تغییر مسیر فراری از پیشرانههای ۸ سیلندر توربو به ۶ سیلندر توربوی هیبریدی در ۲۹۶ GTB جدید منجر به قدرت بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر شده است؛ و بر اساس آنچه از منابع نزدیک به این خودروساز شنیده میشود ظاهراً ایتالیاییها آماده رفتاری مشابه با پیشرانههای ۱۲ سیلندر خود هستند تا این نیروگاههای دوستداشتنی را حفظ کنند.
البته این اخبار در تناقض با خبرهای پیشین مبنی بر استفاده از تکنولوژی هیبریدی در پیشرانههای ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی میباشد. منابع نزدیک به فراری مدعی هستند اگرچه از تعداد سیلندرهای این پیشرانهها کم نخواهد شد اما حجم آنها از ۶.۵ لیتری کنونی کمتر خواهد بود.
فراری تولید خودروهای جادهای ۸ سیلندر را از سال ۱۹۷۳ شروع کرده و بنابراین این پیکربندی علیرغم سابقه قدیمیای که دارد DNA اصلی فراری را تشکیل نمیدهد. همچنین تولید مدل مشهور دینو با پیشرانه ۶ سیلندر هم تغییر بزرگی در سبد محصولات این برند ایجاد نکرد.
اما ارتباط این خودروساز با نیروگاههای ۱۲ سیلندر به سال ۱۹۴۷ بازمیگردد و مارانللویی ها به دنبال حفظ این پیشرانه تا حداکثر زمان ممکن هستند چراکه پیشرانه ۱۲ سیلندر را یکی از ستونهای این برند میدانند. شاسیبلند جدید پورسانگ و جانشین هایپرکار لافراری احتمالاً دارای پیشرانه ۱۲ سیلندر خواهند بود اما مشخص نیست که از تکنولوژیهای مشترک سود خواهند برد یا خیر.
فراری به شدت مشغول یافتن راهحلی برای فروش محصولات ۱۲ سیلندر خود با رعایت قوانین است. پاسخ واضح به استانداردهای سختگیرانهتر میتواند هیبریدی سازی باشد و هایپرکار لافراری و سوپر اسپورتهای SF90 و ۲۹۶ GTB تجربههای گرانبهایی محسوب میشوند.
لامبورگینی به عنوان رقیب اصلی فراری نیز روند مشابهی را در پیش گرفته و ظاهراً از پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی جدیدی در جایگزین آونتادور استفاده خواهد کرد. این برند هم نمیخواهد صدای ناب و پاسخ پدال گاز جذاب پیشرانههای ۱۲ سیلندر خود را با استفاده از توربو از بین ببرد.
سرجیو مارکیونه مدیرعامل فقید فراری در سال ۲۰۱۷ استفاده از توربو در پیشرانههای ۱۲ سیلندر این برند را رد کرده بود. او گفته بود:
مدیر پیشرانههای فراری به من گفت اصلاً از توربو در پیشرانه ۱۲ سیلندر استفاده نخواهد کرد. این پیشرانه بهصورت تنفس طبیعی و با دستیار هیبریدی تولید خواهد شد.
اما وضعیت از آن زمان تاکنون تغییر کرده و تجهیز این نیروگاه به توربو منطقی به نظر میرسد. فراری بیش از ۵ سال پیش پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی خود را به توربو مجهز کرد و اگرچه هنوز هم افراد زیادی خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی در ۴۵۸ هستند اما مدلهای ۴۸۸ و F8 بعدی سریعتر و کممصرفتر بودهاند. همین موضوع درباره پورتوفینو و روما نیز صدق میکند که ماهیت ریلکستر پیشرانههای توربو هماهنگی بهتری با شخصیت آنها به عنوان محصولاتی جی تی دارد.
اگر طبق شایعات منتشر شده فراری از پیشرانه ۱۲ سیلندر در شاسیبلند پورسانگ استفاده کند احتمالاً این نیروگاه آهنین دارای توربو خواهد بود.
همچنین استفاده از توربو به فراری فرصت کسب حداکثری قدرت از پیشرانهی هایپرکار جدیدش را خواهد داد و به این ترتیب فاصله مناسبی بین لافراری و این هایپرکار جدید ایجاد خواهد شد. همین موضوع درباره فضای واضح بین لافراری و انزو هم دیده شده بود.
شاید هم فراری بخواهد یک خودروی الهامبخش با پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بسازد. برخی منابع گفتهاند هایپرکار بعدی این شرکت بجای قدرت زیاد روی چابکی بالا تمرکز خواهد کرد. فراری همچنین مدعی شده برخی حقهها را برای ارتقای پیشرانه ۱۲ سیلندر خود بکار خواهد بست.
بههرحال شکی وجود ندارد که در آینده شاهد خلاقیتهای فنی زیادی در فراری خواهیم بود اما به نظر میرسد نفس پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ناب این خودروساز به شماره افتاده است…
Reza Waffen SS
۳۰ شهریور ۱۴۰۰چه شود
SFXSuperFast
۳۰ شهریور ۱۴۰۰هیچ نمیشود
بد میشود!
DNA محصولات و برند فراری تو ۳ شاخصه خلاصه میشه:
اول:اصالت، زیبایی و هنر
دوم:لذت رانندگی
و بعد از اینا شاخصه
سوم: پرفورمنس
برای محافظت و حرکت در جهت حفظ شخصیت شون هم همیشه دو کار کردن
۱_انعطاف مناسب با شرایط موجود. ولی ۲_عدم حرکت با جریان
…
توربو شدن ۴۸۸
و گذاشتن KERS رو لافراری انعطاف پذیری فراری رو نشون میده هم هنر و اصالت رو حفظ کردن هم لذت رانندگی رو در حد اعلا ارائه دادن و هم پرفورمنس رو ارتقا دادن.
ولی ساخت پورسانگ یه حرکت در جهت جریان بازاره
توربو گذاشتن روی V12 ها هم فقط و فقط حرکت در جهت جریان عامه پسند محیط زیستیه و به وجهه فراری در چشم طرفداران پروپاقرصش لطمه میزنه
…
اما
این تب و تاب محیط زیستی هم کلهم اجمعین یک سیاست ریاکارانه در جهت مجبور کردن صنایع به سرمایهگذاری در جهت کاهش وابستگی کشورهای صنعتی مصرف کننده انرژی (چین،آلمان انگلیس، اتحادیه اروپا) به تولیدکنندگان انرژی (خاورمیانه و آمریکای جنوبی) و به تبعش قدرت های جهانی تولیدکننده و کنترل کننده بازار انرژی (آمریکا و روسیه)
و البته مهم تر از همه فشار گذاشتن روی صنایعِ صنعتی ترین کشور دنیا که همزمان یه قدرت جهانی، تولیدکننده غذا، تولیدکننده علم و تولیدکننده انرژی هم هست [اسمشو نبر!] تا رشد اقتصادیش رو کم کنن صنایعش رو فلج کنن
و سبقت بگیرن ازش
همین.
[دو_نا_.لد ب عزات بنشینه!]
وگرنه به نظرتون تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده که میتونن برهوت مریخ در فاصله چند میلیارد کیلومتری رو قابل زندگی کنن
ولی از انجام تغییرات جزئی در زمین عاجزند؟؟؟
Ferrari
۳۰ شهریور ۱۴۰۰به هیچ وجه لطمه نمیزنه. این طرز فکر که داری خیلی وقته کهنه شده دوست عزیز بهتره یکم اپدیت بشی
وقتی این همه فناوری برای کاهش الایندگی و مصرف سوخت داره چرا استفاده نکنن؟ چون ممکنه چندتا طرفدار فراری مثل شما که تا صد سال دیگه هم نمیتونه یه مدل دست دومشو بخره ناراحت میشن؟ اصلا اهمیتی داره؟
SFXSuperFast
۳۰ شهریور ۱۴۰۰مهم ناراحتی امثال من نیست
مهم اینه که از اصالت برند فاصله میگیرند
بدون دلیل موجه
HamiD
۳۱ شهریور ۱۴۰۰اتفاقا خیلی زیاد اهمیت داره …
نمونش :
بالاتر بودن قیمت 458 های دست دوم نسبت به 488 های دست دوم با وجود قدیمی تر بودن!
خب قیمت بالا و پایین که دیگه دست این دوستمون نیست!
در متن هم اشاره شده …
“فراری بیش از ۵ سال پیش پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی خود را به توربو مجهز کرد و اگرچه هنوز هم افراد زیادی خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی در ۴۵۸ هستند اما …”
در کل هم خوبی داره هم بدی ، ولی باید قبول کرد پیشرانه های تنفس طبیعی نسبت به توربو صدای بسیار جذاب تری دارند …
البته … شنا کردن در خلاف جهت جریان آب … واقعا نابودی رو در پی داره و همه دارن تلاش میکنن غرق نشن … در کل نمیشه دید یه سوپراسپورت 500 هزار دلاری مثل آونتادور اس وی جی به راحتی توسط یه سدان الکتریکی توی کل کل های جاده ای پودر میشه! واقعا غم انگیزه …
akrh78
۳۰ شهریور ۱۴۰۰چه بد
v12 که به اسم نیست، به شخصیته
اگه توربو بشه ارزشش کم میشه
GT
۳۰ شهریور ۱۴۰۰پیشرانه فراری یعنی V12 تنفس طبیعی، توربو خرابش میکنه
ARAZ
۳۰ شهریور ۱۴۰۰به جای این کار به نظرم روی الکتریکی سازی کار بکنن بهتره
مکلارن و پورشه جلو تر هستن تو این ضمینه
عرفان
۳۰ شهریور ۱۴۰۰تو دوره ای که همه دارن رو الکتریکی سازی کار میکنن تو اونی باش که رو حفظ پیشرانه هاش کار میکنه
و اینه که خاصش میکنه و در ادامه برگ برندش میشه
محمد امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۰فراری روی هایپر کار تمام الکتریکی خودش داره کار میکنه و برای سال ۲۰۲۵ عرضه میشه
فراری ۳ تا ماشین هیبرید در کارنامه محصولات جاده ایش داره ، دقیقا مشتبه مکلارن
افشار
۳۰ شهریور ۱۴۰۰۱۲ سیلندر با توربو میشه موتور جت🛩
England
۳۱ شهریور ۱۴۰۰اونطوریام نیس دوست عزیز
حجم انجین هم میخان پایین بیارن.
بوگاتی ۱۶ سیلندر با ۴ توربو شارژر هست درسته سریع هست ولی جت نیست حجم انجینشم بالاس و البته وزن زیاد
Sina10
۳۰ شهریور ۱۴۰۰V12 یکی از نماد های خودروسازی ایتالیا هست
باید برای حفظش هر کاری کنن
AMG GT R
۳۰ شهریور ۱۴۰۰اگه فراری رو v12 هاش توربو بندازه حداقل 1400 نیوتن گشتاور تولید میکنه
ولی اون صدای غرش مانندی که آدم رو مست میکنه نمیده
AMG GT R
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ولی خوب خبر خوب اینکه به احتمال زیاد پورسانگ موتور v12 داره
حسین دهمرد
۳۰ شهریور ۱۴۰۰موتورهای فراری که گشتاورمحور نیست.
AMG GT R
۳۰ شهریور ۱۴۰۰معمولا خودرو های ۱۲ سیلندر توربو گشتاور زیادی تولید میکنن
شاید هم حرف شما صحیح باشه
امیر
۳۰ شهریور ۱۴۰۰موتور 12 سیلندر باید حفظ بشه.
فراری می دونه چقدر این پیشرانه برای طرفداران ماشین ها و فراری ارزشمنده.
حتما باید حفظ بشه. البته طرفداران محیط زیست این رو درک نمی کنن.
ولی این حرف هارو ول کنید از عکس دوم و سوم لذت ببرید.
محمد امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۰به شخصه مشکلی ندارم با توربو شدن v12 ، چونکه فکر میکنم پاگانی هویرا و آستون dbs superleggera پاسخ خوبی باشه در این زمینه، هم صدای خوبی داشت و هم گشتاور خیلی بیشتر
اما ، تنفس طبیعی بودن بیشتر به شخصیت فراری بر میگرده
R@m!n
۳۰ شهریور ۱۴۰۰V12 فراری اونم تنفس طبیعی جزو ارکان اصلی این برند هست دیگه خودت بهتر میدونی محمد جان من بشخصه حاضرم این موتور حذف شه اما V12 توربو نبینم.
داستان هوایرا و استون هم مشخصه از موتورای مرسدس استفاده می کنن و حالا توربو باشه یا نباشه زیاد مهم نیست چون ضربه ای به شخصیت این ماشینا نمی زنه.
محمد امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۰درسته
Farzad
۳۰ شهریور ۱۴۰۰خُب اگه توربو بشه خیلی بهتر از اینه که کلا حذف بشه دیگه چاره ای نیست با این قوانین مزخرف آلایندگی ، این پیشرانه به نوعی اصالت فراری محسوب میشه .
اون روزی هم که فراری دیگه V12 تولید نکنه ، دنیای ماشین رو مُرده حساب کنید .
البته همین الان هم دچار مرگ تدریجی شده .
R@m!n
۳۰ شهریور ۱۴۰۰واقعا V12 توربو ظلمه نمیشه هضم کرد
Farzad
۳۰ شهریور ۱۴۰۰بله واقعا ظلمه ، سختیش اینجاست که همونطور که دوستان هم اشاره کردن اون صدای جذاب از بین میره ، امیدوارم فراری و لامبورگینی تا اونجایی که میتونن تنفس طبیعی رو حفظ کنن .
SF90 STRADALE
۳۰ شهریور ۱۴۰۰فراری داره مرموز کار میکنه
تست کردن ۸ ماشین هم زمان چه معنی میتونه داشته باشه ؟؟
۱. هایپرکار بعدی ۲. سری Icona فراری ۳. اولین FUV
۴. نسخه ویژه SF90 استراداله ۵. نسخه XX فراری ۸۱۲
۶. نسخه اسپایدر 296GTB و گزینه ۷ و ۸ خیلی مشکوکن
یکیشون 488LWB با فاصله محوری بیشتر که داره یک V12 رو آزمایش میکنه !!!! و یک 488GTB که احتمالاً داره روی یک V6 هیبریدی قدرتمندتر کار میکنه
گزینه ۱ تا ۳ قطعی هستن و یک پای ثابت تست در پیست و جاده هستن
گزینه ۴ و ۵ تا حدودی شک دارم ولی مرتب دارن تست میشن با پوشش های استتاری سنگین
گزینه ۶ به زودی رونمایی میشه ولی ۷ و ۸ رو فقط خود فراری میدونه داره چکار میکنه و هنوز چیزی معلوم نیست
محمد امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ولی فلسفه ی فراری با همه ی برند ها فرق داره
معمولا ، پورشه یا مکلارن یه لامبو ، در مسابقات شرکت میکنن تا تکنولوژی های مسابقه ای رو وارد صنعت جاده ای کنن و هدف اصلیشون محصولات جاده ای و درآمد زایی این محصولات هست
اما فراری ، محصولات جاده ای تولید میکنه که بودجه ی مسابقاتش رو تأمین کنه ، و صد البته که در محصولات جاده ای هم زبان زد و افسانه ای هست ، اما در اصل یه تیم مسابقات ای هست ، هدف انزو از ساخت فراری فتح قله ی مسابقات بود ، و بارها شده که این موضوع رو گوشزد کردن
اسکودریا به معنی استبل اسب های مسابقه ای هست و دلیل لوگوی فراری همینه ، و معنی دومش یعنی تیم
چند سال پیش در سایت زومیت خوندم که هزینه ی که تمام تیم ها روی مسابقات موتور اسپرت دارن ، روی هم رفته حدود نصف هزینه ای هست که فراری میکنه و بودجه ی فراری در مسابقات ، از بودجه ی راه شهر سازی ایران بیشتره …
البته خب نتیجه اش رو هم میگیره، تنها جایی که این یکی دوسال مشکل داشتن f1 بوده ، وگر نه در مسابقات کلاس gte و gt3 ، چه در استقامت و چه در سرعت ، ندید میشه گفت فراری میبره ، و با حل شدن مشکلشون در f1 و شرکت در کلاس هایپر کار wec، پکیجشون کامل میشه
خب وقتی بهترین باشی ، باید همیشه تمرین کنی و آماده باشی ، باید بهترین هارو جذب کنی و به بهترین شکل ممکن پرورش بدی و همیشه بروز باشی ، دلیل این همه هزینه هم همینجاست
فراری سالانه فقط حدود ۳۰۰ ملیون دلار هزینه میکنه در مسابقات ferrari chalenge یعنی فراگیر ترین مسابقات کلاس gt3 و gte جهان ، تا بهترین راننده ها رو پرورش بده و شناسایی کنه ، و ماشینش رو در آماده ترین و بهینه ترین شرایط آزمایش کنه و مکانیک ها و تکنسین هاشون رو توسعه بدن ، در صورتی که شرکتی مثل لامبورگینی ، کل هزینه ای که برای یک سال در موتور اسپرت میکنه حدود ۵۰ ملیون دلاره
و…..
و به هدفشون هم رسیدن و قله های مسابقات رو فتح کردن ، اما محدودیتی برای بهتر شدن وجود نداره
SF90 STRADALE
۳۰ شهریور ۱۴۰۰انزو مرد مسابقه بود و راننده های تیم رو برای به دست آوردن قهرمانی علیه همدیگر تحریک میکرد
به قول انزو هیچکس دوم شدن رو به یاد نمیاره و فقط قهرمانی در ذهن مردم می مونه
با این اوضاعی که الآن درست شده (عصر الکتریکی ها) اگه انزو بود تمام تمرکز خودشو میگذاشت روی موتور اسپرت و تن به ذلت و خاری نمیداد
V12 تنفس طبیعی به V8 TT و بعدش به V6 هیبریدی و در آخر پایان انجین های افسانه ای فراری
مازیار
۳۰ شهریور ۱۴۰۰فرق بسیاری است
بین اون تصمیمی که بنا به جبر زمانه و بعد از بحث و تبادل نظر فراوان بین کارشناسان مختلف در کمپانی مربوطه گرفته میشه ، و اون کامنتی که در سوی دیگر دنیا حین شکستن تخمه میگه نچ ، V12 فراری نباید توربو بشه
محمد امین
۳۰ شهریور ۱۴۰۰👏👏👏
SF90 STRADALE
۳۰ شهریور ۱۴۰۰مدیران و کارشناسان این کمپانی تحت فشار و به اجبار این تصمیم ها رو می گیرن
مگرنه اونا هم مثل میلیون ها تیفوسی در سراسر دنیا قلب و ذهنشون حفظ درون سوزها و V12 های تنفس طبیعی هست
در مجموع حق با شماست و تصمیم گیرنده اصلی اونا هستن و حرص و جوش خوردنش برای ماست !!