این روزها کراساوورها در همه جای دنیا بسیار محبوب شدهاند و به همین دلیل رقابت میان آنها کاملاً داغ است. یکی از کلاسهای شلوغ و رقابتی در بین کراساوورها، کلاس سابکامپکتها است. کراساوورهای کوچکی که بر اساس هاچبکهای سگمنت B ساخته میشوند؛ بنابراین تصمیم داریم امروز رقابتی بین دو کراساوور سابکامپکت اروپایی برگزار کنیم. شرکتکنندگان این نبرد اشکودا یتی و فیات 500L هستند. البته فیات 500L از لحاظ کلاسبندی در سگمنت خودروهای MPV قرار میگیرد اما شباهتهایی هم با کراساوورها دارد و مخصوصاً در مدل Trekking (که نمونهٔ مورد آزمایش ما هم از همین نوع است) با کراساوورهای سابکامپکت قابلمقایسه است.
طراحی
بدون هیچ بحثی اشکودا یتی در بخش طراحی بیرونی پیروز است. فیات 500L حتی با وجود طراحی فانتزی خود نتوانست ذهنیت ما را در این رابطه تغییر دهد چراکه این صرفاً خودرویی با طراحی غیرمعمول است. فیات در 500L طراحی رترو و منحنی ۵۰۰ را در قالبی بزرگتر ارائه کرده است درحالیکه یتی از سوی دیگر طراحی تیز، مدرن و جذابی دارد. یتی در سال ۲۰۱۳ مورد فیسلیفت قرار گرفته است که طی آن چراغهای گرد بزرگ جلوی آن حذف شدهاند اما بااینوجود هنوز هم طراحی زیبایی دارد. همچنین طراحی یتی بیشتر به یک خودروی آفرود نزدیک است. 500L Trekking نیز ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به دیگر مدلهای خود داشته و با قطعات پلاستیکی روی بدنه، بیشتر به کراساوورها شبیه شده است.
اگر از بیرون این دو خودرو را ندیده و داخل آنها بنشینید ممکن است تعجب کنید از اینکه آنها واقعاً رقیب یکدیگر هستند زیرا 500L فضای داخلی بسیار جاداری دارد که شامل فضای سر کاملاً زیادی میشود و بهطورکلی فضای داخلی آن از همهٔ جهات بیشتر از یتی است. کیفیت داخلی فیات نیز مناسب بوده و اگر نگوییم در سطح اشکودا است، پایین نیست. همچنین طراحی داخلی 500L هم مانند نمای بیرونی آن فانتزی بوده و انتخاب رنگ و متریال داخلی آن جالب است؛ اما نگهدارندههای اشیاء در صندوق بار اشکودا بیشتر است.
پیشرانهها
برای اشکودا یتی طیف بسیار گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزل گروه فولکسواگن ارائه میشود. تیپ پایهٔ این کراساوور مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری بنزینی TSI با قدرت ۱۰۵ اسب بخار است که قیمتش از ۲۴,۴۹۰ یورو آغاز میشود اما تعداد کمی از خریداران هستند که این موتور و این تیپ پایه را انتخاب میکنند؛ پیشرانهٔ معقولتر یتی برای رقابت با 500L، یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی TDI است. این موتور در سطوح قدرت مختلفی عرضه میشود که ما جهت هماهنگی با رقیب ایتالیایی، ضعیفترین نسخهٔ آنرا برای این نبرد انتخاب کردهایم. یتی همچنین در تیپهای گوناگونی هم عرضه میگردد که نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع Outdoor است. این تیپ را میتوان با هریک از پیشرانههای یتی و در انواع دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک سفارش داد. قیمت این مدل از ۲۵,۳۲۰ یورو آغاز میشود درحالیکه تیپ Outdoor کمی قیمت بالاتری دارد.
هرچند تنوع پیشرانهای فیات 500L کمتر از اشکودا یتی است اما هنوز هم موتورهای نسبتاً زیادی برای آن قابل انتخاب است. لیست پیشرانههای این کراساوور کوچک ایتالیایی از یک نمونهٔ کوچک دو سیلندر ۸۷۵ سیسی تنفس طبیعی بنام TwinAir با ۸۰ اسب بخار قدرت آغاز میشود که قیمت پایهٔ آن برابر با ۲۴ هزار یورو است. ولی ما برای این رقابت، بزرگترین موتور دیزلی 500L را انتخاب کردهایم که یک واحد ۱.۶ لیتری چهار سیلندر مالتیجت است. این موتور در دو سطح قدرت مختلف عرضه میشود که نمونهٔ ضعیفتر آن با قیمت پایهٔ ۲۷ هزار یورو در این رقابت شرکت کرده است. فیات بهصورت استاندارد به تجهیزات زیادی مجهز است اما بااینحال با این قیمت میتوان نمونههای قدرتمندتر اشکودا یتی را خریداری نمود.
رانندگی
فیات 500L واقعاً خودروی بدی نیست. این خودرو در جادههای عملکرد کاملاً پالایششدهای دارد و شاسی آن برای راحتیای که مورد انتظار است تنظیم شده است. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آنهم بهطور تعجبآوری با وجود حجم کم قدرت بالایی دارد درحالیکه میزان سروصدای تولید آن نیز اگر در کلاس خود بهترین نباشد، کاملاً قابلقبول است؛ اما بااینوجود موتور اشکودا ساکتتر است اما با وجود قدرت بیشتر، شتاب کُندتری را ارائه میکند که البته این مورد به خاطر گشتاور بیشتر 500L و وزن کمتر آن است. بااینحال رانندگی یتی رضایتبخشتر است. این خودرویی چابک و راحت است درحالیکه نمونهٔ مورد آزمایش ما به سیستم چهارچرخ محرک هم مجهز است. این سیستم موجب حذف کمفرمانی، افزایش ایمنی و هندلینگ مناسب حتی در مسیرهای لغزنده شده است.
نکتهٔ آخر
فیات 500L در دو نسخهٔ معمولی و MPW تولید و عرضه میشود که دومی طول بیشتری دارد. 500L MPW به لطف این افزایش طول در بخش عقبی، به سه ردیف صندلی مجهز است؛ اما بااینوجود ما برای این رقابت دونفره، نسخهٔ استاندارد فیات 500L ر انتخاب کردیم چراکه این مدل برای رقابت با اشکودا یتی گزینهٔ بسیار بهتری است.
نتیجه
اگر تصمیم به فروش خودرویی خود در مدت کوتاهی ندارید، فیات 500L Trekking ممکن است انتخاب کمی بهتری باشد ولی ما نمیتوانیم جذابیت بیرونی بیشتر و تجربهٔ رانندگی لذتبخشتر اشکودا یتی را نادیده بگیریم. هرچند 500L Trekking کابین جادارتر و تجهیزات بیشتری داشته و هزینههای نگهداری پایینتری را هم وعده داده است، اما در این رقابت خودروی گرانتری نسبت به یتی است. این در حالی است که یتی اثبات کرده که نهتنها خودرویی با قابلیت اطمینان بالا است که همچنین برای فروش دستدوم نیز ارزش خود را حفظ میکند؛ بنابراین در پایان تصمیم گرفتیم اشکودا یتی را بهعنوان پیروز این نبرد انتخاب کنیم.
مشخصات فنی
فیات 500L | اشکودا یتی | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر دیزل | ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر | ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۴.۷ لیتر (ترکیبی) | ۵.۳ لیتر (ترکیبی) |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر/ساعت | ۱۷۵ کیلومتر/ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۱۲ ثانیه | ۱۲.۲ ثانیه |
طول | ۴.۱۴ متر | ۴.۲۲ متر |
قیمت پایه | ۲۷,۰۰۰ یورو | ۲۵,۳۲۰ یورو |
قیمت تستشده | ۳۰,۳۰۰ یورو | ۲۶,۷۳۰ یورو |
یاسین
۲ خرداد ۱۳۹۶من یتی رو انتخاب میکنم خیلی کاربردیه خیلی با کیفیته عملکرد فنیشم که دیگه حرفی توش نیست به نظرم مهمترین مزیت فیات طراحی خوبشه
سامان اذری
۲ خرداد ۱۳۹۶اشکودا یتی +++++++
فیات 500L ——-
خودم یتی
ارش
۲ خرداد ۱۳۹۶پس این دوئل های خودرویی چی شد
amin
۲ خرداد ۱۳۹۶دوئل های خودرویی تعطیل شد؟
Mahdi US CARS
۳ خرداد ۱۳۹۶خیر دوستان فقط چند روزی وقفه تا شروع سری دوم دوئل ها هست