دنده عقبزاگاتوفراری

کانسپت‌های فراموش‌شده: فراری FZ93

نام فراری فرمولا زاگاتو ۹۳
معرفی نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳
پیشرانه ۴.۹ لیتری V12
قدرت ۴۲۸ اسب بخار
گشتاور ۴۹۰ نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی
محور محرک عقب

این فراری منحصربه‌فرد که فرمولا زاگاتو ۹۳ نام دارد (به‌صورت مخفف FZ93) برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳ رونمایی شد و ازلحاظ طراحی کاملاً با دیگر فراری‌های هم‌دورهٔ خود متفاوت بود. همان‌طور که از نام FZ93 مشخص است، این خودرو توسط زاگاتو و یا در اصل «Ercole Spada» که در آن زمان سر طراح زاگاتو بود، طراحی شد. ایدهٔ پشت ساخت این خودرو، ترکیب ویژگی‌های طراحی خودروی مسابقه‌ای فصل ۱۹۹۱ فرمول یک با یک خودروی جاده‌ای ساخته شده بر اساس مدل 512TR بود.

ferrari_fz93_concept_2

این خودرو رنگی معروف فراری یعنی قرمز را بر بدنه داشت که البته سپرها، بخش جانبی، رکاب‌ها و قسمتی از بخش عقبی آن به رنگ مشکی بودند. در دو طرف آن نیز نشان معروف فراری یعنی اسب رقصان نقش بسته بود؛ اما همان‌طور که از یک خودروی طراحی شده توسط زاگاتو انتظار می‌رود، سقف با فرم دو حباب که در آستون‌مارتین‌های زاگاتو هم بکار می‌رود، در این فراری منحصربه‌فرد هم دیده می‌شود. فرم طراحی سپر جلوی FZ93 هم جالب است چراکه در طرفین خودرو تا قوس چرخ‌های جلو کشیده شده است.

ferrari_fz93_concept_4

اما در زیر این پوست زیبا، اساساً یک فراری 512TR قرار گرفته بود. این مدل نسخهٔ باز مهندسی‌شده از تستاروسا بود که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. این سوپراسپرت مجهز به یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی بود که در میانهٔ شاسی نصب شده و ۴۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. آمار و ارقام عملکرد FZ93 هرگز اعلام نشد اما به‌احتمال‌زیاد عملکردی مشابه همان 512TR داشت است که در ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۱۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ferrari_fz93_concept_1

طراحی این خودرو حداقل برای سال ۱۹۹۳ متعلق به آینده به نظر می‌رسید اما قطعاً نمی‌توان آن‌را زیباترین خودروی تاریخ فراری دانست. البته سبک طراحی دماغهٔ FZ93 که مشابه خودروهای فرمول یک بود، بعداً در سوپراسپرت‌های فراری مورداستفاده قرار گرفت و حتی می‌توان گفت که فراری انزو هم برخی از نشانه‌های طراحی آن‌را به ارث برده است. فراری FZ93 در سال ۲۰۱۰ در یک حراجی با قیمت ۱ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد درحالی‌که کیلومتر شمار آن عدد تنها ۷۰۰ کیلومتر را نشان می‌داد.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Parker

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    نشانه هایی از فراری انزو در طراحیش داره.

    1. الف.ی

      ۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1771 ديدگاه)

      شاید بهتر باشه بگیم نشانه هایی از این تو انزو هست چون این کانسپته

  2. asa

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    خیلی فراری نیست به نظرم .
    عکس اول بیشتر شبیه nsx هست

  3. منصور

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    واسه فراری تقریبا صفر کیلومتر که تنها یک نمونه ازش ساخته شده بنظرم یک میلیون دلار مفته

  4. ایمان جباری

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    سلام؛ بنده تازه عضو شدم و خیلی خوشحالم امیدوارم بتونم نظرهای مثبتی بدم و چیزی که در تخصص بنده نیست وارد نشم

    1. asa

      ۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (569 ديدگاه)

      خوش امدی ایمان جان . انشالله بتونیم از اطلاعات هم استفاده کنیم و شما هم به جمع دوستان پدال بپیوندی و دوستی خالصانه ای داشته باشیم . با ارزوی موفقیت…..

    2. KING 918

      ۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      سلام اقا ایمان ……
      صفا اووردی داشم …………
      هستیم در خدمتت ………. :-)

  5. faramarz

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    چقدر جالب بود تا حالا ندیده بودمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا