شاید با خود فکر کنید که رانندگان آزمایش کمپانیهای خودروسازی شغل بسیار خوبی دارند، چراکه تمامی مدلهای کمپانی را حتی قبل از ورود به بازار زیرِ دستهای خود دارند و نهتنها هیچ هزینهای پرداخت نمیکنند بلکه هرماه حقوق بسیار خوبی هم دریافت میکنند!
از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) بهشدت صدق میکند! این مرد ۶۹ ساله که از سال ۱۹۶۹ راننده تست رسمی خودروسازی فِراری است، تمامی خودروهای ساخت این کمپانی را از مدل ۲۴۶ Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتَش بهطور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدلها استفاده شده است. وی در طی ۴۶ سال گذشته خاطراتی با افسانههای فِراری برای خود ساخته که بیتردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقهمندان خودرو (ازجمله خودِ نگارنده) است!
بِنوزی حالا و پس از گذشت بیش از ۴ دهه از فعالیتش در فِراری، ۴ ابر خودروی بینظیرِ این خودروساز را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سالها داشته باشد.
F40
فِراری F40 گل سرسبد خودروهای دهه ۱۹۸۰، به معنای واقعیِ کلمه از زمان خودش جلوتر بود. در آن سالها که تکاپوی خودروسازان در بازار سوپر اتومبیلها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدری ازجمله پورشه ۹۵۹ بسیار تنگ کرده بود. در توصیفَش همین نکته بس که آخرین دستپرورده «انزو فِراری» فقید به شمار میرود.
ابر خودروی بعدی مارانللو یعنی F50 بهنوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم «انزو فِراری» به شمار میرفت و به عبارتی تحت سایهی آن متولد شد. فلسفهی اصلی ساخت و توسعهی آن ارائهی اتومبیلی بود که نزدیکترین نمونه خیابانی به خودروهای فرمول۱ باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیدهی به عاریت گرفتهشده از فنّاوری فرمول۱ بهره میبرد. جالب است بدانید پیشرانهی آن نیز از خودروی وقت گروه فرمول۱ فِراری یعنی مدل ۶۴۰ گرفتهشده بود! Enzo
انزو که به یاد بنیانگذار اسب سلطنتی به این نام مزین شده، اولین قدم فِراری برای ساخت ابر خودروهای مدرنِ امروزی است. درحالیکه دو مدل قبلی دیاِناِی خود را از خودروهای مسابقهای گرفته بودند، اِنزو ساخته شد تا یک سوپر اسپورتِ بهاصطلاح Ultimate باشد! از این اثر هنری که در زمان خود جزء برترین سوپراسپورتهای دنیا بود تنها ۴۰۰ دستگاه به تولید رسید که آخرین نمونه آن به درخواست پاپ و برای امور خیریه بود. فراموش نکنیم که اِنزو هنوز هم از ابر خودروهای مطرح دنیاست و پس از گذشت تنها حدود ۱۰ سال از پایان تولیدش ارزش کلکسیونی بسیاری پیداکرده است!
LaFerrari
پس از نمایش سه خودروی پا به سه گذاشتهی قبلی، نوبت به ابر خودرویی رسید که بیشک بینظیر است! لافِراری بهعنوان اولین و تنها هایپرکارِ هایبریدی فِراری بهقدری زیبا و تحسینبرانگیز است که قبل از اینکه بفهمید چه در قلب خود دارد چشمهایتان محو طراحی ظاهریاش خواهد شد. این مدل بهعنوان سریعترین فرزند مارانللو دارای قدرتمندترین و پیچیدهترین ویژگیهای فنی بوده و تا حدودی بهعنوان جایگزین اِنزو شناخته میشود.
حضور این ۴ پرچمدار اصیل فِراری و نَوای پیشرانههای V12 و V8 شان در فیورانو، بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین را زنده کرد و مراسم بسیار دوستداشتنیای برای خودِ فراری و علاقهمندانش در سراسر کرهی خاکی بود. از طرفی نگاه کردن به آنها وقتی به دنبال هم در پیست حرکت میکردند یا دوشبهدوش هم در حاشیهی آن ایستاده بودند این حس را به شما منتقل میکرد که در حال تماشای سیر تکاملی سوپر اتومبیلهای فِراری در طی چند دههی اخیر هستید.
Mamas
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴بسیار راضی بودم از این مقاله ، دستت درد نکنه . f50 رو خیلی دوس داشتم قیافشو :)
محمد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا بعضی وقت ها این موضوع خیلی آزارم میده که یه آرزویی داری بعد کسی رو میبینی یا میشنوی که از اون سطح آرزوی تو خیلی بالاتره یه نمونه شم این مطلب بود من از همون بچگی تا حالا آرزو داشتم که یه روز فراری انزو ببینم و برای فقط یه لحظه پشت فرمونش بشینم ولی این فرد براش رانندگی با این خودروها خاطرست:(
محمد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴حس ناامیدی بهم دست میده هروقت چنین مطالبی رو میخونم:(
Mamas
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴قسمت شه یه لا فراری سوار شی :)
maysam.. laferrari
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴Mamas جان برا ما هم دعا کن البته من به کالیفرنیا هم راضیم
Mamas
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴شما که دیگه اسمت لا فراری هم هست باید سوار شی داداش :)
Ali
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴من ۱۵ سال پیش f40 ماشین کنترلیشا داشتم ازین سیم داراش ، تو عالم بچگی خواستم تقویتش کنم بجا باطری قلمی واسش ۲ تا باطری کتابی گذاشتم، اوووف لامصب می ترکوند، چه حال اسباب بازیش به من داد حالا ببین واقعیش چیه.
Hyper Venom
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا من یه حس بدی بهم دست میده این مطالبو می خونم…
صادق
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا امین، دستت طلا، حال دادی اساسی
اینا تموم زندگیه ماشینی منن، اصلا تمومشون فوق العادن
اون f40، لافراری و و و
از بالا دومین عکسا که دیدم دیگه داشتم دیوونه میشدم
میخوام یه چیزی بگم که حق مطلبو ادا کرده باشم، ولی باور کنید قفل کردم…!!!
در کل مرسی داری داش امین
Amin.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ارادت دارم صادق جان :)
Ahmad..F12
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴امین جان عاشقتم
چون همچون ما…. عشاق فراری هستی…. :)
واقعاً لذت بردم
نمیدونستم عکسهارو نگاه کنم یا مطلبو بخونم
فراری شاه خودروهاست، و این مدل ها هم شاهکار شاه خودروها….
Amin.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴یدونه ای حاج احمد :)
فِراری پادشاهه، خداست.
Lamborghini REVENTON
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴خدا می دونه من فراری رو از لامبورگینی بیشتر دوست ندارم ولی تو این کارخونه تنها از دو مدل Ferrari 599GTO و Ferrari ENZO خوشم میاد اونم هردو رنگ قرمز با رینگ های سیاه و با دیسک های قرمز.
احسان(احسان سابق)
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴قطعا لافراری از همشون زیباتر و جذابتره
ashkan
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴عکس f40 ماله بازی gran tuismo ـه
erfan
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴وقتی پشت اف ۴۰ نشسته زبونش بند رفته نمیدونه چی بگه بنده خدا خخخخخ عاشق صدای اف۴۰ شدم. f40 یه سمت صنعت خودرو سازی دنیا به سمت. ببینید چه صدای زیبایی داره دیوونه میشه آدم
AlirezaF12
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴پس FF و F12 خیارن
صادق
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا علیرضا اونا که روی چشم ما جا دارن
ولی اینجا خودروهای پرچم دار فراری طی تقریبا 30 سال پیش رو کنار هم آوردن
حدودا هر 10-8 سال یک پرچم دار از سمت فراری معرفی میشه که نمونه ی بارز تکنولوژی های موتوری و مجموعه ی انتقال نیرو و نوآوری های آیرودینامیکی و… میباشن
F40 1986-87
F50 1995
Enzo 2002
Laferrari 2013-14
ارادت
Archi khan
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴“زنده باد فراری”
عاشق کالیفرنیا T سفید هستم…
enzo
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴عالی بود
فقط جای 250 GTO و 288 GTO پشت سر این 4 مدل خالی بود . اونطوری دیگه قشنگ تاریخ فراری رو به تصویر می کشید
Ahmad..F12
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴انزو جان داغ دلمو تازه نکن دیگه….
این دو مدل که شما نام بردی زنگی منه
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹اوه 288 gto ????
سعید
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴F50 چه صدایی داره!!! فوق العادس
ارابه
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا داشبورد خیلی گیرایی داره لافراری… به نظرم خیلی داشبوردش بهتر از رقیبش مک لارن و پورشه و لامبورگینیه(از هر مدل)
مهندسیه فراریو خیلی باور دارم بعدم مک لارن و پورشه و لامبورگینی در آخراین گروه
mehran
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴انشالله همتون از این ماشینا سوار شین
حسين
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴درود.
این ماشینا تا قبل از لافراری در زمان خودشون سریعترینهای جهان بودن. اما با ظهور بوگاتی و عطش سرعتی که بین بعضی خودرو سازا به وجود اومد، فراری راه تکنولوژی رو در پیش گرفت.
در واقع فراری راه خودشو ادامه داد، اما این راه امروزه جوابگوی تولید سریعترین خودروی جهان نیست. در اجلاسی که چند سال پیش برگزار شد، چندتا از خودرو سازا به افزایش سرعت رای دادن و خودروسازایی مثل فراری هم به حفظ سرعت فعلی محصولات و افزایش هندلینگ و … فراری در دهه 60 میلادی ماشینی داشته که 350 کیلومتر میرفته!!! و امروز لافراری هم سرعتش حدودا همونقدره اما تفاوت هندلینگ و ایمنیشون زمین تا آسمونه
صادق
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴خوبی حسین؟
میدونی، اتفاقا به نظرم فراری کار درست رو کرده
الان حاشیه سودی که فراری داره رو کدوم شرکت داره؟؟
دلیل این حاشیه سود چیه؟
خب یه دلیل سیاستای مشتری مداریشه که واقعا زبان زده ولی دلیله دیگه اش اینه که سوپراسپرتای کاربردی میسازه، نه سوپراسپرتای رکورد شکن (که البته ماشیناش توی خیلی از زمینه ها رکورد شکنن)
الان خودت دیدی که خیلی از شرکتای سوپراسپرت سازی یا زیرمجموعن، یا اگه نبودن، به دلیل ورشکستگی یا منحل شدن یا زیرمجموعه
اما فراری نه تنها منحل نشد، بلکه خودشو خرید و از زیرمجموعه ی فیات اومد بیرون، این یعنی هوش، این یعنی استراتژی مناسب توی بازار
حالا برند رکورد شکنی مث بوگاتی، فکر میکنی اگه فولکس نبود، میتونست توی بازار به تنهایی جلو بره؟؟ مسلما نه، همین الان داره به فولکس ضرر میرسونه
از یه طرف دیگه خیلیا میان میگن فراری حریف نیست تواناییشو نداره با امثال بوگاتی و کونیخ زگ رقابت کنه و…
درصورتی که این حرفا از پایه بی اساسه
(در آخر یه نکته ای هم اضافه کنم، فراری برای نشون دادن تواناییاش یه گوشه چشمی هم به سرعت و شتاب داشته و نمونش هم Enzo FXX Evoluzione که علاوه بر هندلینگ فوق العاده، سرعت بالا 400 و همینطور شتاب 2.5 ثانیه رو هم ثبت کرد، فقط چون مال پیست بود، خیلی به چشم نیومد،)
اینو گفتم که دوستان بدونن فراری تواناییشو داره که ماشین سرعتی بسازه، ولی نیاز نمیبینه که از این توانایی توی ماشینای خیابونی استفاده کنه
ارادت
Ahmad..F12
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴درسته حسین جان
فراری که عقده رکورد سرعت نداره، وگرنه به قول شما در دهه 60 خودروی 350 کیلومتری هم داشته
ولی،
فراری باید فراری باشه….
فراری ینی قرمز
ینی سرعت بالای 300
ینی هندلینگ بی مثال
ینی چابکی بی نظیر
ینی اصالت
ینی صدای موتوری که هیچ جای دیگه نمیشنویم
فراری ینی با گذشت زمان و پیر شدن خودروهاش، ارزشش نجومی میشه و گرانبها تر میشه
فراری ینی Enzo، ینی F40، ینی F50، ینی F12 ، ینی لافراری…..
البته همه مدل هایی که اسم نبردم هم رو سر بنده جا دارن
پرچم ایتالیا به افتخار فراری همیشه بالاست….
maysam.. laferrari
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴و البته نام 458 رو نمیشه از یاد برد محبوبترین فراری تاریخ
Ahmad..F12
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴بله همینطوره
من گفتم همه رو سر ما جا دارن… ;)
maysam.. laferrari
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴خیلی وقت بود نظر نمیدادم ولی به عشق فراری میگم که عاشقشم
احمد باقری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا شرکت بی نظیریه.
moein
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴واقعا آدم میمونه تو توصیف این شرکت چی بگه
فقط میشه گفت فوق العاده است
یه پرستیژ خاصی داره که تو هیچ خودرو دیگه ای نمیتونی ببینی
اسمش که میاد آدم حس غرور میکنه
باوقار و سنگین . . .
Muhammad
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴با این که من طرفدار دو آتیشه «لامبورگینی» هستم،
ولی با دیدن «لافراری» ، حتی با وجود این که طرفدار یه برند دیگه باشی ، تو رو به خودش جذب می کنه. مثه این که داره با تو حرف می زنه. ایتالیایی ها تو طراحی خارجی و داخلی بهترینن.
Rouzbeh
۱۵ شهریور ۱۳۹۴با سلام . میخواستم بدونم شما هم مث من وقتی یه فراری میبینید حال میکنید ؟؟؟باید بگم که من خیلی خیلی یعنی حد نداره عاشقه این لامصبم نمیدونم چه چیزی داره ولی همیشه و همیشه تکه.