شعبهٔ برزیلی فیات چندی پیش از یک خودروی کلاس A ارزانقیمت پردهبرداری کرد. این یک حرکت پیشگیرانه برای رقابت با رنو کوئید است که هنوز در بازار برزیل عرضه نشده است اما بهزودی واردات آن از هند آغاز میشود. موبی درست مانند کوئید ماشینی شهری است که فاصلهٔ آن از سطح زمین به شکل قابلتوجهی افزایشیافته است و با طراحی آن شاید کمی جذاب ترا کویید به نظر برسد.
فیات برزیل موبی را در شش تیپِ Easy، Easy On، Like، Like On، Way و Way On عرضه خواهد کرد که همهٔ آنها با یک پیشرانهٔ ۱ لیتری ۴ سیلندر بنزینی با ۷۳ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور بفروش خواهند رسید. این موتور در نوع اتانول سوز افزایش نیروی جزئی داشته و قدرت آن به ۷۵ اسب بخار و گشتاور به ۹۷ نیوتن متر میرسد. این پیشرانه منحصراً به یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی متصل گردیده که قدرت را به چرخهای جلو میرساند. با توجه به مشخصات فنی موبی، انتظار عملکرد هیجانانگیزی از آن نداریم چراکه شتاب صفرتا صد آن عدد ناامیدکنندهٔ ۱۴.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۵۳ کیلومتر در ساعت است. تیپهای Way و Way On این خودرو با روکشهای پلاستیکی اطراف گلگیرها، زیر سپرها و روی رکابها به همراه ریلهای روی سقف، ظاهری شبیه به یک کراس اوور کوچک دارد. نسخهٔ پایهٔ این خودرو با رینگهای ۱۳ اینچی و لاستیکهای ۱۶۵ عرضه میشود درحالیکه مدلهای بالاتر مجهز به رینگهای ۱۴ اینچی و لاستیکهای ۱۷۵ هستند. وزن آن نیز بسته به سطح امکانات بین ۹۰۷ تا ۹۶۶ کیلوگرم است. موبی طولی برابر با ۳.۵۶ متر (۳.۵۹ متر در تیپهای Way و Way On) و عرضی معادل ۱.۶۳ متر (۱.۶۸ متر در تیپهای Way و Way On) دارد درحالیکه ارتفاع آن بسته به تیپهایش از ۱.۴۹ تا ۱.۵۵ متر متغیر است. این ابعاد فیات موبی را به یک خودروی بسیار کوچک کلاس A تبدیل کرده است. البته به همین دلیل ظرفیت صندوق بار آن نیز بسیار محدود بوده و بین ۲۱۵ تا ۲۳۵ لیتر حجم دارد. فیات برزیل هماکنون سفارشات خرید برای موبی را میپذیرد درحالیکه قیمت ارزانترین تیپ آن یعنی Easy 9033 دلار و قیمت گرانترین و کاملترین مدل یعنی Way On 12400 دلار تعیینشده است. با توجه به مراودات اخیر ایرانخودرو با فیات، عرضهٔ موبی در کشورمان هم چندان دور از ذهن به نظر نمیرسد. اگر این اتفاق روی دهد موبی میتوان خلأ موجود در بازار خودروهای ارزانقیمت را پر کند. هرچند با سابقهای که از خودروسازان وطنی سراغ داریم چنین خودرویی قطعاً با قیمتی کمتر ۳۵ میلیون تومان عرضه نخواهد شد.۱۸ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
(*مهرداد*)
۲۹ فروردین ۱۳۹۵در یک ضربه سنگین از عقب سرنشین عقب چه بلایی سرش میاد خدا میدونه!!
maha
۲۹ فروردین ۱۳۹۵بد تر از بلایی که سر سرنشین عقب پراید 111 میاد نیست مطمئنا.
mt amre
۲۹ فروردین ۱۳۹۵این ماشین داخل شهریه نه ماشین جاده ، داخل شهر ضربه از پشت چقدرمیتونه سنگین باشه؟ هر چند مطمینا ایمنی برای این جور تصادفات هم در نظر گرفته شده.
(*مهرداد*)
۲۹ فروردین ۱۳۹۵شدت ضربه ربطی به داخل شهر و تو جاده نداره ..در هر جایی امکان ضربه سنگین هست …این اتومبیل دقیقا مانند تجربه ناموفق هوندا بریو هست که بعد از تولیدش و تلفات زیاد تولیدش متوقف شد ..در ضمن کسی که ماشین میخره با ماشینش هم تو شهر میره هم تو جاده !!
ارش
۲۹ فروردین ۱۳۹۵کاش یه قیمتی داشت که میتونست جای پراید رو میگرفت ولی با این مدیران خون اشام هیچ امیدی نیست
نخود آش
۳۰ فروردین ۱۳۹۵مدیران خون آشام رو خوب اومدی ولی مردم ***رو یادت رفت بگی
پناه بر خدا
reza
۲۹ فروردین ۱۳۹۵د این که 9000 دلاره رو 21 میلیون بدین دست مردم….یا نه ندین یه وقت صنعت حلبی ساز ملی از دست نره
بنتلی
۲۹ فروردین ۱۳۹۵خو قیمت پایش ک حساب کنیم میشه 32میلیون!بعد تو مقاله گفته حتما کمتراز 35قیمت نمیخوره!واقعا فیات تو قیمت گذاری و کیفیت خیلی بد عمل کرده،فیات و ایرانخودرو فک کنم باهم فامیلند!اون چ داشبورد داغونیه آخه،پشتش هم ک خیلی ناهماهنگه،ب نظرم کوید هم باکیفیت تره هم ارزون تر،البته مهم ایمنی هس ک فک کنم هردوشون نهااایت سه ستاره بگیرن!ب نظرم باید ی شرکتی بیاد پای دایهاتسو رو ب ایران باز کنه،خودرو کوچک با کیفیت ژاپنی و ایمنی بالا و قیمت ارزان
علیرضا4225
۲۹ فروردین ۱۳۹۵هم قیمت تیبا 2 لطفا با هم مقایسه بشن
بازرس ساپکو
۲۹ فروردین ۱۳۹۵آقا یه پیشنهاد به مسئولین و مهندسین گرانمایه سایپا
بیایید همین فن رو روی تیبا هاچ بک یا پراید هاچ بک پیاده کنن
هزینه ای هم نداره دو سایز رینگو لاستیکو بزرگ میکنن و یه مقدار گلگیرو پف میدن …. حله دیگه!!!!
اصلا اتاق تیبا هاچ بک با جلوی ساینا و چه میدونم همچین چیزی
ما از چینی چی کم داریم که هرچی دستشون میرسه شاسی بلند میکنن نمونه اشم همین ماشین چینی جدید ایرانخودرو
سامان اذری
۲۹ فروردین ۱۳۹۵رنو کویئد ساختدهندوستان 4 هزار دلار قیمت پایه هست و از فیات سرتره
احسان(احسان سابق)
۲۹ فروردین ۱۳۹۵9 هزاردلار با دلار 3500 تومنی درمیاد 31 میلیون تومن.باز هم قشر ضعیف دستشون از این کوتاهه
احمد باقری
۲۹ فروردین ۱۳۹۵به نظرم، اصلا چیز جالبی نیست.
(*مهرداد*)
۲۹ فروردین ۱۳۹۵متاسفانه در ایران در زمان خرید خودرو به ایمنی توجه زیادی نمیشه .فقط قیمت و شتاب همین …!
نوید جهرمی
۲۹ فروردین ۱۳۹۵از نظر قیمت که کوئید برنده س.
اما هردو با این موتور وارد ایران بشن مگر این که قیمت مناسبی داشته باشن که بتونن بفروشن. این مسأله هم با وجود ماشینای چینی بعیده. میخوان بازار قیمتیشون رو سر و سامون بدن.
ما چ گرفتاری شدیم از دست ایناها که ی ماشین عادی اونور که برای قشر مستضعف تولید شده اینجا حکم ماشین لوکس پیدا میکنه….
محمد
۲۹ فروردین ۱۳۹۵الان ما باید به جای 111مزخرف یاحتی206اینوسوارشیم…ای خدا
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۳۹۵در جواب اون دوستمون که میگه به جا 206 اینو سوار شیم باید بگم چه برتری نسبت به 206 داره؟ جفتشون یه آشن ولی در کل این یه ماشین زشت و ضعیفو گرونه با 12 هزار دلار پریوس میدن که خیلی سر تر از اینه هیبریدم هست ? حتی کیا پیکانتو هم از این بهتره … حالا همه اینا به کنار نمیدونم چرا کا اسم رینگ 13 و پهنای 165 رو گفت یاد پراید انداخت منو و بیشتر این بعث شد ازش بدم بیاد???
Archi KHAN
۳۱ فروردین ۱۳۹۵شرکت های ایرانی هم هر جا مدل وامونده ای هست بو میکشن پیداش میکنن ، میارن ایران با قیمت بالای 50-40 تومان !
عجب داستان تکراری ایی …