عرضه دوباره یک نماد کار سختی خواهد بود اما اولین تلاش فیات در زنده کردن دوباره ۵۰۰ کلاسیک برای قرن ۲۱ یک موفقیت قابلتوجه را به ارمغان آورد. فیات ۵۰۰ جدید در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و در تاریخ ۱۳ ساله اخیر خود به یک محبوبیت استثنایی دست یافت؛ اما همهچیز تحت تأثیر این قرار میگیرد: سومین نسل ۵۰۰ با قوای محرکه تمام الکتریکی!
این خودرو از تکنولوژی و پلتفرم جدیدی سود میبرد و ۶۱ میلیمتر طویلتر و ۲۹ میلیمتر قدبلندتر است تا بتواند قوای محرکه جدید را در خود جای دهد؛ اما ۵۰۰ جدید هنوز هم از چهره آشنایی سود میبرد. جدای از بهبودهای جزئی در طراحی، ۵۰۰ را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نخواهید گرفت مخصوصاً در نمای جانبی این موضوع خود را به خوبی نشان میدهد. ۵۰۰ جدید همچنین به دو صورت هاچبک و کانورتیبل در دسترس خواهد بود.
با قیمت ۱۹۹۹۵ پوندی پس از اعمال مشوقهای دولتی، مدلهای فیات ۵۰۰ جدید با نسخه برد کوتاه آغاز میشود که شعاع حرکتی آن ۱۸۵ کیلومتر است. اکثر خریداران این خودرو به سمت مدل برد بلندی که در تست ما هم حضور داشته جذب خواهند شد. این مدل از باتری ۴۲ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۱۷ اسب بخاری قویتر و شارژر سریع ۸۵ کیلووات ساعتی سود میبرد. قیمت این مدل از ۲۳۴۹۵ پوند شروع شده و فیات مدعی است برد آن به ۳۲۰ کیلومتر میرسد.
به این ترتیب فیات ۵۰۰ پشت سر سوپرمینی گرانتر و برد بلندتر رنو Zoe قرار میگیرد اما از نظر قیمت و تواناییها وضعیت بهتری نسبت به فولکسواگن آپ الکتریکی دارد. این خودرو اندکی کوچکتر از محصولاتی همچون پژو ۲۰۸ الکتریکی و اوپل کورسا الکتریکی بوده اما از قیمتی پایینتر و شعاع حرکتی مشابه سود میبرد.
در مجموع میتوان گفت فیات ۵۰۰ الکتریکی در بخشی از بازار حضور دارد که رقبای زیادی وجود ندارند؛ اما این خودرو از پشت فرمان تفاوت زیادی با دیگران ندارد. در حالت نرمال شاهد یک خودروی کوچک و هیجانانگیز برای تردد در شهر خواهید بود و از جمله ویژگیهای آن میتوان به گشتاور آنی، شعاع گردش کوچک ۹.۷ متری و کنترلهای سبک رانندگی اشاره کرد.
رانندگی با یک پدال هم در دسترس بوده و ترمز احیا شونده قوی هم میتواند بدون استفاده از ترمزها خودرو را متوقف کند. همانند حالت نرمال یک حالت شرپا نیز وجود دارد که قدرت را به ۶۷ اسب بخار محدود کرده و حداکثر سرعت نیز در ۸۰ کیلومتر در ساعت قفل میشود تا انرژی ذخیره گردد.
همانند اکثر خودروهای الکتریکی، اضافه شدن وزن باتریها باعث شده سواری خودرو در مسیرهای ناهموار به خوبی آن چیزی که انتظار دارید نباشد. اگرچه فرمان خودرو سبک و مستقیم بوده و کنترلهای سبک نیز جزو نقاط قوت ۵۰۰ الکتریکی هستند اما سواری خودرو میتوانست کمی بهتر باشد هرچند مدل فول حاضر در تست به رینگهای بزرگ ۱۸ اینچی مجهز بوده است؛ اما قطعاً مالکان ۵۰۰ بنزینی با آسایش خیال این مدل جدید را انتخاب خواهند کرد.
از نظر شارژ باید گفت ۸۰ درصد باتری را میتوان در عرض ۳۵ دقیقه و با شارژر سریع شارژ کرد. حرکت با ۵۰۰ الکتریکی در بزرگراهها تقریباً با سکوت کامل انجام میگیرد و مدلهای فول دارای کروز کنترل نیز هستند.
اما نقاط قوت این خودرو فقط به قوای محرکه و تکنولوژی آن محدود نمیشوند. هماکنون فضای بیشتری در کابین وجود داشته و موقعیت راننده نیز بسیار بهتر از نسل پیشین است بنابراین یافتن موقعیت راحت برای راندن خودرو بسیار آسان است.
اگرچه فضای بیشتری در کابین وجود دارد اما کیفیت آن خیلی فرق نکرده است. جدای از طراحی کابین شما همچنان شاهد پلاستیکهای سخت و مشکی خواهید بود. البته از نظر طراحی نمیتوان به فیات خرده گرفت زیرا کابین ظاهر مدرنی داشته و همچنان کنترلهای فیزیکی زیادی را حفظ کرده است.
از جمله تجهیزات استاندارد مدلهای Passion (ارزانترین نسخه مجهز به باتری ۴۲ کیلووات ساعتی) میتوان به صفحهنمایش ۷ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع و حسگرهای پارک عقب اشاره کرد. البته این مدل Icon است که روی کاغذ منطقیتر به نظر میرسد.
با قیمت پایه ۲۴۹۹۵ پوندی برای مدل هاچبک، ۵۰۰ در تریم Icon از استایل متمایزتر، رینگهای ۱۶ اینچی استاندارد، عناصر داشبورد همرنگ بدنه، فرمان نرم و صندلیهای پارچهای پریمیوم سود میبرد. این مدل همچنین به نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی با ناوبری مجهز است. در کل این قیمتی متقاعد کننده برای یک خودروی کوچک فول با شعاع حرکتی ۳۲۰ کیلومتری است مخصوصاً وقتی میبینید رقبای اصلی فیات در تریم های پایه خود گرانتر هم هستند. اگر نیازی به فضای بیشتر ندارید ۵۰۰ کاملاً متقاعد کننده خواهد بود.
فیات ۵۰۰ همچنین تصویر منطبق بر مد قبلی خود را حفظ کرده و درعینحال به قوای محرکه الکتریکی با برد مفید خوب، جدیدترین تکنولوژیها و قیمتی مناسب مجهز شده است. مدل ارزانتر و احتمالاً محبوبتر این خودرو در صورت تست بعدی ما میتواند امتیاز بالاتری را نیز کسب کند.
مشخصات فیات ۵۰۰ کانورتیبل Icon
- قیمت: 27645 پوند
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۴۲ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 117 اسب بخار/۲۲۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 300 تا ۳۲۰ کیلومتر
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۲۲ آذر ۱۳۹۹خیلی خوب شده
پدر خودروسازی جهان
۲۲ آذر ۱۳۹۹میگم باورتون میشه این فسقلی مالک رم تیرکس و دوج دیمون باشه ؟ ?
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۲۲ آذر ۱۳۹۹اره اصلا بهش نمیاد
SS
۲۲ آذر ۱۳۹۹زیاد عجیب نیست
این تو کتم نمیره که فولکس واگن آپ! هم مالک بوگاتی دیوو، لامبورگینی سیان، پورشه 911، آئودی R8 باشه???
زیزیگولو
۲۲ آذر ۱۳۹۹از اولشم هدف کمپانی از تولید این ماشین رقابت با مینی کوپر و فولکس واگن بیتل بودش
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۲۲ آذر ۱۳۹۹الان نه اندازه هاشون یکی هست نه هیچی الان بیتل انگار سدان است
زیزیگولو
۲۲ آذر ۱۳۹۹آره پارسا بیتل های قدیمی تر تو کلاس سوپر مینی ها قرار میگرفتنو رقیب مینی کوپر و فیات500 بودن، ولی الآن بیتل جدید تو کلاس کامپکت قرار میگیره با این وجود به نظر من هنوزم بیتل و فیات500 رقیبای همدیگه هستن چون یه ماشین کامپکت بین سدان ساز متوسط و سوپر مینی قرار میگیره
Hadi
۲۲ آذر ۱۳۹۹بی نهایت زیباست ?
خوشگل ترین فیاتی هستش که تا حالا دیدم
گرونه ولی ارزشش رو داره چون خیلی خاصه ?…
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۲۲ آذر ۱۳۹۹شعاع حرکتیش واقعا عالیه نسبت به میزان باتری.
و اینکه قیمتش عالیه نسبت به میزان پیمایش.
خوراک جوان هایی هست که تازه ازدواج کردن میخواهند برن عشق و حال
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹نمیدونم چرا هروقت کامنت شما رو میبینم خنده م میگیره! چه جالب که این بار فیات هم پول برند نمیگیره!! راستی حال اون چانگانت چطوره؟!به هر حال،این ماشین ماشین مسافرت نیست،اندازه اش مثل پی کی میمونه،بعد مسافرت با این؟!؟!از بوگاتی و پورشه و مازراتی و بنز و بامو و لامبورگینی و….. ایراد میگیری حالا از فیات ۱۲۰ساله نه؟! لطفاً ادامه بده تا حداقل توی این دوره کرونا یکم بخندیم روحیه مون خوب بشه?????
میثم
۲۲ آذر ۱۳۹۹واقعا خخخخخخخخخخخخخخیلی خوشگله
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۲۳ آذر ۱۳۹۹اقای آبتین شما چشم مبارک رو باز کنی میفهمی چرا از بوگاتی ایراد میگیرم.
داره پول چیزی رو میگیره که اصلا نیاز نیست.
به نظرت 3.2 میلیون دلار پول یه ماشینی بدی که جی پی اس هم نداره. ??
لامبورگینی 400 هزار دلاری در تمامی محصولاتش داره. بعد بوگاتی نداره.
و اینکه کلی هایپر کار هست که از بوگاتی بهتره. نکته بعد بوگاتی فقط اسم در کرده.
یا فقط آئودی. باید واسه یه نسخه هاچبکش 128 هزار دلار بدم. خب میرم یه محصول دیگه میخرم. واسه چی باید اون همه به اون پول بدم.
یا مثلا تایکان. 178 هزار دلار پول دادم. سقف پانورامیک نمیخواهم. سانروف هم نداره!!!!! سیستم خودران هم نداره. با هر بار شارژ هم 430 کیلومتر میره.
خب میرم 128 هزار دلار میدم تسلا میخرم همه اونا رو داره.
موضوع اینکه شما ها میگید چون اسم این مثلا مازاراتی هست پس مازارتی هست. و همیشه خوبه.
پس اگه اینجوری باشه اگه مثلا مازراتی یه عدد درشکه تولید کنه با قیمت 200 هزار دلار پس از نظر شما اون از changan بهتره ؟؟؟؟؟؟؟ دارم میگم درشکه.
تمام حرف من اینه که برند هایی در جهان است که پولی که به ماشیناشون میدی ارزش ندارن. یعنی انگار پولو دادی ولی جنسی که گرفتی کمه.
Ãbţìň
۲۳ آذر ۱۳۹۹ببین رامین،اون درشکهای که مازراتی درست کنه رو همه میخرن،چرا؟چون ارزشمنده،با کیفیته،اصالت توش موج میزنه،نه اینکه بری پولتو(هرچقدر که باشه)بدی ماشینی که بویی از اصالت و کیفیت نبرده،فقط خواستن توش رو با هرچی که دستشون اومده پر کنن،کسی دلش نمیخواد پولشو بده ماشینی که صبح تا شب دم در تعمیر گاه باشه،کسی ماشینی نمیخواد که انگار واسه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ساخته شده تا مثلا با آپشناش حال کنن،الان همه هیجان میخوان،اگه آپشن بازی که بحثی نیست، آپشن باز با ماشین باز فرق داره،
ارشیاSVJ
۲۲ آذر ۱۳۹۹معنی واقعیه جاروبرقی.
اگه دیفرانسیل عقبش کنن اون موقع عالی میشه.
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۲ آذر ۱۳۹۹فیات با این مدل عملا اولین کمپانی ایتالیایی ایه که تمام جاروبرقی ساخته
ولی جدا از اون واقعا ماشین کوچیکیه چند دفعه از نزدیک دیدم به شک افتادم که این ماشین اصلا برای بزرگ ها ساخته شده؟!؟!؟!
افشار
۲۲ آذر ۱۳۹۹24 هزار دلار برای این فسقلی زیادی گرون نیست ؟ چه خبره ؟
افشار
۲۲ آذر ۱۳۹۹اشتباه گفتم 24 هزار پوند
میثم
۲۲ آذر ۱۳۹۹برقیه دیگه
حدود 40 درصد پولشو داری برای باتری میدی
ali
۲۲ آذر ۱۳۹۹چقدر دوست داشتنی شده. خیلی خوشم اومد…
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹چقدر بانمکه! شاید توی این دو،سه سال اخیر این تنها مدلی باشه که تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلش نداشته و تقریبا عینا شبیه همون مدل دهه ۴۰هستش که من نگاه کردم،بنظرم فیات خیلی خوب تونسته اصالت و هویت این مدل رو با سیستم های جدید و پیشرفته ترکیب کنه،این خیلی تحسین برانگیزه آفرین،ولی متاسفانه ب ام و زیاد توی طراحی ماشینای برقیش خوب عمل نکرد،امیدوارم مثل سابق زیبا و شکیل بشه طراحیش
سامورایی از قله فوجی
۲۲ آذر ۱۳۹۹خوشگله ولی گرونه
Mr.X
۲۲ آذر ۱۳۹۹یعنی آبارث (abarth) به فیات پیوسته؟ چون خیلی شبیه آبارث قبلیه هست.
حسین
۲۳ آذر ۱۳۹۹همون موقع هم آبارث زیر مجموعه فیات بود و اونی که دیدی هم عملا نسخه اسپورت فیات 500 بود و با همون ظاهر فیات 500 تولید می شد ولی با موتور های ضعیف تری
OUTIS
۲۲ آذر ۱۳۹۹کلا قشنگه و شعاع حرکتی هم خوبه برای یه ماشین جمع و جور.رینگش خیلی خوشگله هم موقع چرخش هم ثابت.
علی
۲۳ آذر ۱۳۹۹عالیه
قیمتشم به نظرم خوبه
داریم کم کم به ۱۰۰ درصد خودروی سواری برقی نزدیک میشیم.
امیدوارم کشور خودمونم صد در صد برقی بشن.
AMG///
۲۳ آذر ۱۳۹۹عمرا بعضیا بذارن ??
میرخان
۲۳ آذر ۱۳۹۹چرا این داره دلبری می کنه ؟:)
ارش
۲۳ آذر ۱۳۹۹خیلی نقلی و دوست داشتنیه. طراح های ایتالیایی جادو میکنن طرحاشون بعد نیم قرن زنده تر و زیباتر میشن.