فیات 500L برای سال ۲۰۱۷ فیسلیفت شده است تا با دیگر اعضای خانوادهٔ ۵۰۰ تطابق داشته باشد، اما رانندگی با آن چگونه خواهد بود؟
در کنار فروش فیات 500X و مدل همیشه محبوب ۵۰۰، فروش مدل 500L هم بدون تغییر از سال ۲۰۱۳ ادامه داشته و کمی نادیده گرفته شده است. هرچند این مدل طرفدار چندانی ندارد اما این MPV رترو درنهایت بهتازگی فیسلیفت میاندورهای خود را تجربه نموده است تا شاید بتواند در بحث فروش به دیگر اعضای خانواده ۵۰۰ بپیوندد. فیات میگوید ۴۰ درصد از قطعات 500L طی این فیسلیفت تغییر کرده است اما هنگامیکه صرفاً به ظاهر این ماشین نگاه شود سخت میتوان این ادعا را پذیرفت. بااینحال از تغییرات بیرونی 500L جدید میتوان به چراغهای LED بروز شده، استفاده از کروم بیشتر در جلو، چراغهای روشنایی در روز جدید، تغییراتی در سپرها و ارائه رنگهای جدید اشاره کرد. علاوه بر این، نام مدلهای خودرو نیز تغییر کرده و نامهای جدید کراس و واگن به ترتیب جایگزین Trekking و MPW شدهاند.
حال ما در اینجا یک دستگاه از نسخۀ کراس را مورد آزمایش قرار دادهایم که فیات بهمنظور افزایش تصویر کراساوور، نام آنرا به 500L کراس تغییر داده است. این مدل دارای پوششهای پلاستیکی روی سپرها محافظ بخش زیرین بوده و از ۲۵ میلیمتر ارتفاع بیشتر نسبت به نسخه استاندارد سود میبرد. در داخل نیز یک انتخابگر سهحالتۀ جدید تعبیه شده که کشش و چسبندگی را در مسیرهای لغزنده افزایش میدهد. علاوه بر این میتوان سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبیها را نیز فعال کرد که فیات آنرا کنترل جاذبه مینامد.
در داخل خودرو نیز فیات متریال داخلی کابین را بروز کرده و طراحی کنسول وسط هم بهینهسازی شده است. علاوه بر این، دستهدنده کمی بالاتر آمده و ترمزدستی قبلی با یک نمونه معمولیتر جایگزین شده است. صفحه آمپر نیز تغییر کرده که متشکل از دو غلاف دایره شکل و یک صفحهنمایش TFT جدید بین آنها است درحالیکه نور پسزمینه هم به رنگ سفید درآمده است. برای رو دریها و داشبورد طراحی جدیدی بکار رفته و با استفاده از پلاستیک نرم و باکیفیت، سطح کیفی متریال هم افزایش پیدا کرده که موجب ایجاد محیطی خوشلمستر شده است. تجهیزات استاندارد خودرو شامل سقف پانوراما، کنترل تهویه اتوماتیک، رادیو DAB و نورپردازی داخلی میشود درحالیکه ترمز خودکار هم در لیست آپشنها قرار دارد.
بزرگترین تغییر داخلی 500L اما علاوه بر ارائهٔ آخرین ورژن از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect فیات، جایگزینی صفحهنمایش پنج اینچی قدیمی با یک نمونهٔ جدید هفت اینچی است که از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل هم پشتیبانی میکند. این صفحهنمایش جدید، روشن و واضح بوده و بهتر از نمونهٔ قدیمی کار میکند اما هنوز هم هنگام تغییر منوها لُگ یا تاخیر وجود دارد. انتظار میرود قیمتگذاری فیات 500L تا حد زیادی مشابه قبل باقی بماند و بنابراین خودروی مورد آزمون ما در زمان عرضه قیمتی در حدود ۲۰ هزار پوند قیمت خواهد داشت و انتظار میرود با همین سطح تجهیزات ایمنی عرضه گردد.
در کابین فضاهایی عالی برای قرار دادن اشیا وجود دارد بهگونهای که جعبهداشبورد درِ بزرگی داشته و دو محفظهٔ دیگر هم برای قرار دادن اشیاء کوچک تعبیه شده است درحالیکه یک زیر آرنجی مرکزی هم در کابین وجود دارد. علاوه بر این، در اتاق 500L فضای پای زیادی وجود داشته و به لطف صندلیهای عقب کشویی، حجم صندوق بار نیز به ۴۵۵ لیتر رسیده است؛ اما به خاطر وجود سقف شیشهای، کمی فضای سر کاهش یافته است.
با وجود تغییرات ظاهری، فیات نیاز به تغییر در پیشرانهها و تعلیق 500L را احساس نکرده است. به همین دلیل تمامی موتورهای این خودرو همانند قبل بوده و بدون تغییر باقیماندهاند. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو T-Jet بود که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور سرعت خوبی را ارائه کرده و بهاندازهٔ کافی قدرت دارد اما کمبود گشتاور آن در هنگام حرکت در تپههای شیبدار اطراف تورین حس میشد. بااینحال این موتور انتخابی عالی برای رانندگی در شهر است اما برای کسانی که به دنبال اطمینان و کشش بیشتر به همراه مصرف سوخت کمتر هستند، موتور ۱.۶ لیتری دیزل 500L گزینهٔ بهتری خواهد بود که در سفرهای طولانی هم عملکرد مناسبی دارد.
افزایش ارتفاع در نسخهٔ کراس موجب شده که بهراحتی بتواند در مسیرهای ناهموار و شنزارها حرکت کند اما نبود سیستم چهارچرخ محرک به این معنی است که نباید به مسیرهایی سختتر از این رفت. تعلیق نیز نرم است و سواری راحتی را پدید میآورد اما ضربههای ناگهانی وارده به کابین بیش از یک فورد B-Max یا اوپل کراسلند X است. همچنین با وجود گیربکس دستی، فرمان سبک و حرکت گهوارهای بدنه، فیات 500L رانندگی چندان جذابی ندارد.
نتیجه
اگر قبلاً طرفدار فیات 500L با طراحی رترو نبودهاید، این تغییرات جزئی سال ۲۰۱۷ برای تغییر ذهنیت شما در مورد این ماشین کم هستند؛ اما این فیات، جایگزینی متمایز و کاربردی برای MPVهای کوچک معمولی است و دارای فاکتورهای مطلوبی است که بسیاری از رقبا فاقد آن هستند. ولی از طرف دیگر، تجربهٔ رانندگی آن بهنوعی ترکیبی است و پیشرانهٔ بنزینیاش نیز بیشتر مناسب استفادههای شهری است درحالیکه موتور دیزلی کشش بهتری را در هنگام رانندگی ارائه میدهد. بااینحال درمجموع اگر خواهان یک کراساوور واقعی هستید، مدل 500X میتواند گزینهٔ بهتری باشد چراکه سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن ارائه میشود.
مشخصات فنی
Fiat 500L Cross 2017 | |
قیمت | حدود ۲۰ هزار پوند |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۷ لیتر در صد کیلومتر |
تولید CO2 | ۱۶۳ گرم در هر کیلومتر |
منبع: AutoExpress
amin
۲۸ خرداد ۱۳۹۶به نظر من اصلا طراحی خوبی نداره،کلا فیات ۵۰۰ رو نمیپسندم
GTR
۲۸ خرداد ۱۳۹۶کلا همون ماشین چینی ها باید به نظرتون قشنگ بیاد
شایان
۲۸ خرداد ۱۳۹۶دوست عزیز gtr
امین نظرشو گفت چرا میزنیش :)
شخصا فیات 500 تویین توربو رو تو مینی ها خیلی دوست دارم
هم طراحیش متناسبه هم قدرت موتور عالی داره نسبت به جثش
ولی 500 ال کراس خیلی بدقوارست به نظرم
amin
۲۸ خرداد ۱۳۹۶آقا چه ربطی به چینی داره؟من کلا با فیات ۵۰۰ نمیتونم ارتباط برقرار کنم،همین،شما مثل اینکه خود درگیری داری!!!!!
DODGE
۲۸ خرداد ۱۳۹۶به نظرم جدای از مدیریت فاجعه بار مارکیونه ولی فیاتم سبک خودشو داره و برای من جذابه
Parvaz
۲۹ خرداد ۱۳۹۶مینی فقط مینی !!!