فراری گزینههای شخصی سازی فراوانی را پیش روی مشتریانش قرار میدهد، اما فلسفهی « انتخاب با شماست» عموما در مورد پیشرانهها صدق نمیکند و این همان چیزی است که هنگام معرفی GTC4Lusso T با آن مواجه شدیم. فراری یک پیشرانه V-8 تویین توربو را به جای نمونه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی، برای این خودرو تدارک دیده است.
فراری GTC4Lusso نمونه متحول شده مدل FF محسوب میشود. فراری با تولید مدل FF در سال ۲۰۱۲، یک خودروی چهار نفره مجهز به سیستم چهارچرخ محرک با استایل طراحی شوتینگ بریک را به دنیا معرفی کرد. لوسو تی که در کنار لوسو به فروش خواهد رسید، از پیشرانه ۳.۹ لیتری V-8 که پیشتر در فراری پورتوفینو و با اندکی تغییر در 488GTB استفاده شده، نیرو میگیرد.
علاوه بر تغییر پیشرانه، سیستم چهار چرخ محرک خودروی ۱۲ سیلندر نیز با یک نمونه سبکتر و سادهتر دیفرانسیل عقب، جایگزین شده است. طبق ادعای شرکت فراری، مجموع این دو تغییر موجب کاهش وزن خودرو تا حدود ۵۵ کیلوگرم شده است. به دلیل آنکه این کاهش وزن در بخش جلوی خودرو روی داده است، نسبت توزیع وزن در بخش عقب، از ۵۳ به ۵۴ درصد افزایش یافته است.
پیوند قلب
پیشرانه V-8، قلب این موجود تند و تیز است. در قیاس با نمونه قبلی، تغییراتی نظیر: کورس پیستون کوتاهتر، میل لنگ فلت- پلین، استفاده از پیستون های متفاوت، هواکشهای اصلاح شده، اینترکولرها و اگزوز جدید را به خود دیده است. نهایت توان خروجی آن برابر ۶۰۲ اسب بخار در دور موتور 7500rpm است که مابین ۵۹۱ اسب بخار پورتوفینو و ۶۶۱ اسب 488gtb قرار میگیرد. گشتاور تولیدی توسط هر سه مورد یکسان بوده و رقم ۷۶۱ نیوتن-متر را نشان میدهد. نمونه ۱۲ سیلندر معادل ۷۸ اسب بخار توانمندتر بوده اما ۶۱ نیوتن-متر گشتاور کمتری تولید مینماید. فراری ادعا میکند که تنها ۰.۱ ثانیه اختلاف میان رکوردهای ۰ تا ۱۰۰ ثبت شده برای دو پیشرانه هشت و ۱۲ سیلندر دیده میشود؛ ۳.۵ در برابر ۳.۴ ثانیه. در عین حال حداکثر سرعت مدل هشت سیلندر ۳۲۰ کیلومتربرساعت اعلام شده است که ۱۵ واحد از برادر ۱۲تایی خود کندتر است.
صدای گوش نواز
برخی تحولات درونی مانند میل لنگ فلت پلین و خروجیهای منیفولد اگزوز به طول یکسان، طبق گفته فراری دو عنصر کلیدی در ایجاد صدای شیون گونه این اتومبیل هستند. با عبور نشانگر دور موتور از ۵۰۰۰ و رسیدن به منطقه ممنوعه 8000rpm، این صدای خاص به گوش خواهد رسید. پایینتر از این محدوده، میزان صدای اگزوز انصافا کم بوده و در سطحی معمولی قرار دارد.
برای دستیابی به حال و هوای اسپرتتر در این خودرو، فراری سامانه الکتریکی کنترل کمکفنرها و سیستم چهارچرخ فرمانپذیر را مجددا برنامهریزی نموده است.
با سوار شدن در این خودرو پی به راحتی آن خواهید برد. کمک فنرهای مغناطیسی، عملیات جذب ضربات ناشی از ناهمواریهای مسیر به ویژه در جاده سنگ فرش را به خوبی انجام میدهند. تغییر حالت از کامفورت به اسپرت، تاثیر اندکی بر راحتی سواری خواهد داشت.
مجموعه فرمان، سریع و سبک عمل میکند و غربیلک فرمان در دامنه حرکتی خود ۲.۳ مرتبه میچرخد.
در سر پیچها میتوانید به لوسو تی اعتماد کنید، چرا که نمایش متعادل و باثباتی از خود بروز میدهد و ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ آن، هرجا که بخواهید شما را از ادامه مسیر بازخواهند داشت.
کابین
همانگونه که درخور شأن یک GT است، لوسو تی از یک کابین راحت و باکیفیت برخوردار است. صندلی راننده به خوبی پایین تنه را پشتیبانی مینماید. دید کافی از درون کابین، برای اشراف بر اتفاقات بیرونی وجود دارد و سقف شیشهای پانوراما داخل کابین را پرنورتر کرده است. روکش چرمی گرانقیمت، تقریبا همه چیز را فراگرفته است. یک تاکومتر بزرگ با غرور در روبروی راننده جا خوش کرده و یک نشانگر دیجیتال کوچک نیز در دل آن قرار دارد که حالت دنده را به راننده نمایش میدهد. در دو طرف این تاکومتر، دو صفحه نمایشگر دیگر وجود دارند که سایر اطلاعات از قبیل سرعت، دما و میزان سوخت را برای راننده به نمایش میگذارند. صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی در میانه داشبورد خودنمایی میکند و با پرداخت ۳۹۰۰ دلار دیگر میتوانید از مزایای اپل کارپلی بهرهمند شوید. غربیلک فرمان به سبک انواع مورد استفاده در خودروهای فرمول یک طراحی شده و دکمههای مختلفی همچون دکمه استارت بر روی آن قرار داده شدهاند. پدل شیفترهای فیبر کربنی پشت آن نیز بسیار دوست داشتنی هستند. همچنین وجود یک نمایشگر ۸.۸ اینچی در سمت سرنشین باعث شده تا اطلاعات مختلف نظیر میزان سرعت، نقشه مسیر و غیره، برای او نیز نمایش داده شود و بتواند نقش کمک راننده را ایفا نماید.
فضای سرنشینان عقب نیز به نسبت فراری FF بیشتر شده و یک فرد ۱۸۵ سانتیمتری میتواند در صندلی عقب بنشیند، البته مجال چندانی برای تکان خوردن و راحت بودن نخواهد داشت. صندلیهای عقب راحت بوده و برای افرایش فضای حمل بار میتوان آنها را خواباند.
ایستگاه پایانی
رانندگی با این خودرو شما را به طور فعالانه ای درگیر میکند، چراکه خبری از هیچ گونه فناوری خودران در این GT نیست؛ نه نگهدارنده بین خطوط، نه ترمز اضطراری و نه حتی کروز کنترل تطبیق پذیر. فقط خود شما هستید و فراری GTC4LussoT. این فراری همان خودرویی است که از رانندگی با آن لذت خواهید برد، اما آیا V-12 بیشتر خوشایند شماست؟ پس باید ببینید که پرداخت ۴۰هزار دلار بیشتر ارزشش را دارد یا نه؟ البته در رنج قیمت ۳۰۰هزار دلار، شاید این مورد چندان مسئله جدی نباشد. در ضمن مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز برابر ۱۳.۸ لیتر بر صد کیلومتر است که نسبت به نمونه ۱۲ سیلندر، در حدود ۴ لیتر کمتر سوخت مینوشد.
منبع: caranddriver
مهران
۱۶ آبان ۱۳۹۶مگه بهتر از فراری هم داریم؟ محصولاتش یکی از یکی بهتره
تیاگو
۱۶ آبان ۱۳۹۶کیا استینگر بعد از این که داخلش از بنز کپی شده
عقبش هم از این فراری کپی شده
به قول جرمی کلاریکسون کیا ماشینیه که بعد از فروختن آن هرگز به یادش نمی افتید
حامد
۱۶ آبان ۱۳۹۶کپی؟؟؟؟?لطفا با کلمات بازی نکنید
درمورد جرمی کلارسون هم باید بگم ایشون یه مستند سازه و نظراتش هم شخصیه
خیلی از صحبتاش جز حرفای سبک و مزخرف نیست با اینکه خیلی دوسش دارم
Amir Hilltwo
۲۵ دی ۱۳۹۶اینکه شباهتی بین قسمت میانی و اون سه دریچه هوا و نمایشگر تبلتی بالا مرسدس بنز C کلاس و کیا استینگر وجود داره تقریبا غیر قابل انکاره ( و غیرقابل انکاره که داشبورد بنز خیلی خاص تر و با کیفیت تره) اما موضوع عقب ماشین بیشتر از اینکه شبیه فراری لوسو یا سری F فراری باشه بیشتر شبیه عقب سری a و s کمپانی audi ه بنظر من البته اینم نمیشه گفت که کیا audi _ benz یا ferrari رو گذاشته جلو طراحش و گفته یک ماشین عین اینا طراحی کنید طراحی که کیا استینگر داری شبیه خیلی از ماشین های دیگس ولی چیزی که واضحه طراحی برند های مطرحه که همیشه مخصوص خودشون بوده یعنی اگه ما (که یکم پیگیره ماشین ها هستیم و علاقه داریم) ده سال بخوابیم وقتی بیدار بشیم بازم میتونیم تشخیص بدیم که فلان طراحی مال کدوم کمپانی المانی امریکایی بریتانیایی یا ایتالیاییه ولی خب مسلما این موضوع راجب کمپانی های شرقی صدق نمیکنه مثلا الان کمری ده سال پیشو با کمری جدید مقایسه کنید بعدش برید یه بی ام و ده سال پیشو با بی ام و جدید مقایسه کنید (از لحاظ طراحی) خودتون متوجه میشد که چی میگم
amir schumacher
۱۶ آبان ۱۳۹۶.
آره لامبورگینی
Aminspoort
۱۶ آبان ۱۳۹۶بهترین و دیگر هیچ، کیفیت از سر و روش میباره، کابینش با خودرو های فوق لوکس برابری میکنه، موتور ۸ سیلندر فراری بهترین موتور۸ سیلندر دنیاست،ولی ۱۲ سیلندرش با اون صدای مخوف یه چیز دیگست
HORSE
۱۶ آبان ۱۳۹۶کلا هدف فراری توی ساخت این ماشین با هدفش توی ساخت ماشینای دیگش کاملا فرق داره!
و با تعویض پیشرانه ی ۱۲ با ۸ تویین توربو کاملا منظورشو رسوند! من شخصا به عنوان ترفدار فراری این مدل رو دوست ندارم! هرچند این دلیل بر بد بودنش نمیشه.
Amirho3ein
۱۶ آبان ۱۳۹۶دقیقا این ماشین ساخته فراری هس اما با چه خصوصیاتی؟؟
شوتینگ بریک؟
موتور ۸ سیلندر به جای v12?
توربو به جای تنفس طبیعی؟
Amirho3ein
۱۶ آبان ۱۳۹۶+ ۴نفره بودن
شخصا اینو یک فراری نمی دونم
Ferrari Zonda SuperVeloce
۲۹ آبان ۱۳۹۶با احترام به نظرتون
اف۴۰ که بهترین فرراری تاریخه وی۸توربوعه
رخ رو ببین!
لوسو یه مدل فوق العاده ست
بهترینه
چطور دلتون میاد ازش ایراد بگیرید!
m4
۱۶ آبان ۱۳۹۶سکوت و فقط سکوت در مقابل این هیولا :)
Khosrow
۱۶ آبان ۱۳۹۶جلوش شبیه سیتروئن C5 / این سبک طراحی داخلی که تو 812 هم هست عالیه / طرح بیرونی FF فکر میکنم بهتر بود ..
علی آقا
۱۶ آبان ۱۳۹۶عاشقشم
ایمان
۱۶ آبان ۱۳۹۶حد اکثر سرعت 270 کیلومتر؟فکر کنم اشتباه شده.نباید کمتر از 330 کیلومتر باشه.
حسین باباپور
۱۷ آبان ۱۳۹۶ضمن عذرخواهی از دوستان گرامی، حداکثر سرعت نمونه هشت سیلندر برابر 320 و نمونه دوازده سیلندر معادل 335 کیلومتربرساعت است.
نت
۱۷ آبان ۱۳۹۶عیب ماشینای ایتالیایی و انگلیسی اینه که مثل ماشینای المانی وامریکایی با تکنولوزی روز دنیا ماشین نمیسازن و سنتی عمل میکنند.مثل نرم افزار اتو کار پلی که ماشینای انگلیسی و ایتالیایی استفاده نمیکنند
مهدی
۱۷ آبان ۱۳۹۶داخل کابین اغراق شدست
باید یه مرد حداقل 185 سانتیمتری با وزن 95 کیلویی ورزش کار توش بشینه
اگه یه ادم کوچولو کم وزن کچل قد کوتاه باشه خیلی افتضاحه
Ahmad
۱۷ آبان ۱۳۹۶منظور نویسنده صندلی عقب بود.
M3csl
۱۷ آبان ۱۳۹۶چقدر افعی زیاد شده.
شاهین
۱۷ آبان ۱۳۹۶از این مدل و مدل اف اف خیلی خوشم میاد ی رخ خاصی داره مثل بقیه شوتینگ بریک های آئودی و بنز و … نیست