فراری

انزو فراری ؛ شاهزاده ایتالیایی

اگر قرار باشد نام موسس کمپانی فراری بر روی خودرویی گذاشته شود، آن خودرو یقینا چیزی فراتر از سایر مدل‌های فراری خواهد بود؛ شاید چیزی در حد و اندازه‌های نام انزو . . .

Enzo Ferrari

انزو فراری برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و در حقیقت فراری آغاز هزاره سوم میلادی را با آن جشن گرفت. انزو از یک پیشرانه V12 با زاویه مرکزی ۶۵درجه بهره می‌برد که با کد F140 شناخته می‌شود. این پیشرانه به حجم دقیق ۵,988cc از نوع تنفس طبیعی است و هر سیلندر آن 92mm قطر و ۷۵.2mm کورس پیستون دارد. انژکتورهای آن نیز ساخت Bosch بوده و از نوع Metronic ME7 است.

Enzo Ferrari 

قدرت خروجی این پیشرانه معادل ۶۶۰ اسب‌بخار در دور ۷,۸۰۰ است. پس یعنی ۱۱۰.۲ اسب‌بخار به ازای هر لیتر بنزین و ۴۸۱.۷۵ اسب‌بخار به ازای هر تن از وزن خودرو قدرت تولید می‌کند. گشتاور ماکزیمم آن در حدود ۶۵۷ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۵,۵۰۰ حاصل می‌شود. محدوده ردلاین موتور نیز از ۸,200rpm آغاز می‌شود.

انزو دارای یک گیربکس نیمه اتومات شش سرعته است که در ۱۵۰ میلی‌ثانیه دنده‌ها را تعویض می‌کند. همچنین یک LED کوچک روی صفحه کیلومتر آن وجود دارد که زمان تعویض دنده‌ها را به راننده اطلاع می‌دهد.

Enzo Ferrari 

بصورت استاندارد انزو دارای رینگ‌های ۱۹ اینچی با دیسک‌های ۱۵ اینچی در جلو و عقب است. این دیسک‌های ترمز از جنس کربن/سرامیکی و ساخت برمبو بوده که در جلو با کالیبرهای ۶ پیستونه و در عقب با کالیبرهای ۴ پیستونه همراه شده‌اند. تایرها نیز ساخت بریجستون و از نوع Potenza Scuderia RE050A هستند که در جلو سایز آنها ۲۴۵ میلی‌متر و در عقب ۳۴۵ میلی‌متر است.

طول، عرض و ارتفاع انزو به ترتیب معادل ۴۷۰۲ میلی‌متر، ۲۰۳۵ میلی‌متر و ۱۱۷۴ میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز ۲۶۵۰ میلی‌متر است. استفاده از فیبرکربن به عنوان شاسی و بدنه و بکارگیری فریم‌های آلومینیومی در عقب، وزن خالص آنرا به ۱۳۷۰ کیلوگرم رسانده؛ این وزن به نسبت ۴۳.۹% روی محور جلو و ۵۶.۱% روی محور عقب توزیع شده است.

Enzo Ferrari 

انزو در کمتر از ۳.۲ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ و در ۶.۶ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. یک‌چهارم مایل را نیز در ۱۱ ثانیه و با سرعت ۲۱۹ کیلومتر برساعت طی می‌کند. حداکثر سرعت آن نیز بصورت رسمی ۳۵۵ کیلومتر برساعت ثبت شده است. حجم باک این خودرو در حدود ۱۱۰ لیتر بوده که کاملا متناسب مصرف ۲۰ لیتری آن در سیکل شهری و ۱۳ لیتری آن در سیکل جاده‌ای است.

Enzo Ferrari

انزو در استودیوی طراحی پنین‌فارینا طراحی شده و سرپرست ارشد گروه طراحی آن نیز برعهده Ken Okuyama مدیر ژاپنی سابق این استودیو بوده است. ماجرای فروش این خودرو نیز به نوبه‌ی خود جالب توجه است. انزو قبل از آنکه در اتوشوی پاریس برای اولین‌بار رونمایی شود، دعوت‌نامه پیش‌فروش آن توسط کمپانی فراری به طیف وسیعی از مشتریان سابق این شرکت علی‌الخصوص مالکان فراری F40 و F50 فرستاده شد.

عکس‌العمل مشتریان فراری بسیار دیدنی بود چرا که آنها همه ۳۴۹ دستگاهی که کمپانی برای فروش درنظر گرفته بود را پیش‌خرید کردند. قیمت دقیق هر دستگاه نیز در آن سال ۶۵۹,۳۳۰ دلار اعلام شده بود. اما درخواست خریداران هنوز هم به شرکت می‌رسید؛ ثروتمندان زیادی فرصت خرید این سوپراسپرت ایتالیایی را از دست داده بودند تا آنکه اندکی بعد اعلام شد کمپانی بزودی ۵۰ دستگاه دیگر را نیز به فروش خواهد گذاشت البته این‌بار بصورت مزایده‌ای انزو فروخته شد.

این خودرو همچنین برای ایفای نقش در قسمت کوچکی از فیلم سینمایی فرشتگان چارلی۲ (Full Throttle) راهی کالیفرنیا شد و دمی مور (Demi Moore) پشت فرمان آن قرارگرفت. به هرحال همه این اتفاقات درحالی رخ داده بود که هنوز انزو فراری در اتوشوی پاریس رونمایی نشده بود!

آغاز تولید انزو فراری سال ۲۰۰۳ میلادی بود و در سال بعد نیز همه چهارصد دستگاه آن از خط تولید شرکت بیرون آمدند. از این میان ۳۹۹ دستگاه متعلق به مشتریان بود و یک دستگاه دیگر نیز راهی موزه فراری شد. آخرین انزو در ژوئن ۲۰۰۵ و برای امور خیریه به حراجی Sotheby’s  فرستاده شد که در نهایت با قیمت ۱,۱۰۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید. از ۳۹۹ دستگاه تولیدی، ۷۰ دستگاه راهی بازار ایالات‌متحده شد که در آنجا با قیمت پایه‌ای ۶۵۹,۴۳۰ دلار به فروش می‌رسیدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ای خدا مگه ما آدم نیستیم.
    چرا باید یه عده سوپر ماشین سوار بشن ما پراید؟
    آخه این چه عدالتیه؟

    1. dream_love_ir

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      پولهاتو جمع کن گلم…تو هم میخری.
      البته اگه عمرت بدنیا باشه.
      :-)

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. omid

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ای بابا اگه گزاشتن ما تصمیممونو بگیریم بین انزو و تیبا موندیم تیبا خیلی خوشگله سرعتشم بیشتره پرایدو که نگو.حالا ببینیم خدا چی می خواد.

    موافقم 13
  3. محمد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    پراید بهتره !!!!!
    5 تایی می ریزیم توش می ریم شمال با اینکه نمیشه
    تازه کل خرجش به اندازه یه تنظیم باد فراری نیست
    فقط راه نمی ره که اونم خیلی مهم نیست !!!!

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. آرشام

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      همین برا شما ها خوبه

      موافقم 1
      مخالفم 3
  4. omid

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آقا مگه با پراید شما میشی با 5لیتر رفت شمال!!!!!!!!!!!!!!!بابا بیشوخی دیگه جو نده تنظیم بادش مثل ماشینای دیگست ولی بااین ماشین هر جایی تو ایران بری تنظیم باد کنی یارو یه جوری باهات حساب میکنه که خودت هم تنظیم بشی.

  5. رضا

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    حالا که همش فروش شده همین دونه ای که تو دبی داره خاک میخوره رو هم بدن به من ، بدم نمیاد. آفتاب و خاک خوردنش زیاد مهم نیست!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. yashar

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (283 ديدگاه)

    بابای دوستم یکی از اینارو داره گذاشته تو ویترین مغازش!
    باباش کلید سازی داره!!

  7. Ali

    ۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    از این بهتر توی دنیا وجود نداره .اول و آخر تمام سوپر اسپرت های دنیاس. فراری خودش یعنی اسطوره و جای هیچ بحثی نداره. حالا انزو هم باشه و …… و دیگر هیچ.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. آرشام

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    نه به این ماشین ها نه به ماشینای ما

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. dream_love_ir

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    لذتی که در پراید سواری هست … در فراری سواری نیست

    والا راست میگم.
    بادی از لای دراش میاد تو که نگو و نپرس.

    ;-)

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. vahid

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    پراید ی چیز دیگس باهاش 80تا میری انگار داری پرواز میکنی،به به چه هیجانی داره دلمو برده پراید!
    هههههههه بخندیم به حال خودمون
    مردیم از خوشی……

  11. جالال

    ۶ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینای باهالی هستن اما من پرایدو به همشون ترجیح میدم.!!!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. Omid

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی عالیه چرا ما ایرانیا مدل بالاترین ماشینمون باشه سمندGLXبرای اوناباشه بوگاتی انزوی خداتومنی
    چراااا??????????????????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا