فیات در سال ۲۰۱۱ به بازار ایالاتمتحده بازگشت و در چند سال اول نیز فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کرد اما از سال ۲۰۱۴ به بعد، فروش این برند ایتالیایی در آمریکا همواره رو به کاهش گذاشت. به همین دلیل، فیات در سال ۲۰۱۹ با حذف مدل ۵۰۰ از این بازار، سبد محصولات آمریکایی خود را کوچکتر کرد. این روند کوچکسازی اما همچنان ادامه دارد زیرا این شرکت اعلام کرده است که بعد از مدل ۲۰۲۰ به عرضهٔ مدلهای 500L و ۱۲۴ اسپایدر هم در آمریکا پایان میدهد.
این تصمیم چندان عجیب به نظر نمیرسد زیرا همانطور که گفته شد، پس از فروش ۴۶ هزار دستگاهی فیات در سال ۲۰۱۴ در آمریکا، فروش آن هرساله کمتر شده است. سال گذشته فروش فیات در آمریکا به تنها ۹,۲۰۰ دستگاه رسید که ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۸ و ۴۱ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۷ را نشان میدهد. طی نُه ماه نخست سال جاری نیز در ایالاتمتحده مدل ۱۲۴ اسپایدر ۱,۳۳۵ دستگاه و مدل 500L تنها ۳۹۲ دستگاه فروش داشتهاند. با حذف این دو مدل، کراساوور 500X تنها محصول فیات در بازار آمریکا خواهد بود که آنهم در همین مدت فقط ۱,۱۳۰ دستگاه فروش داشته است. حتی قبل از شیوع بیماری کرونا یعنی در سال ۲۰۱۹ هم فروش این کراساوور ایتالیایی در آمریکا به ۲,۵۱۸ دستگاه کاهش یافته بود. بااینحال 500X برای مدل ۲۰۲۱ بهروزرسانیهای اندکی را تجربه کرده است.
با توجه به حذف اکثر محصولات فیات از بازار آمریکا، به نظر میرسد این شرکت قصد دارد در آیندهٔ نزدیک بهطور کامل بازار ایالاتمتحده را ترک کند. در همین حال، ادغام گروه فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن هم در حال نهایی شدن است که این منجر به شکلگیری چهارمین خودروساز بزرگ دنیا و تشکیل گروهی با ۱۳ برند مختلف خواهد شد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در حضور برخی از این برندها در برخی بازارها تغییرات عمدهای ایجاد شود که محتملترین آنها خروج فیات از بازار آمریکا خواهد بود. همچنین ممکن است برخی از برندهای کمفروش مثل لانچیا و کرایسلر هم تعطیل شوند.
NAVID۰۰۹۸
۷ دی ۱۳۹۹معلومه با اون همه ماشین توپی که ریخته تو آمریکا ، کی دیگه نگاه میندازه به محصولات فیات !
Ahmedreza2002
۷ دی ۱۳۹۹الان مدل پاندا هست تو بازار آمریکا یا نه؟
ارش
۷ دی ۱۳۹۹بازاری که فیات نباشد هرگز مباد .
محمد حسین
۷ دی ۱۳۹۹حیف لانچیا !
کاش برندش رو یک گروه قوی میخرید و زنده اش میکرد.
احمدرضا
۷ دی ۱۳۹۹فیات کرایسلر به قدر کافی قوی هستش
مخصوصن که با ادغام با پژو سیتروئن و تشکیل استلانتیس قوی تر هم شده
اما فیات زیاد به برندهاش مخصوصن آلفارومئو و مازراتی و لانچیا اهمیت نمیده
مثه اون خانواده که سه تا بچه داره بچه آخر رو خیلی دوست داره بچه اول براش مهم نیست
الان تمام فکر و ذکر فیات شده استلانتیس
بهتر بود به جای ادغام با پژو سیتروئن یه سر و سامونی به برنداش مخصوصن پلتفرم هاش میداد
با ندونم کاری باعث شد هم لانچیا هم آلفارومئو هم مازراتی رو به ورشکستگی بره ? برندهای آمریکایی فیات کرایسلر بیشتر فروش دارن تا ایتالیایی ها ?
البته که با ادغام با پژو سیتروئن داره سعی میکنه که یه خورده به روز باشه اما خب بهتر بود خودش اینکار رو بکنه تا بیاد با پژو سیتروئن محصولات مشترک بزنه ?
فیات کرایسلر با زیرمجموعه هاش رو عاشقونه دوس دارم اما این کارا فیات برای من طرفدار و خریدار اونور آبی خوشایند نیست ☹️?
[—{*AMIN_MC20*}—]
۷ دی ۱۳۹۹شده کل عمرم بانک میزنم این مازراتی رو بخرم!!!
انصافا بهتر نیست به جای mc20 برقی یه مدل با موتور قوی تر تولید کنن؟!؟!؟!؟!