فیات

تجربه رانندگی با فیات 500 هیبریدی ملایم جدید

فیات ۵۰۰ هنوز هم جزو بزرگ‌ترین نمادهای خودروسازی ایتالیا بوده و ۱۳ سال از تولید نسل فعلی‌اش می‌گذرد. پس از به‌روزرسانی مهم در سال ۲۰۱۶، تولید نسخه هیبریدی ملایم از آن در سال ۲۰۲۰ بار دیگر توجهات را به این خودرو جلب کرد. این کار اولین قدم فیات در کاهش آلایندگی محصولات خود بوده و در قدم بعدی هم نسخه تمام الکتریکی ۵۰۰ تولید خواهد شد.

فیات 500 هیبریدی

نیروبخش این خودرو پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی جدیدی است که فاقد توربو بوده و ترکیبی غیرمعمول از یک پیشرانه درون‌سوز تنفس طبیعی و دستیاری الکتریکی می‌باشد.

فیات 500 هیبریدی

پیشرانه الکتریکی این خودرو در حقیقت یک استارتر ۱۲ ولتی و باتری کوچک ۱۱ آمپرساعتی می‌باشد. فیات هنوز میزان آلایندگی ۵۰۰ هیبریدی ملایم را منتشر نکرده اما ادعا کرده میزان آلایندگی این مجموعه ۳۰ درصد کمتر از پیشرانه ۱.۲ لیتری قبلی است.

فیات 500 هیبریدی

سیستم یاد شده از طریق تکنولوژی استارت/استاپ، کمک الکتریکی در زمان شتاب گیری و توانایی خاموش کردن پیشرانه بنزینی در سرعت‌های زیر ۳۰ کیلومتر در ساعت به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. البته در ۵۰۰ هیبریدی ملایم خبری از حالت رانندگی تمام الکتریکی نیست.

فیات 500 هیبریدی

این قوای محرکه اولین بار روی نسخه فول لانچ ادیشن نصب شده و پس از آن در سایر مدل‌ها نیز دیده خواهد شد. شکی وجود ندارد که بخشی از جذابیت ۵۰۰ به استایل رتروی آن مربوط می‌شود. رینگ‌های منحصربه‌فرد و رنگ سبز اشاره کننده به ماهیت پاک‌تر خودرو نیز باعث تمایز آن شده‌اند.

فیات 500 هیبریدی

همین طرح رنگی در کابین نیز دیده می‌شود جایی که تنها تغییر واضحش تریم پارچه‌ای صندلی‌هاست که از پلاستیک دریایی بازیافتی ساخته شده است.

فیات 500 هیبریدی

یک صفحه‌نمایش روی داشبورد نشسته و صفحه‌نمایشی کوچک‌تر نیز پشت فرمان وجود دارد. صفحه‌نمایش اصلی خودرو می‌تواند داده‌های رانندگی پاک را نشان داده و صفحه‌نمایش پشت آمپرها نیز اطلاعاتی همچون شارژ باتری و توصیه برای تعویض دنده را نشان می‌دهد.

فیات 500 هیبریدی

پیشرانه سه سیلندر در زمان حرکت نیازمند فشار بالایی بوده و اگرچه حس ناهنجاری پیشرانه ۱.۲ لیتری قبلی را ندارد اما خیلی هم آرام و بی‌صدا نیست. در حقیقت برای شتاب گیری بهتر باید همواره دور پیشرانه را بالا ببرید.

فیات 500 هیبریدی

پرفورمنس خودرو تا حدی پذیرفتنی بوده اما پایین‌تر از پرفورمنس ارائه شده توسط پیشرانه ۰.۹ لیتری توئین ایر ۸۳ اسب بخاری بکار رفته در سایر مدل‌ها می‌باشد. البته پیشرانه هیبریدی ملایم فیات ۵۰۰ در شهر مشکل خاصی ندارد اما در جاده‌ها بی‌رمق حس می‌شود.

فیات 500 هیبریدی

سیستم استارت/استاپ نیز در محیط‌های شهری به خوبی کار می‌کند و البته استفاده از ویژگی coasting به سادگی قرار دادن گیربکس ۶ سرعته در حالت خلاص در زمان رسیدن به چراغ‌قرمزهاست. البته اگر شما برای کاهش سرعت از معکوس دادن استفاده می‌کنید این حالت را کمی عجیب خواهید یافت؛ بنابراین برخی رانندگان نیازمند تنظیم عادات رانندگی خود هستند تا از مزیت‌های دستیار الکتریکی خودرو برخوردار شوند.

فیات 500 هیبریدی

فیات ۵۰۰ در زمان کاهش سرعت و ترمز گرفتن باتری خود را شارژ کرده و شما حس عجیبی در پدال ترمز نخواهید داشت.

فیات 500 هیبریدی

به غیر از این موارد، تفاوت خاصی بین سواری ۵۰۰ هیبریدی ملایم با سایر نسخه‌ها وجود ندارد. سواری خودرو کمی سفت بوده و در دست‌اندازهای بزرگ این موضوع کاملاً به چشم می‌آید. موقعیت راننده در ارتفاع بالاتری بوده و دید خوبی به اطراف وجود دارد.

فیات 500 هیبریدی

توازن وزنی فرمان به خوبی رعایت شده اما فاقد احساس است و بازخورد زیادی را ایجاد نمی‌کند. البته با فشار یک دکمه می‌توان فرمان را سبک‌تر کرد تا مانورهای درون‌شهری با آن آسان‌تر شود.

فیات 500 هیبریدی

فیات در تولید نسخه هیبریدی ملایم ۵۰۰ خیلی رادیکال عمل نکرده است. سیستم بکار رفته در این خودرو به خوبی عمل کرده و به حدی ملایم است که اکثر مواقع نمی‌توان وجود آن را حس کرد. برای افرادی که خواهان راحتی و فضای کابین و بار بیشتر هستند، پاندا را می‌توان توصیه کرد که از همین قوای محرکه استفاده می‌کند.

مشخصات فیات ۵۰۰ هیبریدی ملایم لانچ ادیشن

  • قیمت: 16795 پوند
  • پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری بنزینی هیبریدی ملایم
  • قدرت/گشتاور: 69 اسب بخار/۹۲ نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 13.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 167 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2562 ديدگاه)

    کامنم ربطی به پست بالا نداره :
    نمیدونم خودروهای الکتریکی امروز چرا انقد مهم شدن یهو ؟
    خستم از اخبار الکتریکی ها ؛ دلم مصرف سوخت میخواد ، v12 , v16
    v8 ، غرش انجین تنفس طبیعی ، باک ۱۰۰ لیتری ، احتراق داخلی ، دود ، بنزین ، روغن ، صدای سوپر شارژ ، توربو ، سرعت ۴۰۰ km ، … و خیلی چیزای دیگه …
    ( نمیگم الکتریکی ها بدن و نباید باشن ، اتفاقا خوبن و دارن راه خودشون رو هم میرن و برای آینده هم لازمن ، ولی بی نهایت کسل کننده هستن ) .

    1. MAHDI

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (5357 ديدگاه)

      نه بابا دیگه اونطور هام نیست.فقط سایت پدال که اکثر مطالب در مورد خودروهای برقی هستش. شما یه سر به auto express یا auto motor sport یا auto zeitung یا auto bild ووو… بزن بیش از 90 درصد مطالب مال خودروهای درون سوز هستش. اما سایت پدال اکثر مطالب مال الکتریکی هاست که واقعا خسته کننده شده.اگه دقت کنید قبلا سایت خیلی شلوغ تر بود اما الان چی!!!!!

      1. MAHDI

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (5357 ديدگاه)

        من خودم واقعا از الکتریکی ها متنفرم.خودروی الکتریکی دنبال کردن خبرهاش مثل دنبال کردن اخبار مرتبط با ریش تراش ها و گوشی های موبایل هستش. نمیگم خبرش رو نذارن اما واقعا سایت پدال دیگه خسته کننده شده از بس خبر در مورد تسلا و الکتریکی ها دیدیم!!!

  2. رحیم

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (106 ديدگاه)

    به زودی میتونه از تکنولوژی های به روزتر و پیشرفته تر هیبریدی و تمام الکتریکی شریک جدیدش( پژو )هم استفاده کنه.

  3. فرشاد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    سایت در مورد الکتریکی ها واقعا داره زیاده روی میکنه
    اینهمه اخبار هست حتما باید بچسبین ب این برقیا؟
    تو خود سایتا اروپاییم انقد ب اینا اهمیت نمیدن ک مایی ک خاورمیانه ایم و مشکل نفت و الایندگی فعلا نداریم چسبیدیم بهشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا