از زمانی که شنیدیم فیات مدل ۱۲۴ را احیا میکند و آن را بر پایهی مزدا MX-5 میاتا میسازد، همیشه در این اندیشه بودیم که این دو را در برابر هم قرار دهیم.
یکی از همکاران در پس از بررسی میاتا گفته که این خودرو بی هیچ سؤالی بهترین میاتای ساخته شده است.
این مقایسهی شاخبهشاخ نشان دهندهی نبردی بزرگ بین ماهیت و تربیت است. این دو رودستر بخش اعظمی از یک DNA را به اشتراک میگذارند به این معنی که از یک پلتفرم و قطعات کابین یکسان بهره میبرند. دو خودروی نامبرده حتی دارای قیمتی مشابه و دسته کلیدی یکسان با لوگوهای متفاوت هستند.
هرچند، همانطوری که فیات در زمان رونمایی خودرو اصرار داشت، بخش تربیتی هر دو خودرو متفاوت است (هر خودرو مشخصات خاص کارخانهی سازندهی خود را دارد). فیات تنظیمات منحصربهفردی را برای سیستم تعلیق، فرمان و گیربکس و همچنین پیشرانهی ۱۲۴ در نظر گرفته است. پانلهای بدنهی دو خودرو یکسان نیست و در کل ۱۲۴ اسپایدر طویلتر بوده و البته ۴۵ کیلوگرم نیز سنگینتر است.
ما هر دو خودرو را در بزرگراه و راههای پرپیچوخم راندیم و چیزی که کشف کردیم این بود که در موارد زیادی با یکدیگر مشترک هستند اما احساس متفاوتی برای هر خودرو وجود دارد.
استایل خودروها
برنده: مزدا
شاید زیربندی این دو خودرو یکسان و آشنا باشد اما هرگز با یکدیگر اشتباه گرفته نخواهند شد. ما بدنهی زاویهدار میاتا را به ظاهر مرسومتر ۱۲۴ اسپایدر ترجیح میدهیم. نمای جلوی دراماتیک مزدا با جلوپنجره/ورودی هوای تیز به خوبی با کاراکتر اسپورت خودرو هماهنگ بوده و از نمای متمایز آن بخصوص برای یک چنین خودروی اسپورتی لذت میبریم. بدنهی درازتر ۱۲۴ باعث شده تا این خودرو دماغه و صندوق طویلتری داشته باشد که این مورد در برابر طراحی میاتا نمرهی پایینتری را دریافت میکند.
پیشرانه
برنده: ۱۲۴ اسپایدر
پیشرانهی فیات با مدل ۵۰۰ آبارث یکسان است. نسخهای ۴ سیلندر و ۱.۴ لیتری توربو که توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. این مقدار قدرت تنها ۵ اسب بخار بیشتر از مزدای سبکتر است اما برتری ۴۹ نیوتون متر گشتاور ۱۲۴ نسبت به میاتا قابل چشمپوشی نیست مخصوصاً به خاطر نمودارهای گشتاور متفاوت دو خودرو.
با وجود وزن بیشتر، فیات احساس برتری نسبت به میاتا دارد. جادهای که تست در آن صورت میگرفت کاملاً سربالایی بوده و گشتاور اضافی فیات برتری فوری را در صعودها ایجاد میکند. حداکثر گشتاور در ۱۲۴ اسپایدر در دور ۲۵۰۰ حاصل میشود. در میاتا این مورد تا دور ۴۶۰۰ اتفاق نمیافتد که به معنی کار سنگین پیشرانه برای رسیدن به حداکثر گشتاور است. برای رسیدن به قدرت پاها و دستان ما بهطور متناوب کار میکردند و برای این نوع رانندگی، واقعاً تجربهی لذت بخشی است. اما در رانندگیهای روزانه، این فیات است که راحتتر جلوه میکند.
هندلینگ
برنده: میاتا
این بخش و بخش بعدی جایی است که بزرگترین تفاوتها بین دو خودرو را نشان داد. به نظر میرسد که این دو خودرو برای به سرانجام رساندن هدفهای متفاوتی ساخته شدهاند و این مورد در رانندگی و سواری دو رقیب انعکاس مییابد.
سؤالی وجود ندارد که اگر شما خودروی بهتر تیون شدهای را میخواهید، میاتا انتخاب اول است. میاتا پیچها را همانند راحت الحلقوم میبلعد و با عبور از پیچهای پیدرپی بهصورت استوار باقی مانده و بازخورد بسیار خوبی را ایجاد میکند. پیچیدن ۱۲۴ اسپایدر به تیزی میاتا نیست و برای عبور از پیچها نیاز بیشتری به تغییر جهت احساس میشود.
سواری در جاده با سقف باز خوب است و هر دو خنده را بر لبان شما میآورند. اما خندهای که میاتا ایجاد میکند عمیقتر است.
سواری و راحتی
برنده: ۱۲۴ اسپایدر
124 اسپایدر در برابر میاتا راحتتر است. این خودرو تکانهای بدنهی بیشتری داشته و در راههای ناهموار مهربانتر است. زمانی که ما از لسآنجلس تا سندیهگو با میاتا رانندگی میکردیم، این خودرو به حد کافی سفت بود. روز بعد حدود شش ساعت در ۱۲۴ اسپایدر بودیم و از نظر فیزیکی احساس راحتی بیشتری داشت.
ما همچنین صندلیهای ۱۲۴ اسپایدر را ترجیح میدهیم.
کیفیت کابین
برنده: هر دو
124 اسپایدر حاضر در تست مدل سطح پایهی کلاسیکا است اما دارای تجهیزات استاندارد کلکسیون تکنولوژی است که مواردی چون صفحهنمایش ۷ اینچی و سیستم مولتی مدیای یافت شده در مدل گرند تورینگ میاتا را دربرمی گیرد.
داخل کابین جایی است که دو خودرو کمترین تفاوت را دارند. بزرگترین تغییر جایگزینی قطعهی پلاستیکی همرنگ بدنه موجود در درب با پلاستیک مشکی نرم ۱۲۴ اسپایدر است.
مشابه بودن هم خوبیها و بدیهای خاص خود را دارد. هر دو خودرو گیربکس دستی دارند و جا رفتن دندهها عالی است. هرچند، موقعیت اهرم برای کنترل سیستم مولتیمدیا خوب نیست. این کنترلر دقیقاً زیر جایی است که بازوی شما در هنگام تعویض دنده قرار میگیرد بنابراین ایجاد اختلال ناخواسته در کار آسان است.
فیات میگوید که جاذبهای صدای اضافهتری را در ۱۲۴ اسپایدر بکار برده اما ما تفاوت عملکردی را در این بخش مشاهده نکردیم. هر دو خودرو کاملاً پر سروصدا هستند، همانطوری که از یک خودرو با سقف نرم انتظار میرود.
نتیجهگیری
در نهایت، فیات ۱۲۴ اسپایدر ۲۰۱۷ و مزدا میاتا ۲۰۱۶ دستهها را از هم جدا میکنند و هرکدام در دو بخش پیروز شده و در بحث کیفیت داخل کابین نیز برابری میکنند.
برای ما این مقایسه احساسی همانند نتایج به موقع دارد. ۱۲۴ اسپایدر روی پاهای خود ایستاده و به نظر میرسد که به حد کافی برای خریداران جذبه دارد درحالیکه DNA کافی از هیجان و رضایت بخشی میاتا را نیز به ارث برده است.
اگر ما دنبال خودرویی برای آخر هفته باشیم، میاتا انتخاب اول خواهد بود. این خودرو تیزتر بوده و هیجانانگیزتر است؛ اما اگر خودرویی برای رانندگی همهروزه بخواهیم فیات ۱۲۴ اسپایدر را انتخاب خواهیم کرد. راحتی بیشتر در چنین مواقعی بر پرفورمنس زیاد میچربد.
انتخاب ایده آل برای ما چیزی بین این دو خودرو است یعنی نسخهای با پیشرانهی فیات و استایل، هندلینگ و گیربکس مزدا.نسخهی آبارث فیات گشتاور بیشتری نسبت به میاتا داشته و هندلینگ بهتری نسبت به مدل معمولی ۱۲۴ دارد. نسخهی آبارث (قیمت آغازی ۲۹۱۹۰ دلاری) به خوبی با تریم کلاب میاتا (۲۹۴۳۵ دلار) رقابت میکند. هر دو خودرو دارای سیستم تعلیق ارتقا یافته و دیفرانسیل عقب با لغزش محدود و ترمزهای سفارشی برمبو هستند؛ اما تنها آبارث با صدای اگزوز خاص عرضه میشود که میتواند غرشهای بهتری را ایجاد کند.
منبع: cars
پارسا
۱۰ آذر ۱۳۹۵در کل به نظر من انتخاب بین این دوتا فقط به سلیقه بر میگرده نه بیشتر
KING
۱۰ آذر ۱۳۹۵خخخخخخخخخخخخخخخخخ
کابین یکیه فقط ارم رو فرمو ن فرق میکنه خیلی جالبه واقعا ////
همه چی کابینشون یکیه دقیقا یکیه ///// :D
اسطوره
۱۰ آذر ۱۳۹۵124 خیلی بهتره هم قوی تر و هم به نظر من زیباتر…
اولین باره میخوام بگم… ایول فیات.
اسطوره
۱۰ آذر ۱۳۹۵2یا 3 روزه هر چی کامنت میذارم از هر 10 تا 2 تاش دیده میشه.
5 دقیقه تایپ میکنی بعد هیچ چی…
حرص آدم در میاد…
آخه این چه وضعیه ؟
میدونم شاید مشکل از سرور هست… مشکل از سایت شاید نیست.
هر چی هست به فکر باشید درستش کنید
اعصاب آدم میریزه به هم .
سامان اذری
۱۱ آذر ۱۳۹۵اینترنت من 8 مگ سرعتشه هم با گوشی با اخرین نسخه فایرفاکس و کروم هم با لپ تاپ با هردو مرور گر نظر نوشتم
اصلا انگار هیچی ننوشتم اعصاب ادم خراب میشه فقط سایت پدال اینطوریه ???????????
علی کیوج
۱۰ آذر ۱۳۹۵من نمیدونم چرا مزدا پلت فرمشو داده به فیات که واسه خودش رقیب بتراشه؟!
احسان
۱۱ آذر ۱۳۹۵خوب فیات هم داره پلت فرم مزدا رو میفروشه در واقع داره مزدا میفرشه یه چیزیم گیر خودش میاد مامله دوسر برد
سینا
۱۰ آذر ۱۳۹۵کابین مو نمی زنه
من میاتا رو انتخاب می کنم
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۰ آذر ۱۳۹۵واقعا مزدا با اون دماغه تیزش خیلی جذابه.
shah.
۱۰ آذر ۱۳۹۵همیشه مزدا
reza-a
۱۰ آذر ۱۳۹۵مزدا از نظر فنی کاملا قابل احترامه ولی نسل جدیدش طراحی خوبی نداره طراحی فیات 124 خیلی خوب شده با توجه به این که فنی تقریبا شبیه هم هستن طراحی فیات بهتره پس فیات 124 بهتره
ابولفضل نصیری
۱۰ آذر ۱۳۹۵هر دوشون عالی هستن ولی مدل آبارت فیات یه چیز دیگه است…
ASA
۱۰ آذر ۱۳۹۵مزدا عالیه
ReventОn
۱۰ آذر ۱۳۹۵میاتا _____
فیات+++++
خودم فیات، میخام ببینم کسی دیگه هس مثه من؟
فرشاد سجادیان
۱۰ آذر ۱۳۹۵124 آبارث واسم جذاب تره.
ولی حیف که شباهت زیاد کابینها، یکم دیدم رو به فیات منفی میکنه.
بنتلی
۱۰ آذر ۱۳۹۵خبرسرد: ۱)اولین خودروی برند جدید الکتریکی بنز ینی eqاحتمالا بعد 2019میاد و بنز تصمیم داره هر سال یک مدل الکتریکی جدید معرفی کنه ۲)آرتئون مدل کوپه جدید فولکس در نمایشگاه ژنو سال آینده ب عنوان جانشینcc معرفی میشه و درطراحی از کانسپت کوپه اسپرت gteک در ژنو سال گذشته معرفی شده بود الهام گرفته.انجین مدل پایه این خودرو چهارسیلندر توربو هس و احتمالا با نسل هشتم پاسات مشترکه
بنتلی
۱۰ آذر ۱۳۹۵۳)کادیلاک بعد ۱۴ با مدل dpi-v.rک برپایهdallara lmp2 با موتور ۶.۲لیتری وی۸ ۶۰۰لیتری ساخته شده earnhardt childress racingهس ب مسابقات استقامت برمیگرده ۴)لوکال موتورز از ۲۰۱۸در آریزونا خودرو تولید میکنه.اولین مدل این خودروساز یک سدان ۹۰۰اسبی و شتاب ۳.۰۸ثانیه ای و همچنین باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۸۷ کیلووات و در نتیجه برد۴۸۲کیلومتری.این خودرو الان در حال تست جاده ای با پوشش هس و کمپانی در اولین سال تولیدش میخواد ۲۰هزارتا ازش تولیدکنه ۵)فورد ازسال آینده تست خودروهای خودران خودشو در جاده های اروپا آغاز میکنه
سیاوش
۱۰ آذر ۱۳۹۵مزدا میاتا Mii ++++
فیات اسپایدر ——-
بنتلی
۱۱ آذر ۱۳۹۵… ۶)تست نسخه تولیدی رنو آلپین a120 با پوشش و همچنین شباهت ظاهری فراوون به نسخه کانسپت معرفی شده… این خودرو مجهز ب پیشرانه ۱.۸لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت ۳۰۰اسب ک بیشترازقدرت ۲۴۰اسبی آلفارومئو۴cهس.شتاب این خودرو ۴.۵ثانیه هس و از گیربکس ۶سرعته دو کلاچه بکار رفته درclio rsاستفاده میکنه.قیمتش هم احتمالا حدود ۵۰تا ۵۵هزار پوند هس و تیراژ تولیدش بین ۵تا ۷ هزار دستگاه خواهد بود.همچنین هیچ تصمیمی برا فروشش درآمریکا ندارن.
GOD BLESS AMERICA
۱۱ آذر ۱۳۹۵داداشم آلفارومئو 4c تو کارخونه مازراتی و با کیفیت فراری مونتاژ میشه.
حتی سوپر اسپرت رنو از حس خاص ایتالیایی 4c شکست میخوره.
در ضمن هویت خودروی فرانسوی کجا و هویت خودروی ایتالیایی کجا ؟
بنتلی
۱۱ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز من هیچ وقت این دوتارو با هم مقایسه نکردم و نگفتم کدوم بهتره…توی مطلب اتوکار درمورد قدرت آلفا هم نوشته بود…همین
احمد باقری
۱۱ آذر ۱۳۹۵مزدا میاتا.
GOD BLESS AMERICA
۱۱ آذر ۱۳۹۵فیات خیلی خوب بود اما کاش نسخه هارد تاپ هم عرضه میکرد.
سیدامین فاخر
۱۱ آذر ۱۳۹۵یک کلام تناسب مزدا از فیات بهتره
البته طراحی با اسالت تری رو ارایه میکنه
فیات خیلی زشته
ارشیا
۲۷ آذر ۱۳۹۸چون تنفس طبیعیه مزدا