نام فراری همیشه با زیبایی آجین شده و کسی باور نمیکند که این برند مشهور خودرو زشت یا حتی معمولی تولید کند. اما بر خلاف تصور بسیاری این برند در تاریخ پر افتخار خود خودروهای زشت بسیاری تولید کرده که در ادامه بخشی از آنها را معرفی میکنیم.
فراری Superamerica 410 Ghia مدل ۱۹۵۶
در دهه ۱۹۵۰ شرکت اتاق سازی “Gia” بعد از این که چند کانسپت برای کرایسلر طراحی کرد، به دنبال یک پروژه جذاب بود تا بیش از پیش بر سر زبانها بیفتد.
اما بر خلاف انتظار یکی از ضعیفترین و بدترین خودروهای خود را معرفی کردند.
آنها یک فراری با عناصر طراحی خودروهای آمریکایی ساختند! نتیجه کار فاجعه بود. یک فراری با جلوپنجره بزرگ کرومی و پیچیده، سپرهای کرومی سنگین، تزیینات کرومی، و بالههایی به سبک “tailfin”!
این آخرین همکاری فراری و Gia بود.
فراری ۴۰۰ Superamerica Coupe special مدل ۱۹۵۹
اولین ۴۰۰ Superamerica، به شماره شاسی 1517SA، در سال ۱۹۵۹ با نام Coupé Speciale برای رئیس وقت فیات “Gianni Agnelli” ساخته شد. آنیلی، دستور طراحی خودرویی داده بود که شبیه یک فراری نباشد!
بدترین قسمت خودرو جلوپنجره آن بود که شبیه به خودروهای لانچیا طراحی شده بود. خوشبختانه از این خودرو همین یک دستگاه ساخته شد.
فراری ۳۳۰ gt 2+2 series 1 مدل ۱۹۶۴
یک کوپه ۲+۲ با فرم بدنه زیبا و موتور چهار لیتری ۳۰۰ اسب بخاری با نشان فراری قطعاً همه را عشق خود میکند، اما این خودرو یک ایراد بزرگ داشت و همین موضوع موفقیت این خودرو را تحتالشعاع قرار داد. این خودرو توسط Pininfarina طراحی شده بود و اولین فراری با دو چراغ جلوی گرد در هر طرف لقب گرفت. موضوعی که انتقادات زیادی را به این خودرو وارد کرد. انزو فراری از این خودرو تمام قد دفاع کرد اما series 2 با ظاهری اصلاح شده و تک چراغ در هر طرف خیلی زود و در سال ۱۹۶۶ معرفی شد که این موضوع نشان دهنده این است که خود فراری هم چندان از طراحی نمای جلو راضی نبوده است.
فراری ۳۳۰ shooting brake مدل ۱۹۶۵
یکی از زیباترین خودروهای جادهای فراری توسط یک آمریکایی طراحی شد و سپس توسط یک آمریکایی دیگر خراب شد! “Tom Tjaarda” طراح استودیو پینین فارینا مدل ماندگار ۳۳۰ GTC را طراحی کرد. اما این خودروی زیبا توسط پسر واردکننده فراری به آمریکایی و طراح خودرو “Bob Peak” به یک shooting brake با ظاهری وحشتناک تبدیل شد.
این خودرو توسط “alfredo Vignale” ساخته شد و تنها شیشه جلو و درهای آن با نمونه ۳۳۰ GTC مشترک بود و سایر اجزای بدنه تغییر کرده بود!
از این خودرو دو دستگاه ساخته شده است.
فراری ۳۳۰ gt 2+2 special مدل ۱۹۶۶
این خودرو توسط “Norbert Navarro” مالک باشگاه شبانه ایتالیایی سفارش داده شد، به همین دلیل با نام Navarro نیز شناخته میشود. این خودرو بر اساس فراری ۳۳۰ GT 2+2 مدل ۱۹۶۶ ساخته شد، اما تقریباً تمام بخشهای آن تغییر پیدا کرده است. قسمت جلو کشیده و آویزان به نظر میرسید و در قسمت عقب نیز بالههای نامتعارفی که به سقف متصل هستند، جلوه وحشتناکی داشتند. این که چرا یک شخص خودروی زیبایی مانند ۳۳۰ gt 2+2 را نپسندیده و سفارش چنین خودروی عجیب الخلقه ای را داده است خود معمایی حل نشدنی است. خوشبختانه بخش قوای محرکه خودرو دست نخورده باقی مانده است.
فراری ۳۶۵ NART Spyder Grintosa مدل ۱۹۶۹
پذیرفتن این خودرو بهعنوان یک فراری غیرممکن است. این خودرو فراری ۳۶۵ GT NART Spyder Grintosa نام دارد و توسط “Luigi Chinetti” سفارش داده شده است. Chinetti، اولین واردکننده و فروشنده فراری در ایالات متحده بود و همچنین بنیانگذار تیم مسابقهای آمریکای شمالی به نام “NART” بود. این خودرو بر اساس مدل ۳۶۵ GTC ساخته شده است. از این خودرو دو دستگاه تولید شد.
فراری ۳۶۵ GTC/4 1971
شاید اگر خوب به این خودرو نگاه کنید بتوانید حتی رگههایی از کوروت نسل سه را در آن ببینید و همین بس که بخش جلویی این خودرو از پلاستیک ساخته شده است و وحشتناکتر از همه لاستیک ضربهگیر است که دورتادور جلوپنجره را پوشانده است. البته از نظر فنی این خودرو شایسته احترام است. چون شاسی آن با مدل جاودانه دیتونا مشترک است. موتور و سایر بخشهای فنی دو خودرو هم یکسان است و تنها در ۳۶۵ GTC کمی توان موتور کاسته شده است. در اصل فراری، این خودرو را که ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد بهعنوان نمونهای ارزانقیمتتر از دیتونا ساخت؛ اما متأسفانه علاوه بر قیمت، بخشی از زیبایی مدل دیتونا را هم کنار گذاشت تا این خودرو خلق شود.
فراری ۳۶۵, ۴۰۰, ۴۱۲ مدل ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۹
این که چگونه این خودرو توانسته ۱۷ سال در تولید باقی بماند هنوز یک راز باقی مانده است.
این خودرو در این مدت تنها سه بار بهروزرسانی مختصر در بخش فنی و ظاهری را تجربه کرد.
این خودرو ابتدا ۳۶۵ GT4 2+2 نام داشت، و از یک پیشرانه V12 سود میبرد و خودروی سریعی به شمار میرفت. اما مدل ۴۱۲ خودروی لوکسی بود و وزن خودرو زیادتر از حد معمول و خودرو به چابکی مدل دیگر نبود.
این خودرو در واقع یک گرند تورر بود؛ اما ظاهر بسیار زشتی داشت که هرگز نمیتوان بهعنوان یک فراری آن را پذیرفت.
فراری ۳۰۸ GT4 مدل ۱۹۷۳
یک کوپه ۲+۲ موتور وسط هشت سیلندر که توسط مارچلو گاندینی و استودیوی برتونه طراحی شده بود. همچون دیگر خودروهای طراحی شده توسط برتونه این خودرو نیز دارای خطوط تیز و زوایای تند بود. گاندینی پیشازاین Lancia Stratos و لامبورگینی Urraco را نیز طراحی کرده بود که دقیقاً بخش عمده انتقادات به دلیل شباهت زیاد این خودرو به لامبورگینی Urraco بود، و به همین دلیل گاندینی دیگر برای طراحی محصولات فراری استخدام نشد.
فراری ۳۳۰ GTC Zagato مدل ۱۹۷۴
نام فراری با زیبایی همراه است و وقتی در کنار آن نام زاگاتو را میشنویم احتمالاً باید انتظار دیدن زیبایی دوچندان را داشته باشیم؛ اما بر خلاف انتظار دست بردن زاگاتو در طراحی فراری این بار به یکی از فاجعهبارترین خودروهای فراری تبدیل شد. “Luigi Chinetti” واردکننده فراری به آمریکا و مالک تیم مسابقهای به زاگاتو سفارش یک خودرو بر اساس مدل ۳۳۰ GTC 1967 را داد. اما نتیجه کار فاجعهبار بود، بهگونهای که اگر نشان اسب سرکش مارانلو به روی آن نصب نمیشد بههیچوجه بهعنوان یک فراری قابلتشخیص نبود.
فراری ۳۰۸ GT4 Rainbow مدل ۱۹۷۶
این کانسپت نهچندان جذاب بر اساس مدل ۳۰۸ GT4 ساخته شد. جالب این که خود مدل ۳۰۸ نیز خودروی زشتی بود. هم مدل تولیدی و هم کانسپت را برتونه طراحی کرده بود. اما به دلیل طراحی بد و دور از انتظار این خودروی کانسپت به دست فراموشی سپرده شد. بعد از آن فراری هیچگاه با برتونه همکاری نکرد.
فراری Mondial 8 مدل ۱۹۸۰
این خودرو جایگزین دیگر مدل زشت فراری، یعنی ۳۰۸/۲۰۸ GT4 شد. طراحی این خودرو بر عهده Pininfarina بود و یک کوپه ۲+۲ موتور وسط بود. و دقیقاً ایراد کار همین جا بود. بخش عقب خودرو عملاً هیچ استفاده ای نداشت. نمای بیرونی نیز چندان چنگی به دل نمیزدند. تنها نکته مثبت این خودرو هزینه نگهداری پایین آن بود، البته این موضوع چندان برای خریداران فراری اهمیت ندارد.
فراری Pinin مدل ۱۹۸۰
احتمالاً افراد زیادی نام این مدل را نشنیدهاند، زیرا این یک خودروی مفهومی بود که خوشبختانه راهی به خط تولید پیدا نکرد. انزو میخواست اولین فراری سدان را تولید کند. بهعلاوه این خودرو به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس استودیو Pininfarina نیز ساخته شد.
اما ظاهر خودرو معمولیتر یا بهتر است بگوییم زشتتر از آن بود که فراری بخواهد آن را تولید کند و این خودرو به یکی از بدترین همکاریهای این دو شرکت تبدیل شد.
فراری 400i meera s مدل ۱۹۸۳
در کمال تعجب این خودرو توسط طراح نامآشنا “Giovanni Michelotti” طراحی شده است. این خودرو بر اساس مدل 400i ساخته شده بود. خود مدل 400i خودروی زشتی به شمار میرود و این خودرو نیز مانند مدل پایه بهشدت زشت و نامتعارف بود. این کانسپت بیش از آنکه شبیه به محصولات فراری باشد به نسل اول مزدا RX-7 شباهت داشت!
این خودرو دارای نوآوریهایی مانند دوربین دید عقب بود، بهگونهای که آینه داخل کابین حذف شده بود، و تصاویر در یک مانیتور نصب شده درون کابین نمایش داده میشد.
این خودرو به سفارش شاهزاده عربستان برای هدیه به همسرش ساخته شده بود. نکته جالب اینکه این آخرین فراری بود که توسط Michelotti ساخته شد!
فراری تستاروسا ۱۹۸۴
دهه ۱۹۸۰ دوران افراط و تفریط بود و هیچ چیز این را بیشتر از فراری تستاروسا ثابت نمیکند. پس از مدل برلینتا boxer زیبا، Testarossa نتوانست زیبایی مدل قبلی را تکرار کند. خطوط جانبی مضحک به نظر میرسید، همچنین به دلیل تمایل به بهبود فضای داخلی عرض خودرو بسیار زیاد بود.
با وجود این اما تستاروسا بهشدت محبوب بود و بیش از ۷۰۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.
فراری ۲۸۸ GTO evoluzione مدل ۱۹۸۶
فراری ۲۸۸ GTO خودرو بینظیر در زمینه طراحی و بخش فنی بود. اما نمونهٔ مسابقهای آن موسوم به evoluzione اینگونه نبود. البته این خودرو عملکرد بینظیری در پیست داشت؛ اما هرگز به زیبایی مدل تولیدی نبود. هرچند خودرو آیرودینامیک تر شده بود؛ اما نمای جلو بسیار ناامیدکننده بود و نمایی عقب نیز با خروجیهای هوای متعدد و آن باله نسبتاً بلند حرفی برای گفتن از نظر زیبایی نداشت.
فراری F90 مدل ۱۹۸۸
فراری F90 یک مدل ویژه بر اساس فراری تستاروسا است که در سال ۱۹۸۸ توسط “Enrico Fumia” از پینین فارینا طراحی شد. این خودرو به سفارش سلطان برونئی و برادرش به تعداد محدود شش دستگاه تولید شد.
نمای بیرونی خودرو با تکرار طرح بیضی، شکل گرفته بود. این خودرو بهشدت خاص و بهشدت زشت است، و با دیگر محصولات فراری هیچ همخوانی ندارد.
نکته جالب این که پروژه کاملاً محرمانه بود و فراری تا سال ۲۰۰۵ تصویری از آن منتشر نکرد. هر شش خودرو همچنان در مالکیت سلطان برونئی قرار دارند.
فراری Colani Testa D’Oro مدل ۱۹۸۹
فراری Testa D’Oro یا Testa D’Oro Colani یک کانسپت آیندهنگرانه است که توسط “Luigi Colani” طراحی شده و بر روی شاسی تستاروسا ساخته شد. هدف Colani شکستن رکورد سرعت خودروهای جادهای بود که توسط فراری F40 در سال ۱۹۸۷ با سرعت ۳۲۵ کیلومتر به ثبت رسیده بود. موتور ۱۲ سیلندر فراری به قدرت ۴۲۸ اسب بخار توسط تیونر آلمانی Lotec با اضافهشدن دو توربوشارژر به ۷۵۰ اسب بخار رسیده بود. اما مسئله مهم در مورد آن، طراحی نامتعارف و زشت آن بود که بیشتر به خودرو های مورداستفاده در فیلمهای علمی تخیلی شباهت داشت، و باعث میشد قدرت موتور وحشتناک خودرو به دست فراموشی سپرده شود.
فراری ۴۵۶ مدل ۱۹۹۲
مشکل اصلی این خودرو زشتی آن نیست؛ بلکه مشکل این است که به هر چیزی شباهت دارد به جز فراری. در نمای جلو بیشتر به پورشه ۹۲۴ شباهت داشت. طراحی این خودرو نیز توسط Pininfarina انجام شده بود. البته بخش قوای محرکه بی نقص بود و خودرو عملکرد بینظیری داشت.
فراری FZ93 مدل ۱۹۹۳
در نگاه اول شاید فکر کنید این یک سوپر اسپرت گمنام است. اما در کمال ناباوری این یک فراری به نام FZ93 طراحی شده توسط زاگاتو است. این خودرو بر روی شاسی تستاروسا ساخته شده و دارای سقف معروف Zagato “دو حباب” بود، اما طراحی سایر بخشهای بدنه بسیار ابتدایی و ناپخته به نظر میرسید. این خودرو برای اولینبار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۹۳ رونمایی شد. علاوه بر بدنه عجیب، و زشت این خودرو دارای یک طرح مشکی در دو طرف خودرو بود که خودرو را بیش پیش غیرقابلتحمل میکرد. بعدها زاگاتو این خودرو را به رنگ تماماً قرمز درآورد.
فراری ۳۲۸ Conciso مدل ۱۹۹۳
در سال ۱۹۹۳ یک کمپانی گمنام آلمانی به نام “Michalak Design” این خودروی کانسپت را بر اساس خودروی ۳۲۸ GTS طراحی کرد. نکته جالب در مورد این خودرو این است که هیچ دری برای ورود به کابین برای آن طراحی نشده است. Michalak در واقع یک خودروی سرگرم کننده و مختص پیست میخواست. بدنه خودرو از آلومینیوم ساخته شده بود و به دلیل بدنه سبک موتور هشت سیلندر ۳.۲ لیتری عملکرد خوبی داشت.
فراری FX مدل ۱۹۹۵
این خودرو نیز به سفارش سلطان برونئی ساخته شده است.
طراحی این خودرو را PININFARINA انجام داده و موتور خودرو نیز V12 مورداستفاده در Testarossa به همراه گیربکس هفت سرعته فرمول یک بود. طبق تصاویر از این خودرو نیز دو دستگاه ساخته شده است. به نظر میرسد در بین ۵۰۰۰ خودروی سلطان برونئی خودروهای زشت زیادی وجود دارد!
فراری F50 Bolide مدل ۱۹۹۶
یک خودروی سفارشی بر اساس F50 به نام Bolide در سال ۱۹۹۶ که توسط سلطان برونئی سفارش داده شد و در همان سال تحویل داده شد. طراحی این خودرو بسیار ناامیدکننده است و به یک خودروی دست ساز بی کیفیت شباهت دارد. تصاویر بسیار کمی از این خودرو وجود دارد و آمار رسمی عملکرد این خودرو در دسترس نیست. اما به نظر میرسد سلطان برونئی دیگر مالک این خودرو نیست و توسط یک کلکسیونر ایرلندی خریداری شده است.
فراری ۶۱۲ Scaglietti مدل ۲۰۰۴
طراحی این خودرو توسط “Ken Okuyama” از پینینفارینا و با نظارت “Frank Stephenson” طراح نامآشنای فراری انجام شده. Frank پیشازاین سابقه طراحی مدلهای نام آشنایی از جمله F40 و enzo FXX را بر عهده داشته است.
اما ظاهر ۶۱۲ Scaglietti قابل مقایسه با خودروهای نامبرده نیست. طراحی خودرو دستوپاچلفتی و گُنگ به نظر میرسد. چراغهای عقب کوچکتر از حد معمول بود، نمای کناری نیز طراحی عجیبی داشت و بخش فرو رفته بسیار عمیق به نظر میرسید. نمای جلو نیز بسیار مضحک بود.
تنها نکته مثبت این خودرو پیشرانه ۵.۷ لیتری V12 به قدرت ۵۳۳ اسب بخار بود و باعث میشد این خودرو به یک گرند تور سریع تبدیل شود.
فراری ۵۷۵ GTZ مدل ۲۰۰۶
یک کلکسیونر معروف ژاپنی از Zagato درخواست کرد که بدنهای برای 575M خود به سبک خودروی معروف ۲۵۰ GTZ Berlinetta مدل ۱۹۵۶ بسازد. پس از این درخواست زاگاتو با فراری برای ساخت شش نمونه به توافق رسید و قرار شد تا در روز سالگرد ۲۵۰ GTZ از خودرو جدید رونمایی کند. اما متأسفانه نتیجه کار فاجعه بود و خودرو به هیچ عنوان شباهتی با نسخه کلاسیک نداشت. و به یکی از بدترین همکاریهای این دو شرکت تبدیل شد.
فراری Gullwing America F340 Competizione مدل ۲۰۱۱
اگر لوگوی فراری بر روی این خودرو نصب نشده بود هرگز در لیست زشتترینها قرار نمیگرفت. این خودرو توسط کمپانی “Gullwing America” و بر اساس فراری ۳۴۰ mexico Berlinetta 1952 ساخته شده است. این خودرو بر روی پلتفرم فراری ۴۵۶ با بدنهای تماماً از آلومینیوم ساخته شده و Gullwing America تمام سعی خود را برای مدرن سازی آن انجام داده است. موتور نیز یک نمونه V12 به قدرت ۴۷۰ اسب بخار است.
فراری Sergio مدل ۲۰۱۵
این خودرو بر اساس مدل ۴۵۸ Spyder ساخته شده است. این خودرو در واقع برای ادای احترامی به Sergio” Pininfarina” ساخته شد. باتوجهبه اینکه بر اساس ۴۵۸ ساخته شده بود، یک خودروی رادیکالی با عملکرد عالی بود. اما یک ایرادی وجود داشت. نمای جلوی خودرو بهشدت زشت بود. سایر بخشها زیبا بودند؛ اما باعث نشدند این خودرو در این لیست قرار نگیرد. از این خودرو شش دستگاه و به قیمت پایه دو میلیون دلار ساخته شد. به قول جرمی کلارکسون شما پول بیشتر از قیمت فراری ۴۵۸ را برای خودرویی زشت میپردازید!
بی وطن
۱۷ بهمن ۱۴۰۲غیر از تستا روسا و ۴۵۶ بقیشون سم خاص بودن!
به شخصه تستا روسا رو خیلی دوست دارم تو این لیست…
نمیدونستم فراری اینهمه مدل عجیب غریب تولید کرده البته بیشترشان تک یا دو نسخه ای بودن خدارو شکر!!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۷ بهمن ۱۴۰۲اون اسکاگلیتی زشته !!!
آقا سجاد عباسی زشت منم زشت کیلو چند !!!
هر کدوم از این فراریها به تایم خودشون بهترین بودن و البته متفاوت !!!
یه نظر شخصی میدم و به نظر من زیباترین فراری تاریخ از میان همه خوبان ، ۴۵۸ایتالیا هست !!!
لامصبو از هر زاویه نگاه میکنید زیباست سادست هیولاست و یه فراری عمومی با بالاترین کیفیت برتر دنیاست !!!
سجاد عباسی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲سلام
متن تجربه ای هستش و من از چند سایت مختلف ترجمه کردم
خودروهای توی این لیست به انتخاب من نبوده
Piero Ferrari
۱۷ بهمن ۱۴۰۲دقیقا تستاروسا زیبا بود
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ بهمن ۱۴۰۲من از هر زاویهای به فراری تستاروسا نگاه میکنم، زیبایی میبینم
بی وطن
۱۷ بهمن ۱۴۰۲دقیقا آقای اشتری تستاروسا جایی تو این لیست نداره…
پوسترهای فراوانش هنوز یادمه که میفروختن…
p
۱۷ بهمن ۱۴۰۲دقیقا ، تستاروسا نباید تو این لیست میبود
net
۱۷ بهمن ۱۴۰۲همشون زشت بود
NAVID۰۰۹۸
۱۷ بهمن ۱۴۰۲داداش net
شما زیباترینها را هم میکوبینی میشوری پهن میکنی روی رخت به جز گرنجور ۲۰۱۳ 😂🤦♂️!
حالا اینا که خودشون هم اعتراف میکنن زشتن ، زشت گفتن شما هم میشه غوز بالا قوز !!!
net
۱۸ بهمن ۱۴۰۲😀
زیبا بودن طراحی داخلی و طراحی بیرونی از نظر من فرق داره هنوز ماشینی اختراع نشده که ۱۰۰ درصد از لحاظ طراحی داخلی و طراحی بیرونی بتونه منو راضی کنه فقط چند تا ماشین هست که توانسته ۷۰ درصد از لحاظ طراحی داخلی و بیرونی منو راضی کند ۱- هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۶ رنگ مشکی که در ایران هم هست ۲- ائودی a8 مدل مدل ۲۰۲۰ رنگ مشکی ۳- بی ام و سری ۸ روباز ۴- طراحی داخلی یکپارچه مشکی با صفحه نمایش عمودی فورد رنجر ۲۰۲۲ و طراحی بیرونی فورد رنجر ۲۰۲۰ ۵- هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۶ رنگ مشکی که در ایران هم هست
نوید هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم در ان زمان در اینترنت و عکس و فیلمش ندیده بودم، اولین بار سال ۲۰۱۲ در جاده بین شهری یهویی یه ازرا گرنجور نسل پنجم رنگ مشکی از ماشینی که داخلش بودم سریع سبقت گرفت و آرمش هم متوجه نشدم کدام شرکت ان را ساخته اون زمان مثل الان خیلی اینترنت در دسترس نبود و موبایل ها اینترنت درستی نداشتند تا چند هفته به زیبایی این ماشین فکر می کردم و نمی دانستم چه ماشینی هست و کدام شرکت ان را ساخته و تعدادش هم خیلی کم بود و تازه وارد ایران شده بود و یک ماه بعد یه ازرا گرنجور دیگه دیدم و نمی دانستم که اسم این ماشین چی هست و رفتم از نزدیک دیدم و آرم هیوندای که روی ماشین بود دیدم و اصلا باورم نمیشدم هیوندای همچین ماشین زیبایی تولید کرده چون نسل چهارم ازرا که وارد ایران شده بود با خطوط نرم ساخته شده بود و این ازرا نسل پنجم هم از خطوط نرم استفاده کرده بود و هم از خطوط تیز و خیلیییی زیبا شده بود و بعد از اون هر جا ازرا گرنجور نسل پنجم می دیدم در خیابان ها از دیدنش سیر نمیشدم و بعد متوجه شدم هیوندای بخاطر طراحی ازرا گرنجور نسل پنجم میلیاردها دلار هزینه کرده که یکی از بهترین طراح های بی ام و رو اورده کره جنوبی و استخدام کرده تا فقط ازرا گرنجور نسل پنجم طراحی کند و بی دلیل نیست که این ازرا گرنجور نسل پنجم زیباست از نظر من، مخصوصا رنگ مشکیش و مدل ۲۰۱۶ ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفتش تغییرات جزئی بر رویش انجام داد و زیباتر شد .زمان خودش در سال ۲۰۱۲ چراغ متصل عقب و چراغ جلو و جلوپنجره و رینگ و قوس سقف و زه سفید اطراف شیشه دربها و سقف سانروف و خطوط تیز و نرم و طراحی داخلی یکپارچه مشکی و…. ازرا گرنجور نسل پنجم خیلی زیبا بود و همین الان هم هنوز زیباست مخصوصا رنگ مشکی
Piero Ferrari
۱۷ بهمن ۱۴۰۲دقیقا تستاروسا زیبا بود حتی عکس تیتر
فراری F40 که اونم خیلی زیباست
مهدی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲خداوکیلی تستا روسا زشته!!!!!
یا ۴۰۰ آمریکا
اگه اینا زشته کاش زندگی من رو زشتی ورداره
این دوتا زشته زشت هم نیستن دیگه
سجاد عباسی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲خودروی های توی این لیست به انتخاب من نبوده و متن ترجمه ای هستش از چند سایت مختلف
اگه من میخواستم لیست زشت ترین فراری های تاریخ رو بنویسم حتما فراری انزو، SF90 ، F8 ، FF و F430 رو توی لیست قرار میدادم
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲انزووو؟؟!
واقعا عجیبه نظرتون
بی وطن
۱۷ بهمن ۱۴۰۲البته ۶۱۲ ،هم به نظرم بد نبود…
imanenzo
۱۷ بهمن ۱۴۰۲چرا تستا روسا توی این لیست قرار گرفته رو متوجه نشدم چون به اعتقاد من خودروی بسیار زیباییه.آمار فروش بالای این مدل هم موید این موضوعه
دانیال_Surrey،England
۱۷ بهمن ۱۴۰۲پس فراری هم طراحی های چیپ و زشت زیاد داشته.
تعجب میکنم جناب مهدی((خوره محصولات فراری)) بهشون اشاره ای نداشته.
البته اگه دوستان فراری باز بهشون برنمیخوره sf90 هم میتونست تو این لیست قرار بگیره.
دوست دارم بدونم جانشین لافراری از چه زبان طراحی جدیدی سود میبره که در بقیه محصولات فراری هم ببینیم.
فقط انگلستان
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ارادت دانیال عزیز
لامبورگینی خودروهاش از فراری طراحی بی نقص تری دارن ولی فراری یه دلنشینی خاصی داره که آدم به لامبورگینی ترجیحش میده و همین طور سبد محصولات متنوع از هر نوع خودرو اسپورتی که بخوای
من خودم چون خودروهایgt بیشتر سلیقم هستن فراری رو خیلی بیشتر از لامبورگینی دوست دارم.
EODE
۱۷ بهمن ۱۴۰۲😐😐 ??!!Sf90
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲دقیقا
منم نمیدونستم فراری اینهمه مدل های زشت و بی مفهوم تولید کرده باشه
جالبی ش هم اینه که اکثرشون خودروهایی تولید محدود و خاص و طراحی شدت توسط خفن ترین کمپانی های طراحی خودرو مثل پنین فارینا،زاگاتو،برتونه و جیاجارو بودن!!!
این واقعا خیلی برام عجیبه!
ارسلان
۱۷ بهمن ۱۴۰۲فراری Pinin که الان چراغاش مد شده!!!
آلفا رومئو بررا ام الان کپی گرون قیمتش و میتونیم ببینیم!! خیلی از طراحان نگاه به طراح های ایتالیایی میکنند که خیلی بهشون میگند زشت و…
محمدهادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ولی خدایی فراری تستاروسا و اف ایکس ۱۹۹۵ هرگز فراری های زشتی نبودن
Mamad
۱۷ بهمن ۱۴۰۲کاری به طراحی و اینا ندارم ولی همون لوگو و نوشته فراری جلوی ماشین هست ماشین خاص میکنه
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ولی از یه حدی بیشتر زشت باشه وجهه برند رو خراب میکنه
Mamad
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ولی همون طور که انزو فقید میگفت شما فقط پول پیشرانه رو میدید بقیه ماشین مجانیه
بهنام
۱۷ بهمن ۱۴۰۲جالب بود
فرشید
۱۷ بهمن ۱۴۰۲زیباترین فراری تاریخ 360 مودنا بود (حدودای سال 2000). طراحی سیال این ماشین توی زمان خودش به طرز عجیبی جذاب و دلنشین بود (مثل آئودی TT یا خیلی از بنزهای اون موقع). ترکیبی خاصی از مدرن بودن و کلاسیک بودن. حیف که فراری بر عکس پورشه وفادار و متعهد به اون سبک طراحی نموند. از نظر من همه فراری های الان واقعاً زشت و فاقد ظرافت و طراحی اصیل هستند ولی این واقعیت لابه لای شلوغ کاری های رسانه ایی و جو عمومی دیده نمیشه
مهران
۱۷ بهمن ۱۴۰۲فراری ۴۰۰ و ۳۳۰ مدل ۱۹۶۴ بد نبودن
چرا باید تو این لیست باشن!!!
amir-mr
۱۷ بهمن ۱۴۰۲تستاروسا واقعا زیباست خداوکیلی نباید تو این لیست باشه
رامتین
۱۷ بهمن ۱۴۰۲واقعا بعضیهاشون زشت بودند. بهرحال در هر خودرویی چنین تولیداتی در طی زمان داریم که کاملا منطقیه.
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲آره دیگه آزمون و خطا حساب میشه برا شرکت
sabi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲در بعضی از مدل ها تلاش های فراری برای ساختار شکنی رو میشه حس کرد
علی یوسفی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت در مورد این لیست نظرات متفاوته و بنظرم برخی اصلا زشت نبودن مثلا یادش بخیر چند سال قبل فراری 612 به رنگ قرمز وارد ایران شد و یه روز از چهار راه روبرو خونمون گذر کرد و انصافا یکی از جذابترین خودروهایی بود که در زندگیم دیدم طول زیاد با دماغه کشیده و فرم چراغهای جلو و ارتفاع کم و پهنای زیاد کاملا خودروهای دیگه رو محو میکرد 612 از نزدیک با عکسها متفاوته فراموش نکنیم خودروهای دیگه ای هم هستن که عکسشون گویای جذابیت و عظمتشون نیست مث دوج وایپر کروک قرمز رنگی که وارد ایران شد یا حتی آئودی R8 بنابراین خیلی از مدل های این مطلب هم میتونن همینطور باشن.
𝐀𝐥𝐢
۱۷ بهمن ۱۴۰۲به نظرم ۴۵۶ و ۶۱۲ زیاد هم زشت نیستن
🤡
۱۷ بهمن ۱۴۰۲این ماشین های زشت از ماشین جدیدای الان خوشگلتره
امیر علی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲موافقم
طراحی برقی ها واقعاً زشته
۱۷ بهمن ۱۴۰۲کامنت ۲۰۰۰ در کنار زشت ترین فراری ها😐😂😂
جرمی کلارکسون
۱۷ بهمن ۱۴۰۲330 جی تی بنظرم خوبه زشت نیست
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بعضی ها واقعا خیلی خیلی زشت بودن
ولی به جز اونا همه رو دوست داشتم
فراری gto evolozion 288 یکی از نماد های زیباییه به نظرم، براچی تو این لیسته من نمیدونم
مدل 410 superamerica هم که کامل مشخصه شبیه ماسل کار هست، اصلا قاطی پاتیه طراحیش.
مدل هایی مثل 456 و F90 خیلی زشت نیستن، یعنی زشت نیستن ولی خوشگل هم نیستن، با این وجود، وقتی میدونی فراری داری قیافش هم خوشگل میشه
ماشین روح داره اصن
سجاد عباسی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲این متن ترجمه ای از چند سایت مختلف هستش
شما هنوز فرق ماسل کار با کوپه لوکس رو نمیدونین، بعد به لیستی که توسط بهترین نشریات تهیه شده ایراد میگیرین
جالبه واقعا
مزدک
۲۷ اسفند ۱۴۰۲به کار بردن صفات تفضیلی مثل بهترین، درباره ی منابعی که ما از آنها بی اطلاع هستیم، شاید بتواند علاقه مندان تازه کار و کم اطلاع را توجیه کند (اگر نگوییم فریب دهد!)، اما برای بنده و بسیار امثال من، هیچ تأثیری نخواهد داشت، مگر شکل گیری تصویر تلاشی نافرجام از سوی شما، تا با تمسک به توهم فضل، و تفاخر به آگاهی ای نیم بند و به غایت تنکمایه، بر امکان بیان هر سلیقه ای (تاکید می کنم سلیقه، نه حتی توجیه، و به هیچ وجه منطق و استدلال) جز آنچه شما دارید فائق آیید.
دوست عزیز!
وقتی از زشتی صحبت می کنید، احتمالا منظور شما (یا همان بهترین نویسنده هایی که فرمودید!)، عدم وجود زیبایی در مورد بررسی شماست. در این صورت شما باید ابتدا معیارهایی منطقی و بلامعارض مفهوم زیبایی را، در شکل مطلق آن (یعنی اصل قائم به ذات زیبایی، و نه مصادیق آن) توضیح و شرح بدید، سپس اثبات کنید که موضوع مورد بررسی، اصولا فاقد تمامی ویژگی های ذکر شده توسط شما در باب زیبایی است (چراکه اگر مورد بررسی، حتی یکی از شرایطی که شما برای زیبا بودن معرفی کردید را دارا باشد، از نظر منطقی دارای ویژگی خاصی از مفهوم زیبایی خواهد بود، و به همین دلیل نمی تواند زشت باشد!)، تا صحت ادعای شما (و مؤلف!) در عمل اثبات گردد.
از آنجایی که اصولا امکان تعیین معیارهای جهان شمولی درباره ی امر زیبا به شکل عام، یا خود مفهوم زیبایی به شکل خاص وجود ندارد، و تا به امروز (از زمان تعاریف فلاسفه ی پیشا سقراطی یونان، مثل فیثاغورس، هراکلیتوس، دموکریتوس و … تا افلاطون و ارسطو در اعصار کهن، تا کروچه و کالینگوود و آرتور دانتو و جورج دیکی در این روزگار) نیز امکان ارائهی پاسخی قطعی به پرسش: زیبایی چیست؟ که مورد تأیید تمامی صاحب نظران و متخصصین قرار گیرد، حاصل نگردیده است، پس نمی توان ادعا کرد، که شیئ X به شکل کلی زیباست (تنها متخصص زیبایی شناسی ای که به نظریه های مختلف استتیک آگاه باشد، حق دارد بگوید: شیئ X در چارچوب نظریه ی زیبایی شناسی فلان فیلسوف زیباست یا نیست، و حتی همان متخصص هم نمی تواند مدعی شود که: شیئ X به شکل عام زیباست یا نیست، چراکه ادعایش فاقد معناست!)
طرفه اینکه در اینجا آن بهترین نویسنده های مورد ادعای شما(!) گامی هم از بحث ثقیل زیبایی فراتر نهاده، در باب مسئله غامض زشتی اظهار فضل فرموده اند. کذا! این نوع ابراز نظرات مصداقی و سلیقه ای، که تنها حاصل ذهنیت سلبی مؤلفان می باشد، و بیشتر از سنخ تنگ نظری های ایدئولوژیک هستند، تا پژوهش های آکادمیک، تنها مخاطبان از همه جا بی خبر و ناآگاه را هدف قرار می دهند، وگرنه کیست که نداند تظاهر عام مفهوم زیبایی در نزد جامعه ی درگیر فقر عمیق فرهنگی ما که هیچ! حتی نزد فرانسوی های مدعی فرهنگ عمومی زیبایی شناسی هم (که عامه ی مردمانش همانقدر از مرحله پرت هستند، که عامه ی مردمان کشور ما!)، از ابراز سلیقه ی صرف و فاقد عیار منطقی فراتر نخواهد رفت؟!؟
پس فی الحال و تا آنگاه که شما مترجم گرامی، و بهترین نویسندگان مورد ارجاع شما، امکان ارائه ی نظریه ای بلامعارض، نه در باب زیبایی عام، که حتی فقط در مورد مصادیق مفهوم زیبایی در شیئی به نام اتومبیل را نداشته باشید، نظر و نوشتار شما تنها بیان سلیقه ی شخصی شما، و در چارچوبه ی ارزشگذاری، در حد ابراز سلیقه ی هر یک از مخاطبان شما خواهد بود، و لا غیر…
Arya
۱۷ بهمن ۱۴۰۲تستاروسا دیگه چرا؟؟؟؟؟؟؟
yaghoub
۱۷ بهمن ۱۴۰۲تستاروسا تو این لیست چکار میکنه؟؟؟
علی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲تستاروسا ؟!؟!؟!؟
....
۱۷ بهمن ۱۴۰۲فراری ۳۰۸ تو GTA sa بود فکر کنم😂
یوسف
۱۷ بهمن ۱۴۰۲توی بعضی از مدل ها خصوصا مدل 575
رگه هایی از TVR دیده میشه….. نمیدونم…
شاید هم اون از فراری کپی کرده
مدل 612 ساخت 2004هم از نمای جلو شبیه پورشه پانامرا شده….
به نظرم توی این سال ها فراری بهترین موتور و پرفورمنس رو ارایه ….. اما از لحاظ طراحی نتونست به یک ثبات و ژن مورد نیاز برسه…… و این همه کانسبت هم دلیل محکمی بر نبودن طراحی مورد نظره….
برعکس لامبو با کانتاش و ادامه اون طرح به ژن مورد نظر رسید…..
LAMBORGHINI
۱۷ بهمن ۱۴۰۲همشون زیبان ❤️
مهردادکمال
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بعضیاشون خیلی سختگیرانه زشت لقب گرفتن و واقعا زشت هم نیستن مثل فراری ۵۷۵ GTZ وفراری ۶۱۲ Scaglietti(این مدل برای سال 2004هست و اتفاقا زیباست) و تستاروستا
EODE
۱۷ بهمن ۱۴۰۲با کل لیست به جز فراری تستاروسا و ۴۵۶ موافقم . واقعا جای سواله که چطور اسم تستاروسا رو داخل این لیست گذاشتین ؛ از قضا از تستاروسا باید داخل اون لیست زیباترین خودورهای تاریخ خودروسازی یاد میکردین .
وقتی صحبت از خودروهایی با پرفورمنس بالا یا لوکس بودن میشه اغلب اوقات باید کلمه افراط هم در کنارش باشه ؛ وگرنه تقریبا هیچ سوپراسپرتی تولید نمیشد یا خیلی از خودروهای به یاد ماندنی آمریکایی رو نباید میدیدم .
فراری ۴۵۶ قبول دارم خیلی شبیه یه فراری نیست ، ولی با این وجود قشنگه .
همایون
۱۷ بهمن ۱۴۰۲من اولین فراری مدرنی که از نزدیک دیدم 612 اسکاگلیتی بود به رنگ قرمز که بعدا مجله ماشین هم تستش کرد دیوونش شدم انقدر عاشقش شدم هر چقدر هم بگذره اولین تایمی که بتونم تو یه کشور خارج از ایران مثل حاشیه خلیج فارس یدونش رو بگیرم صد در صد قرمزش رو میگیرم حالا یا با تودوزی قهوه ای یا تودوزیش رو قهوهای میکنم خیلی ناراحت شدم تو لیست زشت ها بود واقعا
Matim
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بنظرم تستاروسا و۶۱۲ Scaglietti واقعا خوشگل بودن
اون یکی مونده به آخری هم بهش نمیخور مال ۲۰۱۱ باشه فکر میکردم حداقل مال ۱۹۴۰ باشه😂