پس از گذشت ۶۳ سال و فروش بیش از ۶ میلیون دستگاهی زمان عرضه سومین نسل فیات ۵۰۰ فرا رسیده است. البته این بار نسل جدید بهصورت الکتریکی هم در دسترس خواهد بود. ما نیز فرصت تست نسخه پیشتولیدی این خودرو در تورین ایتالیا را داشتهایم.
کارخانه میرافیوری فیات اقدام به تولید ۵۰۰ جدید خواهد کرد کارخانهای که شاهد سرمایهگذاری چندین میلیون یورویی این خودروساز بوده است. خیابانهای این شهر مشهور ایتالیا مکانی ایده آل برای بررسی نسل جدید ۵۰۰ هستند.
اما اول کلاوس باس مدیر طراحی فیات، آبارث، لانچیا، آلفارومئو و مزراتی با ما همراه شد. او میگوید: “ما باید درباره طراحی سومین نسل ۵۰۰ کاملاً با دقت عمل میکردیم.” نتیجه حاصل شده خودرویی کاملاً متین اما هوشمند است و از طراحی تکاملی سود میبرد. مدیر طراحی این شرکت میگوید: “این خودرو ماهیت بسیار منحصربهفردی دارد. اینکه ۵۰۰ فورا قابلشناسایی باشد برای ما مهم بود.”
و این دقیقاً همان چیزی است که به دست آمده و جدیدترین نسل ۵۰۰ حتی دلپذیرتر از قبل شده و برخی عناصر زیبا را در خود جای داده که از جمله آنها میتوان به چراغهای جدای LED اشاره کرد.
همچنین عناصر کلاسیک زیادی وجود دارند که میتوان به فقدان جلوپنجره سنتی اشاره کرد. اولین نسل این خودرو طراحی پیشرانه عقب داشت و بنابراین از خنککنندگی در بخش جلو بینیاز بود و این مدل الکتریکی هم از چنین چیزی بینیاز شده است.
وقتی ۵۰۰ جدید را در کنار نسلهای پیشین قرار دهید این خودرو بزرگتر به نظر خواهد رسید هرچند تنها حدود ۶۰ میلیمتر طویلتر و پهنتر شده است. باس و تیمش کار خوبی در تمایز این خودرو از سایر نسخهها انجام دادهاند و سقف تنها ۲۹ میلیمتر ارتفاع بیشتری دارد.
داخل کابین یک فرمان دو پره، پشت آمپرهای گرد با صفحه دیجیتال ۷ اینچی و صفحه مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی به چشم میخورند. این صفحهنمایش در بالای داشبورد جای گرفته مکانی که قبلاً آینه وسط نسل اول قرار داشت. این ویژگی خوبی است زیرا دوربین دندهعقب درست در دید راننده قرار دارد.
خودروی ما از نوع کابریولت بود و احتمالاً حدود ۲ هزار پوند گرانتر از مدل هاچبک خواهد بود. به نظر میرسد این خودرو کاملاً با هویت شهر تورین ایتالیا همخوانی دارد.
کاراکتر هیجانانگیز ۵۰۰ جدید از همان شروع حرکت قابلتشخیص بوده و بهمحض اینکه پدال گاز را فشار دهید گشتاور ۲۲۰ نیوتون متری پیشرانه الکتریکی ۱۱۵ اسبی در دسترس قرار خواهد گرفت. ما در ترافیک تورین بسیار کم از پدال ترمز استفاده کردیم و عملکرد پدالها را نیز نرم یافتیم.
استارت خودرو در حالت نرمال صورت میگیرد و این حالت برای تداعی حس یک خودروی درونسوز طراحی شده است. وقتی حالت Range را انتخاب کنید میتوانید با یک پدال رانندگی کنید اما ما توصیه میکنیم خیلی به ترمز احیا شونده تکیه نکنید زیرا تجربه متفاوتی نسبت به خودروهای درونسوز دارد. حالت شرپا نیز اقتصادیترین حالت بوده و سیستم تهویه مطبوع را خاموش و برد را حداکثری میکند.
فرمان خودرو کمی سبک بوده و شبیه ۵۰۰ قدیمی در حالت شهری است. این فرمان در زمان پارک خودرو مشکلی ندارد اما ما دوست داشتیم در سواریهای روزمره کمی سنگینتر باشد.
خودروی حاضر در تست کاملاً به نسخه سفارشی لا پریما فرست ادیشن با رینگهای ۱۷ اینچی نزدیک بود. اکثر مدلهای این خودرو از رینگهای کوچکتر استفاده خواهند کرد اما بااینوجود نیز سواری ۵۰۰ جدید بسیار خوب است. سواری خودرو کمی سفت بوده اما در خیابانهای تورین که از نظر دستانداز و ناهمواری رقیب جادههای بریتانیا هستند استفاده از رینگهای کوچکتر بهتر خواهد بود.
ترکیب قدرت الکتریکی، سواری برجسته و دایره گردش تنگ باعث شده یک خودروی شهری تقریباً عالی تولید شود. تنها نکته شرمنده کننده به سقف کابریو مربوط میشود که هنوز هم دید عقب را محدود میکند. این سقف به راحتی و سریعاً بالا و پایین رفته و وقتی سقف بالا باشد آرامش زیادی در کابین وجود دارد. البته فکر میکنیم نسخه هاچبک این خودرو با سانروف پانورامیک بهتر باشد.
فضای کابین در بخش جلو بهتر بوده و فضای سر نیز بهبود یافته است. البته فضای عقب کاملاً محدود بوده و این در حالی است که فقط دو صندلی وجود دارد. فضای بار ۱۸۵ لیتری نیز نسبت به قبل تغییر نکرده است.
تمامی کنترلها از جمله دکمههای انتخاب دنده به خوبی کار کرده و ظاهر خوبی هم دارند. همچنین دکمههایی برای باز کردن دربها وجود دارد.
مالکان کنونی فیات ۵۰۰ از شنیدن اینکه در خودرویی با حس جدید خواهند نشست خوشحال خواهند شد. موقعیت رانندگی خودرو نیز دلنشین است.
صفحه لمسی هم به خوبی کار کرده و از بهروزرسانی از راه دور نیز پشتیبانی میکند.
فیات میگوید این خودرو برای ۱۰ سال آینده بوده و بنابراین تکنولوژی خودران سطح ۲ در آن وجود دارد که کنترل گاز، ترمز و فرمان را در جاده بر عهده خواهد گرفت. به این موارد باید ورود بدون کلید و استارت دکمهای را نیز اضافه کرد.
باتری ۴۲ کیلووات ساعتی زیر صندلیها قرار گرفته و سوکت شارژر نیز در بخش عقب قرار دارد. فیات گفته این خودرو برد رسمی ۳۲۰ کیلومتری خواهد داشت هرچند اگر در شهر تردد کنید این برد میتواند به ۴۰۲ کیلومتر نیز برسد.
اگر بخواهید میتوانید شارژر سریع ۸۵ کیلوواتی را انتخاب کنید که باعث شارژ ۸۰ درصد باتری در ۳۵ دقیقه خواهد شد. در خانه نیز شارژ باتری یک شب طول خواهد کشید.
مدلهای لا پریما سفارشی قیمت ۲۶۹۹۵ و ۲۹ هزار پوندی برای مدلهای هاچبک و کابریو خواهند داشت. فیات میگوید فاصله قابلتوجهی بین نسل کنونی حاضر در بازار و نسل جدید ۵۰۰ وجود نخواهد داشت. گفته میشود قیمت پایه این خودرو حدود ۲۱ هزار پوند خواهد بود.
به این ترتیب فیات ۵۰۰ جدید ارزانتر از مینی الکتریک یا هوندا e خواهد بود.
ما کاملاً تحت تأثیر نسل جدید فیات ۵۰۰ قرار گرفتیم. این خودرو سواری هیجانانگیز و راحتی داشته و از جدیدترین تکنولوژیها سود میبرد. اعداد مربوط به برد و زمان شارژ ۵۰۰ جدید خوب بوده و بازطراحی آن باعث شده جذابتر از هر زمان دیگری باشد. در کل این خودرو برای افرادی که خواهان نسخه الکتریکی ۵۰۰ هستند بسیار خوب میباشد. قیمت یک فاکتور کلیدی خواهد بود اما اگر فیات از این نظر خوب عمل کند احتمالاً ۵۰۰ بازهم در بازار عملکرد درخشانی خواهد داشت.
مشخصات فیات ۵۰۰ الکتریکی
- قیمت: از ۲۱ هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 117 اسب بخار/۲۲۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 320 کیلومتر
nikzad
۳۰ شهریور ۱۳۹۹برای شهر و ترافیک اینجور ماشین ها بسیار بدرد میخوره و احتمالا به درد اسفالت ایران هم بخوره چون معمولا چاله های زیادی دارند و به نظر من شتاب قابل توجهی داره و قابل احترامه.دوستان فرق ابارث با فیات چیه؟
شاهین
۳۰ شهریور ۱۳۹۹سلام
آبارث رو میشه بازوی پرفورمنس فیات در نظر گرفت. این شرکت معمولا محصولات فیات رو ارتقا میده.
ارادت
nikzad
۳۰ شهریور ۱۳۹۹خیلی ممنون.لطف کردی برادر.
زیزیگولو
۳۰ شهریور ۱۳۹۹فیات یکی از برندای محبوب جهانی با کیفیت خوب و قیمتای معقول هستش که اکثریت مردم دنیا قدرت خریدشو دارن …. البته به غیر از مردم ایران
Infinite
۳۰ شهریور ۱۳۹۹کوچولوی دوست داشتنی و جذاب :)
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹اهمیت به جزئیاتش در طراحی حرف نداره ، عالیه .
چه طرح جالبی داره رینگها .
میثم
۳۰ شهریور ۱۳۹۹طراحیش واقعا بیسته
Hadi
۳۰ شهریور ۱۳۹۹جون میده واسه شهر و مانور های شهری
طراحیش تو کلاس خودش بسیار زیباست و جایی واسه اعتراض نداره…
بردش هم که واسه سفر های درون شهری خوب و کامله ?
احمدرضا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹واقن زبون آدم قاصرع از اینهمه زیبایی ?
مگه یه ماشین چقد میتونه زیبا و دوس داشتنی و جذاب و فانتزی باشه ??
میتونم با جرئت بگم بهترین توی کلاس خودش هستش و از رقیباش چیزی کم نداره که هیچ چیزی داره که مینی و هوندا ندارن و اونم شخصیت هستش ?
عشق هست فیات 500 ?????