اطلاع دارید که فیات برای احیای مدل ۱۲۴ خود از مزدا درخواست همکاری کرده و برای این کار از رودستر معروف این شرکت ژاپنی یعنی MX-5 میاتا استفاده کرده است و به همین دلیل میتوان آنرا فیاتا نامید! این دو خودرو در موارد بسیاری با یکدیگر اشتراک دارند و حتی فیات ۱۲۴ در همان کارخانهٔ مزدا در ژاپن تولید میشود؛ اما این چیز بدی نیست چون فیات برای ساخت ۱۲۴ جدید یکی از بهترین رودسترهای دنیا را انتخاب کرده است؛ اما این فقط یک کپی-پیست لوگوهای فیات روی MX-5 نیست. فیات برای ۱۲۴ از پیشرانهٔ خودش استفاده کرده که از نوع توربوشارژ بوده و قدرت بیشتری دارد درحالیکه تنظیم تعلیق آن نیز منحصربهفرد است. علاوه بر این، نسخهٔ فیات کمی کشیدهتر است که این به معنای وزن بیشتر است درحالیکه ۱۲۴ از استایلی متفاوت و منحصر به خودش سود میبرد. در اینجا مزدا MX-5 و فیات ۱۲۴ را شانهبهشانه با یکدیگر مقایسه کردهایم تا بفهمیم آیا رودستر جدید ایتالیاییها میتواند تاجوتخت MX-5 ژاپنیها را غصب کند؟
قوای محرکه
فیات: موتور توربو برای این خودرو مناسب است تا جایی که بهطورقطع ۱۲۴ سریعتر از MX-5 عمل میکند. همچنین گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آن نیز روان بوده و بهخوبی رفتار میکند هرچند که من یک گیربکس دستی را ترجیح میدهم (این گیربکس برای نمونهٔ خاص مورد آزمایش ما قابل سفارش نیست). ۱۲۴ مورد آزمایش ما از نوع اسپرت آبارث است که به یک سیستم اگزوز اسپرت با صدایی بلند مجهز است.
مزدا: خداوند هم پیشرانهٔ تنفس طبیعی مزدا و نیروی یکنواخت آنرا تحسین میکند. هرچند فیات در خط مستقیم برنده است اما من هنوز هم موتور ۲ لیتری مزدا را دوست دارم زیرا به طرز عجیبی سرحال و بازیگوش است. همچنین گیربکس شش سرعتهٔ دستی نیز این لذت را دوچندان میکند. باوجوداینکه مزدا ۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور کمتری از فیات دارد اما برای رقابت با ۱۲۴ نیازی به فشار آوردن به MX-5 نیست.
خودروی برتر: مساوی
هندلینگ
فیات: این خودرو با سواری راحت در بزرگراه و حس پایداری در سرعتهای بالا، مانند یک گرند تورر کوچک به نظر میرسد. وزن فرمان نیز مناسب است و هرچند مطمئناً سنگینتر از مزدا است اما سطح و میزان بازخورد آن مشابه MX-5 است.
مزدا: در بین این دو ماشین قطعاً MX-5 خودروی جالبتری است. اول اینکه مزدا حدود ۹۰ کیلوگرم وزن کمتری از ۱۲۴ داشته و فرمان آن نیز در عمل سبکتر است. همچنین درحالیکه من فکر میکنم فیات در سرعتهای بالاتر کیفیت سواری بهتری دارد، مزدا قابلانعطافتر احساس میشود. بهعلاوه، این رودستر ژاپنی سرگرمکنندهتر است حتی اگر در بزرگراه کمی سطح راحتی پایینتری داشته باشد.
خودروی برتر: مزدا MX-5
طراحی
فیات: من میدانم که زیبایی به سلیقهٔ هر شخص بستگی دارد اما وقتی این دو خودرو را کنار یکدیگر قرار میدهیم نمیتوان فیات را انتخاب کرد. رینگهای مشکی ۱۷ اینچی این ماشین واقعاً عالی هستند و استایل کلاسیک ۱۲۴ در نمونهٔ جدید حفظ شده است اما جلو و عقبِ بیشازاندازه بزرگ و چراغهای مُحَدب، برای چنین خودرویی مناسب نیستند.
مزدا: مشخص است که MX-5 زودتر از ۱۲۴ طراحی شده است اما بازهم رودستر ژاپنی زیباتر به نظر میرسد. همچنین هرچند این دو خودرو تقریباً هماندازه هستند، مزدا به نظر کوچکتر میرسد درحالیکه از خطوط و چینهای غیرضروری و منحنیهایی که ظاهر زیبای آنرا از بین میبرند نیز دوری کرده است.
خودروی برتر: مزدا MX-5
داخل و کارایی
فیات: غربیلک فرمان فیات ضخیمتر بوده و با چرم زیباتری پوشیده شده است اما غیرازاین، داخل دو خودرو تا حد زیادی یکسان است. نمای کلی داشبورد، دستههای چراغ و برفپاککن، صفحهنمایش مرکزی، دکمهها و کنترلرها، همه و همه مشابه هم هستند؛ اما فیات به لطف طول بیشتر خود تقریباً ۹ لیتر فضای صندوق بار بیشتری دارد و وقتی در مورد حجم صندوقهایی زیر ۱۵۰ لیتر صحبت میکنیم اعداد کوچک و جزئی هم اهمیت دارند.
مزدا: شاید این مورد فقط در خودروهای مورد آزمایش ما وجود داشته باشد اما سقف MX-5 راحتتر از ۱۲۴ باز و بسته میشود. در مزدا با یک حرکت ساده سقف در پشت صندلیها جمع میشود. در فیات هم همین حرکت انجام میشود اما سقف بهآسانی جمع نمیگردد. همچنین صندلیهای مزدا لبههای کوتاهتری دارند که موجب میشود سادهتر به سقف دستی آن دسترسی داشته باشیم.
خودروی برتر: فیات ۱۲۴
قیمت
در تیپ پایه، فیات ۱۲۴ تنها ۸۰ دلار گرانتر از مزدا MX-5 است اما در تیپ آبارث و گرند تورینگ، فیات ۳۰,۵۴۰ دلار و مزدا ۳۱,۳۲۵ دلار قیمت دارد. البته این تفاوت بسیار ناچیز است و هردو خودرو با تجهیزات مشابهی عرضه میشوند که شامل صندلیهای چرمی با گرمکن، ناوبری، چراغهای اتوماتیک و کنترل اتوماتیک تهویه میشود درحالیکه فیات دوربین دید عقب را هم ارائه میکند اما مزدا فاقد آن است.
خودروی برتر: مساوی
نتیجه
اگرچه من واقعاً پکیج فیات ۱۲۴ را دوست دارم اما فکر نمیکنم که این بهتر از فرمول اصلی مزدا باشد. MX-5 حتی با وجود قدرت کمتر، پرانرژیتر احساس میشود و به نظر خودروی بهتری میرسد؛ اما بااینحال هرگز از فیات هم ناامید نشدم چراکه این هم خودروی روان و پالایششدهای است که صندوق بار بزرگتری هم دارد. فیات ۱۲۴ واقعاً خودروی جذابی است اما مزدا MX-5 همچنان فرمول درست را بکار برده است.
خودروی برنده: مزدا MX-5
مشخصات فنی
فیات ۱۲۴ | مزدا MX-5 | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۲ لیتری ۴ سیلندر طبیعی |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت | ۸.۱ لیتر (ترکیبی) | ۸.۱ لیتر (ترکیبی) |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۱۴۱ کیلوگرم | ۱۰۵۸ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر | ۲ نفر |
حجم صندوق بار | ۱۳۹ لیتر | ۱۳۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۴,۹۹۵ دلار | ۲۴,۹۱۵ دلار |
قیمت مورد آزمایش | ۳۰,۵۴۰ دلار | ۳۱,۳۲۵ دلار |
منبع: Motor1
mehran911
۳۱ خرداد ۱۳۹۶نبرد برادران ناتنی! تیتر جالبی بود
من MX-5 رو بیشتر دوست دارم
مزدا زبان طراحی خوبی داره
وقتی به خودرو های مزدا از روبرو نگاه میکنی احساس زنده بودن رو میشه در اونا حس کرد
یعنی انگار واقعا داری به موجود زنده نگاه میکنی
اینو میشه در طراحی های BMW و جگوار هم به خوبی دید
Daniel
۳۱ خرداد ۱۳۹۶BMW واقعا طراحیش انگار زندس. انگار موجود زنده خلق میکنه.
مزدا هم که عاشق مزدا 6 هستم چون مثل BMWه. زندس.
خوشحالم که هم عقیده هستیم حاج مهران.
لایک از طرف من هزارتا.
میگم حاج مهران درآینده به پستهای BMW سر بزن و اگه مطلبی بلدی بنویس که من بخونم. نوشته هاتو تو ی فایل Word به اسم خودت ذخیره میکنم همیشه.
دمت گرم.
mehran911
۳۱ خرداد ۱۳۹۶مخلصم دانیال جان
راستش من که چیزی از ماشین نمی دونم دانیال عزیز
.
bmw هم تاریخ درخشانی در موتور اسپرت داره بخصوص مسابقات استقامتی
شک ندارم اگر bmw روزی هایپرکار بسازه کولاک خواهد کرد چون هییییچ چیز برای ساخت یک هایپرکار کم نداره
bmw تو تاریخش نوآوری ها و اختراعات جالبی داره که تو پست های bmw حتما نام میبرم
mahav
۳۱ خرداد ۱۳۹۶اما بنظرم برعکس
این فیات در مقابل مزدا حکم شاگردی رو داره که از استادش بهتر شده
البته منظور فقط وجه تشابه و اشتراکات این دو خودرو و اون چیزایی که فیات از مزدا قرض گرفته هست نه کل فیات و مزدا
سامان اذری
۳۱ خرداد ۱۳۹۶تو دوئل که چند وقت پیش تو پدال انجام شد
کاربران پدال هم بیشترشون به مزدا رای دادند
دم مزدا گرم عالیه کارش
شاهين
۳۱ خرداد ۱۳۹۶قطعا مزدا زیباتره.شکیً نیست
mohammadreza
۳۱ خرداد ۱۳۹۶فیات قشنگ تره مخصوصا چراغاش ولی مزدا بهتره
چراغا عقب مزدا شبیه دختر بچه ایه که میخواد گریه کنه
ahmad
۱ تیر ۱۳۹۶نمیدونم چرا چراغای جلو فیات منو یاد وزغ میندازه! خخخخ
Mahdi US & JP CARS
۳۱ خرداد ۱۳۹۶تفاوت قیمت پایشون 80 دلاره که شما گفتید 90 دلار
اصللح کنید
ARASH
۱ تیر ۱۳۹۶دوست عزیز گفتند ریز بین و نکته بین باشید اما تا این حد نیازی نبود به هر حال خوب بود
ARASH
۳۱ خرداد ۱۳۹۶با اجازه من نظر سنجی میگذارم
مزدا +
فیات –
ACR VIPER
۳۱ خرداد ۱۳۹۶من وختی کل استایل فیات مخصوصا چراغای عقبشو مبینم خود به خود وایپر کوچولو به ذهنم میرسه
اما مزدا واقعا یه چیز دیگس به معنا واقعی کلمه زیباس
mohammadreza
۳۱ خرداد ۱۳۹۶درود
راجبه تیون های مزدا میاتا هم مطلب بذارید قبلا چنتا گذاشتید ولی اگه ممکنه بازم بذارید
یاسین
۳۱ خرداد ۱۳۹۶هموند موقع بررسی فیات جالب گفت گفت اگر یه ماشین اسپرت عالی با یه قیمت خوب میخواین میاتا اما اگر یه میاتای سریعتر میخواید فیات 124
من برام اون تفاوت قدرتی مهم نیست پس میاتا رو انتخاب میکنم چون زیباتره
PD
۳۱ خرداد ۱۳۹۶هردو عالین همونطور که مشخصه تفاوت آنچنانیم ندارن ولی به شخصه به نظرم فیات یکم خاص تر و باحال تره غیر ازون فرقی نمیبینم
حمیدرضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۶خیلی شبیه هم هستن ولی من چهره فیات رو بیشتر دوست دارم مزدا یکم قیافه ارومی داره ولی فیات یه خورده خشن تره
سید مهران میرابوالقاسمی
۳۱ خرداد ۱۳۹۶بدون شک مزدا بهتره که نویسنده هم گفته خدا میاتا را تحسین می کنه.
ارش
۳۱ خرداد ۱۳۹۶میگن غیر ممکنه که بتونی همه رو راضی نگه داری اما مثل اینکه مزدا موفق شده دل همه رو بدست بیاره .همه دوستش دارن.من همیشه ماینهای اسپرت مزدا رو دوست داشتم دوران بچگیم مزدا rx7 رو خیلی دوست داشتم ماشین محبوبی بود در اون زمان.
MB
۳۱ خرداد ۱۳۹۶احتمال زیاد ابارث ۱۲۴ یا C300 coupe تابستون سال دیگه به عنوان اولین ماشین بگیرم.
ابارث صدا موتور و چابکی بیشتری داره همچنین رودستر است بعلاوه دو عدد صندلی ریکاریو
ولى بنز لوکستره و قدرت بیشتری داره همچنین مصرف سوخت و استهلاک بیشتری داره
نظرتونو بگید لطفا
مرسدس+++
ابارث—
Raha
۱ تیر ۱۳۹۶مزدا دوست داشتنی تره دیگه اگه عکسشو نشون قشر های مختلف بدی کسی نمیتونه بگه اه این چه ماشینیه؟!!!!!
Fit Demon
۱ تیر ۱۳۹۶من به تنفس طبیعی نمره میدم
Hemichan
۱ تیر ۱۳۹۶“مزدا: خداوند هم پیشرانهٔ تنفس طبیعی مزدا و نیروی یکنواخت آنرا تحسین میکند.” احتمالا به ریشه ی اسم مزدا اشاره داشته
دوتاشون خوبن مبارک صاحبشون
Emad
۱ تیر ۱۳۹۶خودروی قابل اطمینان ژاپنی ، ایتالیا هم که قبله ماشین بازا هست ، ترکیب این دو یعنی اسپایدر 124 که من واقعا ازش خوشم میاد ، یک ترکیب عالی ، هرچند خیلی ها مزدا رو ترجیح میدن ولی من اسپایدر 124 به خصوص نسخه آبارث رو بیشتر دوست دارم.
ali a
۱ تیر ۱۳۹۶فقط مزدا..