در کنار سوپراسپرتهای فراری و لامبورگینی، فیات ۵۰۰ را هم میتوان یکی از نمادهای خودروسازی ایتالیا دانست. این کوچولوی دوستداشتنی برای اولین بار در جولای سال ۱۹۵۷ معرفی شد و به موفقیت و شهرت چشمگیری دست پیدا کرده بهگونهای که تا زمان پایان تولید در سال ۱۹۷۵ نزدیک به ۳.۹ میلیون دستگاه از آن تولید شد. سپس چندین دهه بعد در سال ۲۰۰۷ فیات دوباره مدل ۵۰۰ را احیا کرده و نسخهٔ جدید این هاچبک شهری را با طراحی رترو معرفی نمود. بهتازگی هم نسل جدید ۵۰۰ بهصورت تمام الکتریکی معرفی شده تا این هاچبک نمادین را وارد عصر جدیدی کند. البته غیر از این سه نسل، فیات بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ یک مدل ۵۰۰ دیگر را هم تولید میکرد که با نام چینکوچنتو (Cinquecento در زبان ایتالیایی به معنای پانصد) عرضه میشد.
حال وبسایت موتور وان ایتالیا همهٔ نسلهای فیات ۵۰۰ را در یک مسابقهٔ درگ جالب در برابر هم قرار داده است. در این درگ، ۵۰۰ موتور عقب مدل ۱۹۷۲، چینکوچنتو اسپرتینگ، ۵۰۰ مدل ۲۰۱۵ و ۵۰۰ الکتریکی جدید حضور دارند. مطمئناً ۵۰۰ موتور عقب بازندهٔ این درگ است زیرا پیشرانهٔ دو سیلندر آن تنها ۱۸ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو حتی نمیتواند به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و ۳۲ ثانیه طول کشید تا مسافت ۴۰۰ متر را طی کرد! از سوی دیگر، همانطور که انتظار میرود ۵۰۰ الکتریکی بیسروصدا و بهراحتی پیروز درگ میشود زیرا با ۱۱۸ اسب بخار قدرت، قویترین خودروی این رقابت خانوادگی محسوب میشود.
نکتهٔ جالب اما حرکت تقریباً پایاپای چینکوچنتو با ۵۰۰ نسل سوم بود آنهم با توجه به اینکه تولید این مدل در سال ۱۹۹۸ خاتمه یافت درحالیکه ۵۰۰ جدید از سال ۲۰۰۷ به بازار آمد و بسیار جدیدتر است. به خاطر این اختلاف سن انتظار داشتیم نتیجهٔ درگ متفاوت باشد. البته چینکوچنتویی که در این رقابت حضور دارد از نوع اسپرتینگ است که به بزرگترین پیشرانهٔ آن نسل با ۵۴ اسب بخار قدرت مجهز بود. این موجب میشود پانصد دهه ۹۰ بتواند شانهبهشانهٔ ۵۰۰ قرن بیستویک که در اینجا به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۶۹ اسب بخاری مجهز است پیش برود.
این چهار ماشین نشاندهندهٔ چندین دهه تغییرات در صنعت خودروسازی هستند. در این جمع میتوانیم ببینیم که چگونه فیات ۵۰۰ از یک خودروی کوچک و کُند به یک هاچبک ساکت تبدیل شده که حالا برای تردد در بزرگراهها هم بهاندازهٔ کافی سریع است؛ اما علیرغم این تغییرات، فیات ۵۰۰ همچنان نمایندهٔ کاملی از صنعت خودروسازی ایتالیا محسوب میشود. نمایندهای که با معرفی نسخهٔ الکتریکی برای آینده آماده شده است.
مشخصات فنی
۵۰۰ مدل ۱۹۷۲ | چینکوچنتو | ۵۰۰ مدل ۲۰۱۵ | ۵۰۰ الکتریکی | |
پیشرانه | ۰.۵ لیتری ۲ سیلندر | ۱.۱ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر | الکتریکی |
قدرت | ۱۸ اسب بخار | ۵۴ اسب بخار | ۶۹ اسب بخار | ۱۱۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰ نیوتن متر | ۸۸ نیوتن متر | ۱۰۲ نیوتن متر | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | تک سرعته |
محور محرک | عقب | جلو | جلو | جلو |
وزن | ۵۳۰ کیلوگرم | ۷۳۵ کیلوگرم | ۸۰۰ کیلوگرم | ۱۳۶۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | نمیرسد | ۱۷.۵ ثانیه | ۱۵.۱ ثانیه | ۸.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۳۲.۳ ثانیه | ۲۰.۳ ثانیه | ۱۹.۷ ثانیه | ۱۶.۴ ثانیه |
( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER
۸ دی ۱۳۹۹شتاب ۰-۱۰۰ نمیرسد :)))
خیلی بانمک و خوبه این ۵۰۰.از ماشیناییه که ادم دوست داره حداقل یبار سوارش بشه.
مهرداد كمال
۸ دی ۱۳۹۹من که فکر نکنم توش جام شه??
Ahmedreza2002
۸ دی ۱۳۹۹من اولین بار تو انیمیشن مک کویین یک باهاش اشنا شدم و خب نکه جذاب نباشه اما چندان از فیات خوشم نمیاد
حسین
۸ دی ۱۳۹۹یه سوال داشتم.
بچه ها همچین ماشین هایی رو دوست دارن؟
حسین
۸ دی ۱۳۹۹نوشت نمی رسد خندم گرفت.
جدیده هم خیلی قدرت داره شتابش بالاست
Hadi
۸ دی ۱۳۹۹فیات 500 جدید یه اثر هنری محسوب میشه ?…
واقعاً زیباست……
احمدرضا
۸ دی ۱۳۹۹فیات 500 فقط یه ماشین نیست یه سبک زندگی هستش یک قطعه هنری نقاشی داوینچیه ?
فیات 500 نماد خیابونای تنگ و سنگ فرش شده میلانه☺️
عاشقشم حاضرم تمام عمرم رو توی بدبختی زندگی کنم اما یه بار هم که شده سوارش شم ?
البته که الانم همچین خوشبخت نیستم ☹️?
زیزیگولو
۸ دی ۱۳۹۹????
Mr.X
۸ دی ۱۳۹۹همچین میگی نقاشی داوینچی اینگار مثل شام آخر یا مونالیزا 1000 جور راز توشه. ولی انصافا خیلی بامزه هست. من از این و مینی خیلی خوشم میاد.
زیزیگولو
۸ دی ۱۳۹۹فیات سی ینا میتونست یه انقلابی تو بازار ایران ایجاد کنه و حتی بهش لقب تندر90 ایتالیایی داده بودن!!! ماشینی که این شانس رو داشت نا به راحتی به ماشین اقتصادی تموم خونواده های ایرانی تبدیل بشه ولی نشد که نشد … چیزی که سال 88 اومد ایران فیس لیفتی بود که گروه فیات اونو تو سال 2004 طراحی کرده بودش
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۸ دی ۱۳۹۹درگ تکامل فیات
جالب بود
Mr.X
۸ دی ۱۳۹۹فقط اونجاش که اُپرا میخونه یا دقیقه ی 2:40 صدای جیرجیرک میاد??????
MAHDI
۸ دی ۱۳۹۹سه ساتون جذابن جز اون قرمز رنگه
MAHDI
۸ دی ۱۳۹۹سه تاشون!!! چی نوشتم?♂️
Ãbţìň
۹ دی ۱۳۹۹حتما منظورت سه شاتونه!!!????????????????
امیوتا
۸ دی ۱۳۹۹ماهم پیشرفت کردیم ازمزدا ۱۲۱به سایپا ۱۳۱ رسیدیم
۱۰۰تاپیشرفت
درحالی که فیات ۵۰۰ همون ۵۰۰ باقی مونده
کجادنیامیتونه اینقدردرخودروسازی پیشرفت کنه
Mr.X
۸ دی ۱۳۹۹منظورت 10 تا پیشرفت هست؟ 151 هم مثلا باید از همش سریع تر بره. 151 خیلی خوبه یه چیزی تو مایه های هونیتراک (hoonitruck) کن بلاک هست XDXDXDXD
ツSAMURAIツ
۸ دی ۱۳۹۹نسل جدید خیلی قشنگ شده
AMG///
۸ دی ۱۳۹۹راستش من اصلا از فیات 500 خوشم نمیاد
ارش
۸ دی ۱۳۹۹اینقدر خوشگل و بامزه ن که مشخصات فنیش اصلا مهم نیست فقط دوست داری که یه دونه داشته باشی مینی پایند.
ارش
۸ دی ۱۳۹۹مثل مینی ماینر
مهدی
۸ دی ۱۳۹۹از مشخصات مدل 1972 خیلی خندم میگره البته اون زمان ادم خندش نمیگرفت 0 تا 100 که نمیرسه 400 متر رو تو 32 ثانیه میره گیربکسش 4 سرعتس موتورشم 2 سیلندر تخت 5 دهم لیتر یعنی مردم
یوسف
۹ دی ۱۳۹۹همشون باحال هستن. کلا ماشین های فسقلی باحالن?
Ho3eyn
۹ دی ۱۳۹۹نسل جدیدش چقدر افزایش وزن محسوسی داره
بیشتر از 2.5برابر نسل اول:|
البته به نظر به خاطر باتری ها باشه