فراریهفته نامه

معرفی قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر جهان در سال 2024

به نظر شما قوی ترین پیشرانه ۶ سیلندر جهان در سال ۲۰۲۴ در بطن کدام خودرو قرار گرفته است؟


تا همین چند سال پیش اکثر سوپر اسپرت‌های مشهور دنیا از پیشرانه‌های ۸ سیلندر استفاده می‌کردند اما روند فعلی به استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم و ۶ سیلندر اختصاص دارد و اکثر سوپرکارها به این نیروگاه مجهز شده‌اند. از جمله این خودروها می‌توان به فورد GT مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، مازراتی MC20 جدید، مک لارن آرتورا و فراری ۲۹۶ اشاره کرد. از بین این برندها، فراری شوکه کننده ترین نام است زیرا پیشرانه‌های ۸ سیلندر آن به خاطر شخصیت خاص، دور بالا و صدای هیجان‌انگیز مشهور هستند. هم‌اکنون تصور کنید روح خودروهای فراری با یک پیشرانه ۶ سیلندر جایگزین شده است. ما درباره طرفداران پر و پا قرص فراری صحبت می‌کنیم که از شنیدن و دیدن این موضوع عصبانی و ناراحت شده‌اند هرچند شاید تدابیری برای راضی کردن آن‌ها در نظر گرفته شده باشد.

یکی از این تدابیر قرار گرفتن قوی ترین پیشرانه ۶ سیلندر سال ۲۰۲۴ در دل فراری ۲۹۶ است که خوشبختانه همان روح و احساس پیشرانه‌های فراری را به همراه دارد. در واقع چگونگی دستیابی به چنین فاکتورهایی در یک پیشرانه ۶ سیلندر پلاگین هیبریدی یک دستاورد مهم محسوب می‌شود مخصوصاً اینکه بدانیم ۲۹۶ اولین خودروی تولیدی فراری با پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی است. پیشرانه ۶ سیلندر فراری از همان ابتدا قدرتمند ظاهر شد و عنوان قوی ترین پیشرانه ۶ سیلندر خودروهای تولیدی را به خود اختصاص داد. این پیشرانه به حدی در فاز اولیه توسعه خوب نشان داد که نام مستعار V12 کوچک برایش انتخاب شد. نیروبخش خانواده ۲۹۶ یعنی مدل‌های GTB و GTS پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو است که ۶۵۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و به این ترتیب از نظر قدرت تولیدی بهترین پیشرانه سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود؛ اما خودروهایی که بچه فراری موردبحث را از نظر تراکم قدرت پشت سر می‌گذارند هایپرکارهایی همچون SSC تواتارا و کونیگزگ یسکو هستند.

مهم‌ترین جنبه طراحی اولین پیشرانه ۶ سیلندر تولیدی فراری را می‌توان زاویه ۱۲۰ درجه‌ای سیلندرها دانست؛ بنابراین از نظر فنی، فقط ۶۰ درجه فاصله تا تولید پیشرانه هشت سیلندر تخت فراری وجود داشته است! اما جدای از شوخی، اسب رقصان مارانللو تصمیم گرفته از تنظیمات ۱۲۰ درجه در ۲۹۶ GTB و GTS استفاده کند و علت این کار را می‌توان وجود فضای زیاد بین سیلندرها دانست. این امر به مهندسان کمک می‌کند تا توربوها را در نزدیک‌ترین موقعیت به منیفولدهای اگزوز قرار دهند و پرفورمنس و مصرف سوخت را بهینه سازند. طراحی تقریباً تخت یاد شده همچنین به پایین ماندن مرکز ثقل خودرو کمک می‌کند و به این ترتیب هندلینگ فراری نیز بهبود می‌یابد.

پیشرانه ۶ سیلندر فراری طراحی کاملاً جدیدی دارد و از صفر طراحی شده است. بلوک و سر سیلندرهای این نیروگاه جذاب با آلیاژ آلومینیومی جدیدی ساخته شده تا فشار بیشتری را تحمل کنند و قابلیت اطمینان بالاتری داشته باشند. بسیاری از قطعات محفظه احتراق از جمله مجاری ورودی و خروجی بر اساس پیشرانه SF90 استراداله ساخته شده‌اند هرچند تغییراتی به منظور بهبود جریان سوخت و هوا صورت گرفته است. این پیشرانه همچنین از سیستم تزریق مستقیم پرفشاری سود می‌برد که سوخت را با فشار ۳۴۵ بار راهی محفظه احتراق می‌کند. این سیستم اسپری پرفشار هم فرایند انفجار سوخت و هوا را بهبود بخشیده و هم مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

فراری ۲۹۶ از دو توربوشارژر مونو اسکرول IHI استفاده می‌کند، توربوهایی که در F8 و SF90 نیز بکار رفته‌اند. البته توربوهای ۲۹۶ بازنگری شده و از فلزات قوی‌تری استفاده می‌کنند. همچنین حداکثر دور آن‌ها به ۱۸۰ هزار دور در دقیقه می‌رسد. این توربوها به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از توربوهای پیشرانه‌های ۸ سیلندر هستند اما تجربه و تبحر فراری باعث شده راندمان پیشرانه ۶ سیلندرش ۲۴ درصد افزایش یافته و جرم دوار آن نیز ۱۱ درصد کاهش یابد.

موقعیت توربوها بین زوایای سیلندرها نه تنها باعث بهبود جریان گازهای خروجی شده بلکه صدای تولیدی پیشرانه را نیز جذاب‌تر کرده است. طراحی ساده و سرراست پیشرانه ۶ سیلندر فراری به ایجاد کمترین انحناها در سیستم اگزوز ۲۹۶ کمک می‌کند که نتیجه نهایی آن تولید صدایی هیجان‌انگیز و خاص خودروهای فراری است. همان‌طور که گفته شد نیروگاه موردبحث ۶۵۴ اسب بخار قدرت دارد و البته یک موتور برقی با قدرت ۱۶۵ اسب بخار نیز در کنارش حضور می‌یابد. یک باتری ۷.۴۵ کیلووات ساعتی نیز در کف خودرو نصب شده است. موتور برقی فراری ۲۹۶ بین پیشرانه درون‌سوز و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه قرار می‌گیرد.

قدرت ترکیبی این پیشرانه‌ها فقط به چرخ‌های عقب فرستاده می‌شود و فراری ۲۹۶ می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه سرعت خود را از سکون به ۹۶ کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت فراتر از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را ثبت نماید. با اینکه وزن مدل روباز GTS بیشتر از GTB کوپه است اما هر دو خودرو شتاب گیری و سقف سرعت یکسانی دارند. در ادامه بد نیست نگاهی به رقیب فراری یعنی مک لارن آرتورا نیز داشته باشیم. مک لارن اولین پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی دنیا با زاویه ۱۲۰ درجه بین سیلندرها را معرفی کرده است. این پیشرانه از معماری مشابه فراری ۲۹۶ برخوردار بوده و شباهت‌های زیادی نیز بین سوپر اسپرت فراری و مک لارن آرتورا دیده می‌شود. با اینکه بسیاری از فرمول‌های بکار رفته در پیشرانه‌های این دو خودرو شبیه هم است اما فراری از نظر قدرت خروجی مزیت بالایی دارند و پیشرانه ۶ سیلندرش ۱۲۹ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند. دلیل اصلی این قدرت بالاتر به تنظیمات پیشرانه فراری مربوط است. پیشرانه بنزینی آرتورا فقط ۵۷۷ اسب بخار قدرت دارد و موتور برقی آن نیز ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

البته مزیت مک لارن به وزن آن مربوط می‌شود که حدود ۹۱ کیلوگرم سبک‌تر از فراری است. نتیجه این کار ثبت شتاب و حداکثر سرعت مشابه فراری است هرچند ایتالیایی‌ها اندکی سریع‌تر هستند. البته آرتورا از نظر توان پیمایش در حالت برقی برتری نسبی در مقایسه با ۲۹۶ دارد. در خاتمه این مطلب نیز به قوی ترین پیشرانه ۶ سیلندر تولید سری دنیا اشاره می‌کنیم که توسط پورشه تولید شده است. با اینکه فراری عنوان قوی ترین پیشرانه ۶ سیلندر سال ۲۰۲۴ را در اختیار دارد اما قوی ترین پیشرانه ۶ سیلندر تاریخ در دل پورشه ۹۱۱ GT2 RS مدل ۲۰۱۹ قرار دارد. این نیروگاه ۳.۸ لیتری توئین توربوی تخت ۶۹۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌های عقب می‌رساند. با ردلاین ۷۲۰۰، پورشه موردبحث صدای هیجان‌انگیزی دارد و وزن مشابه و ۴۶ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به پیشرانه درون‌سوز فراری، نوید شتاب گیری دیوانه‌واری را می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. BlackWing

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1260 ديدگاه)

    ۲۹۶ عجوبه صنعت ماشین سازیه

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. SMS

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (411 ديدگاه)

      همون اول گفتم مال اینه
      باید یه درگ برگزار بشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Scuderia Ferrari

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4007 ديدگاه)

    فراری مترادف تکنولوژی و مهندسی ، آیرودینامیک پیشرفته و از موتور اسپرت به جاده هست
    امیدوارم در طراحی های آینده فراری ، زیبایی فدای آیرودینامیک نشه و برگردیم به دوران LaFerrari و قبل از اون

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. محمد

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    من هیچ‌وقت این فشار کاهش مصرف روی سوپراسپورت‌ها رو نفهمیدم. یه فراری تو کل مدت عمرش به اندازه یه سال یه تویوتا کرولا کار نمی‌کنه و طبیعتا کل مصرف عمرش به اندازه دو سال یه خودروی معمولی نیست. این تیکه دیگه ربطی به محیط زیست نداره. عقده گشایی چپا علیه پولداراست.

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (411 ديدگاه)

      همون اول گفتم مال اینه
      باید یه درگ برگزار بشه

    2. مشتاقی

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      عقده گشایی چیه؟
      من اگه از دستم برمیومد، پولدارها رو گشایش میکردم.

      موافقم 1
      مخالفم 7
  4. گات

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    پس موتور ۶ سیلندر اکورا ان اس ایکس و نیسان جی تی ار ار نیسمو چی؟
    چون اینا موتور برقی ندارن و فقط موتور بنزینی شون ۶۰۰ اسب تولید میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. Carbonado Aventador

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4502 ديدگاه)

      خدایی الان با این تفاسیر‌‌ و ‌‌توضیحاتی که از انجین فراری داد ، روت میشه انجین جی تی ار رو بخوای باهاش مقایسه کنی؟!

      حداقل ۱۰ سال اختلاف تکنولوژی و ۷۵ سال اختلاف موتور اسپرت بین این دوتا انجینه!!

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. گات

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (296 ديدگاه)

        انجین این فراری با کمک موتور الکتریکی به ۶۵۴ اسب رسیده و اون موتور الکتریکی ۱۶۵ اسب قدرت داره
        در حالی انجین جی تی ار نیسمو بدون موتور الکتریکی ۶۰۰ اسب داره
        حتی انجین جی تی ار نسخه تولید محدود gt_R50 قدرتش به ۷۲۰ اسب میرسه!
        تو اختلاف تکنولوژی رو ول کن
        قدرتشون رو مقایسه کن
        و واقعا جای تحسین داره انجین جی تی ار نیسمو تقریبا مال ۲۰ سال پیشه ولی همچنان یکی از قویترین پیشرانه های ۶ سیلندر جهان رو داره و هنوز رو دستش نیومده

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. نیما

          ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (15 ديدگاه)

          انجین فراری به تنهایی ۶۵۴ اسب داره. با موتور برقی مجموعا ۸۳۰ اسب قدرتشه. بعدشم حجم موتور نیسان جی تی آر ۳.۸ لیتره. ولی فراری موتورش ۳ لیتریه. برو یوتیوب کانال carwow درگ فراری ۲۹۶ با رولتو رو ببین. لامبورگینی رو قورت میده. شاهکار مهندسیه این فراری. ضمنا با اختلاف خوش صداترین موتور شش سیلندر دنیاس

          موافقم 5
          مخالفم 1
  5. AMANTE

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    بهترین ۶ سیلندر توربو در حال حاظر برای همین شرکت فراری هست ولی اگه تنفس طبیعی رو در نظر بگیرم هیچ کمپانی به پای موتور های ۶ سیلندر پورشه نمیرسه.

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. علیرضا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    قدرت مند ترین نیست پژو ۲۰۸ تی ۱۶ با موتور ۳.۸ لیتری v6 به قدرت ۸۷۴ اسب و شتاب ۱.۸ ثانیه قوی ترین ۶ سیلندر جهان نه این https://www.pedal.ir/peugeot/208-t16/

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. یه نفر

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      فراری و مک لارن و… خودروی تولید انبوه هستن ولی این مدل پژو نه
      پس حساب نمیشه

    2. JaMsHiD_R1988

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2313 ديدگاه)

      تولید انبوه نبود فقط یه دونه ساخته شد تا سریع ترین درون سوز پایکس پیک باشه

  7. hosen

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    انجین فراری 296 یه هیولا به تمام معناست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. JDM سابق

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    296 gtb مجهز به تکنولوژی Jet ignition ماهله

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1973 ديدگاه)

      خودورهای پرفورمنس خیلی بیشتر از اینکه اکثریت فکر می کنن متکی به شرکت های ترد پارتی هستن که اونم بخاطر صرفه‌جویی در هزینه و استفاده از تکنولوژی جواب پس داده هست.

      ماهله، برمبو، کربن رولوشن، فاکس، کاسورث، مالتی متیک، ترمک، ZF، IHI و… نقش پررنگی دارن.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. ماشین دوست

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (60 ديدگاه)

        رامین از خودروهای چینی دفاع کن.

        موافقم 2
        مخالفم 2
  9. ! i M α η δ υ α R

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2277 ديدگاه)

    در این که فراری بی نظیر و بی همتاست ، شکی نیست …

    اما افت توان در مایلیج های مشخصی برای اتمسفریک هاش اتفاق میفته ( بخشی اش تا حدی طبیعیه ) که از یه طرف به خاطر اصرار فراری در رسیدن به کلمه بالاترین ، هست ، اما از طرفی هم ، زیبنده دانش و توان مهندسی فراری نیست …

    من ترجیح می دم اگه ماشینم در زمان تولید مثلا ، 305 اسب توان تولید میکنه ، 7 سال بعد و با کارکرد 200000 کیلومتر که رفت روی داینو ، کمه کم ، 270 اسب رو تولید کنه ، نه این که مثلا بشه 215 اسب …

    توی این دنیای لامصب ، تا یه جایی باید دنبال رسیدن به بیشترین باشی ، اما از یه جایی به بعد ، دیگه باید از بیشترین ، کم کنی تا به بهترین برسی …

    اینکه بیشتر ، بهتره …

    یا بهتر ، بیشتره …

    از قدیم محل بحث علما بوده و نظر من شخصا با توجه به الگوهای طبیعت ، به دوام بیشتر ( تا پرفورمنس بالاتر ) نزدیک تره …

    بالاتر از تار خنثی ، تنش ماکزیمم هست و مشخصه که در تنش ماکزیمم ، چه اتفاقی برای توان ، میفته …

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. شکیبا

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بعضی کشورا خود کباب ما هم بی کباب

  11. رامتین

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3195 ديدگاه)

    واقعا 296 بعد از هایپرکارهای فراری، بینظیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا