در روزی دیگر و قسمتی دیگر از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، سراغ گروه سدانهای کامپکت رفتهایم که در سومین دوئل آن مزدا ۳ و هیوندای الانترا در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۲۵۸۴ رأی به ثبت رسیده است که مزدا ۳ توانست با کسب ۲۲۶۷ عدد از آنها یا بهعبارتدیگر ۸۷ درصد از کل آراء، پیروزی کاملاً قاطعانهای کسب کرده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه الانترا تنها تعداد ۳۱۷ رأی دریافت نموده است. باردیگر توجه گروه بهمن را به این نتیجه جلب میکنیم تا شاید شاهد حضور خودروی محبوب و جذاب مزدا ۳ در بازار ایران باشیم. امروز اما شاهد دوئل چهارم این گروه بین سئات تولدو و فیات تیپو خواهیم بود.
مزدا ۳ | هیوندای الانترا | میتسوبیشی لنسر | کیا سراتو |
مزدا ۳ | میتسوبیشی لنسر | ||
رنو مگان | تویوتا کرولا | سوبارو ایمپرزا | فولکسواگن جتا |
؟ | ؟ | ||
شورلت کروز | نیسان سنترا | پژو ۴۰۸ | امجی GT |
شورلت کروز | ؟ | ||
سئات تولدو | فیات تیپو | اشکودا اکتاویا | هوندا سیویک |
؟ | ؟ |
سئات تولدو
سئات برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ مدل تولدو را بهعنوان یک سدان کامپکت لیفتبک معرفی نمود. این ماشین بر اساس پلتفرم A2 گروه فولکسواگن مشترک با نسل دوم گلف و کوپهٔ اسپرت کورادو ساخته شده بود. شرکت چینی چری هم بر اساس نسل اول تولدو سدان A15 را تولید نمود که در مقطعی در کشومان هم عرضه گردید. سپس در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ نسل دوم این خودروی کامپکت اسپانیایی-آلمانی این بار در قامت یک سدان ناچبک رونمایی شد؛ اما تولدو در نسل سوم خود که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمایی شد تغییر بزرگی را تجربه کرد چراکه در این نسل به یک هاچبک پنجدر تبدیل شده بود. این خودرو بر روی پلتفرم مشترکی با نسل دوم آئودی A3، نسل پنجم فولکسواگن گلف، نسل دوم سئات لئون و… ساخته شده بود. نسل سوم تولدو در سال ۲۰۰۹ به پایان راه رسید و پسازاین برای دو سال در تولید آن وقفه افتاد تا اینکه نهایتاً در سال ۲۰۱۱ نسل چهارم آن معرفی گردید. این نسل بازگشتی به نسل اول تولدو محسوب میشد چراکه دوباره به یک سدان کامپکت لیفتبک تبدیل شد. این نسل تولدو همراه با اشکودا راپید روی پلتفرم A05 گروه فولکسواگن ساخته شده و اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. نسل چهارم تولدو که همچنان بدون تغییر خاصی در حال تولید است و تنها سدان سبد محصولات سئات محسوب میشود، با پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزل گروه فولکسواگن عرضه میگردد که در دوئل ما با قویترین موتور دیزلی خود شرکت کرده است. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربودیزل TDI است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
فیات تیپو
فیات برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ از نام تیپو برای یک هاچبک کامپکت استفاده نمود. این خودرو که در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر عرضه میشد، در یک نسل تا سال ۱۹۹۵ به تولید رسید و پسازآن نام تیپو برای چندین سال از سبد محصولات فیات کنار رفت؛ اما نهایتاً پس از چند سال سازندهٔ ایتالیایی تصمیم به احیای این نام گرفت و بدین ترتیب در نمایشگاه خودروی استامبول ۲۰۱۵ برای نخستین بار تیپوی جدید را بهعنوان یک سدان کامپکت معرفی نمود. سپس به دنبال آن، چندی بعد نسخههای هاچبک پنجدر و استیشن تیپو نیز معرفی شدند. البته نسخهٔ سدان تیپو برخلاف سئات تولدو، یک سدان معمولی چهاردر است. این خودروی کامپکت ایتالیایی فقط در ترکیه به تولید میرسد و در این کشور با نام اژه عرضه میگردد اما در دیگر بازارها مثل اروپا از نام تیپو استفاده میکند. این خودرو بر روی پلتفرم Small Wide مشترک فیات و جنرال موتورز ساخته شده که در خودروهای فراوانی از این دو گروه خودروسازی مثل اوپل کورسا، فیات 500L، آلفارومئو میتو و… هم بکار میرود. تیپو در سبد محصولات فیات جایگزین هاچبک براوو و سدان لینِآ شده است. فیات برای این خودروی کامپکت خود طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی، دیزلی و دوگانهسوز (در دو نوع CNG و LPG) را ارائه میکند که ما در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب اسپانیایی موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربودیزل مالتیجت آنرا انتخاب کردهایم. این پیشرانه ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو به چرخهای جلو نیز گیربکسهای مختلفی چون شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
سئات تولدو | فیات تیپو | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربودیزل | توربودیزل |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۳۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۶ ثانیه | ۹.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴ لیتر (ترکیبی) | ۴.۲ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۲۵۴ کیلوگرم | ۱۳۷۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۴۸ متر | ۴.۶۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۰ متر | ۲.۶۴ متر |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر | ۴۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۷,۸۲۰ پوند | ۱۷,۹۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9817898]
فرشاد
۶ شهریور ۱۳۹۶انتخاب سختیه، ظاهر و توان فیات رو بیشتر میپسندم اما به سئات از نظر کیفیت اعتماد بیشتری دارم.
فرشاد
۶ شهریور ۱۳۹۶نمای جلو: هر دو (فیات جذابتر، سئات رسمیتر)
نمای کنار: فیات (به دلیل خطوط سیال بدنه، رینگهای زیباتر و کروم کاری)
نمای پشت: فیات (چراغهای مدرنتری داره)
کابین: هر دو (فیات اسپورتتر، سئات مجلسیتر!)
مجموعه فنی: فیات
نظر شخصی: فرزند فیات با وجود اینکه اسم سازندش تو بحث کیفیت درخشان نیست، جذابیت بیشتری برام داره، ظاهرش مدرنتره، قویترم هست. تولدو بیشتر مناسب رنج سنی بالاتره، یه خودروی مناسب خانواده.
PaRHaM
۶ شهریور ۱۳۹۶منم تکرار مکررات نمیکنم!
حرفم دقیقا همیناییه ک آقا فرشاد گفتن??
فرشاد
۶ شهریور ۱۳۹۶حرفم رو پس میگیرم! انتخاب سختی نیست! فیات تیپو قطعا انتخاب جذابتریه و بهش رای دادم، ظاهر تولدو یه جوریه، نچسبه! ولی کیفیتش احتمالا بالاتره.
سامان اذری
۶ شهریور ۱۳۹۶دقیقا منم همین نظر رو دارم
danial
۶ شهریور ۱۳۹۶بنظر منم مشخصات فنی و ظاهر فیات بهتره ولی از نظر قابلیت اطمینان و ایمنی سئات بهتره
سئات 5 ستاره ایمنی و فیات 4 ستاره!!
Hamid.Hellcat
۶ شهریور ۱۳۹۶طرفدار سئات هستم و از فیات متنفرم
ولی تو این دوئل فیات نسبت به سئات از همه جهات برتری داره
Behnam.xan
۶ شهریور ۱۳۹۶تیپو هم از قیافه و فنی بهتره??
حمیدرضا
۶ شهریور ۱۳۹۶به برند باشه میگم سئات مطمئن تره ولی مشخصات فنی و قیمت خیلی به هم نزدیکه منتهی قدرت بیشتر و فاصله محوری بیشتر باعث شد به فیات رای بدم
Serial Winner
۶ شهریور ۱۳۹۶.
به فیات رای میدم ،
فیات هم برند بی کیفیت و غیر قابل اعتمادی نیست. بار ها گفتم آمار JD power در بین کاربران پدال بد فهمیده میشن . همه فکر میکنن ماشینی که اون پایینپایین هاست بیشتر خراب میشه و هر چی رتبه بالاتر میره ماشین کمتر میره تعمیرگاه!!
ضمنا اسم تیپو من به یاد دوران طلایی انداخت که یک زمان فیات و سایر خودروسازان ایتالیایی داشتند.
فرشاد
۶ شهریور ۱۳۹۶امیدوارم همینجور باشه که شما میگی؛ فیات برند دوستداشتنیای هست، مخصوصا اگر دست نوازش آبارث رو سرش کشیده شه، حیفه که به خاطر کم کاری مالکانش، بد نام شه.
Serial Winner
۶ شهریور ۱۳۹۶.
همینجور هست.
یکی از آشناها الان فکر کنم ۷ یا ۸ سال هست فیات سینا داره یک بار تعمیرگاه نرفته و با قطعات همون زمان کار میکنه . خودش میگه «تویوتا سینا».
KING 918 (محمدرضا)
۶ شهریور ۱۳۹۶تولدو یادش بخیر …………
دروازه بان ایتالیا و اینتر میلان بهترین دوران فوتبال بود اون زمان ……
SERIAL WINNER
۶ شهریور ۱۳۹۶.
آخ گفتی رفیق ، رفتم به 20 سال پیش ? فرانچـسکو تولدو ، دروازه بان اسطوره ای اینتر و فیورنتینا بود. یادش بخیر اون زمان همیشه تو کوچه دنبال توپ بودیم و بازی میکردیم. وسط خاک و بعدش رو آسفالت ، قدم بلند بود و دروازه بانی رو دوست داشتم ، به عشق دروازه بان های ایتالیا و آلمان مثل اولویور کان ، و بوفون. عشقم اولیور کان بود. کلا هممون همیشه وقتی فوتبال بازی میکزدیم عاشق این بودیم که اسم بازیکن های بزرگ رو واسه خودمون بذاریم و با همین اسم کلی حال میکردیم !!! مارکو فنباستن ، الکس دلپیرو ، زیـدان ، روبرتو باجو ، رونالدو ، ریوالدو ، لوئیس فیگو ، دیوید بکام ، پائولو مالدینی ، توتی ، خاویر زانتی ، آندری شِوچنکو ، و چندین بازیکن دیگه. من همیشه اولیور کان بودم . اگر پست دیگه ای بازی میکردم هم اسمم میشد فنباستن ! اسطوره های دروازه بانی بچگیم والتر زنگا ، فرانچـسکو تولدو ، و جانلوئیجی بوفون (❤) از ایتالیا ، آندریاس کوپکه ، تونی شوماخر و اولیور کان از آلمان بودن. شاید استارت علاقم به آلمان و ایتالیا و بعد ، ماشین هاشون از همین نقطه و در واقع از فوتبال در بیست و چند سال پیش زده شد.
KING 918 (محمدرضا)
۷ شهریور ۱۳۹۶چقدر شبیه خودمی ………….
انگار خودم نوشتم این متنو ……..
Serial Winner
۷ شهریور ۱۳۹۶.
به نظر من بهترین دوران خیلی از ورزش ها از جمله فوتبال و فرمول۱ دهه ی ۸۰ و ۹۰ بود. اون زمان فوتبال جهان این همه ولخرجی و agent و ریختوپاش نداشت. بازیکن های مطرح با عشق بازی میکردن نه واسه پول . همه چیز در فوتبال آن زمان خیلی دوست داشتنی تر از الان بود. خوش به حال کسانی که اون زمان از فوتبال و فرمول۱ لذت بردن. هیچ وقت دوران طلایی دهه ۹۰ برای فوتبال تکرار نمیشه به ویژه نسل طلایی فوتبال ایتالیا که بوفون آخرین یادگارشه ، اما برای فرمول ۱ همیشه امکان بازگشت به اوج هست . حیف که آن زمان آشنایی با فرمول ۱ نداشتم و اصلا در جریان نبودم ، الان حسرت میخورم که چرا آیرتون سنا مُرد و من یکی از مسابقاتش رو ندیدم ، دلم میخواد وقت کنم بشینم تمام مسابقات دهه ۹۰ فرمول ۱ به ویژه مواردی که آیرتون سنا ، آلان پراست ، مایکل شوماخر و میکا هککینن شرکت داشتن رو دانلود و تماشا کنم.
amin
۶ شهریور ۱۳۹۶هردوشون رو در ترکیه دیدم و با قاطعیت نظرم روی فیات است،
mohammad_FM 480
۶ شهریور ۱۳۹۶حداقل برای من که انتخاب سختی بود.
فیات فنیش بهتره ولی من ظاهر آروم سئات رو بیشتر دوست دارم.
حمید
۶ شهریور ۱۳۹۶این قیمت فیات از کجا اومده؟ قیمتش تو المان 14 هزار یورو هست. رای من هم تیپو هست چون اینجا دست مردم زیاد دیدم نسبت به سئات. در ضمت اشکودا اشتباهه تلفظ درستش سکودا هست پدال
امیر دهقان
۶ شهریور ۱۳۹۶قیمتها متعلق به بازار انگلستان هستند.
کلمۀ ŠKODA در زبان جمهوری چک نیز دقیقاً اشکودا تلفظ میشود.
Kasra.kh
۶ شهریور ۱۳۹۶اگر به من هست که هیچکدوم ولی به سئات رای دادم چون اگر قراره ماشینای اینطوری سوار شم ترجیح میدم ایمنی زیادی داشته باشه
احسان
۶ شهریور ۱۳۹۶اگر چه مشخصات فنی و ظاهر فیات بهتره، اما اساسا من کیفیت سئات رو چه از لحاظ کیفیت بهترمونتاژ اسپانیایی نسبت به ترکیه و چه از لحاظ کیفیت قطعات و اصالت برند( که یکی از زیر مجموعه های فولکس است) ترجیح میدم. کیفیت سواری خودروهای گروه فولکس واگن خیلی خیلی عالیه
پس سئات
فرشاد
۶ شهریور ۱۳۹۶دوستان ۲ تا عکس بدون پوشش از نسل آینده بامو X4 منتشر شده، میتونید از طریق لینک زیر ببینید و نظرتون رو بگید:
http://s8.picofile.com/file/8304894684/20170828_212131.png
ehsan
۷ شهریور ۱۳۹۶چرا دیزل ؟؟؟ مقایسه موتور بنزینی رو قرار میدادید
sunmartin
۷ شهریور ۱۳۹۶فیلت تیپو که قرار بود وار ایران بشه الان تو استانبول تولید میشه طراحیش فوق العاده اس در سفر یک ماه پیشم این خودرو سوار شدم واقعا کابین زیبا و طراحی خارجی به روزی داره کاش در سبد محصولات داخلی قرار میگرفت رنگ کاربنی اینخودرو زیبایی دوچندانی داره
Roham
۸ شهریور ۱۳۹۶از فیات خوشم نمیاد
رضا
۱۰ شهریور ۱۳۹۶اول از همه به نظر من این مقایسه یه مقدار اشتباهه چون سئات تولدو در سایز خودروهایی مثل تویوتا کرولا و هیوندای الانترا هستش و فیات تیپو در سایز تویوتا کمری و هیوندای سوناتا. بنابراین باید برای مقایسه 2خودرو هم سایز و اصطلاحا در یک کلاس باشن.
خریدار خودروی سئات تولدو معمولا جوونتر هستن ولی فیات تیپو بیشتر خانوادگی و برای تعداد افراد بیشتر طراحی میشه.
ولی از ترجمه ی مترجم عزیز تشکر می کنم.
موفق باشی