هرجایی که سخنی در مورد خودروهای کلاسیک باارزش در جریان باشد قطعاً نام فِراری با اختلاف زیادی نسبت به بقیه خواهد درخشید. مدلهای قدیمی زیادی از این کمپانی در حراجیهای معروف دنیا با قیمتهای بسیار بالای میلیون دلاری به فروش رفتهاند که حقیقتاً خیرهکننده بوده و روز به روز نیز به ارزششان افزوده میشود.
مدل ۲۵۰ جیتی برلینتا SWB بهعنوان نقطهای بسیار درخشان در هنر و خبرگی فِراری درزمینهٔ طراحی یکی از این کلاسیکهای فوقالعاده باارزش و قابلاحترام است که تنها ۱۷۶ دستگاه از آن توسط کمپانی روی شاسی کوتاه شده ۲۵۰ تولیدشده است.
اما قضیه جالبتر هم میشود، چون خودروی موردنظر ما نهتنها یکی از این ۱۷۶ دستگاه بلکه نسخهای است که تنها یک دستگاه از آن ساختهشده است! این نمونه با تمامی ۱۷۶ دستگاه دیگر متفاوت است و تحت تعلیم آقای کاروزِرا بِرتونه (Carrozeria Bertone) زیر دستان توانمند جورجِتو جوجارو (Giorgietto Giugiaro) خلقشده است. بهعبارتدیگر، باید آن را بهعنوان یک فِراری بسیار بسیار خاص با چاشنی برتونه بشناسیم.
حتی اگر خود آقای نوچو برتونه (Nuccio Bertone) آرزوی ساختن خودرو برای اِنزو فِراری را در سر میپروراند، ازآنجاییکه پادشاه مارانللو هرگز روی خوشی به آنها نشان نداد پیدا کردن یک فِراری که زیر دستان برتونه رفته باشد کاری بس دشوار است.
تنها اسبهای چموشی که توسط برتونه دستخوش تغییراتی شدهاند عبارتاند از: یک دستگاه ۱۶۶ اینتر کابریولت (Inter Cabriolet 166) مدل ۱۹۵۰ برای فرانکو کورناچیا (Franco Cornacchia)، یک دستگاه ۲۵۰ جیتی SWB مدل ۱۹۵۹ کوپه برای کارخانهدار معروف وقت اِنریکو واکس (Enrico Wax) و در آخر یک ۲۵۰ جیتی SWB اسپچاله (Speciale) به رنگ زیبای Blu-Notte Metallizzato برای استفاده شخصی خودش که همین خودروی موردبحث است! درواقع نوچو برتونه نخست اقدام به خرید یک دستگاه شاسی ۲۵۰ جیتی SWB از کمپانی فِراری نموده و سپس با کمک آقای جوجارو بدنه تجملاتی و مورد سلیقه خود را روی آن سوار کرده است.
دماغه خودرو با الهام از مسابقهدهندگان وقت فِراری نوکتیز و زاویهدار طراحیشده و با مدل استاندارد کاملاً متفاوت است. در ادامه نیز ورودی بزرگ هوا روی کاپوت و سایر قسمتها دست به دست هم دادهاند تا نمای خودرو روان و یکدست بوده و هر بینندهای را مجبور به ایستادن کند.
تمامی این توصیفات فِراری ۲۵۰ جیتی SWB برلینتا اسپچاله را بهعنوان یک خودروی تک و منحصربهفرد به یکی از مرغوبترین و خاصترین کلاسیکهای حال حاضر دنیا بدل کرده که بیتردید جدای از ارزش مالی بسیار بالا ارزش معنوی آن است که در نگاه اول خون را در رگهای هر خودرو دوستی به جریان درمیآورد.
قرار است این اثر هنری در حراجی آینده پبل بیچ (Pebble Beach) زیر چکش رفته و مالک خوشاقبال بعدی خود را بشناسد؛ بهای تخمینی آنهم عددی بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون دلار است که برای چنین خودرویی با چنین شرایطی کاملاً معقول به نظر میرسد.
محمد gt500
۱۲ مرداد ۱۳۹۴چرا متن نصفه ست؟؟؟؟
سعید
۱۲ مرداد ۱۳۹۴نصفه نیست،این یه مطلب مختصر و مفیده که یه جمله زیبا و با مفهوم رو گفته:
(( هرجایی که سخنی در مورد خودروهای کلاسیک باارزش در جریان باشد قطعاً نام فِراری با اختلاف زیادی نسبت به بقیه خواهد درخشید. )) همین.
“مدلهای ق” هم نکته انحرافیه !!! :D :D :D
سجاد
۱۲ مرداد ۱۳۹۴سعید دمت گرم .. خیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی خندیدم !!! :D
ولی آقا امین کارش درسته ..
حتما یه مشکل درون سازمانی با پدال پیش اومده براش ;) …..
همچنان منتظر مطلب کامل هستیم
Amin.
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ممنون سجاد جان.
یه مشکل کوچیک بود که حل شد خداروشکر :)
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۲ مرداد ۱۳۹۴؟؟؟
سجاد
۱۲ مرداد ۱۳۹۴WTF
Archi KHAN
۱۲ مرداد ۱۳۹۴فراری بی نظییییره…
21
۱۲ مرداد ۱۳۹۴عالی بود مرسی
محسن
۱۲ مرداد ۱۳۹۴شاهکار، بالای 30 ملیون فروش میره قطعاً
صادق
۱۲ مرداد ۱۳۹۴درود ب همگی
این فراری گاهی ب این اسم صدا زده میشه
Ferrari 250 GT SWB Bertone Berlinetta
میدونم، طولانی شد ولی خب دیگه
این مدل همینطور ک توی متن هم گفته شد از 250 جی تی برلیتا ب استعاره گرفته شده ک اگه اشتباه نکنم اسم کاملش اینه:
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Passo Corta اینم طولانی شد!
ک این مدلا با مدلای Berlinetta Lusso و Berlinetta Speciale و حتی 250 GTO معروف همشون اساسا یه خودرو هستن ولی در برخی مسائل با هم متفاوتن
ک فک کنم اولینش سال 1959 تولید شد و همین مدل برتونه هم سال 62 ب تولید رسید
ارادت
luis
۱۲ مرداد ۱۳۹۴وای 16 میلیون دلار واااااااای خدا من برم بمیرم فعلا.
AHMADREZA
۱۳ مرداد ۱۳۹۴یکم سعی کنم می تونم تصورش کنم