فراریهفته نامه

کمیاب‌ترین خودروهای فراری؛ از 488 پیستا تا FXX و سرجیو

در این مقاله جذاب کمیاب‌ترین خودروهای تاریخ فراری را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

در تاریخ صنعت خودروسازی برندهای معدودی از نظر میراث و تاریخچه به پای فراری می‌رسند. ریشه‌های اسب رقصان دنیای خودرو به سال ۱۹۲۹ بازمی‌گردد یعنی زمانی که انزو فراری راننده خودروهای مسابقه‌ای آلفارومئو به دنبال تولید بهترین خودروهای مسابقه‌ای دنیا بود. اسکودریا فراری برخی از بهترین خودروهای گرندپری آلفارومئو در دهه ۳۰ میلادی را طراحی کرد و به این ترتیب بود که نام فراری به عنوان یک رقیب واقعی در موتور اسپرت ثبت شد.

انزو فراری در سال ۱۹۳۹ تصمیم گرفت خودروهای جاده‌ای بسازد و اسکودریا فراری را به بخش مسابقات کمپانی تبدیل کرد. این بخش هنوز هم در سطح بالای موتور اسپرت حضور دارد و در رقابت‌هایی همچون فرمول یک و استقامت جهانی شرکت می‌کند. اولین خودروی جاده‌ای تاریخ فراری در سال ۱۹۴۷ خط تولید را ترک کرد. این خودرو ۱۲۵ S نام داشت. از آن زمان تاکنون ۷۷ سال گذشته و فراری همچنان به تولید بهترین و خاص‌ترین سوپر اسپرت‌های دنیا ادامه می‌دهد. علاوه بر خودروهای معمول‌تری همچون F430 و ۵۹۹، این برند ایتالیایی برخی خودروهای بسیار خاص و کمیاب را تولید کرده است. فراری همچنان به فرایند تولید محدود و انگشت‌شمار محصولات پرچم‌دار خود ادامه می‌دهد و حتی جدیدترین محصولاتش هم به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود. با این تفاسیر می‌خواهیم کمیاب‌ترین خودروهای فراری در تاریخ ۷۷ ساله این شرکت را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

کمیاب‌ترین خودروهای فراری

  1. فراری ۴۸۸ پیستا پیلوتی سال ۲۰۱۸

 ۸۰۰ هزار دلار

پس از عرضه ۴۵۸ ایتالیا در سال ۲۰۰۹، فراری به دنبال تکرار موفقیت این خودروی اسپرت بود و در سال ۲۰۱۵ از خودروی ۴۸۸ GTB به عنوان جایگزین ۴۵۸ رونمایی کرد. سه سال بعد هم نسخه پیستا تولید شد. پیستا در زبان ایتالیایی به معنی پیست است و خودروی یاد شده نیز جزو گیراترین و پیست محورترین محصولات فراری به شمار می‌رود. برای گرامی داشت موفقیت اسکودریا فراری در مسابقات استقامت ۲۰۱۷، نسخه سفارشی پیستا پیلوتی با سقف تولید ۴۰ دستگاه معرفی شد.

سال تولید ۲۰۱۸
میزان تولید ۴۰ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوشش متمایز بدنه، بال عقب، رنگ‌های انحصاری
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری
قدرت ۷۱۰ اسب بخار

نسخه استاندارد پیستا به حد کافی گیرا بود اما مدل پیلوتی همه‌چیز را ارتقا داد. این خودرو تنها در دسترس مشتریانی بود که سابقه حضور در موتور اسپرت را داشتند. در دل مدل پیلوتی همان پیشرانه ۳.۹ لیتری مدل استاندارد قرار داشت اما ورودی‌های فیبر کربنی و بال عقب به خودرو افزوده شد و رنگ‌های خاص و پوشش ویژه‌ای برای بدنه در نظر گرفته شد. بالاترین قیمتی که برای این خودرو تاکنون پرداخت شده ۹۹۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است.

  1. فراری ۲۵۰ GTO سال ۱۹۶۲

۵۱.۷ میلیون دلار

وقتی درباره نمادین‌ترین و مهم‌ترین محصولات تاریخ فراری صحبت کنیم بی‌شک نام ۲۵۰ GTO سال ۱۹۶۲ به میان خواهد آمد. این خودرو نشان دهنده بالاترین سطح از مهندسی فراری در دوران خود بوده و با نهایت لذت و دقت ساخته شده است. ۲۵۰ GTO همچنین یکی از موفق‌ترین خودروهای مسابقه‌ای جاده‌ای تاریخ فراری به شمار می‌رود و در سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ برنده مسابقات جی تی دنیا شده است.

سال تولید ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴
میزان تولید ۳۶ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد پانل‌های D شکل جداشدنی، سیستم تعلیق ویژه بخش جلو
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری کلمبو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار

با تیراژ تولید ۳۶ دستگاهی، این خودرو یکی از کمیاب‌ترین محصولات تاریخ فراری است و درعین‌حال یکی از ارزشمندترین وسایل نقلیه دنیا نیز به شمار می‌رود. یکی از مدل‌های ۲۵۰ GTO با قیمت ۷۰ میلیون دلار به فروش رفته و اخیراً نیز مدل ۱۹۶۲ آن در حراجی RM ساتبیز با قیمت ۵۱.۷ میلیون دلار فروخته شد.

  1. فراری ۲۵۰ تستاروسا سال ۱۹۵۷

 ۴۰ میلیون دلار

یکی دیگر از محصولات فراری که شهرت زیادی در دنیا دارد ۲۵۰ تستاروسا است. نیروبخش این خودرو همان پیشرانه ۱۲ سیلندر بکار رفته در مدل‌های ۲۵۰ GT بوده و در مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ ۱۹۵۸ هم به پیروزی رسیده است.

سال تولید ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۲
میزان تولید ۳۳ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوشش منحصربه‌فرد و قرمز سوپاپ
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری کلمبو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار

تستاروسا با سقف تولید ۳۳ دستگاه خودرویی خاص‌تر از ۲۵۰ GTO به شمار می‌رود و یافتن آن در بازار کار بسیار سختی خواهد بود. ظاهراً یکی از نمونه‌های تمیز این خودرو با قیمت حدود ۴۰ میلیون دلار به فروش رفته است.

  1. فراری ۲۵۰ LM سال ۱۹۶۳

۲۰ میلیون دلار

محصول نمادین دیگر فراری که اوایل دهه ۶۰ میلادی و با امید به پیروزی‌های فراوان در مسابقات تولید شد ۲۵۰ LM نام دارد. بجای تمرکز روی خودرویی مسابقه‌ای جاده، فراری ۲۵۰ LM را مستقیماً برای پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان توسعه داد و این کار نیز دقیقاً در سال ۱۹۶۵ انجام شد. در واقع این خودرو آخرین فراری‌ای بود که تا قبل از سال ۲۰۲۳ توانست پیروز رقابت‌های لمان باشد. هایپرکار 499P فراری سال پیش این عنوان را تکرار کرد.

سال تولید ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶
میزان تولید ۳۲ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد استفاده از طراحی پیشرانه وسط، بدنه کم ارتفاع با آیرودینامیک سطح بالا
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۳ لیتری
قدرت ۳۲۰ اسب بخار

تنها ۳۲ دستگاه از خودروی یاد شده در سه سال تولید شد. در سال ۲۰۲۳ یک دستگاه ۲۵۰ LM مدل ۱۹۶۴ با قیمت تخمینی ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار در حراجی ارائه شد اما متأسفانه خریداری نداشت.

  1. فراری FXX سال ۲۰۰۵

۳.۵ میلیون دلار

به قرن ۲۱ و سال ۲۰۰۲ برویم که یکی از بهترین سوپرکارهای دوران یعنی فراری انزو معرفی شد. نام این خودرو از نام مؤسس شرکت گرفته شد و هنوز هم جزو بهترین محصولات تاریخ فراری به شمار می‌رود. عرضه مدل تولید محدود FXX در سال ۲۰۰۵ هم باعث شد شهرت این خودروساز بیش از پیش باشد.

سال تولید ۲۰۰۵
میزان تولید ۳۰ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد بال عقب قابل تنظیم
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری
قدرت ۸۰۰ اسب بخار

FXX هم همانند پیستا پیلوتی نسخه پیست محور از انزو استاندارد به شمار می‌رود اما مجوز تردد آن در خیابان‌ها وجود ندارد. همچنین تنها ۳۰ دستگاه از این سوپر اسپرت هیجان‌انگیز تولید شده که مشابه سقف تولید فراری FXX K شکل گرفته بر اساس لافراری است. پیشرانه ۱۲ سیلندر FXX قدرت قابل‌توجه ۸۰۰ اسب بخاری دارد.

  1. فراری ۳۶۵ کالیفرنیا سال ۱۹۶۶

قیمت تخمینی: ۳.۵ میلیون دلار

همانند محصولات مسابقه‌ای دهه ۶۰ میلادی، ۳۶۵ کالیفرنیا در دهه‌ای تولید شد که فراری برخی از ظریف‌ترین جی تی های تاریخ را طراحی و تولید می‌کرد. خودروی موردبحث به خوبی چنین فلسفه‌ای را نشان می‌دهد و ترکیبی بی‌بدیل از اشرافیت و پرفورمنس است.

سال تولید ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷
میزان تولید ۱۴ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد چراغ‌های عقب منحصربه‌فرد
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری
قدرت ۳۲۰ اسب بخار

با سقف تولید ۱۴ دستگاهی، فراری ۳۶۵ کالیفرنیا جزو خاص‌ترین و سطح بالاترین خودروهای دوران خود به شمار می‌رود و جایگاه فراری را به عنوان یکی از بهترین برندهای اروپا تثبیت کرد. علیرغم اینکه ۳۶۵ کالیفرنیا هویت کاملاً متفاوتی نسبت به ۲۵۰ GT داشت اما از پیشرانه ۴.۴ لیتری با ۳۲۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

  1. فراری J50 سال ۲۰۱۶

قیمت تخمینی: ۳.۶ میلیون دلار

یکی دیگر از کمیاب‌ترین خودروهای فراری در سال‌های اخیر J5 است که به دلیل گرامی داشت ۵۰ سالگی حضور این خودروساز در ژاپن معرفی شد و به همین خاطر در طراحی آن از استایل بدنه تارگا دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی الهام گرفته شده است.

سال تولید ۲۰۱۶
میزان تولید ۱۰ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیرودینامیک ویژه، دیفیوزر عقب متفاوت، رینگ‌های ۲۰ اینچی منحصربه‌فرد
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری
قدرت ۶۶۱ اسب بخار

خودروی موردبحث بر اساس ۴۸۸ GTB شکل گرفت و با توجه به سقف تولید ۱۰ دستگاه به سختی می‌توان آن را پیدا کرد. یک دستگاه J50 در سال ۲۰۲۱ با قیمت ۳.۶ میلیون دلار به فروش رفته است.

  1. فراری پینین فارینا سرجیو سال ۲۰۱۳

قیمت تخمینی: ۳ میلیون دلار

شاید آینده‌نگرانه‌ترین خودروی حاضر در این لیست فراری پینین فارینا سرجیو باشد که از مدل‌های بارچتای قدیمی الهام گرفت و عناصر طراحی آن در محصولات بعدی شرکت همچون ۲۹۶ بکار رفت.

سال تولید ۲۰۱۳
میزان تولید ۶ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد نبود پنجره و شیشه جلو در کانسپت اولیه، رینگ‌های ۲۱ اینچی منحصربه‌فرد
پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری
قدرت ۵۷۰ اسب بخار

پینین فارینا سرجیو فقط به تعداد ۶ دستگاه تولید شد تا یکی از کمیاب‌ترین فراری‌های تاریخ باشد. در سال ۲۰۱۸ یکی از این خودروها با قیمت تخمینی ۲.۵ تا ۳ میلیون دلار در حراجی حضور یافت اما خریداری برای آن پیدا نشد.

  1. فراری ۳۶۵ P برلینتا اسپچیاله سال ۱۹۶۶

قیمت تخمینی: ۲۳.۵ میلیون دلار

این خودرو جایگاهی باورنکردنی در تاریخ فراری دارد. از میان تمامی محصولات حاضر در این لیست، ۳۶۵ P برلینتا اسپچیاله جزو معدود خودروهایی است که توسط انزو توسعه نیافت زیرا او اعتقادی به طراحی پیشرانه وسط برای یک خودروی جاده‌ای نداشت. در عوض پینین فارینا و لوئیجی چینتی سکان‌دار این پروژه بودند.

سال تولید ۱۹۶۶
میزان تولید ۲ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابین سه نفره، اولین خودروی جاده‌ای فراری با طراحی پیشرانه وسط
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری کلمبو
قدرت ۳۷۵ اسب بخار

۳۶۵ P برلینتا اسپچیاله ثابت کرد که جزو تأثیرگذارترین فراری‌های تاریخ و همچنین جزو کمیاب‌ترین آن‌هاست چراکه فقط به تعداد ۲ دستگاه تولید شده است. در برهه‌ای از زمان پیشنهاد ۲۳.۵ میلیون دلاری به چینتی برای فروش خودرو ارائه شد اما او تصمیم گرفت خودرو را نگه دارد.

  1. فراری F50 GT سال ۱۹۹۶

قیمت تخمینی: مشخص نشده

آخرین خودرو در لیست کمیاب‌ترین خودروهای فراری سوپر اسپرت F50 GT است. F50 استاندارد سوپرکاری بود که وضعیت فراری در دهه ۹۰ میلادی را تشریح کرد و اگرچه به اندازه F40 خبرساز ظاهر نشد اما پلتفرم آن برای تولید مدل GT بکار رفت، خودرویی که می‌خواست در کلاس رقابت‌های جی تی بین‌المللی به رقابت بپردازد.

سال تولید ۱۹۹۶
میزان تولید ۳ دستگاه
ویژگی‌های منحصربه‌فرد ورودی هوای روی سقف، بال عقب متفاوت
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۷ لیتری
قدرت ۷۴۰ اسب بخار

به دلیل تمرکز فراری روی تیم فرمول یک و کسب عناوین قهرمانی توسط مایکل شوماخر، در نهایت پروژه F50 GT راهی موزه شد اما سه دستگاه از آن با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۷ لیتری ۷۴۰ اسب بخاری تولید شدند. اگرچه هر سه مدل فروخته شده‌اند اما قیمت آن‌ها تا به امروز مشخص نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2759 ديدگاه)

    اگه ماشینای ایتالیایی قرار بود قسمتی از بدن باشن روح بدن میشدن !
    از بس زیبا و چشم نوازن لامصبا .

    موافقم 64
    مخالفم 2
    1. مهرداد

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (101 ديدگاه)

      میدونی چرا چون فراری نگاهش به تولید خودرو
      اینکه قرار خودرو هاش سوپر اسپرت هایی باشند که از پیست وارد شهر شدن و به صاحبانشون همون مقدار لذت بده .

      موافقم 26
      مخالفم 1
  2. R@min

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    همشون کلکسیونی هستن، ولی یکیشون خیلی خوبه 😂

    بنظرم ۴۸۸ پیستا شاهکار قرن فراری و مهندسی موتور و آیرودینامیک هست، خوده خوده خوده یه فراری ! بنچمارک تمام سوپراسپرت ها و سلطان بلامنازع مسابقات WEC و IMSA و مسابقات اروپایی همراه C6.R دامیننت ترین ماشین GT تاریخه.

    کوروت ZR1 ادامه دهنده راه این سبک خواهد بود.

    موافقم 28
    مخالفم 13
    1. Amin

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      F50 gt هم به شدت خفنه
      وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم با قدرت ۷۴۰ اسب بخار ، و گیربکس پدال شیفت و لپ تایم هایی سریع تر از 333sp که اون رو در حد و حدود فرمول یک زمان خودش میرسونه …. عملا رؤیای امروز گوردن مورایه ( t50s)

      موافقم 24
      1. R@min

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        F50 مظلوم ترین فراری تمام تاریخه. بخاطر وجود ژورنالیست های احمق که فقط دنبال تیترای بی سر و ته هستن این ماشینو از دید عموم دور کردن هر چند اهل فن می دونن چه شاهکاری بود.

        موافقم 33
      2. وی

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (375 ديدگاه)

        بنظرم اگه دنیا بخواد یک محصول به عنوان عظمت و قدرت خودرو سازی معرفی کنه اون f50gt عه 740 اسب بخار از یه اجین تنفس طبیعی الهام گرفته از فرمول 1 برای سال 1996 چند سروگردن بالاتر از هایپر کارهای اون زمان هست و نسبت قدرت به وزنش از هایپرهار های امروزی هم بالاتره
        در بحث طراحی هم بنظرم با ابهت ترین ماشینیه که دیدم

  3. مازیار

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    آخ که این ۴۸۸ پیستا چقدر خوبه

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. Lamberto

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      Ferrari458 speciale
      Ferrari 812 competzione
      Ferrari fxxkevo
      Ferrari 250 gto
      Ferrari f50 gt
      Ferrari f40LM
      Ferrari 288 gto evoluzione
      Ferrari f12 TDF
      Ferrari enzo fxx
      Ferrari 275 competzione
      Ferrari 488 gtb&pista
      این مدل ها کاملترین اتومبیل های تاریخ و نهایت نهایت مهندسی مکانیک رد نشان داده اند و ایتالیا به تنهایی و با یک برند فراری مالک مطلق مهندسی خودروعه

      موافقم 14
      مخالفم 1
  4. yaghoub

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    سوپاپ قرمز
    رینگ ۲۱
    طراحی f50
    قیمت gto
    هرچقدر هم بقیه کمپانی ها پیشرفت کنند .
    فراری همچون الماس می‌درخشد.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. رامتین

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3253 ديدگاه)

    از طراحی فراری ۲۵۰ LM خیلی خوشم اومد…

    موافقم 18
    1. Royal Driver

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      باید هم خاص باشه دوست عزیز. چون یکی از اولین ماشینای پروتوتیپ مسابقاتی فراری بود که موفق باشه و پای گذار اصلی خانواده P هم به شمار می‌رفت و بابای 499P. (البته اولین پروتوتایپ های فراری خانواده SP دینو بودن که نسخه های وی۸ و وی۶ بودن در بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۲). با اعمال بیشترین مهندسی روی موتور کلمبو هم (بِیس این موتور، کلمبو وی۱۲ هست اما کلمبو نوشته نشده جایی، خیلی این موتور رو مادیفای کردن)، یک موتور ارتقا یافته توسعه دادن که بتونه از بین ۳ تا ۳.۳ لیتر حجم بیش از ۳۰۰ اسب بخار تولید کنه (البته توی نسخه ۳۳۰ پی ۴ لیتری ۳۷۰ اسبی). البته بگم که تفاوت هایی هم باهم دارن چون ۲ دسته P و LM داریم. اونایی که P بودن (۲۵۰ و ۲۷۵ P سال ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ فاتح لمانز شدن) درواقع بی سقف بودن اما LM کوپه هست و زیباترم هست. اونایی که P بودن از این خانواده بودن: ۲۵۰پی، ۲۷۵پی و ۳۳۰ پی که به ترتیب ۳ لیتر، ۳.۳ لیتر و ۴ لیتر بود موتوراشون. افتخارات بزرگی کسب کردن.

      موافقم 13
  6. Arshia m3csl

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    فقط اون fxx زیبا😍👌🏼 فراری واقعا اثر هنریه ۴۸۸ هم نزدیک ترین رقیب برای 911gt2 rs بود و برای رقابت با پورشه 911gt2 rs فراری روانه بازار کرد این ماشین رو کاش دوباره پورشه 911gt2rs رقابتش با لامبورگینی و فراری تکرار بشه و 296 نسخه خاص هم بیاد برای رقابت با 911gt2 rs

    موافقم 14
  7. kawaki

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    همه جذاب
    ایتالیایی ها پیشرو در طراحی

    موافقم 18
    مخالفم 1
  8. kawaki

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همه جذاب
    ایتالیایی ها پیشرو در طراحی

  9. جرمی کلارکسون

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    فراری ۲۵۰ جی تی او کاملا دست سازه . بدنش توسط نیروی کار خم میشد و همه مدل هاش تفاوت جزءی باهم دارن ❤️💯👌

    موافقم 14
  10. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    ایتالیا آلمان ژاپون آمریکا انگلیس
    اینا خیلی خوب ماشین دوروست می‌کنن و بهترین ماشینای دونیا موتعلق به این هاست آنقدر گنگن فرانسه و کره جنوبی و روسیه و چین هم یه لول پایین تر از اینا هستن و هندو ایران (مونتاژیاش) هم یه لول بالاتر از پاکستان خودرو میسازن و پاکستان و افغانستان در پایین ترین کیفیت ممکن موتور سه چرخ درست میکنن ولی یه لول بالاتر از ایران خودرو و سایپا و (جدیدا اون ماشین که اسمش ایگل و مال کرمان موتور ) هستند 👌👌

    موافقم 9
    مخالفم 5
  11. Piero Ferrari

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    کار دست آنقدر دقیق

  12. Royal Driver

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    واقعا جمع جمع خوبانه! عجب پست لذن بخشی، ۲۵۰ GTO، تستاروسا ۲۵۰ و ۲۵۰ LM که واقعا حرفی نمیماند برای وصف این الماس ها. ۲۵۰ تستاروسا باور نمیکنید اما ۳ بار قهرمان لمانز شده (۱۹۵۸، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱) و یک ماشین بسیار موفق بود. به نظرم توی این لیست ماشینایی که می‌تونستن حضور پیدا کنن: 330 P4 مدل ۱۹۶۷، یا F60 America که تولید محدودی بر پایه اف۱۲ بود، تستاروسا اسپایدر که تک ساخته، پی۵۴۰ سوپرفست آپرتا که تک ساختی بود الهام گرفته از فراری ۳۳۰ فانتوزی LMB برپایه ۵۹۹ بود. حتی فراری FX که کمی ناشناخته هستو برپایه فراری F512M بود، همون آخرین جانشین تستاروسا. که سفارش سلطان برونئی بود. و یکی آبی رنگش توی آمریکاست خوشبختانه، سلطان برونئی این ماشینو با یک طراحی عجیب همراه با گیربکس نیمه اتوماتیک فرمول ویلیامز FW14 سفارش داده بود. واقعا عجیبه.

  13. Mr.Lucifer

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فراری p4/5
    فراری f12 trs
    فراری omologata
    کمیاب تر از خودروهای این لیست هستن

  14. Mr.Lucifer

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فراری p4/5
    فراری f12 trs
    فراری omologata
    کمیاب تر از خودروهای این لیست هستن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. ARMAN سابق

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (490 ديدگاه)

    فراری از شاهکار های دنیای خودرو
    ولی فراری کلی مدل تک ساخته داره که میشد اینجا ذکر کرد

  16. Taha Ayoobi

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    عجب لیستی
    من عاشق اون پیستا شدم
    همشون روح دارن هنوز
    داره حرف میزنه

  17. Taha Ayoobi

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    آقا شاهین خیلی مقاله عالی بود واقعا👏👏👏
    از اینها بازم بذارید اگر ممکنه
    مثلا در مورد لامبورگینی و…

    1. شاهین

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلامت باشید
      چشم در آینده حتما‌ کار میکنیم

  18. EODE

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    صدای انجین فراری fxx رو هیچ کلمه ای کامل توصیف نمیکنه .

  19. Dariush saadat

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    بلاخره به پست تو این سایت گذاشتین که خبر از تعصب نیست خصوصا حرف از تعصب ژاپن و چیزی که همه قبولش دارن
    دیگه حال آدم بهم میخوره یه مطلب تو این سایت میزارن یه عده میان میگن ژاپن ژاپن ژاپن
    بخدا همه میدونن ژاپن کارش عالیه هر کشوری هر کمپانی یه بازار و هدف میگیره. میشه مثلاً از ژاپن یا آلمان یا آمریکا و ایتالیا بدمون بیاد اما نمی‌تونیم اونا و تکنولوژی و چیزی که هر کدوم به دنیا خودرو هدیه دادن رو انکار کنیم و بگیم کارشون بده نه
    خدا رحمت فریدون فروغی رو می‌گفت توی کشور باید تمام سبک های موسیقی باید وجود داشته باشه تا هر کی هر چی دلش خواست گوش بده تو دنیای خودرو هم همینطوره کمپانی ها همه جور خودرو از اقتصادی تا لوکس و سودر خودرو میسازن دیگه سلیقه آدمه که خوشش بیاد یا نه تازه ما ایرانی ها که نهایت با ارفاغ فقط میتونیم رو طراحی نظر بدیم چون نود درصد دیگه نمی‌تونیم خودرو ایرانی بخریم چه برسه به ماشین ژاپنی یا آلمانی و آمریکایی
    تازه طراحی هم سلیقه ایه
    بیخیال تعصب شین

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. جمشیدی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (36 ديدگاه)

      باشه باشه…
      شما بیا پایین…

  20. بهمن

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    j50 عشق خالصه

  21. alirezamt211

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    پیشبینی میکردم وقتی وارد پست بشم از شدت زیبایی ماشین ها نتونم انتخاب کنم
    شاهکارای ایتالیایی روح آدمو جلا میدن

  22. LAMBORGHINI

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    F50 GT🔥
    پس چرا فراری Fxxkو Fxxk EVO نیست

  23. Khashayar

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    ویژگی اصلی : تولید محدود = قیمت بالا

  24. BMW

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    اگه بقیه با دیدن و نشستن اینها لذت می‌برند ما تا آخر عمر مون انگار باید با عکس هاشون زندگی کنیم😂جالبش اینجاست که وقتی از نزدیک یه فراری رو ببینی 😂دیگه دلت نمیاد با عکس های گوشی ببینی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا