فراری

پوروسانگوئه و ورود فراری به بخش پرسودی با فروش سالانه 15 هزار دستگاه

سرانجام یکی از موردانتظارترین خودروهای سال معرفی شد: اولین شاسی‌بلند تاریخ فراری. هرچند مردان مارانلو ادعا می‌کنند که پوروسانگوئه در کلاس اختصاصی خود قرار دارد اما عموم مردم از این خودرو به‌عنوان یک فراری شاسی‌بلند یاد می‌کنند. این ماشین اما برای فراری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مشخصات فنی و طراحی که بگذریم، پوروسانگوئه فراری را وارد بازار کاملاً متفاوتی خواهد کرد و هرچند برند ایتالیایی این خودرو را یک شاسی‌بلند نمی‌داند اما واضح است که پوروسانگوئه پاسخ فراری به رونق بازار شاسی‌بلندها است که به بخش‌های فوق لوکس بازار هم سرایت کرده است. پیش‌ازاین، رولزرویس، بنتلی، لامبورگینی و آستون‌مارتین هم به این بخش وارد شدند.

بخش شاسی‌بلندهای فوق لوکس

سگمنتی که می‌توان آن را بخش شاسی‌بلندهای فوق لوکس نامید، سال گذشته بیش از ۱۴ هزار خریدار داشته است یعنی کسانی که بنتلی بنتایگا، رولزرویس کولینان، آستون‌مارتین DBX و لامبورگینی اوروس را خریدند. مجموع فروش این خودروها ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته و انتظار می‌رود طی سال ۲۰۲۲ نیز حتی بیش از این رشد داشته باشد. این چهار خودرو با قیمت و موقعیت بازار متفاوت، همگی افزایش فروش دورقمی داشته‌اند که این افزایش برای آستون‌مارتین بیش از ۴۰۰ درصد بوده است. بخش عمده‌ای از فروش این سوپر شاسی‌بلندها در آمریکای شمالی بوده است یعنی جایی که ۳۱ درصد از کل فروش سال ۲۰۲۱ آن‌ها را به خود اختصاص داده است.

فروش این خودروها در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۴۶ درصدی به بیش از ۴,۴۰۰ دستگاه رسیده است. دومین بازار بزرگ این سگمنت چین با فروش بیش از ۳,۷۰۰ دستگاهی است که ۲۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشته است. اروپا با فروش ۳,۶۲۲ دستگاه و رشد ۳۳ درصدی هم در جایگاه سوم قرار دارد. در بین بازارهای اروپایی، بریتانیا با ۴۰ درصد پیشتاز است و پس از آن آلمان با ۲۶ درصد، سوئیس با ۶.۳ درصد، ایتالیا با ۵.۱ درصد و فرانسه با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان سعودی هم از دیگر بازارهای بزرگ این سوپر شاسی‌بلندها هستند.

موقعیت منحصربه‌فرد پوروسانگوئه در بازار

با توجه به اطلاعات و تصاویر رسمی که توسط فراری منتشر شده است، به نظر می‌رسد پوروسانگوئه پتانسیل بالایی برای فروش داشته باشد. اول اینکه پوروسانگوئه بیشتر یک خودروی اسپرت چهاردر و نه یک فراری کاملاً متفاوت است و بنابراین همسویی بیشتری با دیگر محصولات این برند ایتالیایی دارد. علاوه بر این، برخلاف رقبای مستقیم، فراری تصمیم گرفته بیشتر روی پرفورمنس تمرکز کند تا کارایی و به همین دلیل پوروسانگوئه با فضای کابین محدود، داشتن فقط چهار صندلی و توزیع وزن متمرکز بر عقب، بیشتر یک خودروی اسپرت است تا یک کراس‌اوور کاربردی. این یعنی بین پوروسانگوئه و دیگر محصولات فراری شباهت‌هایی بیش از آنچه فکر می‌کنید وجود دارد. به همین دلیل، به اعتقاد ما این فراری جدید باقدرت وارد سگمنت شاسی‌بلندهای فوق لوکس می‌شود و به بازیگری جدی در این بخش محبوب و پرسود تبدیل خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (525 ديدگاه)

    همشون خوبن ولی v12 یه دنیای دیگس

    موافقم 36
    1. Reza Waffen SS

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      خوب کولینان هم v12 هستش

      موافقم 10
      مخالفم 6
    2. shirko

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (499 ديدگاه)

      موتوره فراری رو کاری ندارم ولی طراحیش رقیب اصلی mvm x33 هستش 😄

      موافقم 12
      مخالفم 33
    3. فورد

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (885 ديدگاه)

      طراحیش زیباست ولی از این زاویه شبیه شاسی بلند یا کراس اور نیست

      موافقم 14
  2. Sobhan

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    چون فراری هست فروشش خوبه، ولی چون گرونه فکر نکنم به اندازه اونا فروش بره 🙌

    موافقم 24
    مخالفم 11
    1. Ferrari

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1959 ديدگاه)

      فراری برای فروش این ماشین هیچ مشکلی نداره و قبلاً هم گفتن که پورسانگوئه فقط ۲۰ درصد کل فروش فراری رو به خودش اختصاص خواهد داد برخلاف استون لامبو بنتلی و رولزرویس که فقط برای افزایش فروش و سودآوری رو به شاسی بلند آوردن یعنی هرچقدر میتونن، تولید کنن تا بلکه از ضرر به سود برسن

      دوست عزیز، درمورد برندی صحبت میکنی که مشتری هارو گلچین می‌کنه و سه چهار ماه پیش کیم کارداشیان و جاستین بیبر رو در لیست سیاه قرار داده و به مانی خوشبین و جی لنو صرفا بخاطر پولدار بودن، مدلهای خاص و کلکسیونی نمی فروشه

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. Sobhan

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (422 ديدگاه)

        کاری به بقیه شون‌ ندارم ،ولی لامبور و ضرر ؟اصلا با عقل جور درمیاد لامبور تا ۳سال دیگه ماشین هاش پیش فروش شدن 🙌دلیل اینکه لامبور آوروس رو ساخته اینه که اصالتش رو‌ حفظ کرده چون قبلاً هم شاسی بلند ساخته بوده 👏لامبوری که از ماشین های میلیون دلاریش کلا ۴۰تا دونه بیشتر نمیسازه قبل از اینکه بسازشون پیش فروش میشن با کلمه ضرر آشنا نیست 🙌با مدیریت فولکس و طراحی لامبور هیچ فقط این شرکت به ضرر نمیخوره ،جوری سود به فولکس میده که فولکس حاظر نبود ۱۰میلیارد دلار بفروشش 🙌

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. Ferrari

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1959 ديدگاه)

          همینطوری یه صحبتی نکن عزیزم
          یکم سرچ کن سالهای قبل از تولید اوروس سود خالص لامبورگینی چقدر بوده و چرا هر مدل رو ۱۰ سال روی خط تولید نگه میداشته

          موافقم 5
          مخالفم 3
  3. Reza Waffen SS

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5344 ديدگاه)

    من خودم به شخصه پوروسانگوئه رو جانشین FF میدونم به نظرم در کلاس SUV نیست که با این رقبا مقایسه بشه

    موافقم 29
    مخالفم 10
    1. Ferrari

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1959 ديدگاه)

      یعنی فکر می‌کنی اوروس که پلتفرمش با ائودی A8 یکی هست suv محسوب میشه؟

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. Amir Machine

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1289 ديدگاه)

        خیر اوروس SUV نیست ولی لااقل بهش میشه گفت کراس‌ اوور، اینطوری بخوای حساب کنی هیچکدوم از شاسی‌ بلندهای دنیا بجز چند مورد مثل برانکو و رانگلر و فول سایزهای آمریکایی و لندکروزر، SUV نیستن، پلتفرم ب ام و X7 هم با سری 5 مشرکه، پس به X7 چی بگیم؟ این که نشد دلیل
        اوروس یه کراس‌ اوور واقعیه اما به پوروسانگوئه حتی کراس اوور هم نمیشه گفت، یه چهاردر اسپرته که یه کم ارتفاعشو زیاد کردن، البته من مشکلی با این موضوع ندارم و اتفاقاً فراری رو بخاطر این حرکت هوشمندانه تحسین میکنم اما دلیل این همه کوبوندن اوروس رو نمیفهمم
        شما هم کمی بیش از حد روی فراری تعصب داری و فقط میخوای به هر طریقی شده ازش دفاع کنی حتی شده با توسل به اشتراک پلتفرم اوروس با آئودی A8 درحالیکه 90 درصد شاسی بلندهای بازار بر پایه پلتفرم مدلای سدان و هاچبک ساخته شدن!

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. Ferrari

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1959 ديدگاه)

          الکی شلوغش نکن حاجی.
          کی الکی دفاع کرده؟
          پورسانگ از روزی که معرفی شده تقریبا مورد انتقاد اکثر لامبو فنا قرارگرفته به دلایلی کاملا مسخره و فاقد ذره ای منطق
          مثلاً خودت خط اول کامنت تایید کردی اوروس suv نیست اما بعدش گفتی با این معیار، فقط لندکروزر برانکو رانگلر و … SUV هستن و خط اول کامنتت رو رد کردی
          پست های قبلی که درمورد پورسانگ بوده هم گفته شده که ارتفاع این ماشین کلا ۳ سانتی متر کمتر از لامبورگینی هست اما نابغه ای مثل شما میگه حتی کراس اوور هم نیست و چهار در با یه مقدار ارتفاع بیشتر هست
          تنها دلیلی که برای ادعاهای خودتون دارید ظاهر ماشین هست که بخاطر تقسیم وزن بهتر و عقب کشیدن موتور، کاپوت کشیده تر طراحی شده ب عکس اوروس که ۵۸ درصد وزنش روی چرخ جلو هست. اگر لامبورگینی هم برای تقسیم وزن بهتر تلاش میکرد و موتور رو پشت محور جلو نصب میکرد، اوروس چه شکلی میشد؟ به نظرت شبیه یه هاچبک با ارتفاع بیشتر تبدیل نمیشد؟

          موافقم 4
          مخالفم 7
        2. Amir Machine

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1289 ديدگاه)

          تنها دلیل برای این ادعا سه سانت ارتفاع کمتر و کاپوت کشیدس؟ عجبا!!!!
          ببینم تو حرف مدیرعامل شرکتی که اینقدر براش یقه جر میدی رو هم قبول نداری؟ خودشون بشدت اصرار دارن که این شاسی‌بلند نیست بعد تو تلاش داری اثبات کنی هست؟
          insists Ferrari CEO Benedetto Vigna: “We’re not calling it an SUV. We’re not even talking about SUVs

          حالا من نابغه‌م با مدیرعامل فراری؟!!

          موافقم 2
          مخالفم 2
        3. Ferrari

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1959 ديدگاه)

          ظاهر و ابعاد هر ماشین، کلاسی که در اون حضور داره رو تعیین می‌کنه نه صحبت های مدیر عامل.
          یکی دوماه پیش هم برند سونی گوشی اکسپریا ۵ مارک ۴ رو معرفی کرد و که نمایشگر ۶.۱ اینچی داشته و جالبه سونی به این گوشی عنوان گوشی کامپکت داده درحالی که با هیچ معیاری این گوشی کامپکت محسوب نمیشه و در کلاس فبلت ها هستش
          درمورد پورسانگ هم همین موضوع صادق هست و شماهم بهتره یکم این موضوعات رو برای خودت مرور کنی برات جا بیفته
          هم اوروس وهم پورسانگ، کراس اوور های لوکس هستن. حالا اگه دوست نداری قبول کنی میتونی بگی چهار در با ارتفاع بیشتر،

          موافقم 2
          مخالفم 1
  4. Scuderia Ferrari

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    اگه فراری محدودیت فروش برای پورسانگوئه نداشت قطعاً رکوردهای فروش خوبی ثبت میکرد
    چون این ماشین چیزهایی داره که بقیه ندارن گرچه من اونا رو رقیب مستقیم پورسانگوئه نمیدونم
    در مارانلو همیشه پرفورمنس به لوکس بودن ارجحیت داره و این امر کاملاً اثبات شده تا به امروز

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. TML BN

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1048 ديدگاه)

      من بعید میدونم که رکورد فروش میزد ولی خب فروش خوبی می‌کرد چون مثلا خرید بنتایگا خیلی منطقی تره

      موافقم 15
      مخالفم 4
    2. Porsche 911

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1217 ديدگاه)

      فکر نمیکنم که رکورد فروش میزد
      چون هدف این ماشین قشر بالا جوامع هست
      قطعا کسانی که ۴۰۰ هزارتا یا بیشتر میدن به این ماشین تعدادشون خیلی کمتر از اشخاصی هست که مثال ۱۳۰ هزارتا به کاین یا نمونه های ارزون تر میدن
      پس رکورد فروش برای چنین ماشینی غیر منطقی هست
      مثل اینه بگیم مرسدس وان با سقف تولید ۲۷۵ تا میتونست رکورد فروش هایپرکار بزنه اگه محدود نبود
      خب مشخصا
      افراد خاص فقط ۲ میلیون و ۷۰۰, هزار ماشین میخرن

      1. Scuderia Ferrari

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (4065 ديدگاه)

        بزارین بیشتر مسئله رو باز کنم
        به گفته یکی از مالکان فراری ، این برند خریداران پورسانگوئه رو دسته بندی خواهد کرد
        ۱. مالکان خودروهای ویژه ۲. مالکان خودروهای تولید بالا ۳. خریداران جدید
        بعد از اولویت بندی انجام شده توسط فراری خیلی زود گفته شد مجبوریم ثبت سفارش ها رو ببندیم و فعلاً خریداران جدید باید بیشتر منتظر بمونن !!!!
        حالا با این اوصاف اگه ثبت سفارش آزاد بود و همه میتونستن این ماشینو بخرن چه اتفاقی میفتاد ؟؟
        گرچه روش فراری با همه تفاوت داره و عرضه کمتر از تقاضاست ولی همچنان مشتریان زیادی داره که شاید دستشون به این ماشین نرسه

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. Porsche 911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1217 ديدگاه)

          درسته
          اما در کل کلمه رکورد رو نمیشه بهش تکیه کرد
          به عنوان مثال کاین تا به حال ۱ میلیون و خورده ای فروخته
          بعید میدونم.به عددی اینطور میرسید
          البته که مهم هم نیست
          به قول شما تقاضا بیشتر از مقدار موجود بوده همیشه در فراری
          اما چیزی که مطمئنم
          سود بزرگی نصیب فراری خواهد شد
          همونطور که لامبورگینی توی دوران کرونا سوددهی زیادی داشت با اوروس و همون طور که کاین پورشه رو از ورشکستگی نجات داد

          موافقم 3
          مخالفم 1
  5. علی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (836 ديدگاه)

    دم فراری گرم . شاهه سوپراسپرتهاست و البته شاهه ماشینهاست

    موافقم 10
    مخالفم 8
    1. Reza Waffen SS

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      مفهوم سوپراسپرت رو میدونین ؟؟؟

      موافقم 7
      مخالفم 6
    2. TML BN

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1048 ديدگاه)

      شاه سوپراسپرت ها کیه؟؟
      همونو بوسیدم

      1. A.A.S

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (143 ديدگاه)

        داداش ما حتی نمی تونیم ببینیمشون چه برسه ببوسیم😂

        1. TML BN

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1048 ديدگاه)

          @A.A.S
          منظور یک چیز دیگس😂😂

  6. عاشق پدال

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    جذاب شده. واقعا قشنگه.
    اون لامبورگینی که همون ائودی و فولکس هستش و اصلا ارزش نداره.
    بنتلی به اسپورت بودن استون نمیرسه
    کولینان هم که اصلا بی خیالش. نبودش بهتره

    اینجا فقط استون مارتین و فراری. ببینیم فراری چطوریه.

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. Reza Waffen SS

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      اونجا که کولینان و حذف کردی فقط خخخ

      کشته مرده منطقتم

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. Porsche 911

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1217 ديدگاه)

      حالا هر کسی یک منطق و استدلال و علاقه ای داره
      اما به طور منطقی و عقلانی بدون طرف گیری از هیچ کدوم از رقبا
      من پوروسانگوئه رو کنار میزارم چون قشر متفاوتی از جامعه رو نشونه رفته
      اما در بین DBX 707 و کاین توربو GT
      به نظر من ارزش کاین بیشتر هست
      به دلایلی زیر که توضیح میدم:
      ۱-قیمت
      قیمت بین دو اختلاف زیادی داره
      The 2022 Porsche Cayenne Coupe Turbo GT is available to order now starting at $182,150
      و آستون:
      The DBX 707 stands as the more performance-honed upgrade, with its MSRP of US$239,000
      البته درسته که کاین رو با سفارش آپشن ها میشه به قیمت حدود ۳۰۰ نزار هم رسوند
      اما به طور پیش فرض و قیمت ابتدایی
      برتری کاملا با کاین هست
      حتی DBX معمولی از ۱۸۵ هزار شروع میشه که در مقابل توربو جیتی هیچ حرفی برای گفتن نداره. حتی در مقابل توربو و توربو اس و هایبرید
      ۲-کیفیت ساخت: بدون جانب گیری از برند مورد علاقه ام در تمامی مقالات کیفیت و ظرافت کابین پورشه ها مورد توجه بوده اما از طرفی مشخص هست که شرکت های جگوار لندروور و آستون مارتین ضعف کیفیتی دارن (در مقابل رقبا)
      بقیه مشخصه ها به سلیقه بستگی دارن طراحی و دیزاین و…
      در کل در به صرفه بودن کاین از بقیه بهتر هست
      با قیمت کمتر پرفورمنس زیبایی و کیفیت رو دارا هست

      البته قبلا هم گفتم که اصلا درک سوپرشاسی بلند سخت هست
      البته شاید بگیم که فردی با خانواده میخواد خودرو اش هم جادار و راحت باشه و هم دارای پرفورمنس خوب
      که به نظر حتی نمونه های پایه از تمامی مدل ها نمونه های چابکی هستن با شتاب ۴ تا ۵ ثانیه
      که حتی فولکس واگن توارگ R هم با 71.000 پوند قیمت بشدت انتخاب مقرون به صرفه ای هست

      در کل کاین و RSQ8 و توارگ نمونه های به صرفه تری هستن

      موافقم 6
      مخالفم 7
    3. TML BN

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1048 ديدگاه)

      @عاشق پدال
      استاد میشه بفرمایید چرا فولکس و آیودی ارزش ندارن؟؟
      و چرا اسپورت بودن بنتایگا به آستون نمیرسه؟؟ و چرا بیخیال کولینان شدید؟؟
      این سوالات مغز منو درگیر کرده

      1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (526 ديدگاه)

        به خدا

    4. Sobhan

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (422 ديدگاه)

      لامبور ازهمشون بهتره ارزش خرید بیشتری هم داره اونی هم که پولش رو داره رفته آوروس خریدن پس بهتره درمورد لامبور نظر ندی

      1. TML BN

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1048 ديدگاه)

        @sobhan
        چرا اکانت عوص میکنی همون اکانتت بهتر حداقل پیام هاش بیشتر بود😂😂

        موافقم 4
        مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا