فیات

فیات 500، فسقلی ایتالیایی در کمین جاده‌های ایران

پس از سال‌ها غیبت، این بار فیات آن قصد نموده که مجدداً بخت خود را در ایران‌زمین بیازماید. این خودروساز نزدیک به چهار دهه است که در بازار سواری‌های کشورمان حضور چندان زنده و ملموسی نداشته و به‌جز مدل سی‌ینا که به مدت کوتاهی مونتاژ و در نهایت هم از صحنه روزگار محو شد کمتر شاهد تردد مدل‌های جدید و به‌روز آن در جاده‌ها بوده‌ایم و هنوز هم این خاطرات محصولات دهه هفتادی آن است که در ذهنیت ما ایرانیان زنده و جاری است، مدل‌هایی همچون ۱۳۱ و ۱۳۲ و یا کوپه ۱۲۸ که امروزه در زمره کلاسیک‌ها به شمار می‌آیند و به‌ندرت هم شاهد حضورشان در خیابان‌ها هستیم، ازاین‌رو که بیشترشان در قبرستان‌های خودرو آرمیده و مشمول طرح تعویض خودروهای فرسوده گشته‌اند تا جایشان را به خودروهایی بی‌روحی دهند که حتی فرسودگان هم ده‌ها برابر بیش از آن‌ها حرمت و ارجحیت دارند! بگذریم.

2015 FIAT 500
۲۰۱۵ FIAT 500
از زمره مدل‌هایی که فیات قصد دارد آن را در کشورمان در معرض فروش قرار دهد مدل نُقلی و زیبای ۵۰۰ است، این خودرو، تاریخ پرباری را با خود به یدک می‌کشد. در آغاز، نسل اولیه آن در سال ۱۹۵۷ میلادی وارد بازار شد و تا ۱۹۷۵ میلادی هم در گردونه تولید قرار داشت، خودروی مذکور مدلی بسیار کوچک بوده و از درازایی کمتر از سه متر برخوردار و همچنین از پیشرانه‌ای ۲ سیلندر به گنجایش ۴۷۹ سی‌سی بهره می‌برد.
Fiat Nuova 500
Fiat Nuova 500
در پنجاهمین سالگرد معرفی این خودرو فیات تصمیم به تولید مجدد آن گرفت، البته با بهره‌گیری از اِلمان‌های مدرن طراحی و ارائه بدنه‌ای جدید بر پایه خودرویی قدیمی، همانند آنچه که پیش از این، در مورد خودروهایی همچون مینی و یا فولکس بیتل جدید مشاهده شد. این خودرو با پیشرانه‌های ۰.۹ لیتری توربو TWIN AIR تا ۱.۲ و ۱.۴ لیتری (عادی، توربو، آبارث) به بازار عرضه می‌شود که به ترتیب توانی بین ۶۹ تا ۱۶۰ اسب‌بخار را دارا هستند. در سال ۲۰۰۹ میلادی مدل کانورتیبل فیات ۵۰۰ معرفی گردید و هم‌اکنون این خودرو علاوه بر کشور ایتالیا در لهستان نیز تولید می‌شود. در خاتمه این‌طور می‌توان گفت که علیرغم شایستگی‌ها و امتیازات متعددی که این خودرو از آن برخوردار است مهم‌ترین نکته منفی و یا شاید پاشنه آشیل آن در ایران، بهای بسیار بالایی است که برایش تعیین شده و نکته جالب هم اینجاست که مدلی که روانه کشورمان می‌گردد از ضعیف‌ترین پیشرانه بهره می‌برد و شاید همین مسئله که سخت چالش‌برانگیز است به همراه تعداد کم نمایندگی‌های مربوطه، فروش آن را با اختلال جدی مواجه کند. با این وجود، در این مورد هم باید منتظر واکنش بازار ماند تا بتوان داوری درستی را در این باب ارائه داد. شاید تنها برگ برنده فیات ۵۰۰ نسبت به رقبایش (در ایران) را بتوان ظاهر اختصاصی و بی‌همتای آن دانست که کمتر خودرویی را در بازار می‌توان یافت که شبیه به او باشد.
Fiat 500 facelift
Fiat 500 facelift
این خودرو در سایت‌های متعددی بررسی شده و نکات مثبت و منفی آن تشریح گردیده است که بنده در اینجا برخی از آن‌ها را خدمتتان ارائه می‌دهم.
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا این خودرو بدین گونه توصیف نموده است.
نکات مثبت:
  • جذاب و دل‌فریب
  • طراحی رو به گذشته آن
  • رانندگی لذت‌بخش
  • پیشرانه TWIN AIR

نکات منفی:

  • مدل‌های پایه آن از تجهیزات ابتدایی برخوردارند
  • خودرویی گران جهت خرید
  • قابلیت اطمینان ضعیف

درمجموع این سایت ۳ امتیاز از ۵ امتیاز را برای آن قائل شده است.

2015 Fiat 500 facelift
۲۰۱۵ Fiat 500 facelift
سایت «WHAT CAR?» بریتانیا موارد ذیل را در آن مشاهده نموده است.
عملکرد: 3 امتیاز، گرچه از پیشرانه‌ای شاداب و سرحال برخوردار است اما چندان سریع نیست.
سواری و هندلینگ: 2 امتیاز، فرمان سبک آن رانندگی سهل و آسانی را در شهر برایش فراهم می‌کند.
خرید و مالکیت: 3 امتیاز، این خودرو ارزان‌تر از رقبایش بوده و نمونه‌ای مطلوب و دوست‌داشتنی است.
کیفیت و قابلیت اطمینان: 2 امتیاز، مخلوطی از موارد گوناگون (خوب و بد)
ایمنی: 4 امتیاز، تعداد زیاد کیسه‌های ایمنی هوا
پشت فرمان: 3 امتیاز، جاگیری در صندلی راننده به تنظیمات اضافی نیاز دارد.
فضا و کاربردی بودن: 3 امتیاز، فضای موجود در کابین این خودرو تنگ‌تر از بسیاری از همتایانش است.
تجهیزات: 3 امتیاز، در مدل‌های پایه آن سیستم تهویه مطبوع به صورت استاندارد موجود نیست.
درمجموع، این سایت ۳ امتیاز از ۵ امتیاز را به این خودرو اعطاء نموده است.
Fiat 500 facelift Interior
Fiat 500 facelift Interior

مشخصات فنی

حجم موتور: ۱۲۴۲ سی‌سی
توان: ۶۹ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۰۲ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد:۱۳ ثانیه (گیربکس اتوماتیک)
حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز: جلو (دیسکی) – عقب (کاسه‌ای)
مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
نسبت تراکم: ۱۱.۱
نوع جعبه‌دنده: ۵ سرعته اتوماتیک با تکنولوژی DUAL LOGIC با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک)

2015 Fiat 500 facelift
۲۰۱۵ Fiat 500 facelift
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۳۵۴۶/۱۶۲۷/۱۴۸۸ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۳۰۰ میلی‌متر
وزن خالص: ۸۶۵ کیلوگرم (نسخه هاچ‌بک) – ۹۰۵ کیلوگرم (نسخه کروک)
حجم باک: ۳۵ لیتر ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
7 عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کنترل هرزگردی ASR
سیستم MSR: وظیفه این سیستم جلوگیری از گریپاژ موتور در طول زمان افزایش دور موتور است.
سیستم FPS: این سیستم جهت کاهش احتمال آتش‌سوزی در هنگام تصادف کاربرد دارد.
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
سیستم HBA & HILL HOLDER: سامانه HBA یک سیستم هیدرولیکی کمکی ترمز است که با سیستم HILL HOLDER و یا سامانه کمکی کنترل خودرو در سربالایی‌ها تکمیل می‌شود. سیستم HBA به صورت اتوماتیک میزان فشار در مدار ترمز را در شرایط اضطراری افزایش می‌دهد و سیستم HILL HOLDER هم یک سامانه اتوماتیک است که توقف و شروع به حرکت خودرو را در سربالایی‌ها بدون کمک و استفاده از اهرم ترمزدستی میسر می‌سازد.
Fiat 500 facelift Interior
Fiat 500 facelift Interior
Fiat 500 facelift Interior
Fiat 500 facelift Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth Interior
تجهیزات
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB، AUX و IPOD و اتصالات بلوتوث (قابلیت خواندن پیامک و تشخیص صدای راننده)
غربیلک فرمان با روکش چرمی
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
شیشه‌های برقی حساس به مانع
آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن
صندلی‌ها با قابلیت تا شدن
خروجی برق 12V (برای سرنشینان جلو)
رینگ‌های آلومینیمی
6 عدد اسپیکر
و… قیمت
در ایران: ۹۱.۷ میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی – تیپ لانچ یا LOUNGE)
قیمت در بریتانیا: ۱۲,۶۴۰ پوند (تیپ LOUNGE S/S با گیربکس دستی و پیشرانه ۱.۲ لیتری)
قیمت در آمریکا: ۱۸,۷۰۰ دلار (نسخه ۱.۴ لیتری با تنفس طبیعی)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا car

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (72 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه اگه هم قیمت پیکانتو و میراژ یاام جی 3 میدادن خوب فروشی میکرد.

  2. سجاد

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    شرکت فیات یکی از ضعیف ترین شرکتهای تولیدی خودرو محسوب میشود اما هر چند خودشو در سطح کیفیت جهانی قرار داده اما این خودرو با این قیمت!!!
    بهتر بود با خودروسازی های معروفی چون فلوکس واگن ویا فورد همکاری میکردند
    در کل خودروهای ایتالیایی بیشتر حالت مفهومی دارند و مناسب بازار ایران نمیباشند.

  3. سعید

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا مسخرست ادم 90 میلیون پول بی زبونو بده واسه یه ام وی ام اروپایی. خب با این پول میشه بهترین ماشینارو خرید .

  4. روحي

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این قیمت استقبال نمیشه

  5. مجید

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دولت و مافیای ماشین اگر براشون آلودگی هوا مهم بود، گمرکی این ماشین های کم مصرف رو کم میکرد تا قیمتش معقول بشه و بتوان خرید…

  6. آرش

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فیات ماشین خوب و با کیفیتیه ولی با قیمت 90 میلیون؟؟؟؟ اونم با 69 اسب بخار قدرت!
    خوب جای این میشه MG گرفت یا اصلا قید ماشین صفر رو زد و یه مگان یا مزدا 3 چند سال کارکرد خرید.

  7. سیروس

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط ماشین برقی و دیگر هیچ . دیگه نباید پول بدیم پای ماشین بنزینی چون خودشون دیگه این تکنولوژی رو نمیخوان که میون به ما. الا خودشون ماشین هیدروژنی یا برقی سوار میشن . دقت کنید که هیبریدی های بنزینیشون رو به ما میدن نه هیبریدی های هیدروژنی برقی رو . تنکس

    1. محمد

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماشین برقی حرفشم نزن ی مدل دیدم اتساین ۳ که باید۶ ساعت شارژ میکردیش درنهایت برات ۲۰۰ کیلومتر میرفت و فقطم با انرژی برق باید میرفتی اگه میخوای ی مسافرت مثلا زنجان بری باید وسط راه ۶ ساعت شارژش میکردی بعد میرفتی

  8. ارجاسب

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    http://www.fiatusa.com/en/500l
    لیست قیمت ها در سایت اصلی فیات به دلار نرخ 17 شهریور 95 حدود 70 میلیون تومان می شود یعنی حدود 20 الی 22 میلیون نرخ این ماشین در ایران افزایش داده می شود

  9. مهدی

    ۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر منم این خودرو هرچند آپشن های بالایی داره ولی با سابقه ضعیفی که در ایران از فیات وجود داره مشکل بشه بازار خرید براش پیدا کرد . الآن حرف اول رو تو انتخاب خودرو ، قیمت پایین ، مصرف کم ، امنیت بالا و زیبایی میزنه که متاسفانه فیات 500 هیچ کدوم از این مزایا رو نداره . بنده به عنوان یک مکانیک فنی به هیچ عنوان موافق نیستم در عوض موارد پیشنهادی خوبی برای شرکت وارد کننده این خودرو دارم

  10. مرتضی

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اتومبیل خوبی هست از نظر فنی و کیفیت ولی ا رزش نداره برای این اتومبیل اینقدر پول داد این قیمت اتومبیل لوکس هست نه اتومبیل معمولی

  11. محمد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام راستش من که داشتم از تهران میومدم یبار این ماشینو دیدم فک کردم ژیانه خخخخ ولی پرسیدم از دوستام‌گفتن نه فیاته ولی واقعا ارزش نداره ۹۰ میلیون بهش پول بدی حتی اگه توش خیلی امکانات توپی داشته باشه رخش اصن خوب نیس به نظرم با این پول خیلی ماشینه شیکی میشه خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا