از دیرباز تاکنون خودروسازان زیادی باهم در رقابت بودهاند و در کلاس خودروهای اسپرت شاید بدون اغراق داغترین رقابت مربوط به خودروسازان چکمه سبز ایتالیا یعنی فراری و لامبورگینی است. رقابتی که از توهین انزو فراری به تراکتور فروچیو لامبورگینی و تولد GT350 شکل گرفت. حال پس از نیم قرن رقابت نوبت به جنگ فراری ۴۵۸ اسپشیاله و لامبورگینی اوراکان رسید و باید دید که زور کدام یک بر دیگری خواهد چربید؟ اسب مودنا یا گاو وحشی سنت آگاتا؟
طراحی و ساختاوراکان جایگزین مدل افسانهای گایاردوست. خودرویی که در ده سال تولید خود با ۱۴ هزار مدل فروش به پرشمارترین خودروی اسپرت این شرکت تبدیل شد. این خودرو ظاهری شبیه به برادر بزرگ خود آونتادور دارد و قسمت عقب بدنه و چراغهای عقب آن شبیه گایاردوست. از طرفی دیگر ۴۵۸ اسپشیاله نسل سوم فراری ۴۵۸ است که جایگزین ۴۵۸ اسپایدر شده و بدون شک واضحترین تمایز آن نسبت به ۴۵۸ های قبلی نوار آبی و سفیدی است که روی بدنهاش کشیده شده است.
اوراکان از موتور وی ۱۰ خورجینی ۵.۲ لیتری ساخت فولکسواگن بهره میگیرد. یعنی همان موتوری که روی آئودی آر ۸ و لامبورگینی گایاردو تعبیه شده بود. در طرف دیگر فراری از موتور ۴.۵ لیتری وی ۸ خورجینی استفاده میکند. در نگاه اول به نظر میرسد که قدرت خیلی کمتری نسبت به اوراکان دارد ولی قدرت اوراکان ۶۰۲ اسب بخار و قدرت ۴۵۸ هم ۵۹۷ اسب بخار است که نسبت به نوع موتور خود قدرت بیشتری نسبت به حجم موتور از اوراکان دارد. وزن اوراکان ۱۴۴۲ کیلوگرم است که به نسبت ۴۲ به ۵۸ تقسیم میشود و ۱۰ درصد از گایاردو سبکتر است. وزن ۴۵۸ اسپشیاله ۱۲۹۰ کیلوگرم است یعنی نسبت توان به وزن آن ۴۶۳ اسب بخار بر تن است و نسبت توان به وزن اوراکان ۴۱۷ اسب بر تن است. یعنی کمتر از ۴۵۸ است. گشتاور اوراکان ۵۶۰ نیوتن متر است و ۴۵۸ هم ۵۴۰ نیوتن متر نیروی گشتاور تولید میکند. صفر تا صد ۴۵۸ فقط ۳ ثانیه است. یعنی برابر با اف ۱۲ برلینتا! در حالی که صفر تا صد اوراکان ۳.۲ ثانیه است. سقف سرعت اوراکان ۳۳۰ کیلومتر است و ۴۵۸ میتواند تا ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. اوراکان قدرت خود را از طریق گیربکس ۷ سرعته ۲ کلاچه به ۴ چرخ منتقل میکند. فراری هم محرک عقب است و انتقال قدرتش به چرخهای عقب و از طریق گیربکس ۷ سرعته ۲ کلاچه اتوماتیک صورت میپذیرد. قیمت یک اوراکان ۲۳۷ هزار دلار است و ۴۵۸ هم حدود ۲۹۸ هزار دلار میارزد.
هردوی آنها خودروهای بسیار خوبی هستند و میتوانند رقبای خود یعنی کوروت سی ۷ و نیسان جیتیآر و مکلارن ۶۵۰ اس و… را به چالش بکشانند ولی بدون توجه به برند سازنده میتوان به پیروزی ۴۵۸ اذعان داشت گرچه اوراکان جایگزین گایاردو شده و میتواند همانند برادر بزرگش گایاردو رکوردها را یکی پس از دیگری ارتقا دهد.
مترجم: سعید صالحی
Reza
۳۱ مرداد ۱۳۹۳از سال 2011به بعد همیشه بهترین موتورای بالای 4 لیتر دنیا مال فراری بوده
2011و2012فراری 458
2013فراری اف12
2014فراری 458 اسپشیاله
حسین
۳۱ مرداد ۱۳۹۳داداش سایتی میشناسی موتورای برتر هر سالو راحت دیدو مقایسه کرد؟
Reza
۳۱ مرداد ۱۳۹۳آره تو گوگل سرچ کن Engine of the Year توی قسمت Wikipedia نوشته فکرکنم.
مصطفی
۳۱ مرداد ۱۳۹۳داش سعید منمون واسه مطلب.
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۳فقط محض اطلاع. اون نوارهای 458 سفید وابی هستن که به خاطر روزهای طلایی فراری تو مسابقات اتومبیل رانی امریکای شمالی nart روی فراری رنگ شدن .
مجتبی (ساروی)
۱ شهریور ۱۳۹۳اولا من به لامبورگینی رای دادم و دوستان هم اگه نتایج رو ببینن تا این لحظه لامبورگینی پنجاه و شش میباشد تقریبا
من قبول دارم که انگار با چیزایی که اینجا بیان شده فراری طراحی موتور و مهندسیش بهتره اما توجه کنید که فراری 60000دلار گرونتره و این رقم خیلی بالاییه میشه باهاش مرسدس کلاس ای خرید .
اما چیزه دیگه بازم لامبو 20تا گشتاورش بیشتره و 5اسب بخار قدرت بیشتری داره اما فراری باکمک وزن کمتر شتابش 2صدم کمتره و این مزیت بزرگیه اما ایا کسی که میخواد بین فراری و لامبو یکیو انتخاب کنی به دو صدم درصد توجه میکنه یا اول ظاهر رو میبینه که به نظرم لامبو طراحی چشم نوازتری داره در کل هردو رو عشقست
Reza
۱ شهریور ۱۳۹۳برو آمار فروششون رو ببین درسال چقدر میفروشن بعد نظریه پردازی کن.فراری نزدیک به۷هزاردستگاه یابیشتر درصورتی فروش لامبورگینی به ۲هزاردستگاهم نمیرسه.
مجتبی (ساروی)
۱ شهریور ۱۳۹۳عزیز مطمنم نصف دیسلاک هایی که بهت دادن به خاطر طرز بیانته
من نظر شخصی خودم رو گفتم .هروقت ما یاد گرفتیم به همدیگه و نظرات همدیگه احترام بزاریم و اگر به نظر ما غلط بود و یا موافقش نبودیم محترمانه اون نظر رو اصلاح میکردیم و یا مخالفتمون رو اعلام میکردیم و قضاوت رو به بقیه میسپردیم اونوقت تمام مشکلات این مملکت حل میشد تاکید میکنم تمام مشکلات
این سرکوبگری تو ذات ماست
Carbonado Aventador
۲ شهریور ۱۳۹۳به نام خدا
این دوست ما نمی دونند که تا الان 1700 دستگاه از اوراکان پیش فروش شده ولی اگر آمار فروش f12 و 450 اسپشیاله رو روی هم بگذاریم فکر نکنم به 1500 برسه!!!!!!!!
چشم منو دور دیدید دوباره دست به کار شدید!!!!!!!
گخود کارخانه زده 1422 کیلو اون وقت اینجا نوشته 1442!!!!!!!!
به نظرم متن داشت اوراکان رو تخریب می کرد!!!!!!!
خود فراری گفته 0-100 برابر 3.1 اون وقت!!!!!
می خواستم یک ویدئو بگذارم از رقابت بین آونتادور و اوراکان که اوراکان 0-100 رو زودتر از آونتادور می زنه!!!!!!!
نامردم اگه ویدئو اش رو به پدال نفرستم!!!!!!!!!!!!!!
باشما باید اینجوری صحبت کرد1!!!!!
Reza
۳ شهریور ۱۳۹۳1700 تا رو که تو یک سال نمیفروشن.حالاپیش فروش بشه.گفتم که برو آمار فروششون رو ببین بعد موضع گیری کن واز لامبورگینی دفاع کن.
جوایزی که فراری گرفته رو لامبورگینی تو خواب هم نمیبینه.
من از آقا مجتبی هم معذرت میخوام
سام
۱ شهریور ۱۳۹۳با سلام مجدد
من کلا از ماشین های اسپرت خیلی کوتاه مثل لامبورگینی،پاگانی،و…. خوشم نمیاد.درست مثل این میمونه که روی زمین نشسته باشی و ماشینتو رو برونی! ولی از اونجایی که این ماشین ها زیبا و پیشرفته هستن نمیشه به راحتی اونا رو نادیده گرفت. من کلا لامبورگینی اوراکان رو ترجیح می دم. واقعا قشنگه! طراحی اش حرف نداره!
ahmad
۱ شهریور ۱۳۹۳منم چند سال پیش اینجوری بودم ولی بعد فهمیدم که سخت در اشتباهم الان ماشینای کوپه گرانترین لوکسترین با ایرودینامیک ترین و اوج لذت رانندگی رو به آدم میدن
اگه عشق ماشین باشی بعدها میفهمی من چی میگم
سام
۱ شهریور ۱۳۹۳کدوم کوپه رو سوار شدی تا به این نتیجه رسیدی؟ تا اونجایی که من می دونم ماشین های لوکس از لحاظ راحتی قابل مقایسه با ماشین های اسپرتی نیستن. آیا به نظرت صندلی های لامبورگینی به اندازه مرسدس s class راحتی داره؟
مکس
۱ شهریور ۱۳۹۳سلام
دوستان خودتون سبک سنگین کنید در اصل ماجرا اینطوری هست که لامبور گینی+ائودی+فولکس واگن که خودش صدتا زیر مجموعه داره در برابر فقط یک فراری قرار گرفتند ضمنا تبلیغات اونها هم بسیار وسیع تر از کمپانیه فراری هست
به نظر من ماشین های لامبور گینی بیشتر بدرد پستر دیوار های اتاق پسر بچه ها می خوره
اگر به عقب برگردیم اصلا لامبورگینی وجود نداشته در زمانی که فراری یکه تازی میکرده
sadegh
۱ شهریور ۱۳۹۳البته باید دقت داشت که خوده فراری زیر مجموعه فیات هست پس نمیشه گفت تک و تنهاست. در ضمن همین که لامبورگینی اینقدر زیبا خودرو می سازه خوب مهمترین مزیته چون خودرو سوپر اسپرت اگه زیبا نباشه خریدار نداره. در مورد اینکه فرار سبقه بیشتری داره شکی توش نیست ولی اگر کامل بود آقای لامبورگینی بخاطر جعبه دنده بده فراری 250 که شرکت لامبورگینی رو از تراکتورسازی به سوپر اسپرت سازی تغییر نمیداد.
Mg
۲۹ اسفند ۱۳۹۸فراری قدیما خوب بود ولی الان نه دادا
علی لامبو
۱ شهریور ۱۳۹۳من خودمم کلیپ تو یوتیوب دیدم هوراکان صفر تا صد رو 3ثانیه میره،این آمار خود کارخونس که همیشه 2 تا 3 دهم بیشتر میگه، رای ما لامبو با قیمت ارزونش
e36
۱ شهریور ۱۳۹۳همیشه انتخاب کردن از بین دوتا عالی کار سختیه ، اینجا بستگی به سلیقه افراد داره
من میگم لامبو
behzad
۱ شهریور ۱۳۹۳به نظرم الان اصلا نمیشه اسپشیاله رو با هوراکان مقایسه کرد
رقیب اصلى هوراکان 458 معمولیه
اسپشیاله باید با سوپرلگراى هوراکان تو آینده مقایسه کرد
رضا فراری
۱ شهریور ۱۳۹۳سلام به همه.من خیلی وقته این سایت رو دنبال میکنم و نظرات همه دوستان رو میخونم اما چون حال تایپ کردن ندارم تاحالا کامنت نذاشتم.اما این مطلب رو خیلی دوست داشتم دلیلشم 458 .این ماشین رویاهای منه.به قول جرمی کلارکسون این ماشین اگه یه دونه از پاهامم بخوره مهم نیست….این ماشین اخرشه
milad
۱ شهریور ۱۳۹۳شما باید این 2 تا رو تو پیست ببینید تا متوجه برتری فراری بشید…
علی لامبو
۲ شهریور ۱۳۹۳مگه هوراکان تو پیست تست شده که میگی فراری برتره؟
نه آقاجون این خبرا نیست
bardia
۱ شهریور ۱۳۹۳توی هیچ ریویو مجله ی معتبری نمیتونین پیدا کنین که ماشینی توی کلاس 458 باشه که از 458 بهتر باشه
حتی توی تاپ گیر 458 رو از خود اوانتادور هم جذاب تر دونستن,اونم بخاطر لذت رانندگیشه,همه چی که عدد رو رقم نیست
وقتی اون موقع مایکل شوماخر میومد روی 458 اولیه نظر میداد تا رانندگی باهاش جذاب تر شه اونوقت لامبورگینی چه حرفی برای گفتن داره؟
runtik
۱ شهریور ۱۳۹۳من خوراک شب و روزم ماشین بازیه.من طرفدار برندهای ایتالیی هستم و با همشون حال میکنم بخصوص وقتی با برندهای آلمانی و بریتانیا کل میندازن خیلی غیرتی میشم کفو خون قاطی میکنم.
اما وقتی دوتا ماشین ایتالیایی با هم کل میندازن انگار دنیا رو ریختن به هم مثل اینکه دوتا برادر افسانه ای دارن باهم قدرت نمایی میکنن و برای بقیه خط نشون میکشن بخصوص وقتی تو میدون داش فروچیو لامبو با کوکام فراری دارن لنگ میندازن دیدن داره..چاکرتونم جیزه لایک دارین ;)
ناشناس
۱ شهریور ۱۳۹۳باور کنید فراری بهتره.کارایی که میکنند برای ساخت ماشین فوق العاده است.
همچنین سابقه فراری حدود 16 سال بیشتره
jalal
۲ شهریور ۱۳۹۳من به هر دوی آن ها بسیار علاقه دارم . انتخاب بین دو غول شاهکار یعنی گاو وحشی واسب سرکش واقعا سخته ! نمیشه به راحتی بین این دو قضاوت کرد .
ماسل کار
۲ شهریور ۱۳۹۳458 خیلی خوب ولی لامبو اوراکان یه چیز دیگس
درضمن بحث جرمی رو نیارین که خودش تویکی از فصل ها که با اونتادور و نوبل و مکلارن بیرون رفتن اونایی که دیدن میدونن
جرمی گف حس رانندگی با لامبو یه چیز دیگس وگف لامبو شخصیت واقعی داره که حرف نداره و در ضمن گف که اول فک میکردم 458 خیلی بهتره ولی الان واقعا میفهمم که اونتادور واقعا بهتره
bardia
۲ شهریور ۱۳۹۳اخر همون قسمت دوباره خودش میگه 458 بهتره
درضمن وقتی هم اولین بار 458 رو تست میکرد میگفت این بهترین سوپرکار دنیاست
جو گیر شده بود میگفت حتی از f40 هم بهتره
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲ شهریور ۱۳۹۳درود .
من کلا از فراری 458 خوشم نمیاد . ولی این مساله دلیل نمیشه که فراری رو
بکوبم . اما خب من لامبورگینی را انتخاب میکنم . شاید اگر اف 12 یا
کالیفرنیا بود ، نظرم برمیگشت .
navid
۲ شهریور ۱۳۹۳از هرچی که درباره این دوتا ماشین بگذریم باز صدای موتور لامبو خوش تر است همچنین لامبو در طول تاریخ افتضاح هایی مثل اتش گرفتن خود به خود 458 نداشته و اینکه برای یدونه زدن راه نما هم نیازی به حل کردن پازل نداشته راستی دقت کردین که اون سیبیل های معروف 458 که همش میگفتن خیلی ایده خوبیه و فلانه و چنانه دیگه توی این نیست؟ و انکه ایا میدانستید که در همان اوایل معرفی اوراکان در همان یک هفته اول 700 دستگاه اوراکان پیش فروش شد؟ ایا دقت کردید که زیبایی که لامبو داره را در هیچ کدوم از فراری ها نمیشه یافت؟ و سپس ایا دقت کرده این که تنها چیزی که فراری از لامبو بیشتر دارد میزان دریافت اسب بخار نسبت به موتور است؟ و انکه این فراری نسل سوم 458 است و هوراکان تازه وارد است؟ و انکه در ان زمان گالاردو سوپر لژرا نیز تمام رقیبان خود را میبلعید؟ پس با نگاهی کوتاه به قیمت ها میفهمیم که پرداخت حدودا 60 هزار دلار اضافی برای تنها 0.2 ثانیه صفر تا صد بیشتر کلا منطقی نیست پس به قدرت و زیبایی و جادوی لامبو ایمان اورید
سجاد
۱۴ شهریور ۱۳۹۳سلام.باید با توجه مجله پدال عرض کنم که این دو خودرو با یک دیگر قابل قیاس نیستند و فراری اسپشاله با پرداخت شصت هزار دلار میتوانید شتابگیری بهتر و قابلیت پیستی بسیار خوب داشته باشید صد البته با جارو کردن امکانات رفاهی که در هوراکان به شدت به رفاه سرنشینان توجه شده.من شخصا این مقایسه را غیر منطقی و نا معتبر میدونم چون ما باید منتظر هوراکان سوپرلگرا که با قدرت شتاب ودینامیک بهتر وهمینطور امکانات رفاهی به مراتب کمتر از مدل عادیه باشیم و فعلا تنها خودرویی که با 458اسپشاله قابل مقایسه است مکلارن 650sاست با تشکر
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳سوپرکار فقط اوراکان
کارشناس 11 ساله ماشین
۱۱ آبان ۱۳۹۳معلومه فراری 458 spiciale بهتر از لامبورگینی هوراکانه
پیکان جوانان
۸ بهمن ۱۳۹۳هر دو قابل ستایشن ولی سواری فراری بهتر از لامبوست
M.SH
۱۱ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا من لامبو رو بیشتر تحسین میکنم چون اگه به گذشته برگردیم مورسیو لامبورگینی عاشق ماشین های فراری بود که یکی از ان ها راخرید فراری هی مشکل گیربکس داشت تا یه روز یکی از تعمیر کار های او گفت گیر بکس و ترمز فراری از گیربکس و ترمز تراکتور های لامبورگینی شما استفاده شده و مورسیو به فراری گفت که چرا این کارو کرده ولی او توجه نکردو گفت تو برو تراکتورتو برون و مورسیو گفت الان بهت نشون میدم ماشین سوپر اسپور و عالی چیه و ازاون موقع رقابت ها شروع شد که لقب لامبو شد انقام جو (گاو عصبانی)و فراری مقاوم و بدجنس(اسب قدرت مند)و اگه توجه کنید فعلا مردم لامبو رو بیشتر تحسین میکنند و به این ترتیب لامبو شرکت موفق تری نسبت به فراری است.
(قبل از انکه لامبورگینی ماشین سوپر اسپورت بسازه شرکت تراکتور سازی بود)
در ضمن لامبو اولین ماشینی بود که موتور را در عقب قرار داد
امیرحسین
۱ مرداد ۱۳۹۴من هم عاشق فراری هستم هم آئودی آر8 هم لامبورگینی امانوی لامبورگینی از گالاردوزیادخوشم نمیاد.امابیشترازهمشون آئودی آر8 رودوست دارم
خودروانگلیسی
۳ آذر ۱۳۹۴با این که طرف دار خودرو انگلیسی هستم اما وقتی خودرو ایتالیایی رو می بینم از خودرو انگلیسی هم دل سرد می شم واقعا خودرو ایتالیایی بهترین طراحی رو در دنیا داره همشون دارای کیفیت عالی.امکانات زیاد.قذرت موتور وشتاب بسیار عالی.هندلینگ وسیستم تعلیق مدرن.پرستیژ وطراحی مورد علاقه همه سلایق واقعا تو زیبایی رقیب ندارن
اسماعیل
۲۲ اسفند ۱۳۹۴سلام دوستان خوبین انشالله
لامبو هم قیمتش اوکیه وهم انجینیش گشتاور اسب و سیستم دوکلاپه خیلی مهمه واینکه این سیسمتم دوکلاچه رو فراری 458 هست چیه که این شتاب ماشین برده بالا و سایت ننوشته از سایت میخام بنویسه و سیستم دوکلاچه لامبو چیه این شتاب لامبو اورده پایین؟این واسم سواله کسی میتونه جوابش بهم بده ممنون میشم؟
ایا لامبو یا فراری 458 با کدوم مدل نیسان جی تی ار میخاد مقایسه کنه؟
P1
۱۲ فروردین ۱۳۹۵با سلام به بچه های عزیز . همین اول کار بگم که من اگر پول داشته باشم 100% اوراکان رو می خرم.فراری زمانی با تولید مدل انزو لامبورگینی را تو جیبش گذاشته بود اما چند سال بعد لامبو با تولید مورسیه لاگو میشه گفت فراری رو خرد کرد.از آن موقع به بعد دیگر فراری هیچ غلطی نتونست بکنه.در ضمن برای مقایسه بین این دو برند به این دقت کنید که گنده ی لامبو ، اونتادور کربونادو جی تی که با صفر تا صد 2.1 ثانیه سریعترین شتاب رو داره و با 1600 اسب قدرت به صورت محدود شده به سرعت 370 کیلومتر در ساعت می رسد اما گنده فراری ، لافراریه که با 950 اسب قدرت 2.9 شتاب و 350 سرعت دارد . اونتادور lp700-4 با 691 اسب 2.9 شتاب و 350 سرعت دارد . پس به کلی فراری برود لنگ بیندازد.
برای اینکه اوراکان تو رقابت باشد ، باید فراری 458 ایتالیا تو میدان باشد و برای 458 اسپشیاله با اونتادور دیدار کنید. اوراکان حرف نداره . به مصرف فراری 458 اسپشیاله هم و آلایندگی اش هم نگاهی بینازید بد نیست
مهسا
۱۹ آذر ۱۳۹۵در دانشگاه مکانیک اصفهان. منظورم دانشگاه صنعتی اصفهان هستش. که چند ساله رتبه یک کشور را دارد یه تحقیق چند ماهه انجام شد و در آن فراری برتر شناخته شد
LAFERARI
۸ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر من فراری بهتره.حتی نه در مقایسه 458 و اوراکان.مثلا فراری لافراری و وننو که لافراری وثعیت بهتری به وننو داره مثلا لافراری میتونه قدرت بیشتری تولید میکنه و همین خودش عالیه.من فراریرو ترجی میدم
ماهان
۵ مهر ۱۳۹۶دیدگاه…دوستان شتاب لامبورگینی اوراکان در بیشتر جاها و اعلام شرکت 2,9هست نه 3.2درضمن قدرتش هم درمدل 2017 حدود610 اسبه نه603تا !!!
اریا ماشین
۲۴ شهریور ۱۳۹۷هرچی فکر می کنم نمیتونم یکی رو انتخاب کنم عاشق هر دوشون شدم
از نظر من فراری ۴۵۸ اسپشیاله با اختلاف خیلی خیلی کمی بهتره
از نظر مشخصات فراری با وزن کمتر نسبت قدرت به وزن بیشتری داره و صفر تا صد سریعتری داره
البته که لامبورگینی سرعت و گشتاور بیشتری داره ولی اون ۳۳۰ هست و فراری ۳۲۵ و فکر نکنم ۵ تا تاثیر زیادی داشته باشه تازه شما کجا میخواین به این سرعت برسید که ۵ تا مهم بشه
از نظر طراحی هم من قبول دارم که لامبورگینی گل کاشته
ولی وقتی شما داخل ماشین میشینید بیرون ماشینو نمیبینید فقط بقیه میبینن و شما از طراحی کابین لذت میبرید و از نظر من کابین فراری خلوت تر و خفن تره
این دلایل من بود برای اینکه فراری رو انتخاب کنم
۶۰۰۰۰ دلار هم برای کسی که میخواد یه سوپرماشین داشته باشه نباید مهم باشه چون مه سوپرماشین ها گرون قیمت هستند