پورشهفراریمک لارن

درگ دیدنی مثلث مقدس هایپرکارها! پورشه 918، فراری لافراری و مک‌لارن P1

کمی بیش از یک دهه پیش، فراری، پورشه و مک‌لارن تثلیث مقدس هایپرکارها را ایجاد کردند و حالا این سه هایپرکار پس از سال‌ها دوباره باهم ملاقات کرده‌اند.

از لحاظ وزن، برتری با مک‌لارن P1 است. این خودرو ۱۴۹۰ کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که فراری لافراری با ۱۵۸۵ کیلوگرم و پورشه ۹۱۸ با ۱۶۷۵ کیلوگرم، سنگین‌تر هستند. دلیل وزن سبک‌تر مک‌لارن، استفاده از باطری ۴.۷ کیلووات ساعتی است درحالی‌که پورشه به باطری بزرگ‌تر ۶.۸ کیلووات ساعتی مجهز است و فراری از سیستم بازیابی انرژی جنبشی برگرفته از فرمول یک در کنار پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این ترکیب با تولید ۹۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور، هایپرکار ایتالیایی‌ها را به قوی‌ترین عضو جمع تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، پورشه از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. قوای محرکهٔ ۹۱۸ از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی روی محورهای جلو و عقب تشکیل شده است که مجموعاً ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مک‌لارن P1 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو در کنار یک موتور الکتریکی که مجموعاً ۹۱۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد، کمی از پورشه قوی‌تر است ولی مثل فراری، تمام نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد که باعث می‌شود در برابر رقیب آلمانی شانسی نداشته باشد.

در این مسابقه که در جاده‌ای پر از گردوخاک در امارات برگزار شده، همان‌طور که انتظار می‌رفت، در درگ از حالت سکون پورشه بلافاصله جلو افتاد درحالی‌که فراری و مک‌لارن حتی در دنده سه هم هنوز هرزگردی داشتند. درنهایت، لافراری با تایم ۱۱.۱ ثانیه که هنوز هم رقم قابل‌احترامی است، آخر شد و پس‌ازآن مک‌لارن با ۱۰.۵ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که ۹۱۸ پس از ۱۰.۲ ثانیه به خط پایان رسید. سپس نوبت به مسابقهٔ رولینگ اول رسید که از سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت آغاز شد و بازهم با پیروزی پورشه به پایان رسید. در رولینگ دوم که سرعت شروع به ۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یافت اما همه‌چیز تغییر کرد زیرا این بار لافراری بسیار بهتر از رقبای خود عمل کرد و پیروز شد و درحالی‌که مک‌لارن بازهم نتوانست جایگاهی بهتر از دوم کسب کند، پورشه آخر شد.

این تثلیث مقدس ممکن است دوباره تکرار شود زیرا فراری و مک‌لارن جانشین‌های لافراری و P1 را با نام‌های F80 و W1 معرفی کرده‌اند و هرچند هنوز خبری از جانشین ۹۱۸ نیست ولی انتظار می‌رود پورشه هم هایپرکار جدید خود را با الهام از کانسپت الکتریکی Mission X طی سال‌های آینده معرفی کند.

مشخصات فنی

مک‌لارن P1 فراری لافراری پورشه ۹۱۸ اسپایدر
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبریدی ۶.۳ لیتری V12 هیبریدی ۴.۶ لیتری V8 هیبریدی
قدرت ۹۱۶ اسب بخار ۱۰۱۵ اسب بخار ۸۸۷ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر ۱۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب چهارچرخ
وزن ۱۴۹۰ کیلوگرم ۱۵۸۵ کیلوگرم ۱۶۷۵ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. صامورایی از قله فوجی

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (396 ديدگاه)

    آدم از دیدن لافراری سیر نمیشه. هر سه تا جواهرات ناب و ماندگار اروپایی هستند.

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. net

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      این ۳ ماشین سوپراسپرت هست نه هایپرکار

      موافقم 3
      مخالفم 24
    2. Shirko

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (276 ديدگاه)

      لافراری با توجه به بیشترین قدرت و اسب بخار بازم اخر شد ، در کل فراری نون برندشو می خوره .

      موافقم 6
      مخالفم 13
  2. HR3

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (250 ديدگاه)

    سخت ترین انتخاب دنیا همین 3 تا هستن

    موافقم 27
    مخالفم 2
    1. Yaghoob

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (439 ديدگاه)

      تنها راه، انتخاب هرسه تا با هم هست

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. johnmarston

        ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (171 ديدگاه)

        بعد از کلی با خودم کلنجار رفتن به این نتیجه رسید پول هیچ کدومو ندارم
        حتی دنا پلاسم با بودجه ام نمیتونم بخرم

        موافقم 13
        مخالفم 1
  3. احمدرضا

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (763 ديدگاه)

    به به
    ولی ایکاش توی یه جاده مناسبتر انجام میشد
    البته جور کردن همزمان این ماشینا توی یه مکان دیگه واقعا سخته

    موافقم 24
  4. HR3

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (250 ديدگاه)

    لانچ دقیقی نبود پورشه 1 ثانیه زوتر استارت زد

    موافقم 8
    مخالفم 13
  5. Moein

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (927 ديدگاه)

    آخ خدای من
    لافراری از یه زمان و مکان دیگه اومده واقعا 😍😍

    موافقم 22
    مخالفم 2
  6. الف.ی

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1811 ديدگاه)

    بسیار زیبا بود دیشب یوتیوب دیدمش بعد از مدتها یه درگ درست حسابی دیدیم از مش واتسون چون راننده های درست حسابی پشت فرمون بودن
    چقد توربو لگ مکلارن زیاااااااده
    شتابگیری ثانویه فراری هم فوق العاده بود
    پورشه رو ببین هنوز مثل الماس میدرخشه
    چقدر مسیر مسابقه کثیف و شنی بود

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. فقط انگلستان

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    انتخابم بدون تردید لافراریه
    اون موقع فانتزیم این بود که یه لافراری داشته باشم و یه خونه حیاط دار و با لافراری میرفتم گردش و وقتی برمیگشتم ماشین رو داخل حیاط پارک میکردم و میرفتم داخل خونه یه چایی بخورم و از بالکن نگاهش میکردم و از شدت علاقه و شوق دلم طاقت نمی آورد و دوباره سوارش میشدم و میرفتم بیرون
    حتی فکر کردن بهش هم خیلی لذت بخشه.

    موافقم 18
    مخالفم 3
  8. Mr wrong

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (454 ديدگاه)

    طراحای پورشه مست کردن یه چیزی ساختن خودشونم نفهمیدن چیکار میکنن .همین الانم جزو سریع ترین هاس

    موافقم 17
    مخالفم 5
  9. Scuderia Ferrari

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4106 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان و عزیزان ، سال نو مبارک
    مکلارن در طراحی و فراری در طراحی و انجین عقب گرد داشتن ولی در بحث پرفورمنس قطعاً دست بالا رو دارن
    پورشه هم ایشالا هیبریدی باشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. Arshin

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    لافراری با اینکه از همه کند تر بود جذاب ترین صدا رو داشت در حالی که مک‌لارن بهترین طراحی رو داره و 918 کامل ترین پکیج هست چون چه پیست و چه درگ از همه سریع تره
    ولی خب من p1 رو از همه بیشتر دوست دارم چون از بچگی برای من خاص و جالب بوده

    موافقم 16
  11. آریا

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (265 ديدگاه)

    همشون جذاب ولی اینجا انتخابم لافراری

    موافقم 10
    مخالفم 2
  12. آریا

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (265 ديدگاه)

    هایپرکار جدید پورشه کی بیاد

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. وی

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (405 ديدگاه)

    P1به نسبت یه ماشین توربودار با بوست بالا صدای خیلی خوبی داشت

  14. Iman 007

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    لامبرگینی وننو هم رقیب اینا هست یانه؟

    موافقم 5
    مخالفم 4
  15. Siyavash

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    یا راننده ها مشکل داشتن یا ماشین ها مشکل داشتن آخه لافراری ۴۰۰ متر رو توبه ۱۱.۱ میزنه..باید نهایت ۱۰.۱ میزد

  16. AMIN (M.A.S)

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (850 ديدگاه)

    تصور کنید یکی بره تو کمپانی فراری بگه من یه دوج دیمن با فرمول سراشپز شما میخوام
    احتمالا اونا یه لافراری دیگه براش میسازن و تحویلش میدن!!!
    موتور V12 با فریاد فوق العاده ۹۵۰ اسب همه به سمت عقب یه هیولای توی رول ریس و البته لانچ مشکل😁😁😁
    اگه لانچ بهتر میزدن تایمای خیلی بهتری میتونه بزنه تو پیست درگ تایم ۹.۷ هم زده این خوشگله

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. Ferrari

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1979 ديدگاه)

      راننده این فراری هم اشاره کرد که حتی تو دنده سه هم ماشین هرزگردی داشت من قبلا در یه تست و برسی هم این موضوع رو خونده بودم
      فکر میکنم یکی از دلایلی که f80 دو دیفرانیسل شده همین موضوع باشه

      1. پرتکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (88 ديدگاه)

        اره بیشتر از یه حدود قدرتی دیفرانسیل عقب پاسخگو نیست و نمیشه از قدرتش کامل استفاده کرد و قدرت هزار و صد اسبیش میشه یه عدد و بی استفاده

  17. فقط تنفس طبیعی

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    با دیدن این درگ احساس نوستالژی زیادی بهم دست داد
    انتخابم اول لافراری
    بعد p1

    موافقم 5
    مخالفم 3
  18. Hf

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    یاد قسمت اول گرندتور افتادم
    اونجا هر دفعه که مسابقه میدادن یک کدوم برنده میشد
    کلارکسون سوار مک لارن بود و هموند سوار پورشه و رقابت اصلی بین این دوتا بود
    بعد جیمز می با کامیون اومد و لافراری هم وارد رقابت شد. اون دو تا هم مسخره میکردنش چون نمیتونست تو جاده های معمولی رانندگی کنه.
    اخرش هم یک رقابت برگزار کردن و پورشه اول شد و مک لارن هم اخر

    موافقم 7
    مخالفم 1
  19. رامتین

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3315 ديدگاه)

    هر سه عالی اما من طراحی سیال مکلارن را بیشتر میپسندم.

  20. SENIOR

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مهران جان کجایی بیای از پورشه بگی عزیزدل باور کن بخاطر تو عاشق پورشه شدم هرجا هستی خدا یارویاورت باشه

  21. مهدی

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    ما که اهواز هستیم همیشه حتی تو بهترین شرایط هم یه لایه غبار رو اسفالت هست و جاده‌ رو واقعا لغزنده می‌کنه جوری که من سالها پیش تو پیست کارتینگ کار میکردم دو هفته یکبار باید ماشین می‌آوردیم پیست رو بشوره. با وجود اسفالت بهتر اما دبی هم همینه و فکر میکنم اصلا شدنی نیست که از توان این ماشین ها بشه درست استفاده کرد مخصوصا اگر محرک عقب باشن که اصلا خنده دار میشه داستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا