شکی وجود ندارد که آبارث ۱۲۴ اسپایدر جدید هیجان رانندگی بالایی دارد اما میتوانست قدرتمندتر از اینها هم باشد.
طرفداران خودروهای اسپرت روزهای دیوانهوار دههٔ ۸۰ را به خاطر مرگ خودروهای دو سرنشینه سرزنش میکنند. با داشتن قدرتی مشابه و هیجان زیاد، همچنین وجود صندلیهای عقب لوکس و صندوق بزرگ، فهمیدن این نکته که چرا خودروهای اسپرت مورد بیمهری قرار گرفتند و در برابر موج عظیم هاچبکهای داغ شکست خوردند آسان است.
با فشردن دکمه استارت اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند صدا است. در مزدا MX-5 و فیات ۱۲۴ اسپایدر تقریباً یک صدای خرخر در هنگام استارت وجود دارد اما آبارث آتشی را به پا میکند. با فشار دادن پدال گاز صدای پیشرانه برمیخیزد. خودروی حاضر در تست گیربکس سفارشی اتوماتیک را داشت و زمانی که شما حالت اسپرت را انتخاب میکردید، شتابگیری سنگین آن اندک تکانی را ایجاد میکرد و صدای اگزوز نیز جذاب و شنیدنی بود.
فرمان خودرو نیز بازنگری شده اما هنوز هم بهطور دلچسبی دقیق بوده و بازخورد بسیاری را ایجاد میکند. تکانهای بدنه کنترل شده و اگر توربوی پیشرانه را در محدودهٔ مناسبی بکار بگیرید، خودرو بیشتر از آن چیزی که در چنته دارد را به شما تحویل میدهد. با تحتفشار گرفتن خودرو کم نیاورده و چسبندگی خوبی دارد و اگر به اندازهٔ کافی شجاع باشید، هیجان زیادی را ایجاد میکند. در این حالت چرخهای عقب میتوانند کشش خود را حتی با روشن بودن کنترل کشش از دست دهند.
هرچند که آبارث یک خودروی چابک است اما در همه زمان بیقرار نشان میدهد. صدای سیستم اگزوز اسپرت هرچند در رانندگیهای پرفشار دوستداشتنی است اما هنگام رانندگی در شهر و یا بزرگراهها میتواند خستهکننده باشد؛ اما بزرگترین انتقاد به گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک وارد است.
شیفترهایی را که روی فرمان هستند فشار دهید تا دندهها سبکتر شوند و میبینید که گیربکس واقعاً مکث دارد. همین داستان در رابطه با معکوسها نیز برقرار است. هنگام کم کردن متوالی دندهها در حین ترمزگیری در پیچهای تند، گیربکس نمیخواهد که تندوتیز عمل کند.
خوشبختانه گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی لذتی واقعی است و ۱۲۴ اسپایدر را بیشازپیش به کاراکتر هیجانی خود نزدیک میکند. گیربکس دستی سرزنده بوده و فواصل تعویض کوتاهی دارد. متأسفانه زمان کوتاهی را با نسخهٔ مجهز به گیربکس دستی سپری نمودیم اما سریعاً این نسخه را به گونهٔ اتوماتیک ترجیح دادیم.
داخل کابین، فیات و آبارث از طراحی داخلی کاملاً مشابه با مزدا استفاده میکنند، حتی سیستم اطلاعات سرگرمی نیز همان است اما هر کدام برند خود را نصب کردهاند. صندلیها جدید هستند و لوگوی آبارث رویشان نصب شده و طرحی رترو دارند و پلاستیکهای نرم بیشتری در آن استفاده شده که حس بهتری را ایجاد میکنند. تجهیزات استاندارد این خودرو دربرگیرندهٔ مواردی چون کروز کنترل، تهویه مطبوع، بلوتوث، رادیوی DAB و سیستم ناوبری و تریم صندلیهای مشکی و مشکی/قرمز آلکانترا است.
کسانی که معتقدند قرار گرفتن نام آبارث بر پیشانی برخی از خودروهای فیات میتواند شهرت این برند را لکهدار کند، درنهایت میتوانند شادی کنند. ۱۲۴ اسپایدر یک خودروی شایسته برای یکی از خاطرهانگیزترین برندهای تیونینگ در این صنعت است. آبارث، خوشآمدی!
خب، اگر ۵ ستاره را برای فیات ۱۲۴ اسپایدر اختصاص دهیم، چندین و چند ستاره برای نسخهٔ سریعتر تضمین شده است؟ خب، اگر گیربکس اتوماتیک را در نظر نگیریم پاسخ مثبت است. متأسفانه گیربکس اتوماتیک استفاده شده در این خودرو چندان خوب کار نمیکند و قطعاً گیربکس دستی نسبت به آن ارجحیت دارد. در مجموع، تغییرات خوبی نسبت به فیات اعمال شده و درحالیکه میتوان روی پرفورمنس بیشتر بحث کرد اما درها برای ورود نسخههای قدرتمندتر در آینده باز است. آبارث ۱۲۴ اسپایدر سرشار از زندگی و زندهدلی است و رانندگی با آن هر کسی را سر ذوق میآورد. فقط برای کسب بهترین تجربه از گیربکس اتوماتیک آن دوری کنید.
مشخصات آبارث ۱۲۴ اسپایدر
قیمت: ۲۹,۵۶۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر بنزینی، ۱.۴ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۱۶۸ اسب بخار، ۲۵۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعتهٔ اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۷ ثانیه
حداکثر: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
زمان فروش: هماکنون
منبع: autoexpress
king 918
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ظاهرش بد نیست داخلش یکم شبیه ائودیه موتورش راضیس کننده نیست طراحی چراغ عقب و چلو خوب کار شده ترکیب رنگ عالی نمای عقب میتونست بهتر باشه مه شکن گرد زیر سپر باید حذف می شد در کل من خوشم اومد …….
hamid3x
۲۴ خرداد ۱۳۹۵داخلش که همون مزداست ،این خودرو بر پایه مزدا mx_5ساخته شده،میشه گفت تقریبا داشبورد یکیه،سیستم سرگرمی و ناوبریش هم کاملا مشابهه مزداست.
با توجه به تغییر موتور رانندگی متفاوتی نسبت به مزدا داره .این وسط سیتم توربو ابارث هستش که برنده رو معرفی میکنه،اما بنظرم در واقعیت اختلاف چندانی ندارن،
نویسنده به نکته درستی اشاره کرده صدای اگزوز در رانندگی شهری و شتابگیری لذت بخش میتونه باشه ولی درمسافرت های طولانی ،ازار دهنده هست.که یه نکته منفی نسبت به مزدا میشه گفت هست.
در کل باتوجه به سابقه برند مزدا در چنین خودروهای اسپرت دونفره مطمئنا تو فروش مزدا mx-5موفق تر عمل خواهد کرد
حبیب
۲۴ خرداد ۱۳۹۵بد ریخته موتورشم بد نیست
یو اس اس اینترپرایز
۲۴ خرداد ۱۳۹۵قیمت 29565 پوند میشه 146938050 تومان
قدرت 168 اسب بخار تونسته حداکثر سرعت 230 کیلومتر درساعت بره به نظرم خوبه
احمد باقری
۲۴ خرداد ۱۳۹۵فقط میتونم بگم میتونست بهتر باشه.
Nima
۲۴ خرداد ۱۳۹۵خدایا با پول این کامارو SS و ماستنگ GT میدن! آخه چرااااااا؟؟
ashkan
۲۴ خرداد ۱۳۹۵نیما خان فرمایشت کاملا درسته
ولی این ماشین یه مقداری فلسفه رانندگیش با کامارو فرق داره
به نظرم مقایسه ماسلکار با این که یه اسپایدر اسپرت هستش, درست نیست
ولی طبق گفته شما یک مقداری قیمتش بالاست
ولی خودرویی با لذت رانندگی بالا هستش
مجید
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ماشین جالبیه ولی ای کاش شتاب 0-100 زیر 6 ثانیه بود و حداکثر سرعتش بیشتر چون آدم از ایتالیا انتظار ماشین اسپرت داره ولی خدا کنه سقف فلزی باشه چون اونجوری خیلی ضایع میشه
ashkan
۲۴ خرداد ۱۳۹۵یه ماشین retroبا لذت رانندگی واقعی ,قیافه اسپورت و زیبا در حین کلاسیک بودن…یه خودروی جوون پسند واقعی…
چرا این ماشین رو نمیذارن وارد بشه؟!!!
اینکه هم حجم موتورش زیر 2500هست هم خودروی لوکس محسوب نمیشه!
قیمتشم نسبتا معقول هست
خب وارد کنین اینا رو …
یک لحظه لذت رانندگیش رو تصور کنین تو جاده های زیبای کشورمون…
خدایا ما جوونا چه گناهی کردیم؟!!
جیانی آنیلی
۳۰ خرداد ۱۳۹۵عقرب تورینی افسانه ای از سرزمین چکمه …