فراری

چگونه فناوری شاسی بلند فراری پوروسانگ، تعلیق فعال را بازتعریف می‌کند؟

سیستم تعلیق نوآورانه شاسی بلند فراری پوروسانگ با نام سیستم سوپاپ اسپولی واقعاً فعال (TASV) که توسط شرکت مالتی‌ماتیک معرفی شده است، سواری و هندلینگ خودرو را به سطحی بالاتر ارتقا می‌دهد و استانداردهای تعلیق را بازتعریف می‌کند.

تعلیق خودرو فراری / Ferrari car suspension

از بین تمام چیزهایی که شخصیت یک خودرو را می‌سازد، سواری و هندلینگ درست در بالای فهرست قرار دارند. بخش مهمی از احساس، آرامش، هیجان و بازخورد مقاصد راننده به این دو چیز بستگی دارد. در حالی که پیشرانه‌ها به شدت در حال تغییر هستند، اصول اولیه کنترل سیستم تعلیق تقریباً ثابت مانده است.

نوعی فنر خودرو را از زمین بالا نگه می‌دارد و بر دست‌اندازها و فرورفتگی‌های جاده بالا و پایین می‌رود و دمپرها نیز هیجان آن‌ها را آرام می‌کنند. با این حال، تغییرات زیادی در این زمینه وجود دارد و یکی از جدیدترین آن‌ها، سیستم سوپاپ اسپولی واقعاً فعال (TASV) مالتی‌ماتیک (Multimatic) است که توسط شاسی بلند فراری پوروسانگ (Purosangue) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فراری پوروسانگ

به طور کلی، دو نوع تعلیق وجود دارد: غیرفعال و تطبیقی. سیستم غیرفعال شامل نمونه‌های آشنای فنر لول ساخته شده از فولاد فنر، میله‌های پیچشی و فنرهای برگی تخت فولادی هستند. این روزها، دمپرهای غیرفعال معمولاً از پیستونی در یک لوله تشکیل شده‌اند که گاز، روغن یا هر دو را برای مقاومت در برابر حرکت جابجا می‌کند. دمپرهای غیرفعال می‌‌توانند در طراحی و ظاهر خود شیک باشند اما در نهایت هوشمند نیستند. دمپرهای تطبیقی ​​برعکس آن هستند و در هنگام حرکت تحت کنترل الکترونیکی، مقاومت و پاسخ را تغییر می‌دهند.

برخی این کار را از طریق دریچه‌های داخلی کنترل‌شونده الکترونیکی انجام می‌دهند؛ در حالی که سیستم منحصربه‌فرد Magneride (محصول دلفی) این کار را با سیال مغناطیسی انجام می‌دهد که در پاسخ به عملگر الکترومغناطیسی قرار گرفته در دمپر و مرتبط با «مغز متفکر» شاسی، سفت‌تر می‌شود. به گزارش اتوکار، سیستم تعلیق تطبیقی ​​یا فعال شامل فنرهای بادی از نوع استفاده شده توسط برندهای مطرح مانند آئودی، بی‌ام‌و، لندرور و مرسدس بنز است.

همه‌ی این سیستم‌ها در ارتباط با فنرهای فولادی معمولی یا فنرهای بادی نیوماتیک کار می‌کنند. هیچ کدام از این‌ سیستم‌ها واقعاً فعال نیستند به این معنا که فنرها به طور کامل با محرک‌های هیدرولیکی به سبک فرمول ۱ دهه ۱۹۸۰ جایگزین شده‌اند. در آن زمان، مهندسان با داشتن قدرت محاسباتی کافی برای پردازش حجم عظیمی از داده‌های مربوط مشکل داشتند، اما از آن زمان همه چیز بسیار تغییر کرده است.

با وجود دسترسی به وسایل الکترونیکی مدرن و فوق سریع، سیستم TASV هنوز در ارتباط با فنرها کار می‌کند، اما به ادعای مالتی‌ماتیک، نقش دمپرها را بازتعریف می‌کند. به عبارت دیگر، سیستم تعلیق را به سیستمی فعال تبدیل می‌کند که قادر به اعمال نیروی کافی برای حرکت کل بدنه خودرو است. زمانی که خودرو مثلاً به دست‌اندازی در جاده در حال نزدیک شدن باشد، یا سیستم تشخیص دهد که راننده می‌خواهد فرمان را بچرخاند یا ترمزها را درگیر کند، سیستم تعلیق TASV وارد عمل می‌شود.

تیزر فراری پورسانگ

در حقیقت این سوپاپ‌های اسپولی در سیستم TASV هستند که چنین ترفندهای جادویی را انجام می‌دهند؛ آن‌ها فشرده‌سازی و برگشت را با سرعت بسیار زیادی تنظیم می‌کنند. دمپرهای هیدرولیک از نوع سوپاپ اسپولی همچنین می‌توانند با فنرها کار کنند و نیرویی را برای جلوگیری از چرخش بدنه اعمال کنند و بنابراین میله‌های ضد غلتش فیزیکی را در سیستم تعلیق حذف می‌کنند. مالتی‌ماتیک ادعا می‌کند که این سیستم حرکات چرخ‌ها را در فرکانس‌های بالاتر و با قدرت بیشتری نسبت به سایر سیستم‌های تطبیقی ​​یا نیمه فعال کنترل می‌کند.

دمپرها حاوی ماژول‌های کنترلی هستند که به کنترل‌کننده دینامیک خودرو مرتبط هستند و سیستم را به اندازه کافی هوشمند می‌سازند تا در هنگام شتاب‌گیری و ترمزگیری، تنظیمات تعلیق را تغییر دهد. بنابراین عملکرد این سیستم روی کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی خودرو در جاده‌های مختلف نیز تأثیر می‌گذارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autocar

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. بی خیال اسم

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    چیز جالبی هست
    لذت بردم🤔

    موافقم 13
  2. phonix

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    بسیار عالی کیفقیت نه فقط در ظاهر بلکه در درون خودرو هم هست
    البته یه سری شکایت از فراری وجود داره مبنی بر کاهش کیفیت ماشین هاش و عدم رعایت اصول سیم کشی مثلا میگفتن داخل خودرو های اقتصادی تویوتا و فولکس واگن بیشتر از خودرو های لوکس فراری هست
    مدیران این شرکت نباید به خاطر کمی سود از همچین چیز هایی بزنن شاید کوچیک باشه ولی خیلی روی پرستیژ شرکتی مثل فراری تاثیر داره
    انزو اگه بود بابت این کارا میکشتشون:)

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. UNAS

      ۲۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1849 ديدگاه)

      ” البته یه سری شکایت از فراری وجود داره مبنی بر کاهش کیفیت ماشین هاش و عدم رعایت اصول سیم کشی مثلا میگفتن داخل خودرو های اقتصادی تویوتا و فولکس واگن بیشتر از خودرو های لوکس فراری هست ”

      منبع جملات بالا : چرند گویی به نام علی بخردی :-)

      موافقم 11
    2. شهر نشین

      ۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1010 ديدگاه)

      مطمعنی انزو خودش اینکاره نبود و اگه کسی اعتراض میکرد باش برخورد نمی کرد؟
      مگه نه فرچیو لامبورگینی به دنده‌ی فراری اعتراض کرد و انزو مسخرش کرد و بهمین خاطر لامبورگینی شد رقیب فراری؟ و مگه فراری موندیال (در زمان زنده بودن انزو) نبود مشکلات زیادی داشت؟البته بعدا از مشکلاتش حل کردن.

  3. Khosrow

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2289 ديدگاه)

    تا حالا فراری رو هوا دیده بودین؟ فکر کن در فراری باز شه چهار پنج نفر یا شش نفر اگه تنگ هم بشینن 😁 بریزن پایین / فراری حرمت داره / من بودم تک سرنشین طراحی میکردم / همینقدر مرموز – همینقدر باشکوه ..

    موافقم 6
    مخالفم 23
  4. Farhad

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    در نهایت احترام به مترجم محترم این کلمه ایتالیایی با تلفظ پوره سنگویی هستش به معنی خون اصیل با خالص و نه پور سانگ

    موافقم 9
    مخالفم 3
  5. al-ml-kh

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود .
    کلا هر وقت فراری و مرسدس ماشین جدیدی معرفی میکنن یه چیز جدید به صنعت خودرو اضافه میکنن .

    موافقم 14
  6. عارف

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    یکی از مقاله های فنی و لذت بخشی که منتشر شده

  7. امیرحسین

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (383 ديدگاه)

    فقط F355

  8. یاس ی

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    لعنتی کمکش اندازه ماشینهای ما دم و دستگاه داره. از اینهمه پیشرفت آدم کیف میکنه.

  9. امیرمهدی زمانیان

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    👏👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا