موتور چهار سیلندر غولپیکر فیات که ۲۸.۵ لیتر حجم داشته و ۱۰۰ سال پیش، در خودروی رکوردشکن فیات S76 استفاده میشد، مجدداً بازسازی و به زندگی برگشت. بدین ترتیب میتوان ویژگیها، صدا و ظاهر یک موتور قدیمی را در قرن جدید مجدداً و از نزدیک نظاره کرد.
فیات S76 هیولایی از تورین بود که در سال ۱۹۱۰ و تنها با هدف شکستن رکورد سرعت زمینی ساخته شده بود. این خودرو سرانجام به سرعت ۱۸۶.۶۸ کیلومتر بر ساعت دست یافت. از ویژگیهای جالب این موتور، داشتن چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر است که برای بیش از یک قرن پیش، بسیار جالب است. همچنین سیستم احتراق با جرقهزنی چندگانه و فنآوری میلسوپاپ بالا نیز در این خودرو بکار گرفته شده بود. نتیجه آنکه، این موتور قادر به تولید ۳۰۰ اسب بخار نیرو بود که در آن زمان رقمی شگفت تلقی میشد. تنها دو اتومبیل از مدل S76 ساخته شدند. اما اکنون پس از یکصد سال، این موتور قدرتمند، دوباره ساخته شده تا در جشنواره گوودوود سال آینده، صدای پر طنین و خشمگین فیات را به گوش همه برساند. صدایی که میگوید: فیات برگشته است! [jwplayer mediaid=”۹۶۲۶۱″] [دانلود ویدئو]۱۶ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
farzam
۱۷ آذر ۱۳۹۳خیلی جالب بود. از نویسنده تشکر می کنم. بازساخت یا بازسازی یک ماشین صد ساله میتونه خیلی جالب. البته تکنولوژی های در این موتور اندازه موتور ۲۰۶ هستش ک ماله صد سال بعدشه که این شگفت انگیزه. واقعا ایتالیا یکی از مهد های خودرو هستش.
MAFIA
۱۷ آذر ۱۳۹۳یک لگن متحرک بی معنی
بیکارن اومدن مرده ها رو زنده میکنن و نبش قبر میکنن.
یعنی چی!!!
خوشم نیومد
نوید
۱۷ آذر ۱۳۹۳همین لگن ها رو ساختن که ب این جاها رسیدن
اگه می خواستن مثل ما مونتاژکاری کنند ک هیچ
فیات کمپانی بزرگ و قابل احترامیه و گذشته درخشانی داره
الان هم فراری و مازراتی وآلفا و داچیا و کرایسلر زیر چترشن
amirkhanzadeh
۴ شهریور ۱۴۰۳جواهری در گذشته
علی آهنگر
۱۷ آذر ۱۳۹۳به امید روزی که مهندسان ایرانی به تکنولوژی یک قرن پیش اونا دست پیدا کنن و بتونن یه موتور 300 اسبی رو جهنم ضرر 200 اسبی بسازن :|
4MATIC
۱۷ آذر ۱۳۹۳یا خدا 100سال پیش این موتور300اسب بخار تولید می کرده البته حجمش هم خیلی زیاده
سعید
۱۷ آذر ۱۳۹۳یادش به خیر…
hamid
۱۷ آذر ۱۳۹۳با چه عشقی کار می کنند دمشون گرم
parseh net30
۱۷ آذر ۱۳۹۳چه اشتیاقی دارن اینا بخدا
me84
۱۷ آذر ۱۳۹۳دیفرانسیلش، چرخ دنده و زنجیره. خیلی جالب بود.
یادش بخیر حدود 14 سال پیش همسایمون یه فیات 132 داشت، من سوارش نشده بودم ولی همیشه میرفتم پشت ماشینو بالا پایین میکردم چون کمکهاش واقعا نرم بود. بعد به بابام میگفتم از کمک فیات بخره و بندازه زیر پیکانمون. بابام میگفت نمیشه. هی میگفتم چرا؟ میگفت به هم نمیخورن.
خلاقیتمو کشت ههههههه
صادق
۱۷ آذر ۱۳۹۳عجب چیزی بوده!!!
حالا اسب بخارش به کنار چه جوری این ماشین حدود 190 تا میرفته؟؟؟؟!؟!؟
خیلی حرفه که با 190 تا بری و شرایط راننده ای که هیچ پوششی نداره رو فراهم کنی و همینطور خود ماشین توی اون سرعت به مشکل نخوره!!
این چیزی که ما داریم میگیم مال دوره ای هستش که هنوز نقل و انتقال با اسب هم رواج داشت
یه چیز دیگه که خیلی منو متعجب کرد، اگه اشتب نکنم (چون خیلی باورش سخته) این قدرت توی دور 1900-2000 به دست میاد!!!!!!!! (درسته که حجم زیاده و تا حدودی طبیعیه و برای 1910 خیلی حرفیه!!)
hadi
۱۷ آذر ۱۳۹۳خییییلی جالب بود. وقتی روشن شد انگار تیربارای آلمانی داشتن تو جنگ جهانی شلیک می کردن. پیستوناشم که اندازه ی زود پز بود. تصور کنید با فناوری الان یه موتور 28500 چه هیولایی میشه. دم سازنده هاش گرم اصلاً دستشون به کم نمیرفته
سپهر
۱۷ آذر ۱۳۹۳یه کم مهندسای ایرانی یاد بگیرن به جای این که چراغ های پرایدو عوض میکنن وهی به حساب خودشون مدل های جدید تولید میکنن و ماشینای چین و به اسم ماشینای خودشون میفروشن ببینن اینا چه تکنولوژی بالایی دارن.
reza
۱۸ آذر ۱۳۹۳حالا صدی چند میسوزوند فکر کنم اگه میدادنش سایپا یورو 4 میساخت مینداخت به ملت
bahamin mehrcar
۱۹ تیر ۱۳۹۴وقتی 100سال پیش به 300اسب بخاررسیدن واقعا جای تحسین داره ..
bahamin mehrcar
۱۹ تیر ۱۳۹۴حالا ماتوی سمند ال 90 206 مونیدیم بااینکه کمتراز 180 اسب بخارند..؟