فراری

فراری تستاروزا، افسانه دهه 80

دهه هشتاد میلادی یادآور خودروهای سوپر اسپرت جذابی است که دیگر نه نشانی از آن‌هاست و نه یارای رویارویی با ساده‌ترین خودروهای اسپرت کنونی را دارند. تصور پرداخت مبالغ زاد برای خرید خودروهایی چون فراری F40 و پورشه ۹۵۹ اکنون سخت به نظر می‌رسد. هرچند هم اکنون می‌توان این خودروها را به چشم یک سرمایه تاریخی و ارزشمند نگاه کرد و یا در حراج‌ها با قیمتی چندین برابر فروخت.

Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa
اینک فرصتی دست داده تا یادی از خودروی افسانه‌ای فراری یعنی تستاروزا (Testarossa) کنیم. خودرویی که به مدت ۱۲ سال از ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ تولید می‌شد.
Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa
فراری تستاروزا یک سوپر اسپرت با موتور ۱۲ سیلندر خورجینی که در میانه خودرو و قبل از محور عقب قرار گرفته، بود. این خودرو توسط پینین فارینا به عنوان جانشینی برای برلینتا باکسر طراحی شده بود و ویژگی‌هایی چون چراغ‌های مخفی شونده (فقط تا سال ۱۹۹۴)، هواکش‌های جانبی تیغه ای آبشش مانند، طراحی آئرودینامیک و صدای اگزوز بسیار جذاب داشت.
1986 Ferrari Testarossa
۱۹۸۶ Ferrari Testarossa
تمامی انواع تستاروزا مجهز به گیربکس پنج سرعته دستی و دیفرانسیل عقب بودند. تقریباً ۱۰ هزار دستگاه تستاروزا تولید شده‌اند که آخرین نسخه آن‌ها یعنی TRS 512، قیمتی معادل ۲۲۰ هزار دلار داشتند.
Ferrari Testarossa 512TR
Ferrari Testarossa 512TR
آخرین نسخه‌های تستاروزا یعنی F512 M که نسخه فیس لیفت و مدرنیزه شده تستاروزا بود، موتور ۴.۹ لیتری با قدرت ۴۴۰ اسب بخار و گشتاوری به اندازه ۵۰۰ نیوتن متر داشت. شتاب صفر تا صد این خودرو به ۴.۷ ثانیه می‌رسید. در حالی که اولین نسخه های تستاروزا از یک موتور ۴.۹ لیتری ۳۹۰ اسبی و ۴۹۰ نیوتن متری سود می‌بردند.
Ferrari Testarossa 512TR
Ferrari Testarossa 512TR
Ferrari F512 M
Ferrari F512 M
در ویدئویی که در ادامه می‌بینید، John Pogson یکی از مردان دنیای فراری که در طول بیست سال تعداد زیادی از این خودروها را رانده یا تعمیر کرده، درباره این خودرو توضیح می‌دهد. جذاب‌تر اینکه شما بدون هیچ موسیقی و افکتی می‌توانید صدای زیبای این خودروی اصیل را بشنوید. [jwplayer mediaid=”۹۹۲۷۵″] [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. MAFIA

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (433 ديدگاه)

    سرعت پیشرفت علم رو میبینی تو رو خدا!!!

    این از تستاروزا قدیمی.

    الانم لافراری افسانه ای و برلنیتا و 458 واقعا شاهکارن.واقعا…

    40 سال دیگه هم لافراری میشه خنده دار…همین طور که فراری دینو و تستاروزا الان برا ما خنده دارن

    1. s.class

      ۲۲ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      مافیا جان تستاروزا الان واسه ما خنده داره……..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      قربونت حداقل اسب بخارشو دیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      40 سال بعدم تستاروزا واسه ما رویاس نه خنده دار البته با این

      خودروسازامون……..

      1. امیررضاFXX K

        ۲۴ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        قبلا از اینا سوار میشدن خوبه والا اگه قبلا اینجوری بوده الان باید FXX Kبیاد…

    2. سجاد

      ۲۲ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اگه کمترین اطلاعی درباره دنیای طراحی اتومبیل داشته باشی ، میفهمی که تستاروزا میخواسته اصالت فراری های پیش از خودش و امروزی ها میخوان اصالت تستاروزا رو حفظ کنن . . .
      یعنی جوهره ی طراحی همونه .
      البته من خودم معتقدم فراری در 10 سال اخیر در طراحی درجا زده ، اما تستاروزا شاهکار زمان خودش بود ، مثل فراری انزو در دو دهه ی بعد از اون!!!!
      اینم خنده دار نیست ، بلکه قابل تحسینه . . .

      1. ASTON MARTin

        ۲۲ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1331 ديدگاه)

        دیزاین این خودرو قدیمیه حالا کاری ندارم جدیدا پیشرفته ی اینن یا نه ولی این زمان خودش 458 این دوره بوده
        دهه های اینده هم مسلما 458 فرطه همونطور که الان کسی 360 رو به چشم یه خودروی فضایی نمیبینه
        همه فرارین و قابل ستایش ولی گذر زمان . . .

        1. سجاد

          ۲۲ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (15 ديدگاه)

          یه نکته جالب اینکه پراید تقریباً همزمان با تستاروزا طراحی شده (فورد فستیوا) و با اینکه در زمان خودش یک شکست محسوب میشده ، اما هنوز در ایران تولید میشه!
          همین پراید خیلی از افراد رو که به تستاروزا میخندن به خنده نمیندازه .
          در واقع از دل برود هرآنکه از دیده برفت . . .

  2. صادق

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2117 ديدگاه)

    درود به بروبچ

    فراری ها کلا با گذر زمان جذابتر میشن، اینم از این قضیه جدا نیست

    چقد این ماشین طراحی زیبایی داشته انصافا، از اون چراغای توی سپر بگیر تا هواکش های توی در

    واقعا پنین فارینا تکه، امیدوارم شرکتای طراحی ایتالیا از این مشکلات بیرون بیان (که بخش برزگیش به خاطر اینه که دیگه شرکتای خودرو سازی معمولا استدیو های طراحی مختص به خودشونو دارن و دیگه کمتر کار رو به شرکتای طراحی مجزا میسپارن!)

    ارادت

  3. علی آهنگر

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    بعد از قضیه حمله اتمی امریکا به هیروشیمای ژاپن، خبرنگاری از یکی از مقامات ژاپنی پرسید: چرا شما با وجود ضربه ای که از آمریکا خوردید، علیه اونا شعار “مرگ بر آمریکا” سر نمیدین و هنوز با امریکا ارتباط دارید؟ میدونین چی پاسخ داد؟ گفت “وجود تلفن پاناسونیک بر روی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، یعنی مرگ بر آمریکا! ما نیازی به گفتن نداریم، عمل می کنیم!!”
    دوستان بیایید دست در دست هم بدهیم و کاری کنیم که رییس جمهور آمریکا وانت پراید سوار بشه :D

  4. نوید

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    واااااااااااای
    چه زود گذشت
    انگار همین دیروز بود که زنگ زدم دو تاشو با پیک موتوری برام اوردن دم در خونه
    واقعا چه زود دیر میشود
    عمرتون رو دریابید خییییییییییلی زود میگذره
    واقعا باورم نمیشه به همین زودی 40 سال گذشت
    نزدیک به نیم قرن
    الان با اون پول … هم نمیشه خرید

    1. شاهین

      ۲۲ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (4712 ديدگاه)

      نوید جان تو پست قبلی زیر کامنت من یه کامنتی گذاشتی.این حکایت رو بشنوی خوبه!
      یه پسربچه تو اتوبوس داشته لواشک میخورده.خیلی هم زیاد بوده.
      یه خانومه برمیگرده به بچه میگه:پسرم اینقدر لواشک نخور واست خوب نیست.
      بچه میگه که پدربزرگم 120 سال عمر کرد.
      خانومه تعجب میکنه میگه با خوردن لواشک این همه عمر کرد؟!
      بچه میگه:نه،اون سرش تو کار خودش بود…

      1. نوید

        ۲۲ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1487 ديدگاه)

        داشتیم؟؟؟؟؟؟
        شاهین جان داشتیم؟؟.؟
        اگه منظورت به اونیه که امیر محمدو تایید کردم
        باید بگم مقصود اون دوست دیگه بودن نه شما
        چون حرفای شما که درست بود
        اون بنده ی خدا که خطاب شما بود
        هدف بود

        1. شاهین

          ۲۲ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (4712 ديدگاه)

          نوید جون شوخی میکنم باو!
          در کل من سرم تو لاک خودمه! :)
          از بچه ها بپرسی شخصیت منو بهت میگن چجور آدمی هستم!
          کلا زیاد شوخی میکنم! اگه ناراحت شدی شدیدا و عمیقا معذرت میخوام.
          ببخش منو
          ارادت

        2. نوید

          ۲۲ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (1487 ديدگاه)

          نه بابا میدونم
          درکت میکنم چون خودم اینکاره هستم
          ولی قبول کن که این با یه شوخی عادی فرق داشت
          راستی منم باید بهت بگم اونجا شوخی کردم
          در کل قربانت
          ارادت

  5. s.class

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    اخخخخخخخخخخ دنیااااااا

    یه زمانی بود با این ماشینا عالمی داشتیم نه اینکه برونیمشون ها با عکساشوننننننننن

    حالا دیگههههههههههههههههههههههه

    1. سجاد

      ۲۲ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (200 ديدگاه)

      آره یه زمانی با Need For Speed 1994 که الان اگه بازی ـشو نشون بچه های امروزی بدی یه لگد می زنن به لوزالمعده ـت (!) ، فقط با تستاروزا و لامبورگینی Diablo بازی می کردیم .. یادش بخیر .
      خداییش به قدری بازی کردن با اون بازی کیف داشت که الان به نظر من Rivals اون قدر حال نمیده //
      به نظر من تستاروزا یه افسانه بود .. هیچ وقت هم فراموش نمیشه
      مرسی داداش

  6. امین اریامن

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    ربطی ب این مطلب نداره اما..

    “خودروی ملی با قطعات چینی”

    به گزارش دنیای خودرو،بنابر آمار منتشره از سوی گمرک ایران، کشورهای چین، ترکیه، فرانسه، آلمان و هند از جمله صادرکنندگان قطعات خودرو به ایران طی ۹ ماه امسال بوده‌اند که در این بین چین با فاصله از سایرین، رتبه اول را در اختیار دارد.سپر، جلو پنجره، میل لنگ و…، فرقی نمی‌کند؛ تقریبا همه نوع قطعه‌ای (برای دنا رانا 206 …)طی ۹ ماه امسال از چین وارد ایران شده تا چشم‌بادامی‌ها سلطان صادرات قطعات خودرو به بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه لقب بگیرند…
    متن کامل در دنیای اقتصاد..
    اینم از افتخار ملی به سبک خودرو سازای وطن…
    خدا بهمون صبر بده

  7. s.class

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    داش امین من قبل ایکه این امارهارو ببینم فکر میکردم اگه قطعات این شبه خودروهای وطنی رو چین میزد بایستی از اینی که هستن باکیفیت تر تر تر بودن الان.
    بابا هرچیزی که بی کیفیت باشه که چینی نیس…..
    حالا که این امار نشون میده که قطعاتشون چینیه باید واقعا خدا رو شکر کنیم چون اگه خودمون قطعه تولید میکردم فکر کنم باید 4 نفری سوار ماشینامون میشدیم نفری یکی از دراشو محکم نگه میداشتیم که باز نشن بیوفتن وسط خیابون…..
    واقعا ها ………
    من نمیدونم جلو پنجره و سپر ساختن اینقدر سخته که نمیتونیم واسه خودرو ملی مون بسازیمش یا اینکه اون قدر جلو ایم که افتخار نمیدیم چنین چیزایی رو تولید کنیمممممم
    ادم چی بگه اخههههههه

  8. 4MATIC

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1050 ديدگاه)

    خیلی باحاله

  9. E 36

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (914 ديدگاه)

    چقدر بهم میان این رنگ قرمز و فراری !

  10. P.G

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (488 ديدگاه)

    سالها پیش زمانى که بچه بودم یکى از آشناهامون که در سوئیس زندگى میکرد برام یک مدل کامل فرارى قرمز رنگ سوغاتى آورده بود که انصافاً خیلى زیبا و هنرمندانه ساخته شده و سالهاست روى دکور اتاقم جا خوش کرده اما هیچ وقت نمى دونستم نمونه کدوم مدل فراریه تا اینکه الان که این مطلبو باز کردم و عکس دوم و سوم رو دیدم فکر کردم مطلب راجب ماشین مدل منه و عکساى اونو گذاشتن و کلى خندیدم:)
    اقلاً خوب شد که فهمیدم ماشینم چه مدل فراریه و از این به بعد هر کى ازم پرسید ماشینت چیه با غرور میگم من یه تستاروزا قرمز دارم!:d

  11. حسین

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    درود. فراری ها با گذر زمان ارزشمندتر میشن. و این سیاست انزو فراری در تولید اتومبیل بود که کمتر از نیاز بازار ماشین تولید کنند و در نتیجه با قرار دادن امتیازات ویژه برای صاحبان فراری های قبلی (امتیازاتی مثل دادن تخفیف در خرید فراری جدید) اونها رو تشویق میکنند که فراری هاشون رو به کارخونه بدن و با تخفیف ویژه، فراری نو بخرن. بعد کمپانی میتونه ماشین های دست دومی که تحویل گرفته رو فارغ از قوانین قیمت گذاری، به حراج بذاره. اینجوری هم خاص تر میشن و هم ارزشمندتر

  12. bardia

    ۲۲ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    خداییش اسیر مهندسی فراری توی پیشرانه هاشم
    اینهمه سال پیش از 4.9 لیتر 440 اسب قدرت میکشید

    همین الانش اونوقت پورش پانامرا 4 اس با موتور 4.8 لیتری 400 اسب قدرت داره
    (البته نمیخوام بگم پورش توانایی ساختشو اصلا نداره؛صرفا جهت مقایسه گفتم)
    یا مثلا موتور 6.3 لیتری مرسدس بلک ادیش 510 اسب قدرت داشت کلا

    واقعا فراری توی زمینه ی موتوری راحت از بقیه کمپانی ها 10 سال جلوتره

  13. حسین

    ۲۳ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    لامصب عجب صدایی داره… صداش اصلا پیر نشده

    1. نوید

      ۲۳ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1487 ديدگاه)

      به خاطر اینه که همیشه بنزین گرم خورده
      هیچوقت بنزین سرد نخورده تا صداش بگیره

  14. saeed

    ۲۳ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    شاید انزو زیبایی تستاروزا رو نداشته باشه ولی بی شک جز شاهکارای زمانه خودشه
    انزو تعریف علم از طراحی نوینه
    در پاسخ به نظر سجاد

  15. رسول

    ۲۴ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    عاشق فراریم. بعدش لامبورگینی بعدش استون مارتین بعدش الفا رومئو

  16. emrah

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام عزیزان. میشه کسی بگه این موزیک که روی این کلیپه اسمش چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا