اگر قرار باشد نام موسس کمپانی فراری بر روی خودرویی گذاشته شود، آن خودرو یقینا چیزی فراتر از سایر مدلهای فراری خواهد بود؛ شاید چیزی در حد و اندازههای نام انزو . . .
انزو فراری برای نخستینبار در سال ۲۰۰۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و در حقیقت فراری آغاز هزاره سوم میلادی را با آن جشن گرفت. انزو از یک پیشرانه V12 با زاویه مرکزی ۶۵درجه بهره میبرد که با کد F140 شناخته میشود. این پیشرانه به حجم دقیق ۵,988cc از نوع تنفس طبیعی است و هر سیلندر آن 92mm قطر و ۷۵.2mm کورس پیستون دارد. انژکتورهای آن نیز ساخت Bosch بوده و از نوع Metronic ME7 است.
قدرت خروجی این پیشرانه معادل ۶۶۰ اسببخار در دور ۷,۸۰۰ است. پس یعنی ۱۱۰.۲ اسببخار به ازای هر لیتر بنزین و ۴۸۱.۷۵ اسببخار به ازای هر تن از وزن خودرو قدرت تولید میکند. گشتاور ماکزیمم آن در حدود ۶۵۷ نیوتنمتر است که در دور موتور ۵,۵۰۰ حاصل میشود. محدوده ردلاین موتور نیز از ۸,200rpm آغاز میشود.
انزو دارای یک گیربکس نیمه اتومات شش سرعته است که در ۱۵۰ میلیثانیه دندهها را تعویض میکند. همچنین یک LED کوچک روی صفحه کیلومتر آن وجود دارد که زمان تعویض دندهها را به راننده اطلاع میدهد.
بصورت استاندارد انزو دارای رینگهای ۱۹ اینچی با دیسکهای ۱۵ اینچی در جلو و عقب است. این دیسکهای ترمز از جنس کربن/سرامیکی و ساخت برمبو بوده که در جلو با کالیبرهای ۶ پیستونه و در عقب با کالیبرهای ۴ پیستونه همراه شدهاند. تایرها نیز ساخت بریجستون و از نوع Potenza Scuderia RE050A هستند که در جلو سایز آنها ۲۴۵ میلیمتر و در عقب ۳۴۵ میلیمتر است.
طول، عرض و ارتفاع انزو به ترتیب معادل ۴۷۰۲ میلیمتر، ۲۰۳۵ میلیمتر و ۱۱۷۴ میلیمتر و فاصله محوری آن نیز ۲۶۵۰ میلیمتر است. استفاده از فیبرکربن به عنوان شاسی و بدنه و بکارگیری فریمهای آلومینیومی در عقب، وزن خالص آنرا به ۱۳۷۰ کیلوگرم رسانده؛ این وزن به نسبت ۴۳.۹% روی محور جلو و ۵۶.۱% روی محور عقب توزیع شده است.
انزو در کمتر از ۳.۲ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ و در ۶.۶ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت میرسد. یکچهارم مایل را نیز در ۱۱ ثانیه و با سرعت ۲۱۹ کیلومتر برساعت طی میکند. حداکثر سرعت آن نیز بصورت رسمی ۳۵۵ کیلومتر برساعت ثبت شده است. حجم باک این خودرو در حدود ۱۱۰ لیتر بوده که کاملا متناسب مصرف ۲۰ لیتری آن در سیکل شهری و ۱۳ لیتری آن در سیکل جادهای است.
انزو در استودیوی طراحی پنینفارینا طراحی شده و سرپرست ارشد گروه طراحی آن نیز برعهده Ken Okuyama مدیر ژاپنی سابق این استودیو بوده است. ماجرای فروش این خودرو نیز به نوبهی خود جالب توجه است. انزو قبل از آنکه در اتوشوی پاریس برای اولینبار رونمایی شود، دعوتنامه پیشفروش آن توسط کمپانی فراری به طیف وسیعی از مشتریان سابق این شرکت علیالخصوص مالکان فراری F40 و F50 فرستاده شد.
عکسالعمل مشتریان فراری بسیار دیدنی بود چرا که آنها همه ۳۴۹ دستگاهی که کمپانی برای فروش درنظر گرفته بود را پیشخرید کردند. قیمت دقیق هر دستگاه نیز در آن سال ۶۵۹,۳۳۰ دلار اعلام شده بود. اما درخواست خریداران هنوز هم به شرکت میرسید؛ ثروتمندان زیادی فرصت خرید این سوپراسپرت ایتالیایی را از دست داده بودند تا آنکه اندکی بعد اعلام شد کمپانی بزودی ۵۰ دستگاه دیگر را نیز به فروش خواهد گذاشت البته اینبار بصورت مزایدهای انزو فروخته شد.
این خودرو همچنین برای ایفای نقش در قسمت کوچکی از فیلم سینمایی فرشتگان چارلی۲ (Full Throttle) راهی کالیفرنیا شد و دمی مور (Demi Moore) پشت فرمان آن قرارگرفت. به هرحال همه این اتفاقات درحالی رخ داده بود که هنوز انزو فراری در اتوشوی پاریس رونمایی نشده بود!
آغاز تولید انزو فراری سال ۲۰۰۳ میلادی بود و در سال بعد نیز همه چهارصد دستگاه آن از خط تولید شرکت بیرون آمدند. از این میان ۳۹۹ دستگاه متعلق به مشتریان بود و یک دستگاه دیگر نیز راهی موزه فراری شد. آخرین انزو در ژوئن ۲۰۰۵ و برای امور خیریه به حراجی Sotheby’s فرستاده شد که در نهایت با قیمت ۱,۱۰۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید. از ۳۹۹ دستگاه تولیدی، ۷۰ دستگاه راهی بازار ایالاتمتحده شد که در آنجا با قیمت پایهای ۶۵۹,۴۳۰ دلار به فروش میرسیدند.
امیر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ای خدا مگه ما آدم نیستیم.
چرا باید یه عده سوپر ماشین سوار بشن ما پراید؟
آخه این چه عدالتیه؟
dream_love_ir
۲۹ مرداد ۱۳۹۱پولهاتو جمع کن گلم…تو هم میخری.
البته اگه عمرت بدنیا باشه.
:-)
omid
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ای بابا اگه گزاشتن ما تصمیممونو بگیریم بین انزو و تیبا موندیم تیبا خیلی خوشگله سرعتشم بیشتره پرایدو که نگو.حالا ببینیم خدا چی می خواد.
محمد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱پراید بهتره !!!!!
5 تایی می ریزیم توش می ریم شمال با اینکه نمیشه
تازه کل خرجش به اندازه یه تنظیم باد فراری نیست
فقط راه نمی ره که اونم خیلی مهم نیست !!!!
آرشام
۱۹ مرداد ۱۳۹۱همین برا شما ها خوبه
omid
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱آقا مگه با پراید شما میشی با 5لیتر رفت شمال!!!!!!!!!!!!!!!بابا بیشوخی دیگه جو نده تنظیم بادش مثل ماشینای دیگست ولی بااین ماشین هر جایی تو ایران بری تنظیم باد کنی یارو یه جوری باهات حساب میکنه که خودت هم تنظیم بشی.
رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱حالا که همش فروش شده همین دونه ای که تو دبی داره خاک میخوره رو هم بدن به من ، بدم نمیاد. آفتاب و خاک خوردنش زیاد مهم نیست!
yashar
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱بابای دوستم یکی از اینارو داره گذاشته تو ویترین مغازش!
باباش کلید سازی داره!!
Ali
۸ خرداد ۱۳۹۱از این بهتر توی دنیا وجود نداره .اول و آخر تمام سوپر اسپرت های دنیاس. فراری خودش یعنی اسطوره و جای هیچ بحثی نداره. حالا انزو هم باشه و …… و دیگر هیچ.
آرشام
۱۹ مرداد ۱۳۹۱نه به این ماشین ها نه به ماشینای ما
dream_love_ir
۲۹ مرداد ۱۳۹۱لذتی که در پراید سواری هست … در فراری سواری نیست
والا راست میگم.
بادی از لای دراش میاد تو که نگو و نپرس.
;-)
vahid
۲۹ شهریور ۱۳۹۱پراید ی چیز دیگس باهاش 80تا میری انگار داری پرواز میکنی،به به چه هیجانی داره دلمو برده پراید!
هههههههه بخندیم به حال خودمون
مردیم از خوشی……
جالال
۶ آذر ۱۳۹۱ماشینای باهالی هستن اما من پرایدو به همشون ترجیح میدم.!!!
Omid
۱۹ بهمن ۱۳۹۶خیلی عالیه چرا ما ایرانیا مدل بالاترین ماشینمون باشه سمندGLXبرای اوناباشه بوگاتی انزوی خداتومنی
چراااا??????????????????????
Farzad
۹ خرداد ۱۳۹۹https://m.youtube.com/watch?v=Z-4v4I7Gzk0#searching