برند فیات زمانی که بیش از ۵۰ درصد بازار خودروی ایتالیا را در اختیار داشت اما آمارهای رسمی نشان میدهند سهم این شرکت از بازار ایتالیا به ۹.۹ درصد رسیده که افتی تاریخی محسوب میشود.
این خودروساز ایتالیایی پس از شروع به تعطیلی شوروم ها از هفته دوم ماه مارس افت فروش ۹۱ درصدی را تجربه کرده است.
اما چرا سهم فیات از بازار خودروی ایتالیا تا این حد کاهش پیدا کرده است؟ کارشناسان صنعت خودرو به دلایلی همچون نبود سرمایهگذاری در سبد محصولات این شرکت اشاره میکنند.
سهم فیات از بازار ایتالیا در سال ۱۹۹۰ به کمتر از ۴۰ درصد رسیده و در سال ۱۹۹۸ به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است. زمانی که سرجیو مارکیونه در سال ۲۰۰۴ به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شد سهم فیات از بازار این کشور به ۲۱ درصد رسید و در سال ۲۰۱۹ هم این سهم برابر با ۱۵ درصد بود.
امسال فیات توانست اندکی وضعیت خود را بهبود بخشیده و سهمش از بازار در ژانویه و فوریه به ۱۷ درصد برسد اما در ماه مارس بود که این افت تاریخی به ثبت رسید. البته برخی منابع خبری به جای سهم ۹.۹ درصدی خبر سهم ۱۰.۴ درصدی از بازار ایتالیا را منتشر کردهاند اما خب هر دو رقم به طرز تاریخیای پایین محسوب میشوند.
فروش فیات در خارج از ایتالیا نسبتاً ثابت باقی مانده و دلیل اصلی آن محبوبیت ۵۰۰ است، خودرویی که فروش ۱۴۰۵۳۰ دستگاهی در سال پیش در قاره همیشهسبز داشته است.
اما فیات مجبور شده برخی از خودروهای کم فروش خود طی سه سال پیش را بازنشسته کند و فعلاً جایگزینی برای آنها پیدا نشده است. تولید گرند پونتو که زمانی در ایتالیا محبوبیت بالایی داشت در سال ۲۰۱۸ متوقف شده است.
همین الان فیات فقط ۵ خودروی سواری ۵۰۰، پاندا، 500X، 500L و تیپو را عرضه میکند و اگر شما تمامی نسخههای ۵۰۰ را یک خودرو حساب کنید تنها به سه محصول فیات میرسید.
محمد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹کی میاد فیات سوار شه
مهدی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹قیمت
فرشاد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹تو اروپا بخان ماشینیو مسخره کنن میگن عین فیاته
car fan
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹باو فیات کمپانی خیلی خیلی بزرگیه و صاحب کمپانی هایی مثل فراری هستش این کامنتای بالا چیه میزارید
لابد جیلی هم بنظرتون مسخرس
احمد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹شوخیه زشتی بود
meysam
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ماشینای پر ایراد باعث میشه بمرور زمان تصویر ذهنی مشتری از برند خراب بشه که فیات هم همیشه تو لیست پر ایرادات بوده و حتی اگه ایرادات رو برطرف کنه طول میکشه وضعیتش بهتر بشه.
تنوع محصولاتش هم خیلی پایینه و تو بازار کراس پسند الان باید حداقل 5 تا کراس اوور داشته باشه.
خیلی هم با تکنولوژی روز پیش نمیره. مثلا حتی یدونه محصول هیبریدی تو سبد محصولاتش نداره که ژاپنیها از دهه 90 تولید انبوهشو شروع کردن.
اون مدل 500 هم چون کوچیک و کم مصرفه و مناسب اروپاست خوب میفروشه.