فیات ۵۰۰ هنوز هم جزو بزرگترین نمادهای خودروسازی ایتالیا بوده و ۱۳ سال از تولید نسل فعلیاش میگذرد. پس از بهروزرسانی مهم در سال ۲۰۱۶، تولید نسخه هیبریدی ملایم از آن در سال ۲۰۲۰ بار دیگر توجهات را به این خودرو جلب کرد. این کار اولین قدم فیات در کاهش آلایندگی محصولات خود بوده و در قدم بعدی هم نسخه تمام الکتریکی ۵۰۰ تولید خواهد شد.
نیروبخش این خودرو پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی جدیدی است که فاقد توربو بوده و ترکیبی غیرمعمول از یک پیشرانه درونسوز تنفس طبیعی و دستیاری الکتریکی میباشد.
پیشرانه الکتریکی این خودرو در حقیقت یک استارتر ۱۲ ولتی و باتری کوچک ۱۱ آمپرساعتی میباشد. فیات هنوز میزان آلایندگی ۵۰۰ هیبریدی ملایم را منتشر نکرده اما ادعا کرده میزان آلایندگی این مجموعه ۳۰ درصد کمتر از پیشرانه ۱.۲ لیتری قبلی است.
سیستم یاد شده از طریق تکنولوژی استارت/استاپ، کمک الکتریکی در زمان شتاب گیری و توانایی خاموش کردن پیشرانه بنزینی در سرعتهای زیر ۳۰ کیلومتر در ساعت به کاهش مصرف سوخت کمک میکند. البته در ۵۰۰ هیبریدی ملایم خبری از حالت رانندگی تمام الکتریکی نیست.
این قوای محرکه اولین بار روی نسخه فول لانچ ادیشن نصب شده و پس از آن در سایر مدلها نیز دیده خواهد شد. شکی وجود ندارد که بخشی از جذابیت ۵۰۰ به استایل رتروی آن مربوط میشود. رینگهای منحصربهفرد و رنگ سبز اشاره کننده به ماهیت پاکتر خودرو نیز باعث تمایز آن شدهاند.
همین طرح رنگی در کابین نیز دیده میشود جایی که تنها تغییر واضحش تریم پارچهای صندلیهاست که از پلاستیک دریایی بازیافتی ساخته شده است.
یک صفحهنمایش روی داشبورد نشسته و صفحهنمایشی کوچکتر نیز پشت فرمان وجود دارد. صفحهنمایش اصلی خودرو میتواند دادههای رانندگی پاک را نشان داده و صفحهنمایش پشت آمپرها نیز اطلاعاتی همچون شارژ باتری و توصیه برای تعویض دنده را نشان میدهد.
پیشرانه سه سیلندر در زمان حرکت نیازمند فشار بالایی بوده و اگرچه حس ناهنجاری پیشرانه ۱.۲ لیتری قبلی را ندارد اما خیلی هم آرام و بیصدا نیست. در حقیقت برای شتاب گیری بهتر باید همواره دور پیشرانه را بالا ببرید.
پرفورمنس خودرو تا حدی پذیرفتنی بوده اما پایینتر از پرفورمنس ارائه شده توسط پیشرانه ۰.۹ لیتری توئین ایر ۸۳ اسب بخاری بکار رفته در سایر مدلها میباشد. البته پیشرانه هیبریدی ملایم فیات ۵۰۰ در شهر مشکل خاصی ندارد اما در جادهها بیرمق حس میشود.
سیستم استارت/استاپ نیز در محیطهای شهری به خوبی کار میکند و البته استفاده از ویژگی coasting به سادگی قرار دادن گیربکس ۶ سرعته در حالت خلاص در زمان رسیدن به چراغقرمزهاست. البته اگر شما برای کاهش سرعت از معکوس دادن استفاده میکنید این حالت را کمی عجیب خواهید یافت؛ بنابراین برخی رانندگان نیازمند تنظیم عادات رانندگی خود هستند تا از مزیتهای دستیار الکتریکی خودرو برخوردار شوند.
فیات ۵۰۰ در زمان کاهش سرعت و ترمز گرفتن باتری خود را شارژ کرده و شما حس عجیبی در پدال ترمز نخواهید داشت.
به غیر از این موارد، تفاوت خاصی بین سواری ۵۰۰ هیبریدی ملایم با سایر نسخهها وجود ندارد. سواری خودرو کمی سفت بوده و در دستاندازهای بزرگ این موضوع کاملاً به چشم میآید. موقعیت راننده در ارتفاع بالاتری بوده و دید خوبی به اطراف وجود دارد.
توازن وزنی فرمان به خوبی رعایت شده اما فاقد احساس است و بازخورد زیادی را ایجاد نمیکند. البته با فشار یک دکمه میتوان فرمان را سبکتر کرد تا مانورهای درونشهری با آن آسانتر شود.
فیات در تولید نسخه هیبریدی ملایم ۵۰۰ خیلی رادیکال عمل نکرده است. سیستم بکار رفته در این خودرو به خوبی عمل کرده و به حدی ملایم است که اکثر مواقع نمیتوان وجود آن را حس کرد. برای افرادی که خواهان راحتی و فضای کابین و بار بیشتر هستند، پاندا را میتوان توصیه کرد که از همین قوای محرکه استفاده میکند.
مشخصات فیات ۵۰۰ هیبریدی ملایم لانچ ادیشن
- قیمت: 16795 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری بنزینی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 69 اسب بخار/۹۲ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 13.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 167 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
Farzad
۲۳ بهمن ۱۳۹۸کامنم ربطی به پست بالا نداره :
نمیدونم خودروهای الکتریکی امروز چرا انقد مهم شدن یهو ؟
خستم از اخبار الکتریکی ها ؛ دلم مصرف سوخت میخواد ، v12 , v16
v8 ، غرش انجین تنفس طبیعی ، باک ۱۰۰ لیتری ، احتراق داخلی ، دود ، بنزین ، روغن ، صدای سوپر شارژ ، توربو ، سرعت ۴۰۰ km ، … و خیلی چیزای دیگه …
( نمیگم الکتریکی ها بدن و نباید باشن ، اتفاقا خوبن و دارن راه خودشون رو هم میرن و برای آینده هم لازمن ، ولی بی نهایت کسل کننده هستن ) .
MAHDI
۲۳ بهمن ۱۳۹۸نه بابا دیگه اونطور هام نیست.فقط سایت پدال که اکثر مطالب در مورد خودروهای برقی هستش. شما یه سر به auto express یا auto motor sport یا auto zeitung یا auto bild ووو… بزن بیش از 90 درصد مطالب مال خودروهای درون سوز هستش. اما سایت پدال اکثر مطالب مال الکتریکی هاست که واقعا خسته کننده شده.اگه دقت کنید قبلا سایت خیلی شلوغ تر بود اما الان چی!!!!!
MAHDI
۲۳ بهمن ۱۳۹۸من خودم واقعا از الکتریکی ها متنفرم.خودروی الکتریکی دنبال کردن خبرهاش مثل دنبال کردن اخبار مرتبط با ریش تراش ها و گوشی های موبایل هستش. نمیگم خبرش رو نذارن اما واقعا سایت پدال دیگه خسته کننده شده از بس خبر در مورد تسلا و الکتریکی ها دیدیم!!!
رحیم
۲۳ بهمن ۱۳۹۸به زودی میتونه از تکنولوژی های به روزتر و پیشرفته تر هیبریدی و تمام الکتریکی شریک جدیدش( پژو )هم استفاده کنه.
فرشاد
۲۳ بهمن ۱۳۹۸سایت در مورد الکتریکی ها واقعا داره زیاده روی میکنه
اینهمه اخبار هست حتما باید بچسبین ب این برقیا؟
تو خود سایتا اروپاییم انقد ب اینا اهمیت نمیدن ک مایی ک خاورمیانه ایم و مشکل نفت و الایندگی فعلا نداریم چسبیدیم بهشون