نیستند. در اوایل دهه ۵۰ میلادی فراری حتی برخی خودروهای ۴ سیلندر از جمله ۵۰۰ موندیال را تولید کرد و انتظار می‌رود یکی از همین مدل‌های اولیه در حراجی RM Sotheby’s با قیمت قابل‌توجهی به فروش رود. البته منظور ما خودرویی کامل نیست بلکه لاشه آن حراج خواهد شد!

اولین خودروی مسابقه‌ای فرمول یک فراری که از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده می‌کرد در گرندپری باری ۱۹۵۱ تست شد. پیشرانه ۲.۵ لیتری این خودرو توسط اورلیو لامپردی طراحی شده بود و اواخر همان ماه نسخه ۲ لیتری نیز برای نصب در خودروی مسابقه‌ای فرمول ۲ فراری آماده شد. پیشرانه موردبحث که با نام تیپو ۵۰۰ شناخته می‌شد ساختاری تمام آلومینیومی داشت و از شمع‌های دوبل و دو کاربراتور وبر استفاده می‌کرد. با قدرت ۱۸۰ اسب بخار، تیپو ۵۰۰ توانایی‌های زیادی داشت به گونه‌ای که آلبرتو آسکاری توانست با خودروی فراری ۵۰۰ F2 قهرمانی جهان سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ را به دست آورد.

فراری در سال‌های بعد ۵۰۰ موندیال را به عنوان خودرویی جاده‌ای و برای ادای احترام به موفقیت در موتور اسپرت تولید کرد. پیشرانه تیپو ۵۰۰ در این خودرو ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و با زیر بدنه زیبای طراحی شده توسط پینین فارینا جا خوش کرده بود. تنها ۱۳ دستگاه از نسخه اسپایدر این خودرو تولید شد و مدل موردبحث ما دومین نسخه تولیدی آن است. این ۵۰۰ موندیال اولین بار به فرانکو کورناچیا که مالک یکی از موفق‌ترین تیم‌های مسابقه‌ای بود فروخته شد. ۵۰۰ موندیال اولین بار در مسابقات کوپا دلا تاسکانا ۱۹۵۴ شرکت کرد و راننده آن نیز فرانکو کورتس بود. طرفداران فراری احتمالاً کورتس را به عنوان فردی می‌شناسند که با اولین خودروی فراری به اولین پیروزی در موتور اسپرت رسید. کورتس در رده‌بندی کلی به رتبه نوزدهم و در کلاس خود به رده دوم رسید. او در همان سال و در مسابقات میله میگلیا نیز توانست رده چهارم کلاس و رتبه چهاردهم کلی را کسب کند. این خودرو به شرکت در مسابقات ادامه می‌داد و تا سال ۱۹۵۸ نیز موفقیت‌هایی کسب کرد و پس از آن راهی آمریکا شد.

فراری ۵۰۰ موندیال تا سال ۱۹۶۳ در اختیار استنلی ساریج بود. او در آن زمان پیشرانه ۴ سیلندر لامپردی را با پیشرانه ۸ سیلندر آمریکایی تعویض کرد اما خودرو در سال ۱۹۶۵ تصادف سختی در مسابقات داشت و به شکلی درآمد که هم‌اکنون مشاهده می‌کنید. انتظار می‌رود لاشه سوخته و از بین رفته این خودرو در حراجی با قیمت بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون دلار فروخته شود که برای وسیله نقلیه‌ای با چنین شکل و وضعی قیمت بسیار بالایی خواهد بود. اساساً هیچ‌چیزی از فراری ۵۰۰ موندیال باقی نمانده است هرچند شماره شناسایی و شاسی آن وجود دارد. البته شک نداریم که کلکسیونرهای زیادی آماده پرداخت چنین مبلغی جهت بازسازی آن هستند. پیشرانه ۴ سیلندر خودرو مدت زیادی است که گم شده اما برخی قطعات گیربکس و اکسل عقب به خریدار تحویل داده خواهد شد. همچنین خریدار نسخه ۳ لیتری پیشرانه لامپردی را نیز دریافت خواهد کرد که می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی برای بازسازی خودرو باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Ferrari

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    نام بزرگ فراری هم نمی تونه این قیمت رو توجیه کنه

    موافقم 73
    مخالفم 4
  2. Avan

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خب این به چه دردی می خوره ؟! لااقل اگر تصادف شدید داشت قابل بازیابی بود!

    موافقم 39
    مخالفم 1
  3. نشناسی بهتره

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    ?!!!BRO WHAT FU*K
    چرا آخه باید یه لاشه ماشین بخری:///

    موافقم 34
    مخالفم 4
  4. علی جردن

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    وقتی خودت یک ماشین صفر نخری واسه سالیان سال بندازی گوشه پارکینگت بعد ۳۰ یال بری بالا سرش ببینی هنوزم مثل روز اول بوی نویی میده مجبوری ماشین کهنه و کثیف دیگران رو بخری بلیسی بازسازی کنی تا شاید شبیه خودرو بتونی درش بیاری…
    (( فلسه کلاسیک )) معنی واقعی کلاسیک داشتن خودروی صفری هست که توی دست خودت کلاسیک شده نه اسب بخار های خسته درب داغون انسان های دیگر ..‌

    موافقم 39
    مخالفم 19
    1. سجاد عباسی

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (130 ديدگاه)

      تعریف شما از بازسازی خودرو کلاسیک کاملا اشتباهه
      توی همین ایران هم هستن کسایی که خودرو رو در حد خودروی صفر بازسازی میکنن، حالا سطح بازسازی توی اروپا بماند…

      موافقم 32
      مخالفم 5
    2. CAR BUG

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (179 ديدگاه)

      ترجیح میدم به گفته خودت ( که کاملا اشتباهه ) ماشین خسته و لش کلاسیک بخرم بازسازی کنم که کردم ولی فرغون ایرانی سوار نشم :|

      موافقم 15
      مخالفم 6
    3. الف.ی

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1769 ديدگاه)

      آره خب اون کلاسیکی که شما میگی میشه فراری 250 GTO که به قیمت 52 میلیون دلار فروش میره
      کلیت حرف شما رو قبول دارم ولی پروژه بازسازی خودرو هایی که زمانی هیولایی بودن، همیشه جذابه
      بالاخره این ماشین هام زمانی برو بیایی داشتن
      خیلی برام جذابه که بعد از تصادف به شکل روز اولشون در بیان

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        بازسازی یعنی یک چیزی مثل تیونینگ کردن یعنی پارچه ی اصلی صندلی رو بکنی براش پارچه ی جدید بدوزی؟ آیا اون پارچه همون پارچه صدسال پیش فراری هست؟ نه! حتی اگر پارچه رو از خود فراری تهیه کنی بازم باید اینو در نظر داشته باشی جنس پارچه فراری 2023 با جنس پارچه ایی که فراری ۵۰ سال پیش تولید کرده یکی نیست

        اونایی که تو ایران کاین و ۹۱۱ و پانامرا خریدن بالا ۲۰٪ درصدشون توی پارکینگ خونه ها خاک می خورن بخاطر اینکه چندسال بعد با همون روکش پلاستیکی صندلیشون که از آلمان کنده نشده شصت سال بعد بهمون صورت صفر به قیمت مولتی کهکشانی بفروشن منم اگر پولشو داشتم دوتا ۹۱۱ می خریدم یکیش واسه گوشه پارکینگ و یکیش دم دستی واسه ترکوندن و دور دور کردن

        موافقم 3
        مخالفم 14
  5. محی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    یعنی در اصل داری ۱ میلیون دلار پول شماره شاسی میدی

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. alimosavy883

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون لاشه مثل یه معدن طلاست که بازم ارزشش رو داره

      موافقم 6
      مخالفم 30
  6. جمشید

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (440 ديدگاه)

    یعنی یه احمق پیدا میشه بخره ؟

    موافقم 46
    مخالفم 27
    1. ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4949 ديدگاه)

      اونی که چند ملیون دلار رو آتیش میزنه دیگه این واسش پولی نیست

      موافقم 15
      مخالفم 2
    2. سجاد عباسی

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (130 ديدگاه)

      بعد از بازسازی ارزشش چندین برابر میشه، علاوه بر این بازسازی خودرو یه کار لذت بخشه حالا اگه بازسازی فراری باشه که لذتش چند برابر میشه

      موافقم 18
      مخالفم 18
    3. ab0lf4zl

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (233 ديدگاه)

      یکی اینو میخره 1-2 میلیون دلار روش خرج میکنه میفروشه 4-5 میلیون دلار

      موافقم 15
      مخالفم 8
    4. Navid A J

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      اون یارو اینو برای سرمایه گذاری خریده، من تو کف احمق بعدی هستم ک میخره و میندازه کنج گاراژ.

      موافقم 8
      مخالفم 3
    5. Mr

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      کامنت بالاییت

  7. محمد

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    کاملاً بی رنگه!خودتون مشاهده بفرمائید،،،،رنگ میبینید؟!😂

    موافقم 27
    مخالفم 3
  8. ‌ ‌

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4949 ديدگاه)

    پولشو از کجا میارن آخه 😐
    😐

    موافقم 6
    مخالفم 5
  9. Arshia m3csl

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1193 ديدگاه)

    خیلی عالی و زیباست کسی که اینو بخره و بازسازی کنه واقعا لذت بالایی خواهد برد و وقتی میگن جنازه یک ماشین به خیلی ماشینا نی ارزه معنیش میشه این الان این فراری موندیال جنازش از سوپرا که بچه سالای دهه هشتادی که بیلی ایلیش و تتلو گوش میدن دوست دارن با ارزش تره که نشون میده اصالت بالای فراری رو و نشون میده فراری ماشین خاص هاست همونطور که خونه داغون تو بورلیهیلز یا خونه داغون تو مونت کارلو موناکو ارزش بالایی داره فراری جنازش هم با ارزشه

    موافقم 4
    مخالفم 17
  10. RIO

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اصلا ارزش خرید نداره چرا آدم این همه پول بده واسه یه لاشه ماشین که خیلی قطعاتش گم شده و نایابه….

    موافقم 10
    مخالفم 9
  11. Amard

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (832 ديدگاه)

    کدوم ابله میلیاردی این می‌خره با یه میلیارد ده تا از این خودرو میسازن بهت تحویل میدن سفارش بدی یا آگهی داخل سایت ها افتادم لاشه ماشین میفروشن

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. مجتبی .

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1229 ديدگاه)

      اونجا حراجیه یعنی چندین نفر میان بعضی هام وکیلشون میاد یاتلفنی شرکت میکنن وسر خرید این بدنه فراری رقابت میکنن وبرنده بعدازیک بازسازی حرفه ای وشرکت درچند رویداد وفستیوال ونمایش یک فراری خاص وقهرمان ارزششو چند برابر میکنه. اونا ابله نیستن عزیز اکثرا آدمایی هستن که بلدن چطور هزارروصد هزار و میلیون رو ده میلیون کنن. ماتوخواب خوش هستیم.

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. Amard

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (832 ديدگاه)

        همین میده یه شرکت چینی کپی بهش تحویل میده بهتر از اصل مگه حتما باید لاشه داغون یه فرار ببر ازش ماشین درست کنه

        موافقم 1
        مخالفم 2
  12. Reza

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    این که چیزی نیست
    اینجا لاشه پراید و پژو رو مثل چی میخرن🗿

    موافقم 11
    مخالفم 2
  13. Fy

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    مفتی بدن هم نمی خرم

    موافقم 5
    مخالفم 12
  14. فرشاد

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    چیزی نی بی رنگ در میاد نهایت پی دی ار
    حاج این دیگ چیش مونده بازسازی شه اینو بازسازی کنن بیشتر یه ماشین دست سازه تا فراری

    موافقم 6
    مخالفم 3
  15. rene

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    دوستان درکی از خودروهای کلاسیک خاص اونم فراری ندارند.
    این خودرو به تولید محدوده اونم شاید به تعداد انگشت های یه دسته پس دیگه تولید نمیشه اگر از این مدل فقط این تعداد کم تا وجود داشته باشه که قیمت 5 تا 6 میلیونی داره با یه حساب سرانگشتی میشه فهمید که سرمایه گذاری روش منطقیه تازه این خودرویی که سابقه موتوراسپورت درخشان داره و قیمت بالاتری داره

    موافقم 6
    مخالفم 6
  16. Blue

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    دیدین بعضی ایرپاد های فول کپی اپل شماره سریالی که روشون هست حتی تو سایت اپل بزنی تایید میشه اصلیه !!!
    اینم فکر کنم قراره شماره شاسی اینو رو یه موندیال دست ساز خودش بچسبونه بگه اینم اصله
    چون تو این تصویر چیزی برا بازسازی وجود نداره

    موافقم 5
    مخالفم 3
  17. Enzo Ferrari 2008

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    عجب فراری کلاسیک زیبا حتی لاشه هم
    زیباست چون فراریه !
    با انجین افسانه ای

    موافقم 7
    مخالفم 6
  18. Payfast

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (806 ديدگاه)

    وقتی پولدار و بیکاری و نمیدونی چطور پول دربیاری به روایت واقعیت

  19. Afg

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (499 ديدگاه)

    خیلی بیشتر از اینا به فروش میرسه اونیکه اینو میخره حتی میتونه از مراحل بازسازیشم پولشو در بیاره چه برسه به اینکه تکمیلش کنه و گذشته از اینا خریدارش به احساسشم اهمیت میده و لذتشو میبره

  20. مهدی

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    یه نکته رو خدمت دوستان عرض کنم اینکه فابریک موندن رو تو ایران دیدم خیلی بهش توجه میشه. رنگ خودرو تا مغز استخوان سوخته طرف سرشو بالا میگیره میگه رنگ فابریکه! اما همچین موردی تو اروپا و آمریکا کاملا مردوده! خودروی بازسازی شده اونجا به مراتب گرونتر و باارزش‌تر از خودروی فابریک هست احتمالا به فراری هم نباید از این قائده مستثنا باشه

  21. امیر

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    وقتی کلمه برند قدرت و اعتبار میاره 😍

    موافقم 6
    مخالفم 1
  22. همایون

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (790 ديدگاه)

    اگه یه ایرانی مجری حراج باشه میگه به جون بچم ماشین بیرنگه اصلا باور نداری ببر کارشناسی اگه یه لکه رنگ پیدا کردی هرچی میخوای بگو

  23. خخخ

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    اروپایی الکی گرون
    حالا بگو دروغ میگم🤣🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا