در آگوست سال گذشته میلادی، یک فروشنده محصولات فراری به نام رابرت روت (Robert “Bud” Root) از یک مشتری قدیمی، استیون مکمیلان (Steven McMillan) به دادگاه شکایت کرد؛ چرا که صحبتهای «مکمیلان» باعث اخراج «روت» از نمایندگی فراری در پالمبیچ فلوریدا شده بود. «روت» البته دوباره به جایگاه سابقش بازگشته، امّا این موضوع تا قبل از ارائه مدرکی به دادگاه مبنی بر درخواست «مکمیلان» از فراری برای بازگرداندن کیلومتراژ لافراریاش و در نتیجه، کلاهبرداری و افزایش غیرقانونی ارزش این خودرو، ممکن نبوده است. علاوه بر این، دادخواست «روت» بیان میدارد که این یک عادت رایج بین مشتریان قابلاحترام و بانفوذ فراری برای مدلهای جدید دارای کیلومترشمارهای دیجیتالی است. در این دادخواست میخوانیم:
در نهایت مشخص شده که این جریان … که منجر به اخراج «روت» و توهین آشکار به وی شده، یک اظهاریه اشتباه از طرف «مکمیلان» مبنی بر اینکه خواهان از روی علم و عمد در یک عمل غیرقانونی برای تغییر یک ادئومتر در سرپیچی از قوانین ایالتی و فدرال شرکت داشته، بوده است.
این دادخواست همچنین بیان میدارد که:
تقریباً در تابستان ۲۰۱۵، «روت» توسط یکی از کارکنان فراری پالمبیچ، از وجود یک دستگاه آگاه میشود که مکانیکهای آموزشدیده فراری میتوانند با کمک آن، ادئومتر برخی مدلهای فراری را به صفر بازگردانند. وجود این دستگاه تقریباً در تمام جامعه مالکان سوپرماشینهای فراری به صورت ناشناخته باقی مانده است. دلیل این موضوع کاملاً بدیهی است … بازگرداندن پنهانی کیلومتراژ یک خودروی فراری به صفر، میتواند اختلاف قیمتی در حدود یک میلیون دلار برای آن ایجاد کند. با رشد آگاهی عمومی در رابطه با این موضوع که ادئومترهای فراری را میتوان به صورتی که کسی متوجه آن نشود، دستکاری کرد، قابلپیشبینی است که آشفتگیِ زیادی در بازار خودروهای دستدوم فراری رخ دهد و ارزش فراریهایی که از این دستگاه بازگردانی استفاده کردهاند، با پرسش روبرو میگردد.
بازگرداندن کیلومتراژ یک وسیله نقلیه در امریکا، یک تخطّی از قوانین ایالتی و فدرال محسوب میشود. «روت» بیان میدارد که «مکمیلان» را از وجود این «ابزار نقض ادئومتر» آگاه کرده تا وی احتیاط بیشتری نسبت به خرید خودروهای دستدوم و کمکارکرد داشته باشد، امّا «مکمیلان» به جای استفاده از این اطلاعات به شیوهای درست، از آن برای تطمیع مالی یکی از مکانیکهای فراری پالمبیچ به منظور صفر کردن ادئومتر فراری لافراری مدل ۲۰۱۵ بهره برده است.
این تطمیع مالی و پرداختهای خارج از قاعده مستقیماً به یکی از مکانیکها و نه کمپانی «فراری» ارتباط پیدا کرده و بنابراین، «فراری» در این مسئله درگیر نشده است. این در حالی است که موضوع خبر داشتن تکنسینهای آموزشدیده فراری از وجود این «ابزار تقلب»، نشاندهنده این است که فراری نحوه بازگرداندن کیلومتراژ را به برخی کارکنانش آموزش داده است.
در همین حال، وقتی از یک مقام مسئول فراری در این رابطه سؤال میشود، وی در پاسخ میگوید که این کمپانی نمیتواند در مسئله قضایی بین یک نمایندگی و کارکنانش وارد شود و در همین حال، فراری حقِ خود میداند که از تمام اقدامات متناسب در جهت جلوگیری از تضییع حقوقش توسط دیگران استفاده کند.
MPH
۱۴ اسفند ۱۳۹۵“” بازگرداندن پنهانی کیلومتراژ یک خودروی فراری به صفر، میتواند اختلاف قیمتی در حدود یک میلیون دلار برای آن ایجاد کند””
…….
ELEMENTO
۱۴ اسفند ۱۳۹۵.
فراری *مستقیما *در این کار دخالتی نداشته ، بله درسته.
.
اما چرا باید یک خودروساز یک دستگاه مخفی رو در ماشین جاسازی کنه که باهاش بشه مسافت سنج رو صفر کرد ؟
اصلا چرا باید چنین دستگاهی در یک ماشین کلکسیونی بذاره ؟
.
silver
۱۴ اسفند ۱۳۹۵دوستان از متن برداشت اشتباه نکنید
دستگاهی مخصوص اینکار در ماشین های فراری از بدو تولید و در کارخانه نصب نمیشه.
دو نوع دستگاه تقلب در کیلومتر هست
،یکی مواردی هستند که یک یونیت (اندازه دزدگیر مقداری کوچک تر)پشت آمپر و در مسیر سیمکشی کیلومتر و ecu نصب میشه ،کارش این هست که مقدار کارکردی که پشت آمپر نشون میده که از قبل دستکاری شده رو به ecuمیفرسته و با اتصال دیاگ ،شما کارکرد پشت آمپر رو مشاهده میکنید نه مقدار واقعی کارکرد ماشین را .که مقداری قدیمی هست این روش
روش دوم که در کشور ما هم بسیار رایج است ،یک دستگاه اندازه دیاگ های پرتابل دستی(ابعاد یک ماشین حساب مقداری بزرگتر)با دستگاه عیب یاب مکمل میشه و از طریق درگاه دیاگ هم از پشت آمپر و هم از داخل ecu کارکرد رو کم میکنه بدون هیچ ردی !
مورد دوم رو شرکت های فروشنده دیاگ در ایران (با افتخار!!!) تبلیغ میکنن و دوره های آموزشی هم برا کم کردن کیلومتر برگذار میکنن!!!
روش سوم هم هست که ic رو از پشت کیلومتر باز میکنن و با پروگرامر مجدد کارکرد دلخواه وارد میکنن.
در کل تخلف از طرف کمپانی نبوده.
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ممنون از اطلاعاتت.
من در یک مورد اشتباه کردم و با کمک دوستمون mori ca و شما و ferrari متوجه شدم.
اما به این جمله توجه کن
فراری نحوه بازگرداندن کیلومتراژ را به برخی کارکنانش آموزش داده است.
مطمئنا فراری در هیچ دادگاهی مواخذه نخواهد شد. چون مدرکی وجود نداره. اما آموزش از طرف فراری انجام شده.
فراری از لحاظ اخلاقی مسئوله.
Mehran
۱۴ اسفند ۱۳۹۵هههه این کار توی ایران و مخصوصاً تهران یه کار کاملاً عادیه.اصلا دوستانی هستن که شغل شریفشون اینه.طرف روز اولی که ماشینو میخره کیلومترش صفر میکنه تا روزی که بخاد بفروشش باز یه چندده هزار کیلومتر ی میاد بالا اماده تقدیم به مشتری های ناوارد میشه.بعضی ازین افراد متاسفانه نمایشگاه اتومبیل هم دارن که انشاءالله با ماشینای توی نمایشگاهشون این کارو نمیکنن.من خودم یه پاجرو اینطوری خریدم که بعدش فهمیدم چه کلاهی سرم گذاشتن.
Hj
۱۴ اسفند ۱۳۹۵هیچی بدتر از روزی حرام نیست و اون شخصی که اینکارو میکنه داره اه ناله مردم رو میبره خونش میده زن و بچش.چون طرف کل عمرش کار کرده سر پیری میخواد یه ماشین ابرومند سوار شه بعد بهش ماشین دسته دوم میندازند با هزار ایراد و مشکل…
Danial
۱۴ اسفند ۱۳۹۵فراری = ♥
Mehran
۱۴ اسفند ۱۳۹۵با این سیستم فیلتر کامنتها اصن حال نمیکنم خیلی رو اعصابه
Ferrari
۱۴ اسفند ۱۳۹۵تخلفی از فراری سر نزده بخاطر ارزش بالای اتومبیل های فراری این طمع در بعضی مالکان ایجاد میشه که برای گرونتر فروختن ماشین در حراجی ها اینکارو انجام بدن .
ELEMENTO
۱۴ اسفند ۱۳۹۵.
فراری اون دستکاه رو بصورت مخفیانه نصب کرده ، شیوه ی کار کردن باهاش رو هم آموزش داده.
اما زرنگی کرده و خودش مستقیم درگیر نشده.
ممکنه از نظر قانونی جریمه نشه. اما صد در صد از نظر اخلاقی در این تخلف نقش داشته.
به هر حال شرکت هایی مثل فراری مجبورن به خواسته های مشتری های قدیمی و با سابقه ی خودشون ( که میخواستن راهی برای گرونتر فروختن ماشین های دسته دومشون پیدا بشه) گوش بدن.
اگر این دستگاه چندین ساله که وجود داره مطمئن باشید بار ها ازش برای گرون تر فروخته شدن ماشین ها استفاده شده. اما خب الان گندش دراومده.
Ferrari
۱۴ اسفند ۱۳۹۵حتی اعراب حاشیه خلیج فارس هم ماشین های (ماشین های ژاپنی بخصوص لندکروزر)دست دوم رو با دستکاری کیلومتر شمارش به عنوان صفر کیلومتر به ما میفروشن. وقتی اونا تونستن اینکارو کنن اونوقت از دیگران چه انتظاری میشه داشت؟؟ وقتی پول خوبی به یه مکانیک فراری بدم دستکاری کیلومتر شمارش که کاری نداره طرف با 10 هزار دلار دستمزد یک میلیون دلار بیشتر گیرش میاد .کیلومتر شمار همه ی ماشین هارو میشه دستکاری کرد فکر نکن کار سختیه فقط چون بعضی ماشینا ارزشی نداره مالکش اینکارو نمیکنه فهمیدنشم اصلا سخت نیست البته برای کسی که یکم فکر میکنه .
ELEMENTO
۱۴ اسفند ۱۳۹۵.
دوست عزیز ، آقا ، داداش ، برادر ، پسر جان ،
چرا یک ذره از تعصبت کم نمیکنی و واقعیت ها رو نمیبینی ؟ به خدا قسم راه دوری نمیره.
اولا لندکروزر در مقابل لافراری چه ارزش کلکسیونی داره؟
ثانیا ، مکانیک های حاشیه ی خلیج فارس با نمایندگی های فراری با اون همه کبکبه و دبدبه یکی هستن ؟
ثالثا ، این جا صحبت از دستکاری کردن پیچ و مهره های کیلومتر شما نیست ، این جا داره میگه فراری دستگاهی ساخته مخصوص این کار و اون رو در ماشین ها بصورت مخفیانه جاسازی کرده.
تلاش برای فهموندن چیزی به کسی که نمیخواد بفهمه بی فایدست.
Mori Ca.
۱۴ اسفند ۱۳۹۵من فکر می کنم تو متن گفته دستگاهی وجود داره که میشه با اون کیلومتر رو دستکاری کرد، نه اینکه دستگاه توی ماشین نصب شده.. اونجوری که خیلی راحت مچشون گیر می اوفتاد.. کلا از بچه های ایتالیا اصلا بعید نیست.. مثل خودمونن ۱ جورایی
ELEMENTO
۱۴ اسفند ۱۳۹۵موضوع خبر داشتن تکنسینهای آموزشدیده فراری از وجود این «ابزار تقلب»، نشاندهنده این است که فراری نحوه بازگرداندن کیلومتراژ را به برخی کارکنانش آموزش داده است.
Ferrari
۱۴ اسفند ۱۳۹۵هر خبری که منتشر بشه دلیل بر صحتش نیست اگه تقصیر فراری باشه باید عکس العملی نشون بده در حالی که هیچ.واکنشی نشون نداده .صد بار گفتم اینم بار اخر دستکاری کیلومتر ماشین کار سختی نیست اونم برای یه مکانیک که در فراری اموزش دیده . به این متن توجه کنید
تقریباً در تابستان ۲۰۱۵، «روت» توسط یکی از کارکنان فراری پالمبیچ، از وجود یک دستگاه آگاه میشود که مکانیکهای آموزشدیده فراری میتوانند با کمک آن، ادئومتر برخی مدلهای فراری را به صفر بازگردانند. وجود این دستگاه تقریباً در تمام جامعه مالکان سوپرماشینهای فراری به صورت ناشناخته باقی مانده است
میگه که طرف از وجود دستگاهی اگاه شده که با این وسیله میشه کیلومتر ماشینو صفر کرد. نگفته که این دستگاه در ماشین تعبیه شده
Ferrari
۱۴ اسفند ۱۳۹۵(تقریباً در تابستان ۲۰۱۵، «روت» توسط یکی از کارکنان فراری پالمبیچ، از وجود یک دستگاه آگاه میشود که مکانیکهای آموزشدیده فراری میتوانند با کمک آن، ادئومتر برخی مدلهای فراری را به صفر بازگردانند. وجود این دستگاه تقریباً در تمام جامعه مالکان سوپرماشینهای فراری به صورت ناشناخته باقی مانده است)
این یعنی اون دستگاه در ماشین تعبیه نشده و اصلا معلوم نیست از کجا اومده یا کی اونو ساخته. به وسیله ی این دستگاه کیلومتر فراری ها رو صفر میکنن فقط این نیست.
(این تطمیع مالی و پرداختهای خارج از قاعده مستقیماً به یکی از مکانیکها و نه کمپانی «فراری» ارتباط پیدا کرده و بنابراین، «فراری» در این مسئله درگیر نشده است. ) ای یعنی یکی مستقیما به یه تکنسین فراری که اینکارو بلد بوده پول داده که اینکارو انجام بده به کلمه ی خارج قاعده و مستقیما توجه کنید.
(این در حالی است که موضوع خبر داشتن تکنسینهای آموزشدیده فراری از وجود این «ابزار تقلب»، نشاندهنده این است که فراری نحوه بازگرداندن کیلومتراژ را به برخی کارکنانش آموزش داده است.) توجه کنید گفته نشاندهنده ی این است یعنی نویسنده از این مقاله این نتیجه رو گرفته. نه اینکه حتما حرفش درسته. در کل اشتباهی از فراری سر نزده
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵یک قسمت رو اشتباه میگی یک قسمت رو درست.
بله درسته ، اون دستگاه احتمالا داخل ماشین نیست.
اما ، فراری خودش شیوه ی کار با اون رو به مهندسان خودش آموزش داده.
Ferrari
۱۴ اسفند ۱۳۹۵من جواب اون دوست عزیزو دادم نمیدونم چرا تایید نشد. من حرف کاملا منطقی زدم حالا یکی نمیفهمه منظورمو منو متهم میکنه. ضمنا باید بگم من نسبت به فراری به طرز وحشتناکی تعصب دارم اما حرف حساب رو قبول میکنم ولی به حرف کسی که به اصلاعاتش اصلا اعتمادی ندارم گوش نمیدم جالبه که ایشون قبول داره که مکانیک های فراری زبده تر هستن و حتی اعراب میتونن کیلومتر ماشین هارو دستکاری کنن اما به من میگه نمیخوان بفهمم. حتی کیلومتر بنزها و بی ام و ها تو ایران داره دستکاری میشه فقط نمیدونم ربطش به کمپانی چیه که این اقا همچین حرفی میزنه و فراریو متهم میکنه
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵.
ممنون که حوصله به خرج میدی و بحث میکنی.
تو روی فراری تعصب داری و من روی لامبورگینی ، هر دو تامون تایید میکنیم و قبول داریم.
امیدوارم این تعصب هیچ وقت دوستی و احترام بین ما رو به هم نزنه. (همچنان که تا الان این اتفاق نیافتاده)
قبول دارم ، در مورد نصب دستگاه اشتباه کردم ، اما فراری نحوه بازگرداندن کیلومتراژ را به برخی کارکنانش آموزش داده و این مورد هنوز وجود داره.
هدفم از این بحث این بود که بگم فراری هم اشتباه میکنه و لغزش داره ، مثل هر کس دیگه ای.
.
.
امیدوارم همچنان در پدال کنار هم باشیم و بحث کنیم.
احترامت همیشه پیش من محفوظه.
امیدوارم هیچ وقت از من دلگیر نشی.
اگر بحثی میکنم که از روی عصبانیت جواب میدی و ناراحت میشی ، فقط کافیه همون موقع زیر کامنتم پاسخ بدی و بگی که بحث رو ادامه ندم.
چون هدف من خدای نکرده جوش کاری روی اعصاب کسی نیست.
Ferrari
۱۵ اسفند ۱۳۹۵متاسفم خیلی تند برخورد کردم منو ببخش دوست عزیز ولی من با نظر شما درمورد اینکه فرازی روش کار اون دستگاهو اموزش داده مخالفم. امیدوارم اطلاعات بیشتری درموردش منتشر بشه. البته تاکید ندارم نظرم درست باشه خلافش ثابت شه میپذیرم از شماهم عذر میخوام
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵.
ممنون دوست من.نمیخواستم شما از من عذر خواهی کنی. اتفاقا همیشه محترمانه و با رعایت آداب با من بحث کردی. از شما هیچ وقت بی احترامی ندیدم.
.
.
قصدم فقط این بود که به شما یادآوری کنم اگر بحثی با هم میکنیم دوستیمون سر جاشه و همیشه دوستت دارم.
بازم میگم ، هر موقع احساس کردی حرفای من اعصابت رو به هم میریزه و بحث از حالت سازنده و علمی ، تبدیل به یک پروسه ی فرسایشی و تخریبی شده کافیه فقط به من بگی تمومش کن.
من دلم میخواد از بودن کنار هم لذت ببریم ، حداقل عذاب نکشیم
موفق باشی دوست عزیزم.
لامبورگینی و فراری با هم رقیبن و کلکل دارن ، لامبورگینی با بودن فراری به چشم میاد، ممکنه با هم جدال و نزاع کنن ، اما هر دو ایتالیایی هستن و یجورایی رفیق همن. البته که افتخارات فراری بیشتره.
مهدی
۱۵ اسفند ۱۳۹۵فراری و لامبورگینی از دید من و شما کل کل دارن ولی در واقع فاصلشون از هم زیاده دوست عزیز گستردگی فعالیتهای فراری قابل قیاس نیست با لامبورگینی که از لحاظ مهنسی تقریبا وابسته هست