حدود ۱۰ سال دیگر نخواهید توانست یک فراری صفرکیلومتر با پیشرانه درونسوز را در برخی کشورها خریداری کنید. باورنکردنی است نه؟ و خیلی هم ناراحتکننده… در واقع این فراری F8 اسپایدر شاید یکی از آخرین فراریها با قوای محرکه درونسوز باشد.
نباید اینقدرها هم نگران بود. بسیاری از ما همین حس را در زمان اضافه شدن توربو به پیشرانههای فراری نیز داشتیم اما نشستن پشت فرمان F8 اسپایدر نشان داد که این خودرو یکی از بهترین محصولات تاریخ مارانللو است.
ما همچنین پشت فرمان یکی از زیباترین فراریهای تاریخ نشستهایم؛ و خوشبختانه با تست این خودرو میتوانیم بفهمیم که فراری چیست. اینکه F8 را خودرویی کاملاً جدید بدانیم اشتباه و فیس لیفت دانستن آنهم غیرمنصفانه است.
این خودرو در مقایسه با پدر خود یعنی ۴۸۸ سبکتر و قویتر بوده ولی برخی چیزها نیز بدون تغییر باقی مانده است. F8 اسپایدر از تکنولوژی بیشتری برخوردار است که همهی آنها برای بهبود پرفورمنس و تجربه کلی راندن خودرو طراحی شدهاند. شاید دیده باشید که برخی تکنولوژیها بیشتر به درد بازاریابی میخورند اما در این خودرو چنین چیزی نیست و دسترسی به پرفورمنس خودرو راحتتر شده است.
این فراریای است که رانندگی شما را تغییر خواهد داد و این امر بدون ترساندنتان انجام میشود؛ و با باز کردن سقف هم میتوانید تجربهای کاملاً متفاوت داشته باشید و به صدای جذاب پیشرانه ۸ سیلندر نصب شده در عقب گوش بدهید.
سقف تاشونده خودرو تنها در عرض ۱۴ ثانیه ناپدید میشود. سقف و دربهای خودرو از ۴۸۸ اسپایدر گرفته شدهاند و شیشه عقب نیز میتواند پایین آورده شود تا جذابیت شنیداری F8 اسپایدر افزایش یابد. جدای از آن، همهچیز کاملاً شبیه F8 تریبوتو است.
وقتی دکمه قرمز استارت را فشار دهید پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو با هیجان خاصی از خواب برمیخیزد. البته جذابیت اصلی زمانی رخ میدهد که قدرت ۷۱۱ اسبی و گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری را زیر پای خود احساس کنید.
سپس نوبت به رخنمایی تکنولوژیهای فراری میرسد. لانچ کنترل پرفورمنس و تطبیقی خودرو میزان گشتاور را بسته به چسبندگی موجود تنظیم میکند. مدیریت گشتاور متغیر فراری نیز وجود دارد که میزان گشتاور را در دندههای مختلف تنظیم خواهد کرد.
واکنشهای سریع گیربکس هم تنها با یک اشاره انجام شده و این گیربکس همکاری خوبی با پیشرانه دارد. شما میتوانید آن را در حالت اتوماتیک گذاشته و یا اینکه برای ایجاد حداکثر هیجان از پدال شیفترهای پشت فرمان استفاده کنید.
اگر به حدی شجاع هستید که پای راست را روی پدال گاز فشار داده و خودرو مواظب همهچیز باشد پس باید منتظر احساس خاصی باشید. در این حالت شاهد یکی از بهترین صداهای اگزوز در خودروهای مدرن خواهید بود. قطعاً صدای تولیدی این خودرو بهتر از ۴۸۸ اسپایدر است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت F8 اسپایدر تنها در ۲.۹ ثانیه ثبت میشود. البته که این خودرو توانایی خودنمایی در پیچها را نیز دارد. چسبندگی زیادی در دسترس بوده و البته سیستم بهبود دهنده دینامیک فراری نیز با کنترل لغزش جانبی همکاری میکند تا میزان فشار ترمز در هنگام عبور از پیچها را تنظیم کند. همانگونه که نام این سیستم نشان میدهد چسبندگی خودرو بسیار قابلکنترل خواهد بود. این سیستم خیلی روی تصحیح فرمان تمرکز ندارد و اگر بیش از حد نیاز به خودرو گاز دهید شاید نتوانید F8 را کنترل کنید و بهتر است این نکته را مدنظر داشته باشد؛ اما خب وجود این سیستمهای الکترونیکی باعث میشوند شما سریعترین حالت در عبور از پیچها را داشته باشید.
فرمان خودرو کوچکتر از ۴۸۸ بوده ولی خودش پر از احساس و واکنش است. ترمزها بسیار قدرتمند ظاهر شده و حس خوبی زیر پای راننده دارند.
همهی تلاشها روی ارائه پرفورمنسی بوده که تا همین چند سال پیش در دسترس نبوده است. اگرچه کار مهندسان فراری ارائه پرفورمنس بیشتر با ایمنی کامل است، اما این مورد به همراه هیجان حداکثری حاصل شده و به همین خاطر به فراری تبریک میگوییم.
اما آنچه بر جذابیت F8 اسپایدر میافزاید سواری راحت آن با دید روبهجلوی عالی و تعویضهای نرم گیربکس در سرعتهای پایین است. حتی تنظیمات رانندگی در مسیرهای ناهموار نیز وجود دارد که کمی از سفتی سوار میکاهد؛ اما ما تفاوت زیادی را حس نکردیم.
موضوع دیگر به طراحی خودرو مربوط میشود که اگرچه موضوعی شخصی است اما از نظر ما F8 اسپایدر یکی از زیباترین محصولات ۸ سیلندر تاریخ فراری محسوب میشود. این موضوع با آئرودینامیکی هوشمند ترکیب شده است. همانند F8 تریبوتو، بخش جلوی این خودرو با چراغهای LED نازک و ورودیهای هوای خاص مزین شده است. در بخش عقب نیز اسپویلری بزرگتر و چراغهای گرد دوتایی خودنمایی میکنند.
اگر تنها یک نقطهضعف وجود داشته باشد باید آن را در کابین جست. از نظر کیفیت مشکلی وجود ندارد اما طراحی داشبورد به چند نسل قبل شباهت داشته و این بخش میتوانست بهتر باشد.
و اگرچه رانندگان فرمول ۱ فرمان پر از دکمه این خودرو را دوست خواهند داشت اما وجود دکمههای پشت آمپرها، چراغها، سیستم تعلیق و استارت و… روی فرمان زیاد به نظر میآید.
F8 اسپایدر یک سوپرکار استثنایی دیگر از فراری است. پیشرانه ۸ سیلندر این خودرو ستاره نمایش بوده و ظاهر جذاب و آئرودینامیک هوشمند خودرو نیز جزو ویژگیهای خاص آن هستند. این خودرویی است که به اندازه کافی سرگرمکننده و دوستداشتنی خواهد بود و راندن آن حس فوقالعادهای خواهد داشت. تنها نقطهضعف F8 اسپایدر به برخی ریزهکاریها در کابین مربوط میشود.
فراری F8 اسپایدر مثل پیتزای ناب ایتالیایی است که از خوردن (راندن) آن سیر نخواهید شد…
مشخصات فراری F8 اسپایدر
- قیمت: 225897 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 711 اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 2.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 340 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 13 لیتر در هر صد کیلومتر
زیزیگولو
۱۵ تیر ۱۳۹۹موتور ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری قویترین موتور v8 ساخته شده توسط کمپانی فراری هست که تونسته جوایز متعددی رو از آن خودش بکنه و حتی میشه گفت این ماشین از نظر ظاهری شباهت زیادی با مدل ۴۸۸ GTB داره
Mahdi
۱۵ تیر ۱۳۹۹پرفورمنس عالی طراحی زیبا .یکی از بهترین فراری های ساخته شده
Zonda R
۱۵ تیر ۱۳۹۹فراری=مهندسی بینهایت
Hamid
۱۵ تیر ۱۳۹۹فراری بره ماشین فرمول یکش رو درست کنه
سعید(تهران)
۱۶ تیر ۱۳۹۹زیزیگولو تو رزیتا نیستی احیانا؟!!!
مانی
۱۶ تیر ۱۳۹۹من رفتم بنویسم که دیدم نوشتی
زیزیگولو
۱۶ تیر ۱۳۹۹سعید اصلا رزیتا کی هست؟ میشه بگی؟ میدونی چیه سعید آدمای خیال باف همیشه در توهم و خیال زندگی میکنن و انقدر فکر میکنن و خیالبافی میکنن تا یه چیزی خیالی جزو وجودشون بشه و همه چیز اونجوری که دوست دارن بشه البته فقط در خیال و توهماتشون! پس سعید حالا که اینطوره تو هم همون مانی نیستی؟؟
مهدی موتورز
۱۶ تیر ۱۳۹۹رزیتا کسی بود که هی توضیح میداد
با کمال احترام وقتی بهش می گفتی خیلی
خیلی
خیلی
عصبانی میشد
زیزیگولو
۱۶ تیر ۱۳۹۹مهدی موتورز من چه میدونم چه خبر بوده چون تازه حدوداً بیست روزه دارم در پدال نظر میزارم
Moein
۱۵ تیر ۱۳۹۹بینظیر و در خور مثل همه فراری های دیگه
به شدت منتظر رخ نمایی اساسی از sf90 هستم
خیلی دلم میخواد ببینم در مقابل حریفانشان چجوری عمل میکنه?
nikzad
۱۵ تیر ۱۳۹۹مصرف سوختش عالیه با اون همه قدرت. ولی فرمونش یه حسی میده که فکر نکنم تو هیچ فرمون دیگه ایی باشه.
GTR.SPEED
۱۵ تیر ۱۳۹۹فراری F8 ترکیب از ، قدرت ، سرعت و زیبایی . واقعا یکی از بهترین ساخته های فراری هستش
ایمان جباری
۱۵ تیر ۱۳۹۹autoexpress به خوبی این اسب سرکش مارانلو رو توصیف کرد
هر آنچه که از یک سوپر اسپرت انتظار دارید ، فراری در اختیارتان خواهد گذاشت
?? فراری همیشه در اوج ??
رامین
۱۵ تیر ۱۳۹۹هیچ وقت از رنگ زرد رو ماشین خوشم نمیاد اما فراری و لامبو … نمی دونم چیکار می کنن انقدر رنگ زرد به ماشیناشون میاد.
Farzad
۱۵ تیر ۱۳۹۹از یک فیلتر بنزین مخصوص براش استفاده شده تا از قوانین سخت گیرانه آلایندگی نجات پیدا کنه ، منیفولدهای اگزوزش با اقتباس از مدل مسابقهای ۴۸۸ چلنج از اینکونل (آلیاژی از نیکل) ساخته شدهاند که ۹.۷ کیلوگرم از وزن پیشرانه کم کرده ، پوشش موتور شفاف lexan این خودرو نیز یادآور مدل F40 است و …
(( فراری چیزی جز اثر هنری شاهکار نساخته ، نمیسازه و نخواهد ساخت )) Ferrari is Godfather
کافر مقدس
۱۵ تیر ۱۳۹۹شما ب هر ماشینی با این قیمت شک نکنید خواهید گفت در اوج و این حرفا
ایمان جباری
۱۶ تیر ۱۳۹۹کیفیت ارزان نیست
نکنه توقع داری فراری هم قیمت کوروت باشه !!!!
Mسابق
۱۶ تیر ۱۳۹۹چن وقت پیش اعلام شد فراری بالای90هزار تا رو هر ماشین سود میکشه !!!
یعنی یک و نیم برابر یه کوروت فقط سود میکشه !!!
بعد مشتری هم در عین دونستن این کته میخره تا جایی که فروش سوپر اسپرتای فراری دو سه برابر بقیس!
مرز های قدرت برندینگو جابجا کرده !
مدیرعامل
۱۵ تیر ۱۳۹۹با اینکه یکی از طرفدرای پرو پا قرص ماشینای آمریکایی هستم ولی یه بدی ماشینای آمریکایی علی رغم همه محاسن و خوبیایی که دارن این هستش که مصرف بنزین بالایی دارن مثلاً یه ماشین هشت سیلندر آمریکایی مثل موستانگ شلبی جدید با حجم پیشرانه خیلی بالا و مصرف بنزین بالا حدود 760 اسب قدرت داره ولی یه ماشینی مثل فراری F8 اسپایدر با هشت سیلندر و حجم پیشرانه خیلی پایینتر و مصرف بنزین در حد نرمال 711 اسب قدرت داره
Mercede kaviani
۱۵ تیر ۱۳۹۹البته موتور درون سوز اگر هیدروژن سوز باشد امکان خرید وجود دارد چون الودگی انها صفر است
بچه مشهد
۱۵ تیر ۱۳۹۹خانم مرسده البته شما باید توجه داشته باشین که حتی ماشینهای برقی و ماشینهای هیدروژن سوز هم میزای آلایندگیشون صفر نیست ولی هرچی که باشن از نظر تولید آلایندگی هرگز با ماشینهای بنزین سوز و گازوییل سوز قابل مقایسه نیستن
Mercede kaviani
۱۶ تیر ۱۳۹۹البته دوست عزیز
کاملا حق با شما است گازوییل سوز از نظر تولید تولید آلایندگی اول بنزین سوز دوم متانول گاز سوز چه گاز طبیعی فشرده یا مایع 70% کمتر
الکتریکی ها بخاطر تولید باطری 50% کمتر
سلول سوخت بخاطر طلای سفید موجود در سلول سوخت وعمر 5000 ساعتی تقریبا 3 برابر اتوموبیل های درون سوز هزینه تولید دارد
ولی روش جدید تجزیه حرارتی اب به وسیله انرژی خورشیدی هیدروژن واکسیژن اودگی تقربیاصفر والودگی ناشی از احتراق در دون موتور احتراق داخلی هم تقریبا صفر است
باتشکر مرسده کاویانی
ه
امیر
۱۶ تیر ۱۳۹۹لذت رانندگی
رضا
۱۶ تیر ۱۳۹۹بعضی چیزا تو تاریخ بشریت جاودان میمونن ، مثل آثار داوینچی ، موزیک باخ و هنر از هر نوع در حد اعلا ، بزرگان صنعت و کسایی که کارهای غیرممکن انجام دادن ، پروژه های بزرگ مثل دیوار چین یا رهبران و جنگجویان حماسی مثل چنگیز و اسکندر و کورش ،،،،،. تو دنیای مدرن فراری نامیه که تا قرنها جاودان میمونه و حتی وقتی تمام اتومبیلهای دنیا برقی شدن هنوز فراری با موتور بنزینی بعنوان یک شاهکار ازش یاد میشه ، فراری یعنی عشق
ارشیاsvj
۱۶ تیر ۱۳۹۹شدید منتظر نسخه پیستا هستم
Hadi
۱۶ تیر ۱۳۹۹واقعاً جایگزین خوبیه برا ۴۵۸
یکی از اخرین فراری های درون سوز ?…
علی آرین
۱۸ شهریور ۱۳۹۹اگه قراره با نشون دادن این ماشینا دیوونمون کنید بگید ک دیگه نیایم تو سایت پدال :(
فراری ها روز به روز جذاب تر و بهتر میشن !
فرهاد
۳ آبان ۱۴۰۲توی متن گفته که خیلی دکمه های زیادی روی فرمان هست
ولی به نظر من این یکی از خصوصیات منحصر به فردش هست که خاصش کرده