فیات بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۲ رودستر کوچک و جمعوجوری را بانام ۱۲۴ اسپایدر تولید میکرد. تا همین اواخر خبری از این خودرو نبود تا اینکه سازندهٔ ایتالیایی به فکر ساخت نسل جدید ۱۲۴ اسپایدر افتاد. سرانجام فیات پس از ۳۳ سال نسل جدید این رودستر کوچک را برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۵ معرفی کرد؛ اما این بار ۱۲۴ اسپایدر به جهت کاهش هزینهها بر اساس رودستر مزدا MX-5 ساختهشده است. حال خبر سیده است که فیات ۱۲۴ اسپایدر ۲۰۱۷ رسماً وارد بازار اروپا شده است.
فیات در ۱۲۴ اسپایدر جدید که از آن بهعنوان پسرعموی ایتالیایی MX-5 یاد میشود، تلاش کرده است که ترکیبی از ویژگیهای ظاهری شبیه به سلف آن را در قالبی مدرن و امروزی ارائه دهد بهطوریکه قسمتهایی چون چراغهای جلو با گرافیک داخلی دایرهای و جلوپنجرهٔ ششضلعی بهطور مستقیم با توجه به ۱۲۴ اسپایدر ۱۹۶۶ طراحیشدهاند؛ اما داخل خودرو برخلاف بیرون آن کاملاً مشابه مزدا است و تنها تفاوت عمده، استفادهٔ فیات از چرم و دوخت برجسته برای صندلیها به همراه فرمان و سر دندهٔ کرومی در کابین ۱۲۴ اسپایدر جدید است که فضای داخلی آن را لوکستر از همتای ژاپنیاش نشان میدهد.
فیات ۱۲۴ اسپایدر برای خریداران اروپایی با موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ ارائه میشود که ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. رودستر دونفرهٔ فیات با تکیهبر این موتور میتواند ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و درنهایت به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت دست یابد. فیات اعلام کرده است که وزن ۱۲۴ اسپایدر کمی بیش از یک تن و معادل ۱۰۵۰ کیلوگرم است.
البته تیونر رسمی فیات یعنی آبارث نیز نسخهٔ تقویتشدهٔ ۱۲۴ اسپایدر را عرضه کرده و قدرت موتور ۱.۴ لیتری آن را به ۱۷۰ اسب بخار رسانده است. این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک به چرخها انتقال میابد. در ۱۲۴ اسپایدر آبارث، کمکفنرها و دامپرهای خاصی بکار رفته، فرمان جهت پاسخگویی سریعتر و بازخورد بهتر موردبازنگری قرارگرفته و از ترمزهای قویتر برمبو با کالیپرهای ۴ پیستونه در جلو استفادهشده است.
این رودستر اسپرت در ۶.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که ۰.۷ ثانیه سریعتر از نسخهٔ معمولی است درحالیکه حداکثر سرعت آن هم به ۲۳۰ کیلومتر در ساعت افزایشیافته است. با فشار یک دکمه نیز صدای اگزوز خودرو در داخل کابین پخش میشود. در این خودرو دو حالت رانندگی معمولی و اسپرت وجود دارد که حالت اسپرت با تغییر در پارامترهای خودرو، حداکثر گشتاور آن را تحویل راننده داده و واکنش پدال گاز را سریعتر میکند. به گفتهٔ آبارث، نسخهٔ اتوماتیک ۱۲۴ اسپایدر با وزنی معادل ۱۰۶۰ کیلوگرم فقط ۱۰ کیلوگرم از مدل معمولی سنگینتر است.
۱۲۴ اسپایدر در دو تیپ معمولی و Lusso عرضه میشود که پخش MP3، دو پورت USB، شش بلندگو و سیستم چند رسانه با قابلیت اتصال بلوتوث بهصورت استاندارد در مدل پایه ارائه میشود درحالیکه مدل گرانتر Lusso به یک دوربین دید عقب و سیستم ناوبری سهبعدی مجهز است. نمایشگر ۷ اینچی سیستم ارتباطی-سرگرمی نیز در هر دو تیپ قابل سفارش است.
قبول سفارش برای هر دو نسخهٔ معمولی و آبارث فیات ۱۲۴ اسپایدر بهطور همزمان از ۱۸ ژوئن در ایتالیا آغاز خواهد شد و شروع قیمت نسخهٔ معمولی آن از ۲۷,۵۰۰ یورو (حدود ۳۱ هزار دلار) خواهد بود. این در حالی است که ۱۲۴ اسپایدر آبارث قیمتی معادل ۴۰ هزار یورو (حدود ۴۵ هزار دلار) دارد که کمی گران به نظر میرسد. چراکه قیمت فورد موستانگ پایه در بازار اروپا با موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر از ۳۴ هزار یورو (حدود ۴۰ هزار دلار) و مدل GT با موتور قدرتمند ۵ لیتری از ۳۹ هزار یورو (حدود ۴۶ هزار دلار) شروع میشود. حتی ب ام و سری ۴ در بازار آلمان قیمت پایهای برابر با ۳۶ هزار یورو (حدود ۴۲,۶۰۰ دلار) دارد.
بااینحال آبارث قصد دارد تا پایان امسال ۲۵۰۰ دستگاه ۱۲۴ اسپایدر به بازار عرضه کند درحالیکه قیمت نسخهٔ دستی آن در بازار انگلستان ۲۹,۵۶۵ پوند و مدل اتوماتیک ۳۱,۶۰۵ پوند تعیینشده است.
علي
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ماشین خاصیه . کلاسیک مدرن اسپرت. امیدوارم پاش بصورت دائمی نه موردی به ایران باز بشه .از مزدا میاتا بیشتر دوسش دارم . انگار ی کروات بیشتر داره.
DODGE
۲۰ خرداد ۱۳۹۵اینو از میاتا بیشتر دوست دارم!!
آرش
۲۱ خرداد ۱۳۹۵میاتا رو بیشتر از این دوست دارم.
xan
۲۰ خرداد ۱۳۹۵خیلی دوس داشتنیه ، من طراحی داخلی و خارجیش رو از میاتا بیشتر دوس دارم. همچین خودروهایی چرا وارد نمیشن ؟ مشکلی از این نظر ندارن که … دلیلش چیه دوستان ؟
داج توماهاک
۲۰ خرداد ۱۳۹۵نیم رخ دوج وایپر داره
اواتار
۲۰ خرداد ۱۳۹۵جذابترین طراحی فقط ایتالیا برعکس زشترین طراحی فقط فرانسه
Mehdi TuRbO
۲۰ خرداد ۱۳۹۵دلیل اینک بت منفی دادم،اینه ک من طراحی فرانسه رو دوست دارم ن اینک دوست داشته باشم اما زشتم نیست،شما مگانو نسبت به زمان خودش ببین چ طراحی داشته هنوزم ک توش میشینی حس خوبیو بت القا میکنه.اینم چندتا لینک ک طراحی خوبی دارند:
https://www.google.com/search?q=megane&espv=2&biw=1366&bih=677&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJ3eKZ45rNAhUBmywKHX2gCJ8QsAQIGw#tbm=isch&q=megane+renault+2016&imgrc=d6UuRmd3FvQpYM%3A
https://www.google.com/search?q=megane&espv=2&biw=1366&bih=677&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJ3eKZ45rNAhUBmywKHX2gCJ8QsAQIGw#tbm=isch&q=megane+renault+2016+sport&imgrc=AtQqgIyPp7UCbM%3A
https://www.google.com/search?q=megane&espv=2&biw=1366&bih=677&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJ3eKZ45rNAhUBmywKHX2gCJ8QsAQIGw#tbm=isch&tbs=rimg%3ACZ0DQbIz2unFIjg54PceS4sIOBG16ZZrUemCKwZpBjIm1Te_1TEPP715vbGlqlvWwtCLMG6hQDldPu7EAlbK3e7Rf5ioSCTng9x5Liwg4ESK6iwXyj8dnKhIJEbXplmtR6YIR8CVo_1y3Py9oqEgkrBmkGMibVNxFMlMF2HMXEtSoSCb9MQ8_1vXm9sEWjZXRHHYk5KKhIJaWqW9bC0IswRQkArTobBiSoqEgkbqFAOV0-7sRHS4Y1JYp-KtioSCQCVsrd7tF_1mEfeEuQbdDluP&q=renault%20sport%202016&imgrc=9cik80OMLgs9vM%3A
سهیل
۲۰ خرداد ۱۳۹۵چقد زیبا و شیکه
وفادار به طراحی اصلیشه
پرفومنسش هم مناسبه
توی ایران بیاد300میلیون کمتر نیس
احمد باقری
۲۰ خرداد ۱۳۹۵با این قیمت، فروشش سخت خواهد بود. حالا باید بیاد تا ببینیم فروشش چطور میشه.
Archi KHAN
۲۰ خرداد ۱۳۹۵مزدا میاتا +++
فیات 124 _ _ _
جیانی آنیلی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵امیداوارم بشه این عقرب تورینی مخوف رو وارد کرد ….خدای جذابیته این ایتالیایی